Nieuwe fiets aanschaffen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
thesaskiaahh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 3 maart 2020, 13:26

Na een half jaar gereden te hebben op een (te grote) instap mountainbike van de Decathlon (gratis gekregen). Ben ik toe aan een "echte" MTB. mijn budget zit rond de 1900 euro. Ik fiets 1 a 2x per week in midden en zuid-limburg en ben van plan om ook 2 a 3x per jaar te gaan bikepacken met deze fiets. Ik vind het belangrijk dat deze goed is voor mijn MTB avonturen en minder belangrijk voor het bikepacken.

Mijn oog is nu gevallen op de volgende fietsen:
- Specialized Epic hardtail €2099 https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 116-171127
- Giant Fathom 29 €1699 https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29--ge--2020

Ik heb op de Specialized gefietst en ik had meteen het wow gevoel! De geometrie voelt perfect. Bij veel andere fietsen had ik altijd het gevoel dat er iets niet klopte. De Giant heb ik helaas niet op kunnen fietsen omdat deze nergens in de buurt op voorraad is. Het prijsverschil is vrij groot zeker omdat ik het idee heb dat de Giant iets beter is afgemonteerd (ik weet niet heel veel hiervan). Ook ligt de Specialized net buiten mijn budget :(( anders had ik nu ook niet zo getwijfeld.
De Specialized voelde ontzettend licht en comfortabel t.o.v. alle andere fietsen waar ik op heb gezeten (Cube, Trek, Merida). Ook was ik op slag verliefd op de rode kleur (maar dat is uiteraard minder belangrijk).
De Giant moet ik bij een winkel bestellen en is dus altijd een gok of ik deze prettig vind fietsen omdat ik deze niet vooraf kan testen. Ik heb namelijk een klein trauma overgehouden aan mijn oude fiets die te groot was voor mij...

Dus de vraag is. Is het volgens jullie het geld waard om voor de duurdere Specialized te gaan? Of is de Giant meer 'bang for your buck' met het risico dat deze niet zo lekker fiets als de Specialized?
Graag jullie advies voor deze licht gevorderde MTB'er die erg graag een nieuwe fiets wilt waar ik de komende paar jaar mee vooruit kan in NL en 2 a 3x per jaar buiten NL. :D
Laatst gewijzigd door thesaskiaahh op di 3 maart 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Weet je, er zijn merken die in verhouding beter afgemonteerd zijn voor hetzelfde geld, maar als ie zo goed bevalt, dan kun je er toch geen miskoop aan doen?
En eerlijk, zou je het verschil in afmontage merken? Een onderdeel vervangen van een duurdere afmontage is uiteraard ook weer duurder... dus onderaan de streep zou je wellicht best wel vergelijkbaar uit kunnen komen, en specialized heeft (tov bv canyon) wel een lokaal verkooppunt....

Gewoon lekker kopen zou ik zeggen (korting krijg je vaak bij een fietsenmaker ook nog wel)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de geometrie zit niet echt een dramatisch verschil imo. Ik kan me moeilijk voorstellen dat als je de Specialized fijn vond zitten/rijden dat dat met de Giant niet ook lukt, eventueel met wat finetuning (zadeltje verstellen, stuur/pen tikkeltje aanpassen). Maar misschien is dat zelfs niet eens nodig.

De afmontageverschillen (ik heb op je links geklikt, niet gechecked of je dan de juiste uitvoering te zien krijgt) vind ik wel fors. Een RS Judy versus een Fox Rythm vork, Sram SX versus SLX/XT, en dan is de Giant nog 400 euro goedkoper ook?
Ook het gelul over de eigenschappen van hun top carbon frame op de pagina voor een alu Epic vind ik krom. Dit zijn precies de dingen waarom ik een beetje allergisch voor de grote S ben: ze maken goede frames, maar hun prijs/kwaliteitsverhouding klopt niet en dat proberen ze te verbloemen met typische USA-marketingpraat :-{

Persoonlijk zou ik de gok wel aandurven en voor de Giant gaan.
Maar ben je te verliefd op de kleur :wink: , met de Specialized heb je ook een mooie basis om op verder te borduren als er onderdelen beginnen te verslijten en aan vervanging toe zijn.

Tenslotte kunnen wij hier onze meningen wel geven, maar de keus is aan jou... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Edit: niets aanbieden buiten de verkoop sectie
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Is een Specialized Chisel dan geen leuk alternatief?
Deze is wel heel ruim binnen je budget, maar biedt ruimte voor eventuele upgrades mocht je dat nodig achten.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

surfroy01 schreef: di 3 maart 2020, 15:13 Edit: niets aanbieden buiten de verkoop sectie
[off topic] dat gaat nogal lastig als je minimaal 25 berichten gepost moet hebben [on topic]

Ik zou toch ook eens bij Cube kijken, die bieden veel waar voor hun geld is mijn eigen ervaring.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

surfroy01 schreef: di 3 maart 2020, 16:18
surfroy01 schreef: di 3 maart 2020, 15:13 Edit: niets aanbieden buiten de verkoop sectie
[off topic] dat gaat nogal lastig als je minimaal 25 berichten gepost moet hebben [on topic]

Ik zou toch ook eens bij Cube kijken, die bieden veel waar voor hun geld is mijn eigen ervaring.

Dus dat houdt in dat je niets mag verkopen, tenzij je 25 zinnige posts heb.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik dacht ook al aan een Specialized Chisel waardoor je nog geld overhoudt voor upgrades! Heb er afgelopen week voor het eerst eentje in het echt gezien en dat zijn ook chique bikes.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Specialized Epic heeft minder verouderde geometrie als dat belangrijk voor u is.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Misschien is de Orbea Laufy H-LTD ook nog een optie... :winkie:

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... ufey-h-ltd
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
thesaskiaahh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 3 maart 2020, 13:26

Allemaal bedankt voor de reacties. De Orbea Laufey ziet er precies uit wat ik eigenlijk zocht maar moeilijk kon vinden. Vanmiddag ga ik in Elsloo kijken bij een dealer :-D
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is dat ik al een superfijne HT heb, anders zou het ook de Laufey worden denk ik. Misschien wel met die super vette FOX 36 er in.... (is als optie verkrijgbaar voor veel goedkoper dan dat die 36 kost) :bier:
En dan misschien later nog een handgespaakt wielsetje...

Ik ben heel benieuwd hoe de proefrit uitvalt! Laat even weten hier svp?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

LTHT hebben meestal een lage trapas hoogte, wat niet ideaal is voor vlakke NL paden als je in bochtige stukjes wilt trappen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

void schreef: wo 4 maart 2020, 14:22 LTHT hebben meestal een lage trapas hoogte, wat niet ideaal is voor vlakke NL paden als je in bochtige stukjes wilt trappen.
Laag in vergelijking met wat?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Elk ander type of fiets als u sag beschouwt.
Plaats reactie