Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Aangezien gravel nu een eigen rubriek heeft gekregen op het forum, is het ook tijd voor een gravelspecifiek topic over het meest invloedrijke onderdeel op elke fiets.

De banden!

Het aanbod is inmiddels zo gegroeid dat we er wel een topic over kunnen vullen. Het gaat om alle banden die in een gravelbike passen, van 700c slicks tot 650b tractorbanden.

Ik rijd zelf nog niet zo lang op een gravelbike en heb tot nu toe slechts ervaring met 1 band, de Schwalbe G-One Bite in 40mm (700c). Het is de skinwall versie en dat is dan de performance versie. Tubeless maken ging zonder moeite op de DT-Swiss wielen.

De banden bevallen mij tot nu toe erg goed in de polder. Ik heb er van alles mee gereden, goed asfalt en heel slecht asfalt, kapot gereden klinkerwegen, zandwegen, grindpaden, bosgrond, gras. De bites kunnen dit allemaal aan. Toch voelt deze band zich echt het meeste thuis op de zandwegen en grindpaden. Zoals je kunt verwachten van een gravelband natuurlijk.
Op asfalt zijn ze sneller dan ik van de mtb gewend ben, dat is geen verrassing. Wat me wel verrast heeft is de grip in het bos en dan met name de bochtengrip. Deze is prima te noemen, beter dan ik had verwacht. Het volume en de zekerheid van het tubeless rijden geven een robuuster gevoel dan ik van de racefiets gewend ben. Niet dat fragiele.


De afgelopen dagen ben ik op zoek geweest naar een snelle slick die me toch dat robuuste gevoel kan geven. In het grote graveltopic waren al een paar opties voorbij gekomen, maar dat was allemaal niet echt waar ik naar op zoek ben.

Mijn oog is nu gevallen op de Panaracer Gravelking Slick.
Soort van wafelprofiel
Verkrijgbaar in kekke kleurtjes
Heel licht voor de maat
Fijne prijs
Ook verkrijgbaar in Plus versie, die is beter lekbestendig, maar ook wat duurder en iets zwaarder.

De reviews van onder andere road.cc zijn erg goed. On par met de G-One speed, maar een stuk goedkoper. Heeft er iemand ervaring met deze band?
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Op mijn gravelwielset zitten Gravelking SK in 38mm. Fantastische band die onder heel veel omstandigheden werkt. Hij rolt goed op straat en de grip offroad is prima. Diepe modder is een ander verhaal, daar kwam ik deze winter vaak aan de grenzen van de band, maar eigenlijk was dat op stukken waar je een echte mtb band nodig had.

Slijtage is ook prima. De achterband begintlangzaam aan goed te slijten, maar heeft door woon werk ook iets van 4000km erop zitten plus een km of 1000 gravellen.

Collega´s waren ook over de slick goed te spreken.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb ervaring met de WTB Byway 47mm (650b) en sinds kort ook met de WTB Nano’s 40mm (700c). En met de Mavic Yksion 28mm, maar dat beschouw ik als een racefiets band.

De Byway’s heb ik 2 jaar geleden meteen in gebruik genomen toen ik mijn gravelracer (Mason Bokeh) heb opgebouwd. De banden zijn gemonteerd op een setje Mavic Crossmaxx SL’s. De eerste km’s heb ik er vooral mee gereden op echte gravel en schelpenpaden bij mij in de omgeving (R’dam). Zowel op gravel als op asfalt lopen ze prima. Natuurlijk iets zwaarder dan de 28mm slicks die ik toen op mijn 700c wielset had liggen, maar gemiddeld 30 per uur is prima te doen.
Vervolgens waren de Byway’s de keuze voor een bikepacking trip waarbij ik de langste rivier van Polen van de bron tot aan Warschau heb gevolgd. Ruim 700km on- en offroad met bepakking. De ByWay’s waren heerlijk comfortabel en hadden op de (droge) offroad paden ruim voldoende grip.
Daarna heb ik tijdens de zomervakantie met de Byway’s hele diverse ritjes gemaakt. Stukjes single track waar ik 5 jaar eerder met de MTB was geweest. Dit keer was ik sneller. Moet wel worden gezegd dat het niet echt technisch was. En gedurende diezelfde ritjes reed ik met evenveel plezier flinke heuvels op via het asfalt. Ook helemaal prima. Kortom, de Byway’s zijn multi inzetbaar.
De laatste echte serieuze tocht die ik met deze banden heb gereden was de Rock Solid gravel tocht afgelopen november. Alleen bij iets meer modder merkte ik toen de limiet van de Byway’s. Maar verder zijn het vooral heel comfortabele banden met genoeg grip voor droge omstandigheden. En na 2000km zijn ze nog amper versleten. 1x een lekke band tijdens de bikepacking trip in Polen, maar dat was een scheur van ruim 2cm in de wang door een flinke steen die iedere andere band ook in 1x had afgeschreven.

De WTB Nano’s heb ik pas sinds kort op mijn setje Mavic Ksyrium Allroad gemonteerd. Tot voorkort gebruikte ik deze wielset icm de 28mm Mavic slicks voor het gewone racefietsen. En afgelopen zomer voor een transalp over de weg.
Nu dus met 40mm WTB Nano’s. En dat bevalt heel goed. Inmiddels meermaals de MTB-routes van Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen gereden. Ja, ze zijn ietsje langzamer dan de MTB (een Scott Scale met combi Racing Ralph en Rocket Ron), maar dat ligt volgens mij meer aan de fiets dan aan de banden. De Nano’s geven enorm veel vertrouwen offroad. En wat rolweerstand op de weg betreft zit het ook wel goed. Recent met de Byway’s naast iemand met Nano’s gereden. Op het vlakke, 2 gravelracers en 2 dezelfde powermeters. De Nano’s waren wel een stuk harder opgepompt dan de Byway's. En het scheelde tussen de 15 en 20 Watt in het voordeel van de Nano’s!

Over een maand staat de LtD Gravelfest op de planning. Die ga ik zeer waarschijnlijk met de Nano’s rijden. Daarna zal ik de Nano’s vervangen door WTB Expanse 32mm. Een bijna slick voor het normale racefietsen met de mogelijkheid om gravelpaadjes mee te nemen. In de zomer worden vervolgens de Nano’s waarschijnlijk de keuze voor een bikepacking trip in Engeland/Schotland. Die tocht is deels onverhard en indien het vochtig wordt, en die kans acht ik daar wel groot, dan heb ik liever wat meer grip met de Nano’s tov de Byway’s.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kapitein Iglo schreef: do 12 maart 2020, 10:53 Ik denk dat er een knipoogje ontbreekt - ik kan me niet voorstellen dat Jurriaan zo kort door de bocht gaat :-q
Nuance ontbrak inderdaad, nadeel van ‘kort’ na thuiskomst het bericht schrijven.

Ik reed in een haarspeldbocht, ‘heuvel’ op en op asfalt. Zonder voor aankondiging lag ik op het asfalt. Snelheid was circa 8km per uur. Op asfalt ga ik zelden op mijn plaat, deed verder ook niks bijzonders. Olie lag niet op het fietspad. Ik durf de stelling wel aan dat het aan de band ligt. Of degene serie daar mee slecht is laat ik aan Mantel/ Continental over.
Ik ga op zoek naar een andere band. Iemand iets van Maxxis in de aanbeveling? De m340 hiervoor bevielen op zich goed, alleen zijn die met 2.0 net te breed.

Deze is ook mooi, dan band dan hè.
Afbeelding
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Kan bijna niet voorstellen dat de band hier de boosdoener zou zijn, of er moet toevallig wel een verschrikkelijk slechte batch gefabriceerd zijn...
Rij al 3 jaar, alle seizoenen in weer en geen weer op diverse sets in verschillende breedtes zonder ook maar 1x te vallen of een schuiver te hebben meegemaakt.
Zowel op 29er als wegbandje en op gravelbike toch ook bochten in droog en in nat toch behoorlijk op de limiet aangepakt.
Soms zelf zo lomp dat jongere wedstrijdrijder me voor gek verklaarde!
Bandendruk wel goed in orde houden, maar dat hoort niet bij de kwaliteit van een band maar aan de rijder.
Kan me dan nogmaals echt niet vinden in je commentaar op deze band.
Maar, vind je 't niks gooi je andere erom en probeer je die...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Geen twijfels. Zand over deze.
Terreno’s Dry & Zero
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Misschien de WTB Riddler tcs light fast rolling eens gebruiken?
Heb deze nu een half jaar op m'n fiets in gebruik, de 37 mm brede, en zowel op asfalt als op onverhard een heerlijke band met voor mij voldoende grip.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Vandaag voor het eerst met de Challenge Paris Roubaix banden op mijn racefiets gefietst.
Ik moet zeggen, het voelt op asfalt echt een stuk comfortabeler aan ten opzichte van 25 mm banden.
Ik vond het fijn fietsen op asfalt in ieder geval.

Wat gravel/steen paden met kuiltjes in de weg gehad, ik weet niet, voelt dan toch niet zo 'natuurlijk' aan als op de mtb.
Ook heb ik dan het gevoel dat het slecht voor mijn fiets is? Dat gebutst de hele tijd zonder verende voorvork...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Misschien nog wat met bandenspanning spelen ?

En nogmaals, Parijs Roubaix wordt ook met een racefiets gereden, mijn handen klaagden harder dan de fiets deed.
Een gemiddeld gravelpad is daar niets bij.

Maar inderdaad een mtb is comfortabeler.
Het scheelt ook als je wat meer druk op de pedalen houdt.
Een versnellingkje hoger en wat meer tempo.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Je kan kijken naar de Maxxis Rambler. Vind het een fijne band (700x45c)

Hiervoor WTB Riddler in 700x42c. Ook prima. Alleen jammer dat na 3/4 de rand van de skinwall begon te scheuren t.o.v. het zwarte gedeelte
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De Niner die ik aan het bouwen ben ga ik rijden met een 45 mm Ridder voorop en een 40 mm schwalbe g one bite achterop. Dat om doorslippen op gravel bergop te voorkomen zodra je op de pedalen gaat staan.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voorop zit nu net een Terreno Dry. Niet te doen om die band om een velg te krijgen. Ik hoop dat ik nooit een lekke band in het veld krijg.
Achterop komt een Zero alleen die had ik in de TLR versie besteld. Wist niet dat er 2 versies zijn. Zwart en grijs matcht niet dus de zwarte gaat terug voor een grijze. Dat grijs matcht goed met de zilveren dragers op de vakantiefiets 8)

Update: vanochtend de Terreno uitgelaten, die ligt voorop. Oké, 20 euro versus 35 euro banden is duidelijk. Ik koop enkel nog duurdere banden. Achteraf gezien ook de minst slimme plek om te bezuinigingen op een fiets..😉
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Jurriaan schreef: do 19 maart 2020, 15:48 Voorop zit nu net een Terreno Dry. Niet te doen om die band om een velg te krijgen. Ik hoop dat ik nooit een lekke band in het veld krijg.
Achterop komt een Zero alleen die had ik in de TLR versie besteld. Wist niet dat er 2 versies zijn. Zwart en grijs matcht niet dus de zwarte gaat terug voor een grijze. Dat grijs matcht goed met de zilveren dragers op de vakantiefiets 8)

Update: vanochtend de Terreno uitgelaten, die ligt voorop. Oké, 20 euro versus 35 euro banden is duidelijk. Ik koop enkel nog duurdere banden. Achteraf gezien ook de minst slimme plek om te bezuinigingen op een fiets..😉
Haha, idd, had laatst uit nood een 12eurobandje van mijn werk mee. Je kweekt er spieren mee :winkie:
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Jurriaan schreef: do 12 maart 2020, 20:57 Deze is ook mooi, dan band dan hè.
Afbeelding
Rond de 1.700km gereden met deze band in de 38C / 40mm uitvoering. Op mijn velgen (23mm intern) vallen ze net iets meer dan 42mm uit op zo'n 2,5 bar.

Fijne snelle allround band. Op het asfalt lopen ze prima en pak er ook geregeld een stuk trail mee. Als het wat vochtiger / natter is doen ze het prima.

Voorband vertoond weinig slijtage, achter begint er al een redelijk egale streep in het midden te komen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En de Zero is ook binnen. Kort rondje om de plaatselijke kerk met een gravelpad leert dat de voorband veel grip geeft en de achterband, de Zero dus, vlot rolt.
Op het asfalt is de rolweerstand van de Zero laag, voor mij gevoel lager dan de Schwalbe Marathon die er vlak daarvoor om lag. Het pakt uit zoals ik het vooraf bedacht had. Voor grip achter lage rolweerstand.

Van het weekend, of morgen tussen het werken door, uitvoeriger testen.
Afbeelding
Plaats reactie