Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Hele mooie aanvulling al die modder :roll: . Halve route is kapotgereden door de bosbouw maar herstellen ho maar. De nieuwe singletracks zijn erg leuk maar ook voor de helft aangelegd. Kunnen nog wel een voorbeeld nemen aan de Utrechtse Heuvelrug.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

DvdW schreef: ma 9 maart 2020, 15:48 Ik ben afgelopen week samen met een klein groepje geweest. Wat een route zeg. Ik merk meteen dat ik (nog lang) geen klimmer ben. We waren begonnen bij parkeerterrein Bergherbos aan de Oude Eltenseweg in Zeddam en ik vond hem al vrij snel behoorlijk pittig qua beklimmingen. Maar daar stonden leuke (semi-) technische afdalingen tegenover! Tweede helft (vanaf 't Peeske) liep voor mijn gevoel wat soepeler/vloeiender. De bewegwijzering was tiptop in orde en hoewel de route nog niet overal evengoed ingereden is loopt ie toch lekker. Kan niet wachten tot de volgende keer.
Die conditie komt wel maar niet vanzelf :wink:
Vanaf die start heb je ook weinig tijd om warm te rijden, dan zijn die klimmen nog zwaarder.
mrkock schreef: ma 9 maart 2020, 17:02 Hele mooie aanvulling al die modder :roll: . Halve route is kapotgereden door de bosbouw maar herstellen ho maar. De nieuwe singletracks zijn erg leuk maar ook voor de helft aangelegd. Kunnen nog wel een voorbeeld nemen aan de Utrechtse Heuvelrug.
Ben wel benieuwd wat je bedoeld met “voor de helft aangelegd”, wat maakt de UHR dan zo anders/beter?

Voor mij is de UHR net te ver weg en vind zeddam (met de nieuwste aanpassingen) echt goed. Als de UHR nog beter is, dan is het wellicht een keer de moeite waard om de fiets achterop auto te zetten...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja wat denk je? 4 routes van de UHR staan in de top 10 op mtbroutes.nl. De rest allemaal binnen de top 25 :roll: :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

mrkock schreef: ma 9 maart 2020, 17:02 Hele mooie aanvulling al die modder :roll: . Halve route is kapotgereden door de bosbouw maar herstellen ho maar. De nieuwe singletracks zijn erg leuk maar ook voor de helft aangelegd. Kunnen nog wel een voorbeeld nemen aan de Utrechtse Heuvelrug.
Je doet de route wel te kort, prachtige route. En niet alle routes hoeven te bestaan uit enkel singletracks natuurlijk. Maar goed, ieder zijn voorkeur.
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

ThijsE schreef: ma 9 maart 2020, 18:52
mrkock schreef: ma 9 maart 2020, 17:02 Hele mooie aanvulling al die modder :roll: . Halve route is kapotgereden door de bosbouw maar herstellen ho maar. De nieuwe singletracks zijn erg leuk maar ook voor de helft aangelegd. Kunnen nog wel een voorbeeld nemen aan de Utrechtse Heuvelrug.
Ben wel benieuwd wat je bedoeld met “voor de helft aangelegd”, wat maakt de UHR dan zo anders/beter?

Voor mij is de UHR net te ver weg en vind zeddam (met de nieuwste aanpassingen) echt goed. Als de UHR nog beter is, dan is het wellicht een keer de moeite waard om de fiets achterop auto te zetten...
Ik ben heel blij met de nieuwe singletracks en afdalingen hoor, begrijp me niet verkeerd maar sommige stukken hebben nog wel wat liefde nodig. Het hobbelt behoorlijk en er staan nog wel wat plassen links en rechts. Als ik dan de facebook pagina van de UHR bekijk zijn ze daar bijna wekelijks met een man of 5 a 10 in het bos om grondig onderhoud te plegen. De paden zijn daar net wat mooier/gladder aangelegd. Voor mijn gevoel zijn de nieuwe stukken hier er met de grafamachine ingelegd en dat is het.

De Zeddam route is 10x beter en leuker dan voorheen maar het kan nog zoveel mooier. Daarnaast rijden ze het met de bosbouw kapot maar herstellen ze niks. Vind ik toch jammer. Onderaan de klim bij restaurant Mezzo bijvoorbeeld is het één grote modderpoel en moet je ploegen om op de klim te komen.
Rick9898
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 10:59
Mijn mountainbike: Epic WC

mrkock schreef: di 10 maart 2020, 12:14
ThijsE schreef: ma 9 maart 2020, 18:52


Ben wel benieuwd wat je bedoeld met “voor de helft aangelegd”, wat maakt de UHR dan zo anders/beter?

Voor mij is de UHR net te ver weg en vind zeddam (met de nieuwste aanpassingen) echt goed. Als de UHR nog beter is, dan is het wellicht een keer de moeite waard om de fiets achterop auto te zetten...
Ik ben heel blij met de nieuwe singletracks en afdalingen hoor, begrijp me niet verkeerd maar sommige stukken hebben nog wel wat liefde nodig. Het hobbelt behoorlijk en er staan nog wel wat plassen links en rechts. Als ik dan de facebook pagina van de UHR bekijk zijn ze daar bijna wekelijks met een man of 5 a 10 in het bos om grondig onderhoud te plegen. De paden zijn daar net wat mooier/gladder aangelegd. Voor mijn gevoel zijn de nieuwe stukken hier er met de grafamachine ingelegd en dat is het.

De Zeddam route is 10x beter en leuker dan voorheen maar het kan nog zoveel mooier. Daarnaast rijden ze het met de bosbouw kapot maar herstellen ze niks. Vind ik toch jammer. Onderaan de klim bij restaurant Mezzo bijvoorbeeld is het één grote modderpoel en moet je ploegen om op de klim te komen.
Daar komt bij dat sommige nieuwe stukken niks toevoegen en de route enkel verslechteren. M.A.W. had dat lekker gelaten zoals het was.
Verandering is niet altijd verbetering!
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Rick9898 schreef: di 10 maart 2020, 12:39
Daar komt bij dat sommige nieuwe stukken niks toevoegen en de route enkel verslechteren. M.A.W. had dat lekker gelaten zoals het was.
Verandering is niet altijd verbetering!
Op welke stukken doel jij Rick9898? Het enige dat ik mij zo kan bedenken zijn de 3 "bochtjes" bij Dalen klimmen dalen maar daar gaat toch iedereen rechtdoor. Om nog maar te zwijgen over de 2 "bochtjes" na de mooie kombocht. Ook daar gaat iedereen rechtdoor.
Laatst gewijzigd door mrkock op di 10 maart 2020, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick9898
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 10:59
Mijn mountainbike: Epic WC

mrkock schreef: di 10 maart 2020, 12:43
Rick9898 schreef: di 10 maart 2020, 12:39
Daar komt bij dat sommige nieuwe stukken niks toevoegen en de route enkel verslechteren. M.A.W. had dat lekker gelaten zoals het was.
Verandering is niet altijd verbetering!
Op welke stukken doel jij Rick9898? Het enige dat ik mij zo kan bedenken zijn de 3 "bochtjes" bij Dalen klimmen dalen maar daar gaat toch iedereen rechtdoor. Om nog maar te zwijgen over de 2 "bochtjes" na de mooi kombocht. Ook daar gaat iedereen rechtdoor.
MrKock, ik doel inderdaad op die stukjes en uiteraard op het mooie modderstuk in het 's-Heerenberg deel.
De verbeteringen/aanpassingen aan de route hebben erg veel potentie, nu moet het alleen nog af gemaakt worden.

De oude route kon gigantisch veel water hebben, ongeacht de weersomstandigheden was het altijd na 1 droge dag meer dan prima te berijden. Dat is nu wel anders.....
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Ik ben benieuwd of de single tracks die in december aangelegd zijn ooit nog afgewerkt worden. Ik waardeer het werk van de vrijwilligers echt enorm, maar hoe de single tracks er nu bij liggen is redelijk droevig.
Met name aan de Beek/Elten/Stokkem kant.

Met zoveel hoogtemeters ligt er zoveel potentie, hoop dat ze nog wat stappen gaan zetten.
mrkock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 15:17

Helemaal mee eens Sasha. Jammer genoeg mag je niet zelf gaan lopen prutsen aan de route. Heb nog wel wat vrije dagen om een beetje te schoffelen in het bos.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Nu er door het Corona virus niet veel meer te doen is lijkt een "nieuwe" groep mensen de route in Zeddam te hebben gevonden.
Helemaal niks mis mee, ik vind het juist mooi om te zien dat eenieder geniet van deze mooie route. Echter......met de nieuw aangelegde stukken en dan met name de nieuwe afdalingen is de route een stuk technischer en daarmee ook best iets gevaarlijker geworden.
Je zou denken dat iedereen hierdoor wel snapt dat het opzetten van een helm helemaal geen gek idee is. Afgelopen zaterdag reed ik achterop een groepje van drie "kids" van een jaar of 16, 17 zonder helm. Duidelijk niet veel ervaring met de mtb.

Mijn vraag aan deze gasten was waarom zij er niet voor kozen om een helm op te zetten. Ik voel er nl. niet veel voor om iemand na een val snurkend op de grond aan te treffen.

Ik heb 7 jaar in de jeugdzorg gewerkt met behoorlijk zware doelgroepen maar ik heb nog nooit zo'n grote bek gekregen als bij het antwoord op deze vraag. Misschien voegt mijn verhaal niet veel toe hier maar laten we elkaar gewoon blijven aanspreken en het op de route een beetje gezellig houden.
Wat zal ik zeggen...…..
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben je net van de bwrs af op de route, krijg je dit soort volk ervoor terug nu alle scholen gesloten zijn.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Rayb81 schreef: ma 30 maart 2020, 23:09 Ben je net van de bwrs af op de route, krijg je dit soort volk ervoor terug nu alle scholen gesloten zijn.
Precies, en ik zeg niet dat dit soort gasten zich niet op de route mogen begeven, als ze maar een beetje normaal doen.
En ja, "Normaal" doen is een ruim begrip maar iedereen snapt m toch.
Wat zal ik zeggen...…..
Kamibassie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 18 december 2008, 19:04
Mijn mountainbike: is matzwart en komt aus Deutschland

Gisteren de route na jaren weer eens gereden. Het blijft een prachtige ronde door een prachtig gebied.
Mooie nieuwe singletrack stukken erbij. Maarrrrr, die hebben nog wel veel aandacht nodig :-{ Daar zit nog geen flow in en dat terwijl er zoveel potentie inzit........even goede banking maken en de boel glad trekken :-q
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

arjanvanwoudenberg schreef: di 31 maart 2020, 08:21
Rayb81 schreef: ma 30 maart 2020, 23:09 Ben je net van de bwrs af op de route, krijg je dit soort volk ervoor terug nu alle scholen gesloten zijn.
Precies, en ik zeg niet dat dit soort gasten zich niet op de route mogen begeven, als ze maar een beetje normaal doen.
En ja, "Normaal" doen is een ruim begrip maar iedereen snapt m toch.
Leuk, ik werk ook in de jeugdzorg. “Normaal” is helaas geen concreet begrip en ik sta er nog regelmatig versteld van wat onze jongeren onder dat “normaal” verstaan. Normen en waarden lijken steeds verder weg te zakken bij onze doelgroep.
Maar dat gezegd hebbend, zondag eerste keer Zeddam! Ben benieuwd en zin in!!
Plaats reactie