Nog een patientZERO, nummer 18: nieuwe vork.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1613
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Hoeveel graden staat die balhoofd hoek eigenlijk ?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

fonzie schreef: za 7 maart 2020, 20:14 Hoeveel graden staat die balhoofd hoek eigenlijk ?
Het design zegt 65 graden, maar dat is met 140mm veerweg voor. Er zit nu 150mm in, dus het zal op 64.5 uitkomen. Maar met sag zit je rond de 66 graden.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Wat een mooie kleur heeft je bike :-q :-q
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaag het tweede ritje op de Barzo bandjes van Vittoria. Ik heb ze nu beter aan de tand kunnen voelen, maar het harde gevoel blijft. Ik heb nogmaals wat druk afgelaten en reed dus rond met ca 12 psi in de band. Toch leek het wel of ik met 3 bar aan het rondrijden was. Zelfs op de zandpaden kon ik de noppen voelen leek het wel. Ik weet niet of ik daar zo blij mee ga zijn. Maar op stukken met veel bochten en daar waar weinig modder lag, voelde ik wel dat ze veel grip lijken te hebben en ze geven veel vertrouwen. Hoe ze rijden op losse ondergrond moeten we dan in de zomer maar ondervinden.

Maareh, een combinatie van weinig wezen rijden (vaak migraine en slecht weer) en de hoeveelheid modder resulteerde in 15 Km/h gemiddeld over 30 Km. Dat moet echt beter worden :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: zo 15 maart 2020, 22:30 ... reed dus rond met ca 12 psi in de band. Toch leek het wel of ik met 3 bar aan het rondrijden was. ...
Hoeveel psi is 3 bar?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

12 psi is 0.8 en een beetje bar, erg laag voor een 2.35, eerder een plus of fatbike waarde.

@ Zonoskar, met wat voor druk rijdt je de Enduro in de Ardennen (op dezelfde meter?)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 13:11
zonoskar schreef: zo 15 maart 2020, 22:30 ... reed dus rond met ca 12 psi in de band. Toch leek het wel of ik met 3 bar aan het rondrijden was. ...
Hoeveel psi is 3 bar?
3 bar is 43 PSI
12 PSI is 0.8 bar
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Heckler40 schreef: ma 16 maart 2020, 13:37 12 psi is 0.8 en een beetje bar, erg laag voor een 2.35, eerder een plus of fatbike waarde.

@ Zonoskar, met wat voor druk rijdt je de Enduro in de Ardennen (op dezelfde meter?)
18 psi, maar dat is met 2.6" banden. 12 psi is erg laag, ik voelde af en toe een wortel doorslaan, dus wonderbaarlijk geen lekke banden :) Toch voelen de banden hard aan, vreemd toch?

@Lars: 3 bar is 300 kpa, 43 psi, 2250 mmHg, 3000 hPa, 2.95 atm.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: ma 16 maart 2020, 13:37
Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 13:11

Hoeveel psi is 3 bar?
3 bar is 43 PSI
12 PSI is 0.8 bar
Dank.

Maar ik hoop eigenlijk dat Zonoskar niet meer binnen twee zinnen twee verschillende eenheden gebruikt :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 14:28 Maar ik hoop eigenlijk dat Zonoskar niet meer binnen twee zinnen twee verschillende eenheden gebruikt :wink:
Psi is wat ik tegenwoordig gebruik omdat onder de 1 bar het problematisch wordt met aflezen. Bar gebruikte ik vroeger, toen je altijd rond de 2 a 3 zat. de '3 bar' referentie komt dan ook van vroeger, dat was kneiterhard. Misschien had ik dat moeten zeggen. Anyways, ik vind het vreemd dat een band die eigenlijk te weinig druk heeft om fatsoenlijk mee te fietsen toch nog zo hard aanvoelt. En ook nog eens best fijn over de paden vliegt, geen gezwabber ofzo. Is dat de grafeen, of de 4C opbouw van de band, of de sidewall versteviging (of mag ik ook geen Engels en Nederlands in 1 zin gebruiken)?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: ma 16 maart 2020, 14:43
Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 14:28 Maar ik hoop eigenlijk dat Zonoskar niet meer binnen twee zinnen twee verschillende eenheden gebruikt :wink:
Psi is wat ik tegenwoordig gebruik omdat onder de 1 bar het problematisch wordt met aflezen. Bar gebruikte ik vroeger, toen je altijd rond de 2 a 3 zat. de '3 bar' referentie komt dan ook van vroeger, dat was kneiterhard. Misschien had ik dat moeten zeggen. Anyways, ik vind het vreemd dat een band die eigenlijk te weinig druk heeft om fatsoenlijk mee te fietsen toch nog zo hard aanvoelt. Is dat de grafeen, of de 4C opbouw van de band, of de sidewall versteviging (of mag ik ook geen Engels en Nederlands in 1 zin gebruiken)?
Aangezien alleen de Amerikanen nog psi voor de banden gebruiken is het zeer verwarrend voor de meesten hier om om te rekenen als je niet beide waardes regelmatig gebruikt. Er zullen er meer zijn die de bandendruk in psi doen, maar die zullen ook niet direct weten wat die waarde in bar is.


Maar met 0,8 (bar! :winkie: ) zou je alle kanten op moeten zwabberen, zelfs met een DH-karkas. Ik herken het niet van de Vittoria-karkassen. Maar nu ben ik sowieso een maatje lomper in buikomvang... . Juist de Vittoria's zijn stevig zonder hard te worden, zoals de Pro-Tection en Double-Defence karkassen dat wel hebben. Je hebt er niet per ongeluk nog een 300 gr binnenband in zitten die je over het hoofd hebt gezien?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Er zit idd een binnenband in, of die 300g weegt weet ik niet. 7 ounce zeker. En de 57mm brede Barzo ligt op een 29" Crest velg die 23mm breed is en eigenlijk dus te smal. Misschien helpt dat ook niet mee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: ma 16 maart 2020, 15:54 Er zit idd een binnenband in, of die 300g weegt weet ik niet. 7 ounce zeker. En de 57mm brede Barzo ligt op een 29" Crest velg die 23mm breed is en eigenlijk dus te smal. Misschien helpt dat ook niet mee.
:lol:


(23 mm, hoeveel inch is dat?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Maak je niet druk, bar weinig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even de duim op de zere plek leggen
(en geen onzin uit de duim zuigen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duim_(lengtemaat)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie