Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

NovaX schreef: zo 1 maart 2020, 11:39
Lars TB schreef: do 20 februari 2020, 10:50 Duidelijk, je hebt dus geen idee waar je het over hebt. Heeft het weinig zin het verder uit te leggen.
Als je eerste uitleg al nop was, hoe zou je verdere uitleg anders zijn?
Een versleten cassette kan de nieuwe ketting niet beschadigen / rapper doen slijten.
Dezelfde kracht + dezelfde bewegingsafstand = dezelfde slijtage, bij een versleten cassette enkel op een andere klokpositie dan bij een nieuwe.
Een nieuwe ketting slijt op een oude evenveel als op een nieuwe cassette.
Je hebt zoals ik de post eerder zei dus zelf geen idee.
Hier op het forum lezen ook mensen (leden of geen forum leden) mee om eventueel een technisch probleem op te lossen aan de aandrijflijn :-q
Maar wat je hier boven schrijft NovaX, is helemaal (dus alles) fout en klopt niets van :( natuurlijk mag je zelf een idee hebben hoe iets zou moeten of kunnen werken :roll:
En daar in tegen, je zou dus ook iets van verantwoordelijkheid moeten hebben in tot hoe ver of tot welk punt je juist denkt te hebben :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Mario070 schreef: zo 1 maart 2020, 12:03 Hier op het forum lezen ook mensen (leden of geen forum leden) mee om eventueel een technisch probleem op te lossen aan de aandrijflijn :-q
Maar wat je hier boven schrijft NovaX, is helemaal (dus alles) fout en klopt niets van :( natuurlijk mag je zelf een idee hebben hoe iets zou moeten of kunnen werken :roll:
En daar in tegen, je zou dus ook iets van verantwoordelijkheid moeten hebben in tot hoe ver of tot welk punt je juist denkt te hebben :-{
Ook jij spreekt tegen zonder argument.
Denk je dat herhalen iets waar maakt?
Ik voeg hetzelfde toe: jullie zouden zelf iets van verantwoordelijkheid moeten hebben, ipv leden/forumleden blaaskes wijs te maken.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: zo 1 maart 2020, 11:39Een versleten cassette kan de nieuwe ketting niet beschadigen / rapper doen slijten.
En toch gebeurt het! Ongelooflijk, maar waar. Je bent zelf nogal dol op industriële kettingen, dat is een business waar veel geld gemoeid is met efficiëntie, en derhalve behoorlijk wat onderzoek gedaan is naar slijtage van kettingaandrijving. En al dat onderzoek toont (proefondervindelijk!) aan, dat versleten tandwielen een (nieuwe) ketting sneller doen slijten. Rot voor je.
Vorsprung durch Pedantik.
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Inmiddels ruim 500 kilometer gereden met opnieuw een nieuwe ketting en dit keer op advies van een forumlid gesmeerd met Boeshield T9: volledig kraakvrij en de 0,50 past er nog niet in. Na het fietsen even de spuit er lichtjes overheen en hij ziet er weer hagelnieuw uit.
Achteraf blijkt de tweede ketting niet goed geweest te zijn, en ook in het kleine voorblad zat een materiaalfout (volgens de beide fabrikanten, dit is onder garantie vervangen). Daarnaast maakt het soort smeermiddel ook erg veel uit heb ik gemerkt. Het smeermiddel wat ik al vijf jaar probleemloos heb gebruikt op mijn 3 x 9 werkt toch minder prettig op deze 2 x 11 setup.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een smeermiddel kan toch niet tellen of rekenen ? :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Algemene ketting info :-D (voor ieder die het kan gebruiken)
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk weetje (voor Mario), de Sram kettingen heetten vroeger Sachs en daarvoor gewoon Sedis.
En Sedis werd in Portugal gemaakt.
Maar sinds er Sram op staat komen ze niet meer uit de Sedis fabriek, maar (waarschijnlijk) uit Azie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik moest ff spitten :-{ .....maar Sram Portugal leeft hier vol uit :-q
https://www.pinkbike.com/news/connectio ... amily.html
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mario070 schreef: zo 1 maart 2020, 17:48 Ik moest ff spitten :-{ .....maar Sram Portugal leeft hier vol uit :-q
https://www.pinkbike.com/news/connectio ... amily.html
Ha, dus de Sram kettingen komen nog steeds uit Portugal.
Ik heb een Sedis ketting op mn kettingzaag. Made in Portugal.
Straks is het nog gewoon dezelfde fabriek ook...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu zou het dan 52 jaar moeten zijn denk ik :-D Pinkbike had in 2018 het 50 jaar bestaan gepubliceerd :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: zo 1 maart 2020, 12:59
NovaX schreef: zo 1 maart 2020, 11:39Een versleten cassette kan de nieuwe ketting niet beschadigen / rapper doen slijten.
En toch gebeurt het! Ongelooflijk, maar waar. Je bent zelf nogal dol op industriële kettingen, dat is een business waar veel geld gemoeid is met efficiëntie, en derhalve behoorlijk wat onderzoek gedaan is naar slijtage van kettingaandrijving. En al dat onderzoek toont (proefondervindelijk!) aan, dat versleten tandwielen een (nieuwe) ketting sneller doen slijten. Rot voor je.
Jamaar!
Herhalen maakt beweringen niet "juister".
Uitleggen waarom, wel.
Dit was mijn uitleg:
NovaX schreef: zo 1 maart 2020, 11:39 Dezelfde kracht + dezelfde bewegingsafstand = dezelfde slijtage, bij een versleten cassette enkel op een andere klokpositie dan bij een nieuwe.
Een nieuwe ketting slijt op een oude evenveel als op een nieuwe cassette.
Je hebt zoals ik de post eerder zei dus zelf geen idee.
Slijtage is functie van kracht en beweging.
Welke formule gebruik jij?

Industriele kettingen liet en laat ik wegens veelvoud prijs, welke uitleggen / excuses daarvoor worden gegeven, links liggen.
Wat ik wèl bekeek was alternatieven voor de Gusset bmx "Tank" ketting, omdat het geen standaard is en maar één producent - als die stopt deze te produceren, sta ik weer op 0 in zoeken.
Ik besloot dus te kijken in de motorbranche. De specificaties van bepaalde motorfietskettingen zijn compatibel met fiets tandwielen/bladen. Standaard type 420 is de breedste nog compatibele. Het is een 1/4" binnenbreedte ketting.
De schakel heeft volledige "bushing" en een iets dikkere pen, waardoor die vast komt (wel weer uit te slaan met een doorslag) in het aambeeld van een fiets kettingpons.
Mogelijk probleem was clearance (binnenkant crankarm en uitvaluiteind wiel). Maar lukte bij mij. En dus rij ik sinds 2-3 maanden met een Regina type 420 ketting. Door de alweer grotere contactoppervlakken bij de krachtoverbrenging zou die nu trager moeten "langer" worden (er wordt nog steeds dezelfde hoeveelheid materiaal afgeschuurd, maar nu meer gespreid in de breedte dus minder verlies in de lengte).
Beoordeling over een jaar of zo.

Maar eerste doel is er wel zeker mee bereikt: het is een standaard ketting, geen specialiteit zoals de Gusset.
Ik kan later natuurlijk nog andere merken dan Regina proberen.
Plaats reactie