Handvatten Orbea mtb

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Heb sinds een paar maanden een nieuwe mountainbike, superblij mee en al aantal wat kilometers gemaakt. Mijn racefiets heeft helaas het nakijken, vind mountainbiken echt te gek.

Het enige nadeel dat ik ondervind is dat de standaard handvatten die ik op mijn Orbea heb niet lekker rijden. Ik krijg tinteling in mijn handen en ze worden snel vermoeid. Ik heb mijn fiets met bikefitting helemaal laten afstellen, dus dit kan het probleem niet zijn.

Ik las dat andere handvatten kunnen helpen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel aanbod. Ik rijd voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug, zoals Lage Vuursche, Amerongen, etc.. Daarnaast lekker op de weg wat afstanden wegtrappen en in de duinen bij Bergen.

Ik heb enkele opties waarvan de reviews goed zijn, jullie ervaring met deze handvatten, of wellicht andere tips?

- Esi Chunky
- Ritchey wcs ergo true grip
- DMR Brendog Death Grip Lock On
- Lizard Skins DSP
- SQLab 711


Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen
Crashcat
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 03:19

Bij mijn fs zitten ook dunne handvaten waar ik geen vrienden mee kan worden.
Op mijn ht heb ik esi chunkies erop gezet en dat icm met de huidige handschoenen die ik draag, filtert het echt veel trillingen weg. Daarbij is het nog comfortabel zacht ook.

Het enige nadeel is dat de grips nogal eens een beetje willen verschuiven.
Met de rest van de grips heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De backsweep van je stuur kan ook een rol spelen, net als de upsweep.
De hoek die het uiteinde van je stuur maakt, moet passen bij de natuurlijke stand van je handen op de plek waar je het stuur vasthoudt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Maarten1978 schreef: vr 17 april 2020, 15:35 Het enige nadeel dat ik ondervind is dat de standaard handvatten die ik op mijn Orbea heb niet lekker rijden. Ik krijg tinteling in mijn handen en ze worden snel vermoeid. Ik heb mijn fiets met bikefitting helemaal laten afstellen, dus dit kan het probleem niet zijn.
Een bikefitting is niet zaligmakend, alleen een uitgangspunt. Het echte fine tunen kun je alleen zelf. Zoals hierboven aangegeven kan een klein beetje je stuur verdraaien al grote gevolgen hebben. Het kan overigens prima zo zijn dat je handvatten te dun of te hard zijn of niet de goede vorm hebben. ESI bevalt mij ook al jaren prima, trouwens. Zeker het proberen waard en als je ze goed monteert verschuiven ze geen mm, althans bij mij niet ;)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb de esi super chuncky's, die zijn ietsje dikker als de gewone, en bevallen me super.
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oury!

Afbeelding

Dikker en zachter.


En verder kun je ook nog een kijken hoe hard je banden staan (zou tussen de 1.3 en 2.0 bar moeten staan, afhankelijk van hoe breed je velg is, hoe breed je banden zijn en hoe zwaar jij bent). Hoe hard je voorvork staat (zou 20-25% in moeten zakken als je er gewoon op zit).


En dan is zo een meting inderdaad helemaal niets-zeggend (niet heel veel in ieder geval). Dus als al het andere niet zo heel goed werkt, ga dan lekker klooien met andere stuurpennen. Of met je zadel iets naar voren, achteren, omhoog, omlaag.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik ben zeer te spreken over de Body Geometry Grips die Specialized levert. Op hun site kun je enkel de maat L terug vinden maar ze zijn er ook in XL bij sommige verkooppunten.
Waar ik ze gekocht hebt heeft de eigenaar vd winkel mij XL aangeraden terwijl ik geen grote kolenschoppen heb. Kan ze echt aanbevelen, de klachten die ik net als jij had zijn flink afgenomen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Maarten1978 schreef: vr 17 april 2020, 15:35 Heb sinds een paar maanden een nieuwe mountainbike, superblij mee en al aantal wat kilometers gemaakt. Mijn racefiets heeft helaas het nakijken, vind mountainbiken echt te gek.

Het enige nadeel dat ik ondervind is dat de standaard handvatten die ik op mijn Orbea heb niet lekker rijden. Ik krijg tinteling in mijn handen en ze worden snel vermoeid. Ik heb mijn fiets met bikefitting helemaal laten afstellen, dus dit kan het probleem niet zijn.

Ik las dat andere handvatten kunnen helpen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, zoveel aanbod. Ik rijd voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug, zoals Lage Vuursche, Amerongen, etc.. Daarnaast lekker op de weg wat afstanden wegtrappen en in de duinen bij Bergen.

Ik heb enkele opties waarvan de reviews goed zijn, jullie ervaring met deze handvatten, of wellicht andere tips?

- Esi Chunky
- Ritchey wcs ergo true grip
- DMR Brendog Death Grip Lock On
- Lizard Skins DSP
- SQLab 711


Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen
Esi chunky, het liefst in XL. Beste handvatten die ik ooit heb gehad. Zeker wanneer je last hebt van tintelingen. Trouwens hebben vele handvatten van Orbea bikes een slechte reputatie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik rij met Ergon GS1, zijn in 2 maten verkrijgbaar.
https://www.ergonbike.com/en/product-de ... 10012&s=gs
En veel dingen proberen zoals reeds vermeld stuur draaien, of ander stuur met meer backsweep en/of upsweep, kortere stuurpen voor iets minder druk op je handen, hoogte van je stuurpen en de punt van je zadel iets omhoog.
Probeer ook eens 5psi minder druk in je voorvork, kan net dat beetje extra comfort geven.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Hier ook esi extra chunky. Verschuiven absoluut niet en zeer comfortabel.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Arjan76 schreef: za 18 april 2020, 07:50 Ik rij met Ergon GS1, zijn in 2 maten verkrijgbaar.
https://www.ergonbike.com/en/product-de ... 10012&s=gs
En veel dingen proberen zoals reeds vermeld stuur draaien, of ander stuur met meer backsweep en/of upsweep, kortere stuurpen voor iets minder druk op je handen, hoogte van je stuurpen en de punt van je zadel iets omhoog.
Probeer ook eens 5psi minder druk in je voorvork, kan net dat beetje extra comfort geven.
Die heb ik sinds een aantal jaren ook op een van mijn MTB zitten. Toen ben ik wel achter gekomen dat ze bij mij nekpijn veroorzaken, omdat ik de veel leun op de handvatten en verkramp. De combinatie ESI extra Chunky met handschoenen zonder enig gel is voor mij ideaal.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

rokl schreef: za 18 april 2020, 11:16
Arjan76 schreef: za 18 april 2020, 07:50 Ik rij met Ergon GS1, zijn in 2 maten verkrijgbaar.
https://www.ergonbike.com/en/product-de ... 10012&s=gs
En veel dingen proberen zoals reeds vermeld stuur draaien, of ander stuur met meer backsweep en/of upsweep, kortere stuurpen voor iets minder druk op je handen, hoogte van je stuurpen en de punt van je zadel iets omhoog.
Probeer ook eens 5psi minder druk in je voorvork, kan net dat beetje extra comfort geven.
Die heb ik sinds een aantal jaren ook op een van mijn MTB zitten. Toen ben ik wel achter gekomen dat ze bij mij nekpijn veroorzaken, omdat ik de veel leun op de handvatten en verkramp. De combinatie ESI extra Chunky met handschoenen zonder enig gel is voor mij ideaal.
Ik ga ze bestellen, ben ook nog niet helemaal klachtenvrij.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

rokl schreef: za 18 april 2020, 11:16
Arjan76 schreef: za 18 april 2020, 07:50 Ik rij met Ergon GS1, zijn in 2 maten verkrijgbaar.
https://www.ergonbike.com/en/product-de ... 10012&s=gs
En veel dingen proberen zoals reeds vermeld stuur draaien, of ander stuur met meer backsweep en/of upsweep, kortere stuurpen voor iets minder druk op je handen, hoogte van je stuurpen en de punt van je zadel iets omhoog.
Probeer ook eens 5psi minder druk in je voorvork, kan net dat beetje extra comfort geven.
Die heb ik sinds een aantal jaren ook op een van mijn MTB zitten. Toen ben ik wel achter gekomen dat ze bij mij nekpijn veroorzaken, omdat ik te veel leun op de handvatten en daardoor verkramp. De combinatie ESI extra Chunky met handschoenen zonder enig gel is voor mij ideaal.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Dank allen voor de adviezen, sinds vandaag de Esi chunky erop zitten, tot dusver erg fijne grips. Daarnaast mijn stuur afgelopen weekend iets aangepast, scheelt inderdaad ook veel.
Plaats reactie