Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jan Willem schreef: do 27 februari 2020, 14:25 Moet eerlijk bekennen dat ik met jouw idee aan de haal gegaan ben.
Niet zo netjes hé?
Nou ja ach....valt best mee. En dan kan iig nu die zielepiet modus weer uit. ;)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wat is een velomobilist?

Het hele topic doorgelezen maar niet echt een uitleg gekregen wat dat is.
Niemand had trouwens ook de vraag gesteld.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

zelf tubeless gaan rijden omdat ik nieuwsgierig was hoe het klusje in zijn werk ging. het is gelukt en als er technische voordelen zijn dan is het mooi meegenomen maar had in ieder geval weer iets geleerd :)
en ik geniet nog van elke ritje
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Meegs schreef: do 27 februari 2020, 15:37 Wat is een velomobilist?

Het hele topic doorgelezen maar niet echt een uitleg gekregen wat dat is.
Niemand had trouwens ook de vraag gesteld.
Ik krijg het zo als gewoonlijk :D het niet voorelkaar :-{
Maar zo een banaan op wielen en daar dan de bestuurder van :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: do 27 februari 2020, 11:46

Als ik het draadje ff samenvat dan voelen sommigen bij tubeless (waaronder ik en mogelijk een placebo effect) dat hun fiets lekkerder rijd zonder dat het te objectiveren is.
Verder heeft tubeless voornamelijk echte voordelen bij rijden in een omgeving met scherpe doorns of andere lekmakers die latex wel dicht maar een binnenband niet en als je een insert wil/moet rijden om de boel heel te houden.
Nadelen zijn dat als je pech hebt je er een rommeltje ervan maakt (wat niet hoeft) en er dan uitziet als Plopman.


Kan ik mee leven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 10:14
aurelius schreef: do 27 februari 2020, 07:56

Dus? Wat denk je, als er hier nou iemand slim genoeg is :-q .
Wat rijd je zelf eigenlijk en waarom?
Dus als veel mensen het gebruiken is het goed? (ik denk dat nog geen 1% van de mountainbikes wereldwijd tubeless is...)
En misschien rijden ze het allemaal vanwege lekrijden. Daarbij is Pinkbike DH-georiënteerd en net als Zuid-Limburg dus een reden om per definitie tubeless te gaan.

En voor de 10e keer: ik ben niet tegen tubeless. Het is zelfs beter dan een binnenband!

Alleen ervaart een groot gedeelte van de gebruikers niet alle voordelen die er aan gehangen worden. Om goede redenen.



Ik denk dat ik zelf 200 wielen tubeless gemaakt heb de afgelopen 6 jaar. En in de 20 jaar daarvoor ook nog eens een kleine 100. Van die afgelopen 200 stuks denk is er 4 of 5 sets langere tijd gereden te hebben. Op de 5-6 fietsen die ik gebruik, waarvan meestal 2 intensiever. Maar 90% van de tijd rijd ik gewoon met binnenband omdat ik wekelijks van banden of wielen wissel. En hoewel tubeless vaak niet knoeien is, is het af en toe wel heel erg knoeien (in dat opzicht kan ik zeggen dat het niet aan de velg ligt: als 10 banden er prima op gaan, waarom de 11e niet?). En met binnenbanden rijd ik zelden lek.

Maar in Limburg rijd ik (te weinig) 90% van de keren tubeless. Bij ruig buitenland 30%. Misschien nog te weinig, maar wel ingespeeld op de omstandigheden. Zie dit net zo als platform pedalen: als de omstandigheden er om vragen dan stap ik over. En bikepark is geen reden voor platform. Stunten wel. Wat niet wil zeggen dat je niet 100% van de tijd met platform kunt rijden... .
Hier lees ik 3x 'denk' weinig feiten dus ;)

Ik vind tubeless ideaal, en dat is een feit.

:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd tubeless NoNi’s vooral vanwege de betere lekbestendigheid in Zuid L eo (meidoorn), vanwege de kleinere kans op stootlek (minder pinchflat, snakebite) bij rijden op lagere druk, op lange stenige afdalingen met name. En door de lagere druk ook betere traktie en meer comfort. Allemaal heel duidelijk voelbaar, veel fijner.
‘t Is ook een tik lichter dan de oude latex biba’s, da’s meegenomen (met 50 ml in een 2,25” bandje heb ik genoeg). En rolweerstand? Dat ervaar ik niet zo duidelijk, mooi als het zo is. Noni’s rollen sowieso wel licht voor een noppenband.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mario070 schreef: do 27 februari 2020, 16:06
Meegs schreef: do 27 februari 2020, 15:37 Wat is een velomobilist?

Het hele topic doorgelezen maar niet echt een uitleg gekregen wat dat is.
Niemand had trouwens ook de vraag gesteld.
Ik krijg het zo als gewoonlijk :D het niet voorelkaar :-{
Maar zo een banaan op wielen en daar dan de bestuurder van :lol: :-q
Ik wil met een met feiten onderbouwde uitleg zien van het begrip. Niet met emoji's.

:winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Meegs schreef: do 27 februari 2020, 18:22
Mario070 schreef: do 27 februari 2020, 16:06

Ik krijg het zo als gewoonlijk :D het niet voorelkaar :-{
Maar zo een banaan op wielen en daar dan de bestuurder van :lol: :-q
Ik wil met een met feiten onderbouwde uitleg zien van het begrip. Niet met emoji's.

:winkie:
I now.... Maar op m'n mobiel krijg ik het niet gedaan :oops:
Mag het vanavond nog.....niet dat ik held ben met de laptop :lol: maar daar lukt het enigzins nog iets :D bv in dit geval een rijdende banaan, feitelijk stellen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 februari 2020, 17:26 Hier lees ik 3x 'denk' weinig feiten dus ;)

Ik vind tubeless ideaal, en dat is een feit.

:tong
Ik denk dat ik even naar Spanje moet om iemand een schop onder zijn hol te geven 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toch bevat dit topic voor mij wel degelijk dingen waar ik veel van geleerd heb.
Ingrijpende wijzigingen moet je pas doorvoeren als je terdege op de hoogte bent van álle feiten en, bovendien, de feiten van aannames weet te onderscheiden.
Ben nu dus gruwelijk op m'n bek gegaan door eerst meer dan 30jr te dubben over wel of niet tubeless, ben ik eíndelijk overtuigd, volgt er ineens een topic waaruit blijkt dat ik bij het overwegen (bijna) alleen maar afgegaan ben op het onderbuikgevoel en vermeende gevoeligheid van bikers hier.
Dat gebeurd me dus never nooit meer :D
O ja, ik voel het verschil yes or no-tubes ook niet maar dat komt omdat ik in een dolle bui besloot zo'n beetje alles te vervangen wat maar effect op het rijgedrag zou kunnen hebben.
Mógelijk effect dan hé :-q , was een gok.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is ook een feit dat je nooit weet wanneer alle feiten bekend zijn. :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:lol: :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: do 27 februari 2020, 00:38
Lars TB schreef: do 27 februari 2020, 00:24 Wat voel jij dan?
That's what she said.

Lastig te omschrijven op een manier die de lading denkt maar het is misschien nog het best vergelijkbaar met als ik auto van het VAG-concern oppik bij een autoverhuurder. Als ik instap zie ik een leren stuurtje, rood stiksel, chromen randjes om de klokken. Oogt sportief. Maar na een tijdje rijden voelt het vaag en er lijkt een disconnectie tussen het stuur en de weg. Thuis stap ik weer in mijn BMW-tje uit '89 met sportonderstel en dan weet ik weer hoe controle voelt. Direct, mechanisch. Responsief. Je voelt aan je stuur wat er tussen band en ondergrond gebeurt. En je voelt het op het moment dat het gebeurt, zonder vertraging. Zo extreem als het verschil tussen die auto's is het verschil tussen met of zonder binnenbanden niet maar het komt redelijk in de buurt.
Oli4k schreef: wo 26 februari 2020, 19:39 En sorry, maar als je het verschil tussen wel of geen butyl binnenband niet voelt, daar kan ik echt niet bij. Hoe dan?...

Of als je pompt op een double of in een kombocht. En het verschil in tractie op een technische klim. De respons op een snelle bochtige afdaling. ...
Het is een mooie omschrijving die je geeft, maar ik begrijp de richting niet.

Bij pompen of een kombocht of die response zou je toch zeggen dat de eventuele weerstand van een binnenband aan de binnenkant van de buitenband juist zorgt voor een tikje stabieler gevoel, alsof je met een dikker karkas gaat rijden. Dat zou dus in het voordeel van een binnenband moeten spreken.

Dat is ook de reden dat ik niet met een Liteskin of RaceSport versies kan rijden, karkas is zo dun dat het bij mij weg knikt in die genoemde omstandigheden. Nu komt tubeless-ready min of meer overeen met een Snakeskin of ProTection uitvoering, dus dat komt goed uit voor de stabiliteit als je tubeless rijdt. Maar dan nog kan ik niet onder een bepaalde druk rijden omdat de banden weg gaan knikken. En heel misschien is dit wel 0,05 bar eerder bij tubeless, maar zo precies heb ik nooit gemeten, weet ook niet of dat te bepalen is. Op het punt waar de band niet meer weg knikt merk ik dus het verschil tussen een (lichte) biba en tubeless sowieso niet meer op omdat het geheel toch al een fractie minder soepel is.


Overigens weet ik dat zo een '89 BMW-tje fantastisch sportief aanvoelt, ultiem direct, haarscherp. Maar dat ik met mijn 2013 Focus met standaard onderstel toch sneller door de (meeste) bochten ben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar ja, daar liggen ook tubeless banden onder.... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie