Eerste kilometers van de rit

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Goedemorgen!

Ik was benieuwd of er ook meer mensen zijn met het idee dat ze niet gelijk vol uit kunnen gaan.

Ik doe zelf altijd een fatsoenlijke warming up, maar heb echt het idee dat ik een diesel ben die eerst op gang moet komen waar andere er met alle kracht van door kunnen spuiten.

Vaak moet ik altijd eerst over een bepaald punt heen " ik zelf noem dit bijna een dood ervaring" en vanuit daar gaat het eigenlijk vanzelf en kan ik door blijven knallen.

Zijn er meer mensen die dit ervaren?

Met vriendelijke groet,
Stephan
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Yep! Eerste km gelijk gas = rest van t rondje geen power meer ... warming up voor mij erg belangrijk!
Ik ben mij er eentje...
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik heb daar ook altijd heel veel last van.
De routes in mijn buurt liggen zo'n 10 kilometer van mijn huis af, dus ik fiets daar heen
De eerste 5 kilometer heb ik dan een hele hoge hartslag en een zwaar gevoel in mijn benen en als ik dan ook nog eens wind tegen heb kom ik helemaal niet meer vooruit haha.

Na 5 kilometer gaat het beter en zakt de hartslag, bij 10 kilometer is het over en kan ik aan de route beginnen.
Ik eet van te voren gewoon normaal, paar sneedjes brood met kaas en koffie.

Op de racefiets is het wel ietsjes minder maar ook daar moet ik er "even doorheen".
Na 10 kilometer fiets ik dan gewoon veel fijner en kom ik veel beter vooruit.

Ik vraag me ook af, is hier iets aan te doen?
Of kun je hier op trainen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ook hier hetzelfde. Eerste 10 a 15 minuten rustig opwarmen anders ga ik kapot. Daarna kan het losgaan.
Ik heb wel het gevoel dat naarmate ik beter getraind ben dat dat minder wordt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Eerste kwartier gaat altijd prima (fiets in mn enthousiasme altijd aardig door in de eerste kilometers), daarna stort ik een kwartier in. En daarna meestal weer prima
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Gerwin89 schreef: wo 25 maart 2020, 09:52 Ik vraag me ook af, is hier iets aan te doen?
Of kun je hier op trainen?
Wat dacht je van een warming-up, zoals je dat bij bijna elke sport doet. :-?

Als je eerst 10km "normaal" moet fietsen voordat je bij je lokale rondje bent gebruik dat dan als warming up. Als je de eerste meters je hartslag al in het plafond jaagt ....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, warmung up.
Dus bijv over de weg naar het startpunt.
Of thuis ff op de trainer.
Als je met de auto gaat, dan eerst een rondje door de omgeving, of 5km van het startpunt parkeren.
Bijna iedereen heeft het, dus het is normaal.
Het is ook geen probleem, tenzij je een wedstrijd rijdt.

En het wordt erger naarmate je ouder wordt, dus wen er maar aan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ja ik heb het dan over normaal fietsen tot aan de route.
Het is gewoon dat als ik begin mijn hartslag even heel hoog is.
Een voorbeeld:
Als ik begin is m'n hartslag wel ooit 150-160, na een tijdje word die 120.
Als ik op een route zit is die rond de 160, met een maximum van 170.
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op wo 25 maart 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Als je de eerste 5km je hartslag hoog hebt zitten dan ga je toch echt te snel... of je hebt een hele slechte conditie :-D

Zonder gekheid, begin rustig zodat je er daarna nog meer van kunt genieten.

https://www.youtube.com/watch?v=SnUcOO3WHDA nutteloos filmpje
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Het maakt voor mij overigens geen verschil of ik de fiets pak of de auto.

De warming up is er altijd wel en ben erg blij en verrast te zien dat ik niet de enige ben die dit aan gaat 😁

Wat conditie betreft die is uitstekend daar zal het echt niet aan liggen gelukkig!

Wedstrijd rijders verbaas ik mij ook altijd over hoe snel die er vandoor schieten 🤓
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Koud uit de blokken wel ja. Bijvoorbeeld te Schoorl gelijk bij de kuil omhoog dan ga je wel redelijk kapot. Pedel nu rustig omhoog via de Zeeweg voor wie er bekend is. Wordt je ingehaald door volk dat zich moet bewijzen, laat maar gaan die kom je later wel weer tegen. Rondje door de polder ook rustig weg rijden tempo gaat vanzelf wel omhoog en anders maar niet. Maar als je een "bijna dood ervaring" hebt ga je volgens mij echt te hard van start. Het is voor de lol hè? Het is geen wedstrijd. Voor de "ik heb nog meer te doen / dan heb je nog wat aan je dag" types ontspan eens dat gestress is nergens goed voor.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik moet altijd eerst door de 'zweet barrière' heen. In het begin zweet ik niet zo heel erg, maar na een paar minuten voelt het alsof ineens alle huid poriën open gaan staan. Daarna ga ik nog steeds niet hard, maar wel constant :) Ik heb wel eens een strava segment aan het begin en het eind vergeleken en daar zat slechts 1 sec verschil in (na 2 uur rijden).
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

maaf2 schreef: wo 25 maart 2020, 11:02 Eerste kwartier gaat altijd prima (fiets in mn enthousiasme altijd aardig door in de eerste kilometers), daarna stort ik een kwartier in. En daarna meestal weer prima
In mijn enthousiasme ga ik ook meestal te hard van stapel, al heb ik dat wel een beetje leren temperen.
Ik heb alleen die "tweede wind" niet echt meer. Dat was vroeger wel zo, nadeeltje van oud worden denk ik. Voor zover je van nadeel kunt spreken.
Ik doe nu wel wat langer over mijn fietsrondjes dus kan ik wel langer genieten van de mooie natuur en vrolijke vogels onderweg.

Of zoals gisteren een hert uit het bos zien komen en daar op gepaste afstand even achteraan kunnen fietsen. Totdat het dier schrok van een tegemoet komende fietser en weer het bos in verdween.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring is dat alles wat je in het begin teveel geeft, je later dubbel en dwars tekort komt, ongeacht de opleving er tussen in.
Dus opbouwen/opwarmen op een manier die bij jou past

Sinds Strava is er natuurlijk de verleiding om van het begin af aan te knallen.
Of zelfs onderweg naar de route.
Dat mag iedereen natuurlijk zelf weten, maar de meesten moeten daar een prijs voor betalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik probeer zeker bij de langere ritten met veel hoogtemeters het 1e halfuur op mijn gemakje warm te fietsen, dit resulteert bij mij uiteindelijk in een hoger gemiddelde met een lagere hartslag dan gelijk volle bak gas geven. Zeker bij de ritten in de Ardennen of de Eifel waar direct geklommen moet worden doe ik het de 1e klim een beetje rustig aan om in mijn ritme te komen, ik merk dat ik dan de rest van de dag veel lekkerder op de fiets zit.
Een snel rondje van een uurtje of anderhalf op mijn thuis parcours de parkstad routes doe ik doorgaans wel gelijk vanaf de start wel volle bak.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Plaats reactie