Wel of geen dropper?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Oli4k schreef: ma 2 maart 2020, 17:09
JoopO schreef: ma 2 maart 2020, 16:17 ... en achter mijn zadel hangen en weer terug lukt mij razendsnel. Misschien heb ik wel een afwijkende lichaamsverhoudingen.....
Als je achter je zadel hangt heb je eigenlijk helemaal geen controle. Met je armen gestrekt kun je je gewicht niet meer verplaatsen. In plaats daarvan wil je juist je gewicht omlaag kunnen brengen (attack position) en je gewicht kunnen verplaatsen vanuit de heup om te sturen. Met een dropper kan dat wel.
Achter mijn zadel hangen doe ik alleen op hele steile stukken met lagere snelheid, gewicht naar achteren verplaatsen is dan het doel. Was meer een reactie op een eerdere post dat iemand meldde niet achter zijn zadel te kunnen komen als dat op de normale hoogte stond.

Ik rijd 99% van mijn kilometers op de rondjes rond Tilburg (duinen, Dorst en Stadsbos) Daar kun je bijna overal doortrappen in de bochten. En heb je amper tijd om iets met je zadelhoogte te doen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik rijd UHR. Dropper is als rem, ik zou zonder kunnen rijden, maar het is veiliger, sneller en leuker als je het hebt.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Dropper houdt je schoenen droog.
Ik dacht dat ik door een plas kon manual zonder de sadel te laten zakken, maar dat lukte niet.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

JoopO schreef: ma 2 maart 2020, 16:17 Kan me niet voorstellen dat je met 4cm verschil met de "juiste" hoogte nog behoorlijk kunt fietsen.
Op Dorst reed ik een dik pr met zadel op -3 cm.

Maar is realiseer me ter dege dat op andere tracks deze wijze niet werkt. :wink:
Op de uhr gaat m'n zadel inderdaad weer terug naar normaal. Daar nergens last dat m'n zadel in de weg zit.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Dan zal ik binnenkort Dorst een keer doen met -3!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

We vergeten wat voor rijder de TS is.

-altijd prima kunnen rijden zonder dropper
-super lichte hardtail
-rijd zelden in het buitenland
-klassieke XC rijder

Dat bijna iedereen een dropper “nodig” heeft in Nederland dat zegt meer over de rijders dan het gemak denk ik.

Ik zou die hardtail zeker niet “verpesten” met een dropper en gewoon dat zadeltje handmatig even laten zakken op die enkele afdaling in het buitenland.

Sowieso is de trend hier op het forum een beetje alla :

Hoe hebben we ooit met 100mm kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit met Quick release kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit zonder dropper kunnen rijden??

In ons hoofd kunnen we het allemaal zo tegen Sam Hill opnemen bij elke willekeurige enduro wedstrijd maar in werkelijk zouden we allemaal het beste af zijn op een lichte XC fully maarja, dat is niet stoer genoeg.

Dus kom op mensen, beetje meer advies op maat geven aub. :wink:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Nu de vraag: deze heeft geen zadelpenring waardoor het lastig is om onderweg het zadel te laten zakken. Heb al eens iemand in Frankrijk daar behoorlijk mee zien klooien onderweg met een inbussleutel, dus ik dacht er aan om een dropper te gebruiken. De LBS adviseerde echter om dit niet te doen, vooral omdat het 27.2mm is. Deze maat is inderdaad ook moeilijker te vinden (meeste zijn 30.9 of groter) maar ze zijn er wel. Wat vinden jullie?
Ik zou het gewoon doen, alleen al om te voorkomen dat je je zadel dan weer op de juiste hoogte moet afstellen lijkt mij een drama, vooral met het oog op knieklachten op langere afstanden omdat je zadel net te laag kan staan of te hoog.(mijn ervaring)
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07 Dus kom op mensen, beetje meer advies op maat geven aub. :wink:
Daarom probeer ik ook flink tegengas te geven :D
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Er zou hier geen discussie moeten zijn, www.dirtroadie.nl is beschikbaar :D
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Denk dat je aardig de spijker op z'n kop slaat. Vul het graag aan met hoe ik tegen de zaken aankijk (dus geen algemene mening :-D ):
maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07 We vergeten wat voor rijder de TS is.

-altijd prima kunnen rijden zonder dropper
-super lichte hardtail
-rijd zelden in het buitenland
-klassieke XC rijder
Klopt. De vraag gaat eigenlijk over hoe vaak je een stukje tegen komt waar het zadel omlaag moet. Maakt niet uit of dat dan in NL of ergens anders is. In mijn geval is dat op max. 3 tochtjes per jaar. Rij wel iets vaker dan "zelden" in het buitenland of Limburg, maar ook daar kom je meestal wel weg zonder het zadel te laten zakken, of even er achter te gaan hangen.
maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07 Dat bijna iedereen een dropper “nodig” heeft in Nederland dat zegt meer over de rijders dan het gemak denk ik.

Ik zou die hardtail zeker niet “verpesten” met een dropper en gewoon dat zadeltje handmatig even laten zakken op die enkele afdaling in het buitenland.
De onzekerheid die ik er over heb is vanwege het ontbreken van een klemring en het met een maximum aantal Nm vastzetten van de zadelpen weer. Natuurlijk kan je makkelijk met een inbus aan de gang, maar het risico van het te strak vastdraaien met een carbon zadelpen is wel groot.

maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07 Sowieso is de trend hier op het forum een beetje alla :

Hoe hebben we ooit met 100mm kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit met Quick release kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit zonder dropper kunnen rijden??

In ons hoofd kunnen we het allemaal zo tegen Sam Hill opnemen bij elke willekeurige enduro wedstrijd maar in werkelijk zouden we allemaal het beste af zijn op een lichte XC fully maarja, dat is niet stoer genoeg.
Daar heb je gelijk. Het is natuurlijk wel zo dat je niet blind moet zijn voor technologische vooruitgang.
maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07 Dus kom op mensen, beetje meer advies op maat geven aub. :wink:
Ik ben wel blij met de zes pagina's tot nu toe hoor. Volgens mij zijn alle invalshoeken intussen wel de revue gepasseerd :-q
Het is trouwens wel opvallend dat de grote oppergoeroe van het forum zich tot nu toe niet in de discussie heeft gemengd. Ben nog wel benieuwd naar zijn mening 8) :bier:
Laatst gewijzigd door Agamer op do 5 maart 2020, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:07
Sowieso is de trend hier op het forum een beetje alla :

Hoe hebben we ooit met 100mm kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit met Quick release kunnen rijden??
Hoe hebben we ooit zonder dropper kunnen rijden??

Ach ja. Trends, trends....

Ik rij:
  • Nog steeds met 100 mm
  • Nog steeds met QR
  • Inmiddels wél al geruime tijd met dropper, en ik kan zeggen dat ik het toch een goeie feature cq innovatie vind. Er is hier natuurlijk al veel over geschreven, maar wat ik zelf iig ervaar is dat je hem niet altijd ten volle hoeft te benutten, dwz op bepaalde stukken laat ik hem maar deels zakken om toch wat meer in de fiets te zitten zeg maar... en in afdalingen met bochten is de functie van die dropper gewoon niet te missen, waarbij dus het zadel niet in de weg zit en je zwaartepunt aanzienlijk lager ligt. Van deze aspecten merk ik toch wel duidelijke voordelen.
Dus dat. :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zal nooit ontkennen dat een dropper geen mooie innovatie is, zelf rij ik ook met een dropper maar dit meer omdat mijn rijstijl er om vraagt. Ik hou van een beetje klooien en ben meer met trial achtige gekkigheid bezig.

Ook ben ik stiekem wel een beetje een weight Wheenie mede omdat ik zelf vrij licht ben, dan zou ik het in het geval van de TS het zonde vinden van die halve kilo die hij zelden gebruikt.

Ik snap je “probleem” wat betreft dat aandraaien. Ik zou 2 opties voorstellen :

-je hebt tegenwoordig hele kleine handzame tork multitools voor die paar keer verzetten van je zadel.
-je koopt een dropper en monteer je enkel als je op vakantie gaat naar heftig terrein.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Zucht ik wil eigenlijk niets meer toevoegen aan deze discussie want er is al 6 pagina's voorbijgekomen aan goede meningen. Maar ik vind dat de focus nu ligt op de vraag waar moet ik hem dan gebruiken? en verpest je je fiets dan niet?
Dit zijn de verkeerde vragen. Je moet je niet afvragen op welke afdalingen heb ik hem nodig? Nodig is altijd het verkeerde woord hiervoor dus het antwoord op die vraag is altijd ik heb hem niet nodig (in nl voor deze TS op zijn minst). Maar je hebt zo veel plekken waar je plezier zou kunnen hebben van een dropper. In principe kan je je dropper op ieder moment naar beneden zetten als je niet trapt. Al die andere momenten kan je genieten van de voordelen van een dropper.

Nogmaals ik zie geen wezenlijk nadeel aan een dropper naast gewicht en prijs. Droppers nu zijn super betrouwbaar en kosten weinig onderhoud. Als iemand een echte reden heeft of denkt te hebben tegen een dropper dan zou ik die graag in pb ontvangen. Of een uitleg naar de uitspraak "je fiets verpesten" pb sturen graag als je dit uit kunt leggen.
Sorry als ik dit topic vervuil.

PS: ik heb veel ervaring met verschillende droppers in gebruik. Vooral in NL maar ook in t buitenland/op afdalingen. Mijn droppers hebben nog geen onderhoud nodig gehad na een paar jaar. Voor mij heeft mijn dropper de manier waarop ik fiets voor altijd veranderd. Alleen positief natuurlijk :wink:
PaganiProductions

Ik ben ook een xc Hardtail rider en wel eens na gedacht over een dropper maar denk niet dat ik het nodig heb als ik naar Alphen of andere echt stijle dingen zou ik er misschien wel aanschaffen.
En mijn zadel staat al jaren in dezelfde afstelling die echt werkt voor mij met een actief houding op de mtb gaat het nu nog altijd goed heb al de voerstreek ermee gereden zonder problemen.
jappiex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 15:05

Ik zou graag in dit topic verder gaan met mijn dropper gerelateerde vraag. Ik rijd in Nederland laagland over de mountainbikeroutes en lange verbindingsstukken. Zit graag 4u op m'n fiets in een sporttempo. Dit doe ik nu op een HT. Ik merk dat dit wat wringt op de steeds leukere routes waar ik echt zo hard mogelijk overheen wil. Zou nu naar een fully willen en denk er over te kiezen voor 120mm travel. Ik lees overal, ook in de gisteren ontvangen Fiets weer, dat een dropper alles leuker maakt. Maar dan zit er op zo'n fully weer 100 of 120mm drop. Dat zou dan niet genoeg zijn.

Hoe gebruiken jullie een dropper? Zit je zadel dan als bij een BMX op je frame en raffel je de route staand op de pedalen af? Of gebruik je het alleen bij drops en afdalingen? In dat laatste geval zou een dropper voor mij geen functie hebben. Als het een echte toegevoegde waarde heeft bij slingertrails, dan wel.

Hoe veel moet je zadel droppen op een maat L, ik ben lengte 1,85.

Is een dropper duurzaam? Als ik 20 uur per maand op mijn ATB zit wil ik geen onstabiel zadel hebben voor de stukken tussen de routes, dat zou veel irritatie geven.

Ik zie in het dagelijkse gebruik nog heel weinig mensen een dropper gebruiken en zou graag wat meer leren over de correcte toepassing van een dropper in onze doorraceroutes. Hoe worden we dan precies sneller dankzij een dropper, zoals ze in de blaadjes roepen?
Plaats reactie