Natuurlijke uitdagingen; waar blijven ze?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Natuurlijke uitdagingen, waar blijven ze?
Er zijn er in mijn omgeving zat, en ze liggen nagenoeg nooit op vaste routes. Da’s juist de charme van het ‘vrij kunnen/mogen rijden’.
De echte uitdagingen, de steilste, lastigste, spannendste trailtjes vind je alleen in wild.
Maar eens een keer een prima onderhouden flowtrail 2.0 op zijn tijd rijden is ook ontzettend lekker!
Maar voor mij liever niet de hele tijd. Dan toch maar vrij kunnen rijden, als ik zou moeten kiezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je niet tevreden bent over je lokale routes heb je de volgende opties:

1. Klagen op internet
2. Je aansluiten bij de organisatie die de route(s) bouwt/onderhoudt en voor jouw ideeën lobbyen
3. Verhuizen naar een plek waar het beter is (Nederland is maar een heel klein stukje aarde, je kunt om te beginnen in de hele EU wonen en werken, daar ligt al een bijna oneindige hoeveelheid uitdagend natuurlijk terrein)

Hier op het forum zijn alle drie de bovenstaande opties al vele malen voorbij gekomen. Ik heb geen harde cijfers maar mijn indruk is dat er van de bovenstaande opties maar 2 daadwerkelijk effectief zijn, en optie 1 zit daar niet bij.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik rijdt qua vaste routes vooral veel op LV/HV en de UHR en naar mijn mening zijn deze vaste routes de laatste jaren alleen maar technischer, uitdagender en uitgebreider geworden. De voornaamste natuurlijk uitdagingen die er voorheen waren bestonden uit modderstroken en diepe plassen en ik kan niet echt zeggen dat ik die mis. Ik herken de trend uit de startpost dus niet maar ben wel een beetje nieuwsgierig op welke routes Venom eigenlijk doelt.
PaganiProductions

In midden limburg ook zat natuurlijke dingen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

venom schreef: wo 26 februari 2020, 13:00 elk klein stammetje op de route wordt gauw weggehaald. .... Maar een gewoon klein stammetje op een normaal stuk pad; dat hoort toch bij de natuur en bij de uitdaging??? Evenals een beetje modder?
...
Krijg steeds meer het idee dat mtb-en uit vnl nep uitdagingen bestaat en steeds minder natuurlijk en dat vind ik oprecht jammer.
Ik ben het volledig met je eens, maar toch heb ik de afgelopen weken stammetjes staan verwijderen.
modder afwateren en opvullen met halfverharding is +/-90% van het onderhoud dat we doen en als er nog tijd en energie over is proberen we er nog wat neppe natuurlijke features bij te maken.

redenen om modder en stammen weg te halen:
- het karakter van de route:
1 wanneer je een flowtrail met een aantal kombochten hebt en tussen twee kombochten komt een nieuw obstakel dan klopt de flow niet meer.
2 mensen verwachten het niet en gaan daarom onnodig remmen of proberen er omheen te rijden, waardoor de singletrack na verloop van tijd in een twee meter brede modderstrook verandert.
- een stammetje dat los op het pad ligt, slaat elke keer dat iemand eroverheen rijdt tegen de grond eronder. na verloop van tijd vormt zich dan een kuil onder het stammetje, daar blijft water in staan .... (zie punt hierboven)
- om dat stammetje in een stabiele duurzame trail feature te veranderen is veel meer werk dan het weg te halen. (dus pak een kruiwagen en ga helpen ;-) )

het heeft dus naar mijn mening meer te maken met het gedrag van een aanzienlijk deel van de mtb'ers, dan met de wensen van onderhoudsmensen of terreinbeheerders.
de sport is de laatste jaren enorm gegroeid en als gevolg daarvan liggen deze nieuwe flowtrails er.
de skills en het besef van dingen als trailrespect nemen langzaam toe. en stukje bij beetje kunnen we de routes daar dan weer aan aanpassen, dat zal voornamelijk bestaan uit moeilijkere opties naast de hoofdroute.
maar hopelijk is de groep nieuwe rijders over een paar jaar doorgegroeid naar volwaardige trailslayers en kunnen we het hebben over rode en zwarte routes (en niet alleen de kleine skillsparkjes die nu overal opduiken, maar dat is wel een ontwikkeling in de goede richting.)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goede en nuttige toelichting. Dat omheen-rij-gedrag is nog we een verbeterpuntje dat extra opvalt nu het op de meeste plaatsen erg nat is. Begrijpelijk maar echt iets dat mensen af moeten leren. Rij gewoon middendoor een plas. Trek eventueel je voorwiel even op. En trek geen witte lycra aan, zeker niet als er bagger ligt.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Probleem is dat veel mensen gewoon overmoedige klungelaars zijn.
Dat tweede is niet erg, daar val ik ook onder, maar dat eerste geeft problemen.
Zeker in een cultuur waar mensen altijd een ander de schuld willen geven en nooit eens zullen zeggen "wat ben ik lomp geweest".
(Uitzonderingen daar gelaten.)

Het gevolg is dat je DIT soort berichten krijg en gemeente of terrein eigenaren ingrijpen om zelf niet het slachtoffer te worden van andermans onkunde.

En zeker als de ruimte die je krijgt om te mogen mountainbiken beperkt is zul je keuzes moeten maken.
Wat is voor de massa leuk, en wat valt ook nog binnen de toegestane veiligheids eisen.
Wees blij met wat je aangeboden wordt en ga anders op zoek naar iets dat je wel bevalt.
Genoeg 1,0 blubber bos in Nederland en omstreken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Natuurlijke uitdagingen in NL: :lol:
Afbeelding

Bunnyhoppen maar!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Er is aangetoond dat kinderen die in aanraking komen met (passend) gevaar later beter in staat zijn om risico's in te schatten. Ik durf te stellen dat hetzelfde voor mountainbikers ook geldt. Als je alles met rubbertegels bekleed creëer je schijnveiligheid en leren mensen niet in te schatten wat ze wel of niet aankunnen. Vaste routes zouden een zwarte lus moeten hebben, al is het maar een klein stuk, om te laten zien dat er verschillende niveaus zijn. Naast dat het leuk is en uitdaging biedt natuurlijk. Ik heb een schep en kom graag helpen aanleggen.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Jurf schreef: wo 26 februari 2020, 23:10 Natuurlijke uitdagingen in NL: :lol:
Afbeelding

Bunnyhoppen maar!
Is ook nep, door mensen gemaakt :lol:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ziet er wel tricky uit zo aan beide kanten off-camber.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Niets nieuws. :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

:lol: ja maar dat laatste is met stokken, dat telt niet. ;)

(Nu heb ik met dat 'stokken' vast een gemiddelde Fries beledigd, maar goed, ik weet ff niet hoe ze die dingen noemen naast het algemene polsstok...)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Oli4k schreef: wo 26 februari 2020, 23:43 Er is aangetoond dat kinderen die in aanraking komen met (passend) gevaar later beter in staat zijn om risico's in te schatten. Ik durf te stellen dat hetzelfde voor mountainbikers ook geldt. Als je alles met rubbertegels bekleed creëer je schijnveiligheid en leren mensen niet in te schatten wat ze wel of niet aankunnen. Vaste routes zouden een zwarte lus moeten hebben, al is het maar een klein stuk, om te laten zien dat er verschillende niveaus zijn. Naast dat het leuk is en uitdaging biedt natuurlijk. Ik heb een schep en kom graag helpen aanleggen.
Zeker waar! Ik zie het bij mijn eigen kids (7 en 10), waarvan de jongste heel bewust soms extra moeilijke lijntjes op de MTB neemt, en soms juist de risico's juist vermijdt. Afgelopen week stuurde ik ze beiden zonder moeite van zwarte ski-pistes af (op ski's..), die ze op de lastige stukken heel beheerst (en zonder enige angst) nemen, en harder gaan/off piste gaan/sprongetjes maken daar waar het kan.

Over pistes gesproken: waar wij zaten is een ding dat de fraaie naam Harakiri heet (blijkbaar omdat deze met 78% de steilste piste van Oostenrijk is). Met goed materiaal (scherpe kanten!) en een beetje techniek doodsimpel, maar het ding is dusdanig gehyped dat ook de grootste krukken er omlaag gaan (er zijn zelfs T-shirts met "I survived Harakiri" erop te koop :roll: )
Regelmatig mag de sneeuwscooter of soms zelfs de heli uitrukken. Dat lijkt me niet echt een wenselijke situatie; aan de andere kant is er volgens mij nog nooit een claim van een slachtoffer geweest. Misschien door het bordje "only for expert skiers"?
Over het algemeen is het op de zwarte pistes juist lekker rustig, omdat de meeste mensen ze vermijden. Zou dat met zwarte lussen op een MTB parkoers - met bijpassend disclaimer bordje - ook niet zo gaan?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

38x10 schreef: do 27 februari 2020, 11:33 Regelmatig mag de sneeuwscooter of soms zelfs de heli uitrukken. Dat lijkt me niet echt een wenselijke situatie; aan de andere kant is er volgens mij nog nooit een claim van een slachtoffer geweest. Misschien door het bordje "only for expert skiers"?
Over het algemeen is het op de zwarte pistes juist lekker rustig, omdat de meeste mensen ze vermijden. Zou dat met zwarte lussen op een MTB parkoers - met bijpassend disclaimer bordje - ook niet zo gaan?
Los van die uitrukkende hulpdiensten is dat precies het effect wat je wil toch?
Plaats reactie