Flat pedals advies / ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

CC-Rider schreef: za 21 december 2019, 20:39 Ik heb het niet zo op high quality bushings.....

Hoe lang heb je ze al in gebruik en gebruik je ze intensief?
Ik maak niet zoveel km's, en deze ook nog niet heel veel gebruikt, maar doe wel dit soort dingen:

https://www.instagram.com/p/B4QCA8wnYBK/
https://www.instagram.com/p/B31krHMnTfQ/
https://www.instagram.com/p/B3u5xA2H0Lo/

Maar de Neutron Evo's (cheap plastic) variant heb ik al veel meer op z'n donder gegeven (meerdere keren per week tricks) en daar zit ook nog geen speling op...
Ik denk ook eerlijk gezegd dat als jij zo snel speling hebt op je pedalen, dat het een goed moment is om terug te gaan. Lijkt mij niet de bedoeling ;)
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

tjitm schreef: vr 20 december 2019, 21:40 https://int.oneupcomponents.com/collect ... comp-pedal

One up pedalen. Erg veel grip en ze zijn licht en lekker wijd.
Ik heb deze ook ruim een jaar nu. Erg tevreden van. Had hiervoor nog goedkopere alu van bbb, Om eens te proberen of ik flats wat vond. Die waren voornamelijk zwaar en ook wel erg dik. En de lagers zijn minder.

Pedal strike met composiet is ook minder vervelend dan alu, iets minder direct. En ze worden niet kaal.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Saints hier. Kan je makkelijk onderhouden. Schoen slijt wel snel. Maar zou ook aan de schoen kunnen liggen Specialized 2fo
who dares wins
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik rijd voornamelijk cross country in Nederland met spd, maar ik zou graag goedkope flats aanschaffen voor incidentele (trail) ritten waar het toch fijn is om even een voet aan de grond te kunnen zetten. Nu heb ik een aantal eenvoudige pedalen op het oog. Heeft iemand er toevallig ervaring mee, of een aanvullend advies?

Wellgo MG6-al
RFR CMPT
VP-components VP-539
Wellgo B087B
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik gebruik een chinesium exemplaar van 12€ van Race Face Chester op NL-fiets, werkt prima.
DMR Vault op mijn mountainbike.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Mark-V schreef: za 21 december 2019, 21:40 Maar de Neutron Evo's (cheap plastic) variant heb ik al veel meer op z'n donder gegeven (meerdere keren per week tricks) en daar zit ook nog geen speling op...
Ik denk ook eerlijk gezegd dat als jij zo snel speling hebt op je pedalen, dat het een goed moment is om terug te gaan. Lijkt mij niet de bedoeling ;)

Neuron's hebben een zwakke plek. 4 gaten in krappe ruimte is geen goed ontwerp.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door void op do 5 maart 2020, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tim. schreef: do 5 maart 2020, 13:03 Ik rijd voornamelijk cross country in Nederland met spd, maar ik zou graag goedkope flats aanschaffen voor incidentele (trail) ritten waar het toch fijn is om even een voet aan de grond te kunnen zetten. Nu heb ik een aantal eenvoudige pedalen op het oog. Heeft iemand er toevallig ervaring mee, of een aanvullend advies?

Wellgo MG6-al
RFR CMPT
VP-components VP-539
Wellgo B087B
Wat ik een paar posts eerder al aangaf, let op de vorm van het pedaal: vanaf de zijkant gezien hol (concaaf).
Wellgo en VP zijn hele grote jongens in de pedaalbranche, zij produceren ook voor heel veel andere merken.

Goedkopere pedalen zijn vaak minder goed afgedicht, uiteindelijk krijg je toch een beetje waar je voor betaalt. Ik weet zo niet wat er voor lagering in die pedalen zit, maar dat is naast de vorm wel waar ik naar kijk. Is het spul een beetje goed afgedicht en te servicen. Aan de andere kant, als je voor goedkoop gaat is dat misschien ook minder belangrijk, je gaat ze niet intensief gebruiken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb deze al jaren

https://www.decathlon.nl/p/mtb-pedalen ... mc=8244912

Licht
Plat
Goeie lagers
Relatief goedkoop
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik gebruik geen flats meer maar was wel tevreden over de DMR Faultshttps://www.dmrbikes.com/Catalogue/Peda ... /Vault-NEW daarvoor de V8https://www.dmrbikes.com/Catalogue/Pedals/V8-2/NEW-V8
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Mja. Toch wel apart dat de TS dan op 19 dec. een topic opent en dan nooit meer op zijn eigen aangemaakte topicpagina terugkomt, terwijl er inmiddels 3 pagina's vol zijn geschreven met vrij waardevolle info... vraag me toch af, waarom stel je dan die vraag? :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goeie vraag, maar dan maar voor andere geïnteresseerden ;-)

Nog even over die concave vorm, hieronder een afbeelding met veel platforms waarop je dat goed kunt zien. Ik heb bijvoorbeeld mindere ervaringen met de kunststof Nukeproof Electrons en Xpedo Spry's. De dikke behuizing van de as voelde ik door mijn schoenzolen heen drukken (Five Ten) en de grip was minder dan van de meer hol gevormde pedalen.

Positiever ben ik daarom over de Saints (en andere Shimano's: XT en DX) en over de NC17's. Bij de Shimano's wel de langere pinnen gebruiken cq de ringetjes onder de pinnen weghalen (aan de voor- en achterkant van het pedaal, in het midden laat ik de lage pinnen zitten).

Helaas vernaggelt Postimage de leesbaarheid van de namen een beetje...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik denk dat het best persoonlijk is, of je een concaaf pedaal fijner vindt.
Ik kreeg op mijn Superstar Nano pedalen veel sneller moeie voeten dan op de OneUp Composite pedalen die ik nu gebruik. De Superstars zijn een beetje concaaf en de OneUps niet.
Daarbij maakt het soort pinnen naar mijn ervaring ook best wel wat verschil. Niet alleen de lengte, maar ook of ze glad zijn of voorzien van schroefdraad. Met schroefdraad geeft meer grip.

Al met al raad ik de OneUps aan; goedkoop, licht en sterk.. ja het kan allemaal :lol:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: do 5 maart 2020, 15:18 Goeie vraag, maar dan maar voor andere geïnteresseerden ;-)

Nog even over die concave vorm, hieronder een afbeelding met veel platforms waarop je dat goed kunt zien. Ik heb bijvoorbeeld mindere ervaringen met de kunststof Nukeproof Electrons en Xpedo Spry's. De dikke behuizing van de as voelde ik door mijn schoenzolen heen drukken (Five Ten) en de grip was minder dan van de meer hol gevormde pedalen.

Positiever ben ik daarom over de Saints (en andere Shimano's: XT en DX) en over de NC17's. Bij de Shimano's wel de langere pinnen gebruiken cq de ringetjes onder de pinnen weghalen (aan de voor- en achterkant van het pedaal, in het midden laat ik de lage pinnen zitten).

Helaas vernaggelt Postimage de leesbaarheid van de namen een beetje...
....die afbeelding...
Ja daar zit ook weer wat in. :D

Handig, dat foto overzicht...even zoeken naar de namen idd, maar dan even op groot scherm bekijken bv. :-q

Edit: hmm, op groot scherm worden die namen niet echt veel duidelijker... :-?
PaganiProductions

Gewoon crankbrothers 5050 gebruik ik al wat jaren op mijn beide fietsen nog geen grote problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: do 5 maart 2020, 13:33 Ik heb deze al jaren

https://www.decathlon.nl/p/mtb-pedalen ... mc=8244912

Licht
Plat
Goeie lagers
Relatief goedkoop
Ja deze. (Superstar heeft/had ze ook)
En de (pladtic)NC17 als het niet zoveel mag kosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie