Roest in lagers voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
PeterHMTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 maart 2020, 18:17

Hallo!

Vijf maanden geleden een eerste nieuwe mountainbike gekocht.


https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... nred-2019/


Vandaag wederom mee gaan fietsen en onderweg merkte ik dat het sturen steeds moeilijker werd. Ik kreeg weerstand en ik hoorde hem kraken. Direct mee naar de winkel en ze zagen al snel dat de lagers verroest zijn. Zowel boven als onder het balhoofdhuis, ook tussen de kogels. Nu valt dit volgens de winkel niet onder hun garantie, want het zijn bewegende onderdelen. Ik ben van mening dat dit wel onder de (fabrieks)garantie valt. Een fiets waarmee nog geen 500km (12 keer) is gefietst en op een degelijk manier schoon wordt gemaakt. Ik gebruik een emmer met water, schoonmaakmiddel bedoelt voor fietsen, spons en droog hem altijd (vluchtig) af. Ik ben van mening dat hij dan niet binnen 5 maanden al zo hoort te roesten. Ze hebben hem nu opnieuw voor me ingevet. Het advies in de winkel was om de de hele lager te vervangen. Ik vermoed dat er te weinig vet op heeft gezeten vanuit de fabriek. Een productiefout en geen gebruikersfout.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, valt dit onder de wettelijke garantie en/of fabrieksgarantie? Of heb ik (vette :D) pech en is dit een onderdeel wat je vaak moet controleren, vet houden, op een andere manier moet wassen? Zo ja, hoe?
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

PeterHMTB schreef: zo 22 maart 2020, 18:35 Ik gebruik een emmer met water, schoonmaakmiddel bedoelt voor fietsen, spons en droog hem altijd (vluchtig) af.
Denk dat hier het probleem zit, icm weinig gebruiken.

Groet, Jan
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat de standaard lagerafdichting bij cube nogal eens te wensen overlaat :~
Maar als je een beetje handig bent kun je ze goed zelf af en toe er uithalen,schoonmaken en opnieuw invetten :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Niet alleen bij Cube valt die dichting tegen... .


Maar van een mountainbike mag je verwachten dat die tegen de elementen kan. Een duurdere misschien wat beter dan een goedkopere, maar sowieso zouden lagers het toch minstens een jaartje uit moeten houden.

Als je dealer dan niet waarschuwt dat je die lagers erg vaak moet onderhouden, dan ligt de fout bij de dealer.


Wettelijk sta je volledig in je recht. Maar je dealer gaat moeilijk doen, Cube gaat moeilijk doen. De vraag is hoe moeilijk jij wil gaan doen. Rechtsbijstand verzekering inschakelen?


Ik zou de dealer nog eens confronteren met het feit dat ze jou niet hebben verteld dat je naast je ketting ook je lagers moet onderhouden en dat je als leek dat ook niet zelf kunt verzinnen. Het minste wat ze in mijn ogen moeten doen is jou laten zien hoe je die dan moet onderhouden, waarbij zij het dus de eerste keer voor jou doen. Hooguit mogen ze je een nieuw lager berekenen, zou niet veel meer dan een tientje mogen kosten.


Maar goed, wat ik al zeg, lagers zijn een zwakker punt. Tot en met behoorlijk prijzige Cane Creek lagers aan toe die met een paar maanden volledig verroest waren. Voor een paar dubbeltjes per lager heeft Cane Creek actie ondernomen en verkoopt nu die 'hoogwaardigere' lagers voor een flinke prijs. Ook een methode... . Die nieuwe lagers werken dan ook echt, dat weer wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

PeterHMTB schreef: zo 22 maart 2020, 18:35Ik ben benieuwd naar jullie mening, valt dit onder de wettelijke garantie en/of fabrieksgarantie?
Ík zou zeggen: ja. Onder de wettelijke garantie. Na vijf maanden zal de verkoper moeten aantonen dat er sprake is van oneigenlijk gebruik, en dat gaat moeilijk worden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lastig punt.
(eigenlijk niet, maar het gaat lastig worden)
De standaard lagers (en alles dat uit het zicht zit) zijn dingen waar bij 1e montage op bespaard wordt. Dus niet erg hoogwaardig en ook slecht afgedicht.
Maar de fietsenmaker had er bij aflevering ook wel een lik watervast vet tussen kunnen smeren !
Wassen mat water en zeep (geen Dasty ofzo) moet kunnen, mits er vet is gebruikt.
Hogedrukspuit niet.
Buiten laten staan is ook niet goed.

Als je handig bent zet je er voor een paar tientjes een (veel beter) balhoofd lager (eng. headset) in.
Ben je niet handig, dan kan je proberen de fietsenmaker te activeren.
Misschien wil hij het lager upgraden tegen kostprijs.
Maar dan nog kost het meer dan bij een webshop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Naast garantie en uitsluiting daarvan bestaat er ook nog zoiets als verwachte levensduur. Die is bij een balhoofd langer dan 500km, en dan kan de dealer wel moeilijk doen, maar is dat alleen maar erg kinderachtig. Ze hiermee blijven lastigvallen met helaas maar zeiken helpt in dit soort gevallen. Daarna een andere LBS zoeken die beter is.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Leuk en aardig, maar geen garantie. Dealer had hier bij rijklaar maken een lik vet tussen moeten doen omdat de vetspuit bij Cube in de fabriek al ca 15jr kwijt is. Maar de meeste dealers zetten het stuur recht en that's it.
Niettemin: zinloze excercitie om dit te proberen te verhalen want het zijn simpelweg slijtdelen, net als ketting, remblokken, etc. En Cube is hierin sowieso geen partij.
Bestel een paar passende FSA lagers, vet erin, verlies nemen, klaar.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Slijtdelen of niet; je mag (volgens Europese wetgeving) verwachten dat je een deugdelijk product ontvangt. Een balhoofdlager dat na vijf maanden het loodje legt, is ondeugdelijk, tenzij je er dagelijks de hogedrukspuit op hebt gezet. En aangezien je nog binnen zes maanden na aankoop zit, is het in dat geval aan de verkoper dat aan te tonen.
Vorsprung durch Pedantik.
PeterHMTB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 maart 2020, 18:17

Dank voor jullie reacties!

Samenvattend uit jullie reacties:

''Wettelijk sta je volledig in je recht. Maar je dealer gaat moeilijk doen, Cube gaat moeilijk doen. De vraag is hoe moeilijk jij wil gaan doen. Rechtsbijstand verzekering inschakelen?'' (LARSTB)

Recht hebben ≠ recht krijgen.

De 'coulanche' die ik heb gekregen is dat (LBS = grote fietszaak) de lagers goed hebben ingevet. Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre er sprake is van slijtage of dat er echt onderdelen kapot zijn. Ik hoor in ieder geval geen kraken meer, hij draait soepel en er zit ook geen speling op.

Maar ik denk ik nog terug ga met de opmerking dat dit binnen 6 maanden is gebeurd, toon maar aan aan wat ik in mijn gebruik verkeerd heb gedaan. (ALIEN) Maar ik verwacht het simpele antwoord: ''Meneer ik zie roest, u heeft er water tussen laten komen, dat is niet de bedoeling''. en ''Het is een bewegend onderdeel, hier heeft u geen garantie op volgens onze voorwaarde''. Ja de hele fiets is een bewegend onderdeel... Had ik dat moeten weten..

Incident heeft me wel duidelijk gemaakt dat ik aan het werk kan in mijn schuurtje. Het is zaak om zelf je fiets uit elkaar te kunnen halen, en ook weer in elkaar te kunnen zetten.. Het staat op de planning om samen met schoonvader te gaan kijken wat er nog bijgevet moet worden, bij Cube zijn ze het vet kennelijk kwijt :-q (HAR77) Zag bijvoorbeeld op het forum al de (binnenkant) van een Casette voorbij komen, de derailleur, de pedalen! Mochten er andere voorbeelden zijn uit jullie ervaring hoor ik het graag.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

PeterHMTB schreef: ma 23 maart 2020, 10:49[…] ik verwacht het simpele antwoord: ''Meneer ik zie roest, u heeft er water tussen laten komen, dat is niet de bedoeling''. en ''Het is een bewegend onderdeel, hier heeft u geen garantie op volgens onze voorwaarde''.
Dat antwoord is (wettelijk gezien) domweg onvoldoende, en hun voorwaarden zijn irrelevant voor zover ze in strijd zijn met de wet.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PeterHMTB schreef: ma 23 maart 2020, 10:49 ..., bij Cube zijn ze het vet kennelijk kwijt :-q (HAR77) ...
De enige fabrikant waarvan ik weet dat ze bij de montage wel alles invetten is Rose! Ik weet niet of ze dat nog doen, maar dat was 10 jaar geleden wel standaard praktijk.

Hooguit een enkele dealer trok fietsen half uit elkaar om hier en daar wat vet of montagepasta toe te voegen.


Bij goedkopere fietsen is het meer dat er op goede afdichtingen bezuinigd wordt. En wat ik al eerder zei: dat gebeurt niet alleen bij Cube. Dat moet ieder merk gewoon doen om met die lagere prijs te kunnen komen.
Dat is ook de reden dat we hier vaak aangeven dat een fiets van €500,- niet geschikt is om echt mee te mountainbiken: onder andere de meeste draaipunten van ieder bewegend onderdeel zijn gewoon slecht gedicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Volgens gelden EU-consumentenrecht heb je op alles wat je koopt tenminste een vol jaar volledige garantie. Je mag in het eerste jaar ook om ontbinding van de aankoop vragen. Dan ruil je je fiets in tegen het oorspronkelijke aankoopbedrag. Hierop zijn geen uitzonderingen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Linkje, Bert? Volgens mij is dit 6 maanden in NL
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... p-garantie

6 maanden inderdaad, maar daarna niet gelijk van 100 naar 0 in minder dan 10 seconden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie