Eikenprocessierups

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik ben afgelopen week in Frankrijk geweest. Daar heel veel in de bossen en langs lanen gelopen. Er staan daar net zoveel Inlandse eiken als hier. Nergens processierups te bekennen, ook geen oude haarden. Wel zie je daar dat onderaan de eiken er heel veel lage begroeiing is en er zitten meer insecten onderin bij de stammen. Ik denk dat we in NL het idd de rups te makkelijk gemaakt hebben .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te weinig vogels(mezen)...
Probleem lost zich vanzelf op als men in NL de (eiken) bossen kapt, om nog meer huizen (laagbouw) en industrie te bouwen.
Ieder nadeel hebt zn voordeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Probleem lost zich vanzelf op als men in NL de (eiken) bossen kapt, om nog meer huizen (laagbouw) en industrie te bouwen.
Ieder nadeel hebt zn voordeel.
Tussen huizen en industrie is het lastig MTB-en..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus baanwielrennen.
Tip voor iedereen die niet wil wachten tot NL is volgebouwd, je kunt nu al gaan baanwielrennen.
Geen last van processierupsen(indoor).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En ieder voordeel zo weer z'n nadeel.... :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij gebruiken ze geen eikenhout voor een wielerbaan.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Breda hangt vol met deze: https://www.nu.nl/breda/6034491/gemeent ... erups.html

Hopelijk werkt het, maar oudere berichten over vallen zijn nogal wisselend..
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Te weinig vogels(mezen)...
Probleem lost zich vanzelf op als men in NL de (eiken) bossen kapt, om nog meer huizen (laagbouw) en industrie te bouwen.
Ieder nadeel hebt zn voordeel.
De eikenprocessierups (epr voor het gemak) komt vooral voor in laanstructuren, en niet in bossen. In bossen is teveel schaduw waar de rups niet van houd, en zijn er van nature veel meer predatoren aanwezig, zoals vrijwel alle insecten etende vogels, maar ook veel verschillende soorten insecten. Deze rovers kunnen in het bos goed overleven, omdat er het hele jaar rond wat te vreten valt. Dit is in een stedelijke omgeving of monocultuur wel anders. Ook zijn daar niet voldoende schuilplaatsen om te overleven. Mezenkastjes ophangen is een leuk initiatief, maar een mezenpaartje heeft zijn eigen territorium, wat groot genoeg moet zijn om in voedsel te kunnen voorzien. Dus 5 kastjes ophangen in 1 boom heeft geen enkele zin. De lange eikenlanen die Nederland kent zijn ideaal voor de epr, veel voedsel en vrijwel geen vijanden. De oplossing hiervoor is meer biodiversiteit creëren, als je een rij bomen plant, mix dan diverse soorten door elkaar heen, eventuele ziektes of plagen worden dan binnen de kortste keren ingedamd, ook voor andere boomsoorten zal dit gunstig uitpakken, denk aan aantastingen zoals de massaal voorkomende essentaksterfte, iepenspintkever of de kastanjebloedingsziekte. Deze zijn ook groot geworden in monoculturen, super jammer als er een bomenrij gekapt moet worden doordat een ziekte razendsnel om zich heen kan grijpen. Bomen zijn net mensen :tong
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je ziet dat torenvalken in de grote stad (waar veel duiven zijn) ook heel dicht op elkaar nestelen. Normaar gesproken zit het volgende paartje aan de horizon, dus nog net op zichtafstand. (Bedenk net dat de horizon in de stad een stuk dichterbij is)
Maar meer mezenkastjes meteen afserveren is wellicht een vergissing.
Dat de epr graag in lanen wonen wil ik best geloven, maar de enige keer dat ik last heb gehad was echt in het bos.
Dus daar leven ze ook, en blijkbaar in zeer grote getale.
Logisch, als we er van uitgaan dat ze al een tijdje bestaan, hebben ze toch moeten overleven lang voordat de mensch laantjes ging maken.
Maar meer diversiteit is altijd een goed plan. Meer rupsenjagers ook.
Gif lijkt mij echt het allerlaatste.
De epr vlinders lokken en vangen voordat ze gaan paren is ook een strak plan.
Maar dat is vooruit denken en dit soort dingen wordt meestal achteraf (half) aangepakt.
Nu met corona zal de bestrijding van epr wel helemaal op zn gat liggen.
Totdat jullie straks eindelijk naar buiten mogen :o

Hier (Spanje) trouwens last van hun neefjes, dennen processie rupsen.
Dit jaar al een paar nesten uit de bomen gehaald. Hoewel men zegt dat ze gemener zijn dan de epr heb ik er gelukkig weinig last van.
Nest gaat in een plastic zak en dan op de brandstapel (tuinafval).
Met een sinaasappelboomgaard uiteraard genoeg snoeiafval. En gelukkig maar twee dennebomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat je zegt over die torenvalken klopt, maar die duiven zitten er dan ook het hele jaar, zodat ze jaar rond wat te versnaperen hebben. In veruit de meeste gevallen is dit met mezen niet het geval, een paar maandjes zeer veel rupsen, maar de rest van het jaar bijna niets, als de rest van de omgeving niet groen is. In de wintermaanden willen ze ook eten.

In de bossen komen zeker ook erg veel rupsen voor, zeker in eikenbossen, en ook vooral langs de randen, paden en open plekken, precies waar de wandelaar of fietser komt. Je ziet in gemengde bossen dat de plaagdruk van de epr gewoon een stuk minder is.

Er word behoorlijk geëxperimenteerd met allerlei bestrijdingsmethodes. Feremoonvallen lokken mannelijke vlinders, en zorgen er dus voor dat het voortplanten niet zo goed meer gaat. Plakstrips worden ook gebruikt om omhoog kruipende rupsen te vangen. Vallen om rupsen te lokken met geur worden ook volop getest op de Wur. Een veelgebruikte methode is het spuiten met biologische gif preparaten. Klinkt leuk dat biologisch, maar het is nog steeds gif. Er gaan overigens alleen rupsen van dood, geen insecten of vogels. Spuiten met nematodes of aaltjes word ook steeds meer gedaan, maar moet precies op het juiste moment gedaan worden, en is daardoor vaak niet echt effectief. Ook bij deze methode geld dat ook andere rupsen gedood worden, zoals die van de eikenwintervlinder, of de eikenbladroller. Toch word vaak naar deze methodes gegrepen, omdat het vele malen goedkoper is dan wegzuigen. Een groot voordeel is ook dat als je het op het juiste moment doet, je vrijwel geen plaagdruk hebt, en klachten op voorhand al wegvangt.

De dpr rukt helaas ook sterk op richting ons landje, dus wellicht binnenkort nog meer problemen :P
Sneeuwmonster
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Willem Altes schreef: ma 29 juli 2019, 22:16
Probleem lost zich vanzelf op als men in NL de (eiken) bossen kapt, om nog meer huizen (laagbouw) en industrie te bouwen.
Ieder nadeel hebt zn voordeel.
Tussen huizen en industrie is het lastig MTB-en..
https://www.streetracegoirle.nl/
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Geralt schreef: ma 6 april 2020, 11:21
Willem Altes schreef: ma 29 juli 2019, 22:16

Tussen huizen en industrie is het lastig MTB-en..
https://www.streetracegoirle.nl/
Op 24 mei 2021 (1e Pinksterdag, op andere dagen is er winkelend publiek) tussen de boombakken op de parkeergarage.
Geef mij maar een lekker bos.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

De rupsen zijn weer lekker actief. Afgelopen weekend wezen fietsen bij Amerongen en Leersum en zit rond mijn knieën helemaal onder de uitslag. In het GNR ook hetzelfde al zijn ze daar flink bezig om ze weg te halen zag ik.
Plaats reactie