Orbea Oiz H20 L of XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik zou beginnen met de stuurpen om te draaien :wink:
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Makkelijk schreef: do 5 maart 2020, 15:09 Met jouw lengte is zo’n diepe zit niet zo gek op zo’n fiets. Het ziet er prima uit, wel een beetje een bolle rug. Zou kunnen dat je zadel een centimeter of 2 te hoog staat.. Deze plaatjes bevestigen wel dat een L écht te klein was geweest. Wat ik me nog bedacht is dat Orbea meestal langere stuurpennen levert op de XL fietsen. Dat is een beetje vreemd omdat je dus een dubbel effect krijgt. Ik zou voor iets korter en misschien die ene spacer hoger gaan, een riser stuur lijkt me overdreven hier.
Ja, dat het zadel iets te hoog staat dacht ik ook te merken tijdens de testrit. Als ik het zadel iets laat zakken, is dit dan ook van positieve invloed op de bolle rug. En hoe zou je anders minder bol zitten?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: do 5 maart 2020, 15:09 Met jouw lengte is zo’n diepe zit niet zo gek op zo’n fiets. Het ziet er prima uit, wel een beetje een bolle rug.
Waarom zou een lang iemand per definitie diep moeten zitten? Dat is juist het probleem met de maatvoering dat lange mensen altijd te diep zitten! (Naast dat ze te kort zaten/zitten.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: do 5 maart 2020, 15:31
Makkelijk schreef: do 5 maart 2020, 15:09 Met jouw lengte is zo’n diepe zit niet zo gek op zo’n fiets. Het ziet er prima uit, wel een beetje een bolle rug.
Waarom zou een lang iemand per definitie diep moeten zitten? Dat is juist het probleem met de maatvoering dat lange mensen altijd te diep zitten! (Naast dat ze te kort zaten/zitten.)
Ik zat er eerder deze middag ook al even naar te kijken naar die foto, maar zo'n bolle rug is op zich iets wat je toch niet wil...? Lijkt me toch last gaan geven op den duur.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Wiel-Maat schreef: do 5 maart 2020, 15:46
Lars TB schreef: do 5 maart 2020, 15:31

Waarom zou een lang iemand per definitie diep moeten zitten? Dat is juist het probleem met de maatvoering dat lange mensen altijd te diep zitten! (Naast dat ze te kort zaten/zitten.)
Ik zat er eerder deze middag ook al even naar te kijken naar die foto, maar zo'n bolle rug is op zich iets wat je toch niet wil...? Lijkt me toch last gaan geven op den duur.
Ja dat vraag ik mij ook af. Zeker gezien mijn rug vaak opspeelt. Is er een manier om minder voorover/bol te zitten op dit frame?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: do 5 maart 2020, 15:31
Makkelijk schreef: do 5 maart 2020, 15:09 Met jouw lengte is zo’n diepe zit niet zo gek op zo’n fiets. Het ziet er prima uit, wel een beetje een bolle rug.
Waarom zou een lang iemand per definitie diep moeten zitten? Dat is juist het probleem met de maatvoering dat lange mensen altijd te diep zitten! (Naast dat ze te kort zaten/zitten.)
Tja, daar geloof ik niet helemaal in. Zowel op fiets als in lichaam kun/wil je niet alles meeschalen. Die 29er wielen zijn ook kleiner voor iemand van 1.85, het BB zit op een redelijk vaste hoogte, etc.. Jij bent zelf niet de kortste en rijdt net als ik graag 27,5”. Waarom voelt dat zo goed? Ik weet niet hoe het fysiek precies zit maar ik zit als houten klaas met een flinke saddle to bar drop echt prima terwijl een korter persoon sportiever lijkt te zitten met nauwelijks drop. Het kan ook gewoon een stukje gewenning zijn, ook op stadsfietsen groeit die stack niet mee.

Ik vind de topicstarter ook niet buitengewoon diep zitten trouwens, zo te zien heb je vrij lange armen en benen? Die rug is wel heel bol en dat is een teken van een stuur wat ver weg is. 50mm stuurpen zou je denk ik goed doen. Het is ook een stukje buikspieren aanspannen echter. Een meer actieve houding trekt die rug ook rechter.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn zithouding is op 27,5 en 29 in principe gelijk.

En volgens mij geldt ook voor een lang persoon die niet al te sportief wil zitten dat die niet al te laag zit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Dus dan heeft deze bike toch een wat te diepe zit. Wat kan ik doen om de houding beter te krijgen? Kortere stuurpen (was 7 cm), zadel iets zakken? Riserstuur?

Nogmaals ik heb deze bike tot nu toe alleen getest, niet aangeschaft. Maar voelde dat de houding wat diep zat.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Torsten schreef: do 5 maart 2020, 14:17 Zo. Even een update afgelopen weekend weer een testrit gedaan. In de winkel kwamen we toch weer tot de conclusie dat de L te klein voor mij is, en m'n houding meer gedrongen werd door korte stack en reach. Hierdoor was al snel de conclusie van de winkel dat het dan een zenuwachtige fiets wordt. De proefrit beviel weer, al had ik nog steeds wel het gevoel dat ik wat voorover hang. Hieronder twee fotos, eentje van de afstelling van de fiets, de ander met mij erop.

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van mijn houding en de afstelling van de fiets? Voor mijn gevoel/idee staat het zadel wel erg hoog vergeleken het stuur. De testfiets (orbea m10, maat XL) was zo afgesteld dat het stuur nog één riser omhoog kan. Verder was de stuurpen 7 cm lang.
Mocht ik minder voorover willen hangen, dan zou ik het stuur nog een spacer omhoog kunnen zetten, of misschien een stuur nemen met meer rise? Gek genoeg was de afstelling vergelijkbaar op mijn hardtail waarbij m'n zadel ook hoger staat dan het stuur.
De conclusie trek je niet 'in de winkel' natuurlijk, en ook niet vanaf een plaatje :wink: .
Wat zat/reed nou het prettigst volgens jou, de L of XL?
(De L 'oogt' wat krap bemeten, maar als dat nou heerlijk zit, rijdt...? Bovendien, stuurpen kan altijd langer (op een L) of korter (XL), kwestie van fijntunen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Torsten schreef: do 5 maart 2020, 17:36 Dus dan heeft deze bike toch een wat te diepe zit. Wat kan ik doen om de houding beter te krijgen? Kortere stuurpen (was 7 cm), zadel iets zakken? Riserstuur?

Nogmaals ik heb deze bike tot nu toe alleen getest, niet aangeschaft. Maar voelde dat de houding wat diep zat.
Stuurpen omdraaien zodat die omhoog staat, stuurpen die nog iets steiler omhoog gaat nemen, riser met meer rise nemen.

Let wel op dat als je flink omhoog gaat, je misschien ook iets korter moet gaan zitten. Je lichaam kantelt om het bekken heen omhoog én naar achteren, dus een hoger stuur zou ook iets minder ver weg moeten zitten.


Maar de XL lijkt verder in orde. Bij andere merken zal het niet heel veel beter zijn. Spreek gewoon met je dealer af dat je wat verschillende setup mag proberen, dat ze mee werken met andere stuurpennen bijvoorbeeld, tot je iets goeds gevonden hebt.
En denk er wel aan dat je een ritje of 3 moet wennen aan een iets andere houding. En dat je sowieso kunt wennen aan een houding die in eerste instantie misschien niet goed aanvoelde. Gewoon een beetje gaan spelen dus met die houding!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

[/quote]

De conclusie trek je niet 'in de winkel' natuurlijk, en ook niet vanaf een plaatje :wink: .
Wat zat/reed nou het prettigst volgens jou, de L of XL?
(De L 'oogt' wat krap bemeten, maar als dat nou heerlijk zit, rijdt...? Bovendien, stuurpen kan altijd langer (op een L) of korter (XL), kwestie van fijntunen).
[/quote]

Nee klopt. Maar de L heeft ongeveer 1,5 cm lagere stack t.o.v. de XL, wat dus voor mij nog meer voorover hangen wordt. Tevens was vanwege de hoogte van het zadel dat de zadelpen net tegen het maximum aanzit hoever de pen omhoog kan i.r.t. de staande buis.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: do 5 maart 2020, 22:02
Torsten schreef: do 5 maart 2020, 17:36 Dus dan heeft deze bike toch een wat te diepe zit. Wat kan ik doen om de houding beter te krijgen? Kortere stuurpen (was 7 cm), zadel iets zakken? Riserstuur?

Nogmaals ik heb deze bike tot nu toe alleen getest, niet aangeschaft. Maar voelde dat de houding wat diep zat.
Stuurpen omdraaien zodat die omhoog staat, stuurpen die nog iets steiler omhoog gaat nemen, riser met meer rise nemen.

Let wel op dat als je flink omhoog gaat, je misschien ook iets korter moet gaan zitten. Je lichaam kantelt om het bekken heen omhoog én naar achteren, dus een hoger stuur zou ook iets minder ver weg moeten zitten.


Maar de XL lijkt verder in orde. Bij andere merken zal het niet heel veel beter zijn. Spreek gewoon met je dealer af dat je wat verschillende setup mag proberen, dat ze mee werken met andere stuurpennen bijvoorbeeld, tot je iets goeds gevonden hebt.
En denk er wel aan dat je een ritje of 3 moet wennen aan een iets andere houding. En dat je sowieso kunt wennen aan een houding die in eerste instantie misschien niet goed aanvoelde. Gewoon een beetje gaan spelen dus met die houding!
Ja precies! Dat is zeker een goede optie/tip. Met de shop overeenkomen om wat opstellingen te kunnen testen proberen.. Volgens mij noemde ze dat in het begin al dat dat een mogelijkheid is. En dan beginnen met een wat kortere stuurpen (5cm) en stuur op z'n hoogst met de spacers. Mogelijk een stuur met meer rise. En mogelijk een zadel die mijn bekken al iets meer voorover kantelt. Het zadel wat op de testfiets zat was behoorlijk vlak met weinig ondersteuning.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
jakkef40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 28 augustus 2020, 20:10

Torsten schreef: do 5 maart 2020, 17:36 Dus dan heeft deze bike toch een wat te diepe zit. Wat kan ik doen om de houding beter te krijgen? Kortere stuurpen (was 7 cm), zadel iets zakken? Riserstuur?

Nogmaals ik heb deze bike tot nu toe alleen getest, niet aangeschaft. Maar voelde dat de houding wat diep zat.
heb je er ondertussen eentje aangeschaft?

En is het de L of XL geworden?

Heb in het topic orbea oiz xc of tr ook de vraag gesteld.
Fietsenmaker stelde me een L voor maar vind hem redelijk kort zitten. Dus een verder verloop van een eventuele aankoop zou me wel interesseren.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

jakkef40 schreef: za 29 augustus 2020, 22:34
Torsten schreef: do 5 maart 2020, 17:36 Dus dan heeft deze bike toch een wat te diepe zit. Wat kan ik doen om de houding beter te krijgen? Kortere stuurpen (was 7 cm), zadel iets zakken? Riserstuur?

Nogmaals ik heb deze bike tot nu toe alleen getest, niet aangeschaft. Maar voelde dat de houding wat diep zat.
heb je er ondertussen eentje aangeschaft?

En is het de L of XL geworden?

Heb in het topic orbea oiz xc of tr ook de vraag gesteld.
Fietsenmaker stelde me een L voor maar vind hem redelijk kort zitten. Dus een verder verloop van een eventuele aankoop zou me wel interesseren.

Bedankt!
Door omstandigheden nog niet aangeschaft. Wel ben ik er ook nog steeds mee bezig, zeker gezien de nieuwe 2021 modellen. Ik heb vorige week op de L gereden op parcours Zeist. Dit reed erg goed. Maar het is al een tijd geleden dat ik op de XL heb gereden, dus lastig vergelijken. Wel had ik het gevoel dat de fiets wat klein voelde. Daarom ga ik volgende week een maatadvies/fit doen om te helpen met de keuze. Ik pas op allebei de maten, dus de keuze is daarom wat lastig.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Torsten schreef: zo 30 augustus 2020, 10:21
jakkef40 schreef: za 29 augustus 2020, 22:34

heb je er ondertussen eentje aangeschaft?

En is het de L of XL geworden?

Heb in het topic orbea oiz xc of tr ook de vraag gesteld.
Fietsenmaker stelde me een L voor maar vind hem redelijk kort zitten. Dus een verder verloop van een eventuele aankoop zou me wel interesseren.

Bedankt!
Door omstandigheden nog niet aangeschaft. Wel ben ik er ook nog steeds mee bezig, zeker gezien de nieuwe 2021 modellen. Ik heb vorige week op de L gereden op parcours Zeist. Dit reed erg goed. Maar het is al een tijd geleden dat ik op de XL heb gereden, dus lastig vergelijken. Wel had ik het gevoel dat de fiets wat klein voelde. Daarom ga ik volgende week een maatadvies/fit doen om te helpen met de keuze. Ik pas op allebei de maten, dus de keuze is daarom wat lastig.
De keuze is dan wel lastig als je tussen twee maten in komt, maar waarschijnlijk kun je dan ook met beide maten prima uit de voeten met evt ander stuurpennetje.
Plaats reactie