Gravelbikes met radicale geo

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

2de filmpje van de urs is veruit het meest interessant 8)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind die BMC URS wel interessant. De Evil slaat voor mijn gevoel niet echt ergens op, pak dan een hardtail. Met een gravelbike hoor je ook gewoon leuk op het asfalt te kunnen rijden, anders kon je beter een hardtail pakken.
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: za 28 maart 2020, 20:38 Ik vind die BMC URS wel interessant. De Evil slaat voor mijn gevoel niet echt ergens op, pak dan een hardtail. Met een gravelbike hoor je ook gewoon leuk op het asfalt te kunnen rijden, anders kon je beter een hardtail pakken.
Die Evil is wat doorgeslagen inderdaad, blijkt ook uit de test. Wat wel interessant is dat mtb firma's intussen ook vol in de gravelbikes duiken en ze steeds meer offroad geschikt worden.
Ik vind bv deze van Santa Cruz toch wel een beauty :
https://cyclingtips.com/2020/03/santa-c ... -groading/

Wat betreft "waarom pak je niet een hardtail?" Er komt natuurlijk een tijd dat je op een strakke Nederlandse mtb route of toertocht de vraag krijgt waarom je in hemelsnaam op een geveerde mtb rijdt? :winkie:

Als ik nu al het verschil merk tussen mijn laatste model Arkose en de eerste van een paar jaar geleden; deze gooi je wel makkelijk door een bochtige mtb-route en met 650B x 2.2" banden of 700Cx45mm kom je niet veel te kort.
Als ik als nieuweling nu de keuze moest maken tussen een 1250€ mtb of gravelbike voor allround gebruik in Nederland???
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MonkeyRider schreef: ma 30 maart 2020, 12:02
Makkelijk schreef: za 28 maart 2020, 20:38 Ik vind die BMC URS wel interessant. De Evil slaat voor mijn gevoel niet echt ergens op, pak dan een hardtail. Met een gravelbike hoor je ook gewoon leuk op het asfalt te kunnen rijden, anders kon je beter een hardtail pakken.
Die Evil is wat doorgeslagen inderdaad, blijkt ook uit de test. Wat wel interessant is dat mtb firma's intussen ook vol in de gravelbikes duiken en ze steeds meer offroad geschikt worden.
Ik vind bv deze van Santa Cruz toch wel een beauty :
https://youtu.be/flqXCYCVAWs

https://youtu.be/flqXCYCVAWs

Wat betreft "waarom pak je niet een hardtail?" Er komt natuurlijk een tijd dat je op een strakke Nederlandse mtb route of toertocht de vraag krijgt waarom je in hemelsnaam op een geveerde mtb rijdt? :winkie:

Als ik nu al het verschil merk tussen mijn laatste model Arkose en de eerste van een paar jaar geleden; deze gooi je wel makkelijk door een bochtige mtb-route en met 650B x 2.2" banden of 700Cx45mm kom je niet veel te kort.
Als ik als nieuweling nu de keuze moest maken tussen een 1250€ mtb of gravelbike voor allround gebruik in Nederland???
De Santa Cruz Stigmata heeft natuurlijk geen radicale geometrie. Sterker nog, ik denk dat jouw gravelbikes meer overeenkomen met een MTB dan de Stigmata.

De evil: Ik zie behalve de gadget en de fun-factor geen enkele reden voor de Evil. Ik denk dat er geen situatie bestaat waar de Evil sneller dan wel leuker is dan een gelijk geprijsde XC hardtail. Misschien op een gravelklim, waar je veel liever op een andere gravelbike zit.

Uiteindelijk is het de hele wereld tussen een asfaltrondje en de singletrack die een gravelbike interessant maakt, waarbij het asfaltrondje nog steeds leuk is. Als ik op een hardtail over asfalt fiets.. ik vind het gewoon niet leuk om te doen. Gravelbikes met een gangbare, dan wel meer endurance geometrie zijn daar volgens mij gewoon het meest geschikt voor.
Waar woke is, is vuur
PaganiProductions

De bmc vind ik ook een mooi ding alleen is dat een dure bike voor mij vanaf 2999 euro.
Plaats reactie