Zelf wat beginnen sleutelen met simpele klusjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Helder, bedankt. Dan ga ik eens wat euro's uitgeven. I'll keep you guys updated :winkie:
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Even wat minder tijd gehad en nog geen definitieve keuze gemaakt over de wisselstukken en tools. Deze avond had ik even tijd. Mijn achterrem schuurde soms, liep soms aan, en zelfs heel vaak bij natte en modderige ritten. Lees dus schurend geluid.

Dus met de beperkte tools die ik had heb ik het volgende gedaan en ben ik op een probleem gestoten, ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen, ik denk dat de oplossing simpel is:

1. Achterwiel verwijderd.
2. Remschijf proper gemaakt met alcohol en de remblokjes uit de remklauwen gehaald. Remblokjes lichtjes opgeschuurd met zeer fijne korrel en mat wat alcohol zuiver gemaakt (resin pads).
3. Met de achterrem zeer lichtjes de pistons verder naar buiten gebracht. Ik zag dat de rechter piston niet mee kwam, de linker kwam verder naar buiten. Soms zag ik een minuscuul bubbeltje lucht/remvloeistof.
4. Met plastieken Pedro's tyre levers de linker piston zachtjes terug gedrukt. De linker piston die ver uitstak vervolgens tegen gehouden met een tyre lever en zachtjes met de rem gespeeld zodat de rechter piston wat losser kwam. Uiteindelijk bewogen ze beiden terug vrij.
5. De pistons, met door de rem lichtjes te pompen, naar buiten gebracht en de "zijkanten" van de pistons vrijgemaakt van lichte prut met alcohol en een wattenstaafje.
6. Pistons bewogen links en rechts terug even snel en ver.
7. Pistons links en rechts zachtjes terug geduwd tot beginstand met Pedro's tyre lever.
8. Wiel gemonteerd
9. Remklauw gecentreerd
10. Remblokjes terug in de metalen houder geplaatst en terug op z'n plaats gebracht met de metalen pin, pin terug gebogen zodat het op z'n plaats blijft.
11. Gepompt met de rem terwijl het achterwiel draaide.
12. Voor demonteren kon ik de remhendel net niet half indrukken en had ik volle kracht. Na mijn handelingen komt de hendel tot tegen mijn handvat en dan past komt de kracht. Geen dosering mogelijk
13. Dit is de eerste keer dat ik dit doe, heb alles gedaan volgens Park tool tutorial.

Oplossing: ik denk gewoon nieuwe remblokjes? :winkie: Ze zijn niet helemaal tot op de draad versleten versleten maar hebben nog 2mm denk ik, dus praktisch bijna versleten. Met de bestelling wilde ik ook remblokjes mee bestellen en tools om het handiger te laten verlopen. Kan iemand identificeren waar ik in de fout ben gegaan en hoe ik het kan oplossen?

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt eens zonder schijf ertussen heel (heel!) voorzichtig in de remhendel knijpen zodat de blokken iets naar buiten komen. Maar nogmaals, echt met beleid, je wilt niet dat de zuigertjes uit de klauw komen vallen. En hou ze allebei goed in de gaten, soms komt de een sneller naar buiten dan de ander.

Dan terug je wiel monteren en waarschijnlijk bouwt je rem dan weer sneller druk op.

De opmerking "soms zag ik een miniscuul bubbeltje lucht/remvloeistof" baart me ietwat zorgen, het spul zou perfect droog moeten zijn tenzij je zelf iets gemorst hebt, misschien iets waarmee je schoongemaakt hebt, zou dat kunnen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welk merk en type?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Is de foto van na je gesleutel? De linkerzuiger lijkt nog steeds verder naar binnen dan de rechter, als dat zo is dan de volgende tip: Duw voorzichtig het rechter remblok naar binnen zodat de zuiger ruimte krijgt. Pomp dan een paar keer met de remhendel, als het goed is komt de rechterzuiger nu naar binnen en bouw je weer druk op.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

kermit schreef: di 3 maart 2020, 23:25 Je kunt eens zonder schijf ertussen heel (heel!) voorzichtig in de remhendel knijpen zodat de blokken iets naar buiten komen. Maar nogmaals, echt met beleid, je wilt niet dat de zuigertjes uit de klauw komen vallen. En hou ze allebei goed in de gaten, soms komt de een sneller naar buiten dan de ander.

Dan terug je wiel monteren en waarschijnlijk bouwt je rem dan weer sneller druk op.

De opmerking "soms zag ik een miniscuul bubbeltje lucht/remvloeistof" baart me ietwat zorgen, het spul zou perfect droog moeten zijn tenzij je zelf iets gemorst hebt, misschien iets waarmee je schoongemaakt hebt, zou dat kunnen?
Ok dus wiel eruit en zonder remschijf proberen zachtjes wat druk erin te pompen, maar met de remblokken er nog in? Ivm het bubbeltje, dit zag ik toen de pistons vrijgemaakt waren van vuil en ik zachtjes een paar keer aan de remhendel gepompt had. Maar de pistons waren er langs beide kanten nog ver genoeg in. Is niet iets wat ik gemorst had. Ik heb het weggeveegd en erna nogmaals naar gekeken en toen zag ik het niet meer.


ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 maart 2020, 23:35 Welk merk en type?
Shimano Deore M6000 met Shimano G02S resin remblokjes die, denk ik, bijna op zijn.

George schreef: di 3 maart 2020, 23:37 Is de foto van na je gesleutel? De linkerzuiger lijkt nog steeds verder naar binnen dan de rechter, als dat zo is dan de volgende tip: Duw voorzichtig het rechter remblok naar binnen zodat de zuiger ruimte krijgt. Pomp dan een paar keer met de remhendel, als het goed is komt de rechterzuiger nu naar binnen en bouw je weer druk op.
De foto is van na het gesleuteld inderdaad. De foto is getrokken vanuit het zicht vanuit de voorkant van de fiets naar het achterwiel toe. Een van de zuigers is inderdaad nog steeds verder tegen de remschijf dan de andere, vanuit het correcte perspectief dus de linkse (rechts op de foto). Ik snap je tip niet geheel? Je denkt dat er geen druk is door de achtergebleven piston (de rechter)? Ik heb inderdaad geen druk. Ik kan de hendel zo tot tegen mijn handvat knijpen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo te zien zit het scheef.
Niet alleen de piston, maar ook de klauw boven tov de schijf.
De naad in de remklauw is precies het midden. De schijf moet precies samenvallen met de naad vd remklauw.

Als je de pistons terug hebt geduwd, dan moet je een keer of tig remmen voordat de blokjes weer op de schijf komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 01:09 Zo te zien zit het scheef.
Niet alleen de piston, maar ook de klauw boven tov de schijf.
De naad in de remklauw is precies het midden. De schijf moet precies samenvallen met de naad vd remklauw.

Als je de pistons terug hebt geduwd, dan moet je een keer of tig remmen voordat de blokjes weer op de schijf komen.
Goede tip ivm de naad. Ik heb al proberen te centreren volgend op 10 verschillende videos van Park Tool, Gmbn en Seth en nog wat andere. Krijg het niet exact juist. Ik denk omdat het systeem op zich ergens niet goed zit. Ik heb de pistons nu zachtjes terug geduwd. De naad staat nu in het midden van de schijf, alles terug in elkaar gezet. De hendel kan ik nog steeds zonder enige kracht te gebruiken helemaal naar mijn handvat trekken, en dan pas remt ie. En het schuren blijft. Ben echt helemaal ten einde raad. Bij elke tutorial video lees je dan ook nog dat dit en dat fout is en je dat beter zus of zo kan doen. En op een ander zeggen ze nieuwe blokjes en systeem volledig ontluchten. Er zijn precies voor elk probleem 20 verschillende oplossingen, de een al duurder dan het andere. Soms een beetje draaien hier en daar. Maar ik krijg het nie opgelost. Ik denk dat ik iets vitaal mis in mijn stappen?
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

George schreef: di 3 maart 2020, 23:37 Is de foto van na je gesleutel? De linkerzuiger lijkt nog steeds verder naar binnen dan de rechter, als dat zo is dan de volgende tip: Duw voorzichtig het rechter remblok naar binnen zodat de zuiger ruimte krijgt. Pomp dan een paar keer met de remhendel, als het goed is komt de rechterzuiger nu naar binnen en bouw je weer druk op.
Ok, ik begrijp je uitleg beter na een nacht slaap. Straks proberen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

De 6000 heeft keramische zuigers. Deze zijn heel gevoelig voor verkeerd (scheef) terugduwen. Ze kunnen breken en dan heb je en een groot probleem. Ik vermoed dat dat bij jou al is gebeurd omdat je het hebt over bubbels en niet terug kunnen drukken.

Wellicht is er een lid in de buurt (Belgisch Limburg begrijp ik) die even mee kan kijken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Mad Wally schreef: wo 4 maart 2020, 09:23 De 6000 heeft keramische zuigers. Deze zijn heel gevoelig voor verkeerd (scheef) terugduwen. Ze kunnen breken en dan heb je en een groot probleem. Ik vermoed dat dat bij jou al is gebeurd omdat je het hebt over bubbels en niet terug kunnen drukken.

Wellicht is er een lid in de buurt (Belgisch Limburg begrijp ik) die even mee kan kijken.
Ik heb de pistons steeds voorzichtig geduwd met plastieken Pedros tyre levers. Als ik het wiel met schijf eruit haal en dan aan de hendel trek bewegen beide pistons even veel nu, geen lek of bubbels meer te zien. Maar mijn remhendel blijft gaan tot tegen het handvat, dus er is pas remkracht als de hendel tot tegen het handvat zit. Ik denk niet dat de pistons hierdoor stuk gegaan zijn? Zien er nog intact uit.
Remblokken vervangen is dus blijkbaar toch niet zo simpel, gezien je dan ook die pistons wat moet zuiver maken en soepel laten lopen voor je nieuwe blokken steekt. Ik heb de oude terug gestoken omdat ik nog geen nieuwe heb en de pistons terug ingeduwd zoals in alle tutorials. In de tutorial van Seth's bike hacks zie ik wel in de comments dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben na induwen van de pistons.

Wie komt met de gouden tip? Ik wil dit weekend een ritje maken :(
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ceramische pistons zijn wit.
Dit zijn zwarte pistons...

De oude remblokjes zijn waarschijnlijk scheef afgesleten. Dus als je remklauw nu recht staat, is het nog steeds niet optimaal.
Echt perfect gaat het alleen met nieuwe blokjes. (En een rechte schijf)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 16:25 Ceramische pistons zijn wit.
Dit zijn zwarte pistons...

De oude remblokjes zijn waarschijnlijk scheef afgesleten. Dus als je remklauw nu recht staat, is het nog steeds niet optimaal.
Echt perfect gaat het alleen met nieuwe blokjes. (En een rechte schijf)
Schijf is recht, nieuwe remblokjes zijn besteld met nog wat andere toebehoren. Straks de andere tips nog eens uittesten.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Al wel een paar keer gepompt? Hij moet altijd weer even op druk komen.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Tinnieman schreef: wo 4 maart 2020, 19:02 Al wel een paar keer gepompt? Hij moet altijd weer even op druk komen.
Ja gisteren ongeveer 10 min gepompt tot ik kramp had in mijn hand. :winkie: telkens kwam de hendel tot tegen het handvat druk kwam niet terug.
Plaats reactie