Voorrem rechts bedienen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hallo,
Mijn huidige (of moet ik zeggen oude😉) Sonder Signal Ti heeft als Engelse fiets de voorrem rechts. De doorvoeren in het frame zijn zo gemaakt.

Inmiddels rijd ik al weer een tijdje zo en het bevalt me eigenlijk veel beter dan voorrem links, wat hier veel gebruikelijker is. Ik heb in het verleden ook trial en enduro gereden en dus altijd geleerd de voorrem rechts te bedienen.

Nu heb ik zojuist een SC Hightower CC frame overgenomen van een mede forumlid. Deze is natuurlijk voorbereid op voorrem links.

Wat is nou wijsheid, toch aanleren voorrem links omdat dat toch wel standaard is, of de voorrem omleggen op de Hightower? Dat zal natuurlijk wel minder strak worden en moet bij elke fietswissel opnieuw gebeuren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad zijn de meeste fietsen voorbereid op voorrem links, dus als je nog veel fietsen wil gaan kopen, dan kun je misschien beter terug-wennen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gewoon ombouwen naar wat je gewend bent. Mocht je weer op de motor stappen zitten ze gelijk goed.

Mijn reflexen zijn gewend aan voorrem links. Andersom heeft altijd dezelfde uitwerking. Auw.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Veel motorrijders zetten de remmen ook om, die willen gewoon hun voorrem rechts hebben.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb een tijdje geprobeerd om te wennen aan de voorrem links. Had te vaak van die fout-momentjes die te wijten waren aan fout remgebruik. Dus ook de voorrem weer teruggezet naar de rechterkant. Voor de voorrem blijft het er prima uitzien maar de achterrem moet een iets korter bochtje maken.
"This species has amused itself to death"
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Yep, ex motorrijder en voorrem rechts op de mtb.
Ondertussen al zo veel kilometers op de racer gereden met voorrem links dat ik bij mijn mtb ritjes soms moet nadenken. Ik neig nu weer naar voorrem naar links verplaatsen. Ben gestopt met motorrijden, dat helpt waarschijnlijk mee. :-D
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: vr 10 april 2020, 18:51 Gewoon ombouwen naar wat je gewend bent. Mocht je weer op de motor stappen zitten ze gelijk goed.

Mijn reflexen zijn gewend aan voorrem links. Andersom heeft altijd dezelfde uitwerking. Auw.
Wat je ook doet, wel al je fietsen hetzelfde maken.
Met wat handigheid krikg je de kabels wel netjes, ook al zit het niet op de manier zoals de fabrikant het bedoeld heeft...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben blij te horen dat veel met name motorrijders inderdaad er voor kiezen de voorrem rechts te plaatsen. Ik heb dat dus ook maar op de Hightower gedaan en mijn eerste rondje door de straat gefietst. Best wel een apart gevoel als je van een hardtail komt, alsof je met een hele zachte band rijd. Morgen maar eens echt uitproberen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Op de motor zit ie rechts, op de mtb links. Nog nooit over nagedacht tot ik dit topic zag... Maar is dus gewoon een kwestie van wennen. Grote vraag is hoe belangrijk vind je het dat je slangen de "juiste " route volgen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Tja, ik heb wedstrijden geraced en in het onk supermoto gereden, en altijd op de mtb altijd voorrem rechts gehad. Persoonlijk maakte het me niks uit, ook niet in schrik reacties ofzo
Bird Aeris 9 blurple
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mij ook niet, ik heb ook nooit de neiging om met mijn linkervoet te schakelen op de mtb ;)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

George schreef: za 11 april 2020, 10:02 Mij ook niet, ik heb ook nooit de neiging om met mijn linkervoet te schakelen op de mtb ;)
Leuk als je dan overstapt op een Benelli met de versnelling rechts. Even remmen...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb nog wel regelmatig dat ik de voorderailleur wil schakelen met de hendel van de dropper, erg leuk effect op een steile klim :lol:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Op de motor rechts op de MTB links is nu alweer jaren geen probleem. Blijkbaar zijn de sommige reflexen aan te leren.
Andere reflexen leer ik lastiger af, rij ook elektrische motor en daar wil ik nog wel eens mijn linker voet voor niks bewegen. Daar met links achterrem bedienen gaat weer wel uitstekend.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook motorrijder en ook geen probleem met de voorrem tussen motor en mtb.
Blijkbaar vinden mijn hersenen het verschil duidelijk genoeg.
Maar iedereen is anders, als je er problemen mee hebt, dan gewoon wisselen. Het is jouw fiets en jouw hoofd.
Die kabeltjes, daar is wel een mouw aan te passen.
En een slijtplekje vanwege een minder ideale kabelloop is minder erg dan een OTB ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie