UHR —> Epic Comp Carbon versus lux cf sl

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog even de bestaansreden voor brain quoten:
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 23:51De brain (en de lockout met een knopje) is bedacht voor rijders die bang zijn energie te verliezen vanwege de vering.
Dat idee is op zich al discutabel, want op ruwe ondergrond is meegeven beter dan tegenwerken(star).
Je betaalt dus (veel) geld voor een feature die niets anders dient dan een stukje psychologische geruststelling.
Dan is het altijd beter om het "probleem" aan de psychologische kant aan te pakken, dus om te gaan geloven in de feitelijke vaststelling dat lockouts geen wezenlijk nut hebben :-)

Met andere woorden, een brain-Specialized zou bij mij helemaal onderaan de lijst bungelen.
Of er eigenlijk helemaal niet op staan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

[/quote]

Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde brain :wink:
[/quote]

:D :D
Ik zit te wachten op een paar positieve Brain reacties, dan is mijn keuze snel gemaakt.
Jullie zetten mij weer aan het denken, maar de Epic fietste zo lekker :-?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de geometrie heeft Specialized doorgaans prima voor elkaar. En dat is niet geheel onbelangrijk ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

kermit schreef: di 3 maart 2020, 13:06 Je betaalt dus (veel) geld voor een feature die niets anders dient dan een stukje psychologische geruststelling.
Dan is het altijd beter om het "probleem" aan de psychologische kant aan te pakken, dus om te gaan geloven in de feitelijke vaststelling dat lockouts geen wezenlijk nut hebben :-)
Prachtige reactie :-q

Ik neem aan dat de topic starten op Bikemotion op de Lux heeft gereden..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Arjan76 schreef: di 3 maart 2020, 07:56 Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel tevreden zijn over het Brain-systeem, maar die hoor je hier niet. Voor zover ik weet zijn de Brain-dempers allemaal gelijk van Comp tot S-Works uitvoering. Ik ben ook aan het orienteren voor een cc-fully en heb een Epic en Oiz inmiddels getest.
De Oiz is een echte racebak met diepe zit, vond hem persoonlijk iets te nerveus.
De Lux is nog erger... .

Pak dan een Kona HeiHei!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat een flauwekul en hoe ongenuanceerd weer, @Lars. Zoals gewoonlijk een nogal, te, zwart-witte reactie?
'Nog erger', hoezo? Wat is er dan 'erg' aan? 't Ligt er maar aan wat je zoekt. Er is niks 'erg', er zijn slechts verschillende smaken.

Als Lux-bezitter kan ik alleen maar zeggen dat de fiets mij uitstekend bevalt. Van thuisgebied Zuid-L, Voerstreek, Luik eo (en daar is het qua ondergrond stukken technischer fietsen dan in de meeste overige delen van Nl, inclusief Lars' bochtenwalhalla UHR (heerlijk overigens, al die flowtrails, ook niets mis mee met een Lux, ook puur genieten!), tot aan de forsere XC- en lichtere bergtrails aan toe in Oostenrijk, Dolomieten, Gardameer oa. Voor zover het dus bij (stevig) XC-en blijft als hoofd-inzetgebied natuurlijk, en voorzover XC-en je smaak is...

Ik denk dat dan zowel een Lux als Epic als Oiz prima voldoen. Een Hei Hei eventueel ook overigens.
Wil je het zeer racy, dan kies je een 100mm variant, mag het wat vergevingsgezinder zijn, wat trailwaardiger, dan kies je 110 of 120mm uit, het is er allemaal in dat segment.

En weet je niet goed wat je smaak is... dan gewoon 'proeven', ofwel, eens proefrijden op de verschillende categorieen bikes, dan kom je er zo achter :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Dr zit haast geen verschil tussen de LUX en de OIZ. Voor de maat XL 100 mm versies is de stack van de lux zelfs 15 mm hoger. Voor de kleinere maten maakt het echt nauwelijks uit.

Reach voor beide merken is nagenoeg hetzelfde (mm werk)

Wel is de OIZ in een TR (120 mm) en de lux in een 110 mm versie.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoe groot is jouw referentiekader qua gereden fietsen eigenlijk Aurelius? Weet je ook waar je het over hebt als het niet over jouw fiets gaat? Ik geloof helemaal dat jij gruwelijk hard gaat op je Lux, zowel omhoog als omlaag (zo hard dat ik ws niet met je zou durven fietsen...) maar je fanatisme in het aanraden van de Lux, en ook nauwelijks iets anders dan de Lux maakt me wel nieuwsgierig of je ook wel eens serieus andere fietsen hebt getest en daarom de Lux er zo uitspringt.
Ik durf te zeggen dat ik ondertussen best aardig wat fietsen heb gereden, maar ik ben volgens niet zo stellig als jij als het gaat over het adviseren van een bepaald model..... Dus ofwel die Lux is voor iedereen de beste fiets ooit (maar ik heb er een klein beetje op gereden en dat gaat zeker niet voor mij op..) of je referentiekader is wellicht te smal om te weten wat er nog meer is en hoe dat rijdt. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Geen testrit op bikemotion gemaakt. Het allerliefste zou ik dat op de uhr doen. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat op vooral de remknippen en wortels omhoog gaat.

Het voelt een beetje raar om een nieuwe fiets te laten komen en evt. na 30 dertig dagen retour te doen. Ik zal canyon eens een berichtje sturen hoe dat praktisch gaat.

Op het forum is iedereen best positief over de orbea, maar de de lux en epic spreken me meer aan. Dat is meer persoonlijk.

nog tips voor wat moeilijker onderhoud (zag bij sector2bikes wel een lux ter reparatie staan). Het simpelere lukt me wel.

het belangrijkste verschil tussen lux 7.0 en 6.0 is m.i. de dropperpost en de wielenset. Dropperpost heb ik niet nodig, (lichtere) wielen is altijd later nog toe te voegen

Nogmaals bedankt voor ieders reactie, ook dat is interessant!
boswielrenner.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ten eerste, het is gewoon persoonlijke voorkeur.
Te tweede ben ik het een heel eind met Aurelius eens.
Hier op de trails in Spanje hebben een paar fietsmaten ook een Lux (2019) en die doen er dingen mee die in NL gewoon onmogelijk zijn door gebrek aan bergen, rotsen etc. Maar de Lux doet het gewoon.
Maar als we dan terug komen op persoonlijke voorkeur, dan heb je aan de Neuron (om bij Canyon te blijven) een wat gemoedelijkere fiets.
Wat anderen dan weer te sloom vinden in een xc-setting...
De keuze en de keuze-stress kan je nog groter maken door er andere merken bij te slepen.

Ook de Epic kan een lekkere fiets zijn (voor sommigen), maar de falende brain vergalt het fietsplezier al vrij snel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

suravida schreef: di 3 maart 2020, 16:32 Hoe groot is jouw referentiekader qua gereden fietsen eigenlijk Aurelius? Weet je ook waar je het over hebt als het niet over jouw fiets gaat? Ik geloof helemaal dat jij gruwelijk hard gaat op je Lux, zowel omhoog als omlaag (zo hard dat ik ws niet met je zou durven fietsen...) maar je fanatisme in het aanraden van de Lux, en ook nauwelijks iets anders dan de Lux maakt me wel nieuwsgierig of je ook wel eens serieus andere fietsen hebt getest en daarom de Lux er zo uitspringt.
Ik durf te zeggen dat ik ondertussen best aardig wat fietsen heb gereden, maar ik ben volgens niet zo stellig als jij als het gaat over het adviseren van een bepaald model..... Dus ofwel die Lux is voor iedereen de beste fiets ooit (maar ik heb er een klein beetje op gereden en dat gaat zeker niet voor mij op..) of je referentiekader is wellicht te smal om te weten wat er nog meer is en hoe dat rijdt. :-q
Vergeet ook niet dat de zitpositie van aurelius niet bepaald recht doet aan het fenomeen racefully. Nauwelijks drop tussen zadel en stuur (als ik de SYS nog een bekijk staat stuur zelfs hoger dan zadel) , kort op het stuur en dat dan bij een laag lichaamsgewicht en geringe lengte. Uiteraard kom je dan met 100mm nergens tekort en is het niet te racy. Dan rij je feitelijk al op een trailbike.
Zelf vond ik de Lux een aardige, maar niet onderscheidende fully in het rijgedrag vergeleken bij andere bikes in dit segment. Qua prijs natuurlijk ongeevenaard voor de parts die erop zitten.
Heb me verder laten vertellen dat de OIZ gemaakt wordt door pro-mance en in NL ook rechtstreeks als los frame besteld kan worden. Kun je ms een voordeeltje mee doen qua prijs. Die mogen ook niet leveren in Spanje, Frankrijk en Portugal, dus de kans dat het idd hetzelfde platform is is vrij groot.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: di 3 maart 2020, 16:32 Hoe groot is jouw referentiekader qua gereden fietsen eigenlijk Aurelius? Weet je ook waar je het over hebt als het niet over jouw fiets gaat? Ik geloof helemaal dat jij gruwelijk hard gaat op je Lux, zowel omhoog als omlaag (zo hard dat ik ws niet met je zou durven fietsen...) maar je fanatisme in het aanraden van de Lux, en ook nauwelijks iets anders dan de Lux maakt me wel nieuwsgierig of je ook wel eens serieus andere fietsen hebt getest en daarom de Lux er zo uitspringt.
Ik durf te zeggen dat ik ondertussen best aardig wat fietsen heb gereden, maar ik ben volgens niet zo stellig als jij als het gaat over het adviseren van een bepaald model..... Dus ofwel die Lux is voor iedereen de beste fiets ooit (maar ik heb er een klein beetje op gereden en dat gaat zeker niet voor mij op..) of je referentiekader is wellicht te smal om te weten wat er nog meer is en hoe dat rijdt. :-q
@Suravida, het gaat mij er niet om dat ik een voorkeur heb voor een Lux in het bijzonder. Ik rijd nu overigens 'toevallig' een Lux, omdat een bestelde Spark RC maar niet geleverd kon worden. En die Lux die ik rijd voldeed toevallig precies maar dan ook precies aan alle eisen die ik stelde aan een race-marathonfully, op de 2 bandjes na (maar die zijn zo gewisseld natuurlijk). Had dus ook anders kunnen lopen. En was 'ie eerder uitgekomen, dan had het ook een OIZ kunnen wezen.
Ik heb wel een persoonlijke voorkeur ontwikkeld voor de hele categorie race-marathonfully's met inmiddels wat meer veerweg. En ik ben inderdaad van mening dat er met zo'n fiets geheel niets mis mee in grote delen van Nl en zelfs erbuiten, en daarin ben ik niet de enige. Maar goed. Ik heb ook nog een Grand Canyon in de garage staan, een oude Nerve is net de deur uit, net als een oude Tomac. Er staat ook nog een gloednieuwe Neuron, maar die laatste is maatje XL, die kocht ik voor mijn lange zware zwager die er vooral tijdens met Transalps mee rijdt, en heel af en toe 'hier'. Ik reed wel een Neuron in de juiste maat van een fietsmaat van me. Verder nog een oude Roadlite racefiets voor af en toe op de weg. Dus: vooral ervaring met race/tourhardtails, met race/marathonfully's en met wat trailbikes-light ervaring. Heel breed? Nope. Maar genoeg om te weten, te voelen, wat de verschillen zijn. En ik ben me zeer bewust van wat een maatje S doet op zithouding. Een van mijn standaardvragen, als het niet in een topic genoemd wordt, naast 'waar rijd je veel en wat is je smaak': 'hoe lang ben je, en hoe zwaar weeg je'.
Rest van het referentiekader: bladen, websites volgen, pm vooral niet-Duitse (niets mis in mijn ogen met wel-Duitse). Veel lezen maakt ook wat wijzer. Je bent er zo achter wat de gemene delers zijn, zonder alle fietsen te moeten hebben gefietst.

Wat betreft referentiekader fietsomgeving: diverse Hollandse polderbaantjes, bochtjes van Horst, flowparadise UHR. Thuisgebied: heel Zuid-L en Voerstreek, Aachenerwald 'inclusief de echte trails', Luik eo, Banneux eo inclusief de (enduro)trails bij Chaudfontaine. Echte bergen: Oostenrijk (oa Saalbach Hinterglemm Leogang), Dolomieten (Brixen en mn rond Sellamassief) en recent Garda. Varierend van 'alles klimmen tot het kruis', en 'afdalen over alles wat je zoal tegenkomt op XC-gebied', maar ook aangelegde trails in bikeparken, op de allerzwaarste lijnen na. Dus: fietservaring genoeg op XC en trails gebied. Bikeparkgebruik met liftgebruik dus uitgezonderd, niet mijn ding (niet mijn smaak, en fiets totaal ongeschikt). En ja, al dat andere gaat prima op een Lux. Overigens ben ik helemaal niet zo van 'hard naar boven', ik moet meestal op de reserve. Ik ga vervolgens wel -relatief- hard naar beneden, of over de trails (het leukste, en het ligt me meer).

Wat me hierboven irriteerde is dat @Lars een nogal boude uitspraak doet als het gaat om deze categorie bikes, en nu ging het toevallig over de Lux, die ik goed ken. Wat me extra triggert: de hele categorie race/marathonfully's wordt door @Lars vaak onterecht weggezet als 'ongeschikte hardcore race-machines', wat gewoon niet zo is, zeker niet in de uitvoeringen met een tik meer veerweg. En daar reageer ik dus op, om ook een tegengeluid te laten horen. Van iemand die juist zoveel kennis en ervaring heeft als @Lars verwacht ik vaker wat meer genuanceerde, wat minder gekleurde reacties. Van hem was de uitspraak dat 'iedereen beter af is op een trailbike' (in hoofdletters). En wat @Lars vaak stellig poneert als 'feiten', blijken vaak helemaal niet zulke harde feiten te zijn... als je ook andere bladen en sites leest, als je die ook een beetje bijhoudt. Dan blijkt het dus ook slechts een mening te zijn. Misschien een zeer waardevolle mening, maar een 'feit' :wink: ... Maar oh wee als je daar dan wat over zegt. 'Feiten zijn feiten'. Tsja, dan is de discussie natuurlijk in de kiem gesmoord. Nou trek ik me persoonlijk nooit zo snel wat aan van anderen zeggen of denken, ik geef mijn mening toch wel, en in zo'n geval zeker. Al is het om wat tegengas te geven. Ondanks mijn smalle referentiekader, wat 'dikkere bikes' betreft.
Maar iedereen mag mijn mening meteen naast zich neerleggen, iedereen mag zelf weten wat 'ie er eventueel uit wil pikken. Ik heb de waarheid niet in pacht, alles is zeer relatief en er zijn veel belangrijkere zaken in het echte leven...
En, als je andere bijdragen van mij echt goed (en wat minder bevooroordeeld?) leest, dan moet je toch zijn opgevallen dat ik regelmatig ook mijn mening geef als iemand zich bv op een trailbike oriënteert. Maar boven de pak en beet 130-140mm houd het op, daar heb ik echt te weinig kaas van gegeten, in theorie en in de praktijk.

Tot slot, de naam van dit topic is: 'Epic vs een Lux'.
Wat is er dan mis als ik iets zeg over een Lux? Als er nou iemand is die daar iets over kan bijdragen, in dit geval, in dit topic?!
Heb trouwens ooit ook een Epic gereden, zelf nooit problemen gehad met de Brain. Dat was nog wel in het 26" tijdperk. Maar om nou een Epic zomaar af te serveren... ik ken meer dan genoeg tevreden Epic/Brain-rijders. Enige wat ik zelf minder vind van Specialized: de prijs-kwaliteitverhouding. Tov even dure concullega's zijn ze altijd matig afgemonteerd voor de prijs. Maar als prijs geen issue is...

Daarnaast blijf ik denken dat als we eens samen zouden gaan fietsen, jij, Lars, ik, anderen natuurlijk ook welkom, dat we het dan reuze naar onze zin zouden hebben. 'Op de fiets' spreek je vaak wat meer dezelfde taal dan 'naast de fiets' (hier) :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk dat deze (uitstekende) review de pros en cons van de Lux wat duidelijker maakt:

https://flowmountainbike.com/tests/revi ... cf-sl-8-0/
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Epic Expert Evo 2019. In vergelijking met een Lux is de Epic inderdaad de mindere fiets voor hetzelfde geld. Smaken verschillen echter en ik vind de Epic gewoon mooier. Ik fiets in hetzelfde gebied als Aurelius en gebruik de mijne ook nog wel eens voor een enduro ritje in de Ardennen. Ideaal, nee maar dit maakt het wat mij betreft alleen maar leuker....
De 1e versies van de nieuwe brains gaan nog wel eens kapot, na revisie is dit echter bij de meeste opgelost. Wat betreft de wachttijden, de mijne was binnen een week vervangen.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29962
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt een Epic uit 2019, de brain is al 1x vervangen, maar specialized heeft de problemen opgelost na de 1e generatie?
Jaja.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie