Natuurlijke uitdagingen; waar blijven ze?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik blijf het te belachelijk voor woorden vinden om een ander de schuld te geven voor je eigen onkunde.
Maar dat is wel hoe onze maatschappij in elkaar zit. Iemand probeert iets goed te doen voor een ander, en als dat niet bevalt kun je nog aansprakelijk gesteld worden ook....

Zie verhaal parkje BoZ.

Man is een ervaren mtber, vast! Is waarschijnlijk nog nooit met de wielen bewust los gekomen en dan de gemeente aansprakelijk willen stellen omdat ie zelf een schansje neemt?

Maar zolang de cultuur zo blijft (je ziet het in de zorg ook) zie ik weinig potentiele veranderingen.... dus maar gewoon off-route / straat gaan rijden en zelf je eigen oplossingen bedenken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij valt het met de rechtzaken wel mee, maar zijn veel terreineigenaren het op een gegeven moment zat dat er elk weekend ambulances af en aan rijden. Als ik mij niet vergis is dat ook de reden dat jaren geleden de drop bij Bergschenhoek is afgesloten. Gewoon net wat teveel overmoedige types die werden afgevoerd, en ik kan me als landeigenaar best voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, zelfs zonder dat je wordt aangeklaagd.
Even googlen naar ski ongelukken levert mij trouwens ook advocaten op die zich daarin specializeren, dus ik gok dat skieers niet heel veel anders zijn dan bikers. ;-)

Verder heeft Nielsvk volgens mij alles gezegd wat er over te zeggen is. Het verbaast me dan eigenlijk ook dat er nog geen slot op dit topic zit, ook gezien de overvloed aan andere plekken waar deze zelfde onzinnige discussie wordt gevoerd.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Oli4k schreef: do 27 februari 2020, 12:04
38x10 schreef: do 27 februari 2020, 11:33 Regelmatig mag de sneeuwscooter of soms zelfs de heli uitrukken. Dat lijkt me niet echt een wenselijke situatie; aan de andere kant is er volgens mij nog nooit een claim van een slachtoffer geweest. Misschien door het bordje "only for expert skiers"?
Over het algemeen is het op de zwarte pistes juist lekker rustig, omdat de meeste mensen ze vermijden. Zou dat met zwarte lussen op een MTB parkoers - met bijpassend disclaimer bordje - ook niet zo gaan?
Los van die uitrukkende hulpdiensten is dat precies het effect wat je wil toch?
Ik verwoord het mss niet goed:
- wat je niet wilt: mensen die omwille van "bucket-list" argumentatie dingen doen die ze eigenlijk niet kunnen (en zichzelf of anderen daarbij letsel toebrengen)
- wat je wel wilt: mensen die zelf verantwoording nemen voor de risico's (door ofwel iets niet te doen, ofwel wel iets te doen maar zelf de consequenties van hun handelen accepteren

@suravida: slotje hoeft denk ik niet, maar wellicht dat de titel van het topic veranderen. Een discussie over risico-aanvaarding is op zich niet onzinnig toch?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zeker niet onzinnig, maar ook daar wordt het al op meerdere plekken over gehad, dus ik snap niet zo goed wat dit topic toevoegt aan de al bestaande stapel. Zie je ook aan de reacties hier, iedereen typt braaf weer zijn vaste riedeltje, reacties daarop zijn ook weer voorspelbaar, etc, etc.....
Misschien een idee om dit topic om te noemen naar "Ik ben te goed voor de Nederlandse trails circlejerk?" ;-)


Qua aansprakelijk stellen begreep ik laatst overigens ook dat het vaak de verzekeraar van de fietser is die op zoek gaat naar iemand die de schade gaat vergoeden, en dus grondeigenaren aansprakelijk stelt. Want als verzekeraars ergens een hekel aan hebben is het uitkeren...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Tsja men begint met een hobby in NL en gaat vervolgens zeuren dat de faciliteiten niet goed zijn , jihaa , lekker Nederlands weer .. :P

Wat krijgen we nu ?, kickout MTB'en ? :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Niets mis net deze discussie toch?
Juist mooi om het nu centraal te hebben ipv in ieder los MTB route topic.

Misschien eens een klaag subforum maken.
Kunnen we volop topics starten over boswielrenners, routes die niet naar de zin zijn, hoe lycra echt niet kan, modder voor varkens is enz. zonder daar de rest van de topics mee te vervuilen. :D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 13:49 Niets mis net deze discussie toch?
Juist mooi om het nu centraal te hebben ipv in ieder los MTB route topic.

Misschien eens een klaag subforum maken.
Kunnen we volop topics starten over boswielrenners, routes die niet naar de zin zijn, hoe lycra echt niet kan, modder voor varkens is enz. zonder daar de rest van de topics mee te vervuilen. :D
Niet klagen maar ‘verbeterpuntjes’ 😄
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Oli4k schreef: do 27 februari 2020, 13:57
RobBoZ schreef: do 27 februari 2020, 13:49 Niets mis net deze discussie toch?
Juist mooi om het nu centraal te hebben ipv in ieder los MTB route topic.

Misschien eens een klaag subforum maken.
Kunnen we volop topics starten over boswielrenners, routes die niet naar de zin zijn, hoe lycra echt niet kan, modder voor varkens is enz. zonder daar de rest van de topics mee te vervuilen. :D
Niet klagen maar ‘verbeterpuntjes’ 😄
Maar heren... wat is er toch mis met mannen in lycra?

Afbeelding

:winkie:
PaganiProductions

Mark-V schreef: do 27 februari 2020, 12:11 Ik blijf het te belachelijk voor woorden vinden om een ander de schuld te geven voor je eigen onkunde.
Maar dat is wel hoe onze maatschappij in elkaar zit. Iemand probeert iets goed te doen voor een ander, en als dat niet bevalt kun je nog aansprakelijk gesteld worden ook....

Zie verhaal parkje BoZ.

Man is een ervaren mtber, vast! Is waarschijnlijk nog nooit met de wielen bewust los gekomen en dan de gemeente aansprakelijk willen stellen omdat ie zelf een schansje neemt?

Maar zolang de cultuur zo blijft (je ziet het in de zorg ook) zie ik weinig potentiele veranderingen.... dus maar gewoon off-route / straat gaan rijden en zelf je eigen oplossingen bedenken.
Als ik zelf wat te gevaarlijk vind ga ik zelf niet op rijden is toch zeer simpel je weet toch goed zelf wat je wel en niet kan.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Naja op zich niets mis met je grenzen verleggen, anders blijf je altijd op hetzelfde niveau.
Je moet alleen niet anderen de schuld gaan geven als het een keer niet goed gaat.
Daar gaat het om.

@Wiel-Maat
Okeee, er zijn mannen die er mee wegkomen. :tong
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vind deze eigenlijk wel toepasselijk voor dit topic:

https://www.gifng.com/funny/65706/
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

George schreef: wo 26 februari 2020, 18:06 Ik rijdt qua vaste routes vooral veel op LV/HV en de UHR en naar mijn mening zijn deze vaste routes de laatste jaren alleen maar technischer, uitdagender en uitgebreider geworden. De voornaamste natuurlijk uitdagingen die er voorheen waren bestonden uit modderstroken en diepe plassen en ik kan niet echt zeggen dat ik die mis. Ik herken de trend uit de startpost dus niet maar ben wel een beetje nieuwsgierig op welke routes Venom eigenlijk doelt.
Hoe harder je over de UHR routes scheurt, hoe uitdagender ze worden. Je moet flink werken om je G-forces onder controle te houden als je er vol in vliegt en voor een rondje Amerongen onder de 60 minuten gaat. Als je dat onder de knie hebt, probeer het dan eens op een crosser of een gravelaar met smalle banden. Minder noppen scheelt ook een bak. Of je verlaat de ideale (makkelijke) lijn en gaat eens hoog of laag door de bocht en dan probeer je er aan de andere kant goed uit te komen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

suravida schreef: do 27 februari 2020, 12:58 Zeker niet onzinnig, maar ook daar wordt het al op meerdere plekken over gehad, dus ik snap niet zo goed wat dit topic toevoegt aan de al bestaande stapel. Zie je ook aan de reacties hier, iedereen typt braaf weer zijn vaste riedeltje, reacties daarop zijn ook weer voorspelbaar, etc, etc.....
Misschien een idee om dit topic om te noemen naar "Ik ben te goed voor de Nederlandse trails circlejerk?" ;-)


Qua aansprakelijk stellen begreep ik laatst overigens ook dat het vaak de verzekeraar van de fietser is die op zoek gaat naar iemand die de schade gaat vergoeden, en dus grondeigenaren aansprakelijk stelt. Want als verzekeraars ergens een hekel aan hebben is het uitkeren...
Is het al niet net zo krom om de schade aan je fiets te claimen als je gecrashed bent? Tegen diefstal verzekeren kan ik nog wel iets bij voorstellen, maar schade calculeer je toch gewoon in?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

EmPeHa schreef: do 27 februari 2020, 21:35 Is het al niet net zo krom om de schade aan je fiets te claimen als je gecrashed bent? Tegen diefstal verzekeren kan ik nog wel iets bij voorstellen, maar schade calculeer je toch gewoon in?
Ook dat is deel van de claim cultuur geworden, als ik iets verkeerd doe moet een ander het maar betalen.
Uiteraard is het dan ook weer niet je schuld, maar is het een oorzaak van buitenaf...
Je gaat natuurlijk niet tegen je verzekeraar bekennen dat je zelf lomp ben geweest.
Merk overigens hetzelfde bij garantieclaims, "ja dat stuk staal van 30mm dik brak zomaar ineens af..." :-?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik vind het inderdaad wel een goede opmerking dat je begint met de sport in een Land als Nederland en vervolgens gaat zeuren dat er weinig echt te mountainbiken valt.

Alle officiele mtb routes in Nederland zijn flowtrails welke het gros het leukst vind en het minste gevaar oplevert. als je wat anders wil dan moet je het buiten Nederland zoeken of buiten de routes.

Daarmee is denk ik inderdaad alles gezegd.

Nederland en mountainbiken gaat ook niet samen. Ik heb ook nooit gesnapt waarom de term ATB'en niet meer kon. Dat past perfect bij Nederland. Lekker achter elkaar in een treintje op zaterdagochtend rijden op een netjes onderhouden strak paadje.

Dat is Nederland en de Nederlander ten voeten uit.
Laatst gewijzigd door maverick76 op do 27 februari 2020, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie