rugtas/watertas

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,

Ik ben van plan om in het voorjaar weer wat vaker tochten te gaan fietsen van een km of 80. Vorig jaar heb ik dat ook vaker gedaan en resulteerde meestal in hoofdpijn. Zeer waarschijnlijk omdat ik veel te weinig gedronken had.
Daarom wil ik eens een rugtas gaan proberen zodat ik
- meer water kan meenemen (2,5L (?))
- makkelijker kan drinken.

Als ik toch zo'n ding op mijn rug heb wil ik er ook meteen e.e.a. in kunnen meenemen zoals
- reep/banaan
- pompje
- kleine tools als multitool, tubeless repairkit, sram powerlink en evt binnenband
- iPhone
- en nog plek om een vestje in op te bergen als het onderweg wat warmer word.

Meer hoef ik niet mee te nemen, dus het hoeft geen kampeertas te zijn.

Ik heb op internet wat rond gekeken, en zie verschillende maten, merken en prijzen. Maar ik kan eigenlijk niet goed bepalen wat het beste bij mijn wensen past.
Als jullie tips voor me hebben dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Decathlon heeft een betaalbare
https://www.decathlon.nl/p/drinkrugzak- ... 58&c=ZWART
Bevalt me prima.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Dank voor de tip.
Ik zet die even mij mijn bookmarks/favorieten.
Hoe is de kwaliteit van de zak en de drinkventiel t.o.v. de grote merken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Iets van 10-12liter inhoud zou voldoende moeten zijn. Da`s niet te groot en je hebt nog wat extra ruimte als je een keertje langer weg bent of meer kleding nodig denkt te hebben (of juist wilt uit trekken). Persoonlijk vind ik een buikgordel een must en een magneetsysteem voor het mondstuk is ook makkelijk als je niet van loshangende slangen houdt.

Bekijk Osprey eens (Raptor/Viper/Synchro), erg goed doordachte fietsrugzakken.
Evoc ( ik heb een CC16) is ook aardig (valt kleiner dan m`n Viper 13), al heb ik wel de Evoc-drinkzak vervangen door een Osprey 3L (makkelijker afkoppelen door de sluiting bovenin en platter door een stabilisator)

De laatste jaren niet met Camelbak gereden dus daar kan ik niet veel over zeggen. Heb wel een Blowfish gehad die het >10jr heeft gedaan (en een Rogue maar die was veel te klein), ik neem aan dat de kwaliteit nog steeds hetzelfde is.

En een maat van me rijdt met een Shimano-pack, die zo op het oog, best wel een slim strap/sluitingssysteem hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koop geen kleine, maar een middelmaat.
De kleintjes dragen niet zo lekker, zitten niet fijn op je rug.
Een grotere rust beter op je rug en kan meer meenemen (maar het hoeft niet, je hoeft 'm niet vol te proppen).
De waterzakken van Decathlon zijn prima.
De mondstukken vind ik minder, ik gebruik het mondstuk van Camelbak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hier een Camelbak Mule NV gebruiker , te vrede er over , twee keer in de 7 jaar preventief mondstuk gewisseld , voor de rest geen andere merken ervaringen .

Met de zoekfunctie genoeg info gevonden ;

Voor en tegenstanders, merken ect

search.php?keywords=Rugtas&terms=all&au ... ubmit=Zoek
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik gebruik nu al een paar jaar de deuter race met een osprey 3L drinkzak ivm het magneet systeem.

Dit alles ook om meer en makkelijke te kunnen drinken onderweg.

Groet

Roy
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik ga deze volgen, kwam er nl. van het weekend achter dat ik op mijn fully geen bidon(houder) en dus pompje kwijt kan. Dus geen drinken en lekke band reparatie, dus ook naar een rugzak cq drinkzak op zoek.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu is ook het juiste moment om met een rugzak te beginnen.
Van de zomer met 30C is het lastig wennen, nu is het juist lekker warm op je rug ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ach fiets het jaar rond met een rugzak op, woon werk, merk weinig verschil met zomer of winter :D in beide gevallen heb je een natte rug.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Mad Wally schreef: zo 8 maart 2020, 23:31 Decathlon heeft een betaalbare
https://www.decathlon.nl/p/drinkrugzak- ... 58&c=ZWART
Bevalt me prima.
Ik heb deze in een maatje kleiner en bevalt ook prima,je kunt alleen in deze wat minder kwijt als die in de link dus die zou prima moeten zijn :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Wat past er in die van jou wel dan? of mis je wat je niet kwijt kunt?
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

ik rijd zelf met een Shimano Unzen 15 (U15) en deze bevalt prima.
zit een 3L waterzak in en ik kan nog meer dan genoeg andere spulletjes meenemen.
kan ook makkelijk nog een jas, handschoenen, pompje, bril en eten meenemen.
en vind zelf ook de staps erg fijn.

ik had voor mijn zoon een Camelbak mini mule (drinkrugzak voor kinderen) gekocht met 1,5L waterzak.
geen idee hoe de andere camelbak tassen zijn, maar deze mini mule vind ik verre van een goed rugzak.
de sluiting van de waterzak dmv een ronde dop die je in de zak moet draaien vind ik echt een drama.
ik moet deze zo verschikkelijk strak aandraaien om het waterdicht te krijgen, dat is echt hopeloos.
en daarna de volle drinkzak in de rugzak stoppen is ook een drama, allemaal erg krap.

dus ook voor voor hem maar een Shimano rugzak gekocht, ditmaal de Unzen 6 (U6) met 2L waterzak.
deze is voor volwassenen maar ook voor kinderen in te stellen.
deze heeft buiten de drinkzak ook nog redelijk ruimte om wat spullen mee te nemen.
en, waarschijnlijk omdat het een oud model is, is hij nu voor 45,- te koop.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Bedankt voor al jullie reacties.

Er zitten wat mooie spullen tussen. Ook dat magneet systeem van Osprey lijkt me wel erg handig. Echter zal ik niet meteen met de hoofdprijs beginnen. Ik ken mezelf en zou het zonde vinden als ik dadelijk weer een tas+waterzak van meer dan €100 in de hoek heb liggen in het geval dat ik een zak op de rug toch niet prettig vind. Maar ook voor lagere prijzen is er nog wel meer keuze zie ik.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 maart 2020, 02:09 Koop geen kleine, maar een middelmaat.
De kleintjes dragen niet zo lekker, zitten niet fijn op je rug.
Een grotere rust beter op je rug en kan meer meenemen (maar het hoeft niet, je hoeft 'm niet vol te proppen).
De waterzakken van Decathlon zijn prima.
De mondstukken vind ik minder, ik gebruik het mondstuk van Camelbak.
Wat versta je onder middelmaat? Groot hoeft voor mij sowieso niet. Ik maak geen superlange tochten en sleep nooit heel veel mee (zie eerste bericht van het topic).
Gebruik jij gewoon zo'n camelbak big bite mondstuk? En past dat gewoon op de decathlon slang? Of zijn er dan nog extra onderdelen nodig?
Snelle Buffer schreef: ma 9 maart 2020, 09:44 Hier een Camelbak Mule NV gebruiker , te vrede er over , twee keer in de 7 jaar preventief mondstuk gewisseld , voor de rest geen andere merken ervaringen .

Met de zoekfunctie genoeg info gevonden ;

Voor en tegenstanders, merken ect

search.php?keywords=Rugtas&terms=all&au ... ubmit=Zoek
De mule is niet meer verkrijgbaar zag ik.
Ik had trouwens al een zoekopdracht geprobeerd. In de eerste zoveel pagina's vond ik vaak het woord rugzak, echter geen berichten die inhoudelijk over de rugzakken gaan. De oude topics heb ik niet bekeken.
Rene.urbex schreef: ma 9 maart 2020, 15:29 ....dus ook voor voor hem maar een Shimano rugzak gekocht, ditmaal de Unzen 6 (U6) met 2L waterzak.
deze is voor volwassenen maar ook voor kinderen in te stellen.
deze heeft buiten de drinkzak ook nog redelijk ruimte om wat spullen mee te nemen.
en, waarschijnlijk omdat het een oud model is, is hij nu voor 45,- te koop.
Mag ik vragen waar je deze gekocht hebt? Ik vind deze wel nog voor €45, maar zonder waterzak.

Ook de andere suggesties neem ik mee in het achterhoofd, maar daar heb ik nu geen vragen/opmerkingen over.
Plaats reactie