NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

bouwpakket schreef: di 21 april 2020, 07:01 Je ziet het elke dag minder worden. De paden "breken" op plekken waar ik het nog nooit gezien heb. Bij Leersum bedoel je het Ginkelduin deel. Daar kan je nog op mul zand oefenen. Ook bij lage vuursche trouwens
Dat kan toch niet alleen de droogte zijn? De totale droogte afgelopen zomer was nog veel groter. Is dat dan toch de invloed van de extra bikers die je de afgelopen weken op de routes hebt gehad?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

daniel1975 schreef: di 21 april 2020, 07:49
bouwpakket schreef: di 21 april 2020, 07:01 Je ziet het elke dag minder worden. De paden "breken" op plekken waar ik het nog nooit gezien heb. Bij Leersum bedoel je het Ginkelduin deel. Daar kan je nog op mul zand oefenen. Ook bij lage vuursche trouwens
Dat kan toch niet alleen de droogte zijn? De totale droogte afgelopen zomer was nog veel groter. Is dat dan toch de invloed van de extra bikers die je de afgelopen weken op de routes hebt gehad?
Het zal een combinatie zijn. De bospompen staan weer volop te draaien. Er zijn afgelopen weken meer fietsers bij gekomen, vooral doordeweeks. De nieuwe fietsers remmen en lopen vermoed ik toch wat meer dan degene die hier al langer rijden. Maar het is vooral heel erg droog
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Geen neerslag
Veel uitstraling/verdamping
Extreem lage luchtvochtigheid
Wekenlang harde wind

4 factoren bij elkaar opgeteld. Onverharde zandwegen overkomt het zelfde en daar rijdt alleen de boer twee keer per dag met de tractor naar het weiland
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Klimaatverandering? Oh ja, die hebben we even "gemist". Lekker fietsen of motorrijden bij zonnig droog weer noem ik dan liever klimaatverbetering :winkie: (kom maar op met pek en veren)
@Daniel1975: Denk toch voor 80% op conto komt van de straffe oostenwind met hele lage luchtvochtigheid. Dat al vanaf medio maart.

Vroeger (jawel ik ben oud als ik over vroeger begin ) waren er ook droge periodes, alleen reden we niet met zo veel MTB's door het bos en zeker niet over een aangewezen/aangelegd pad. Als het ergens dan te mul was, dan pakte je bijvoorbeeld een ander pad.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Fred (mtb-sport) schreef: di 21 april 2020, 08:04 Klimaatverandering? Oh ja, die hebben we even "gemist". Lekker fietsen of motorrijden bij zonnig droog weer noem ik dan liever klimaatverbetering :winkie: (kom maar op met pek en veren)
Ik heb meerdere klimaat wetenschappers horen roepen dat wij in NL naar een mediterraan klimaat zullen gaan.
IK KAN NIET WACHTEN :winkie: :bier: :D
Bicycle, bicycle, bicycle
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Luchtvochtigheid nu 54 % vanavond zal het weer rond de 30 % zijn.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

daniel1975 schreef: di 21 april 2020, 08:14
Fred (mtb-sport) schreef: di 21 april 2020, 08:04 Klimaatverandering? Oh ja, die hebben we even "gemist". Lekker fietsen of motorrijden bij zonnig droog weer noem ik dan liever klimaatverbetering :winkie: (kom maar op met pek en veren)
Ik heb meerdere klimaat wetenschappers horen roepen dat wij in NL naar een mediterraan klimaat zullen gaan.
IK KAN NIET WACHTEN :winkie: :bier: :D
... op meer en langere afsluitingen?

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: di 21 april 2020, 09:42
daniel1975 schreef: di 21 april 2020, 08:14

Ik heb meerdere klimaat wetenschappers horen roepen dat wij in NL naar een mediterraan klimaat zullen gaan.
IK KAN NIET WACHTEN :winkie: :bier: :D
... op meer en langere afsluitingen?

:bier:
Precies, dan zul je alle zandgrondroutes moeten gaan asfalteren... . Maar voor dat gebeurt kun je het mountainbiken op dat soort routes een paar jaar op je buik schrijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Horsthil schreef: ma 20 april 2020, 22:55
Lars TB schreef: ma 20 april 2020, 21:56

... die wordt veroorzaakt door klimaatverandering.
Dan gaat het hard, want volgende week verandert het klimaat zo erg, dat de wind uit het westen komt. Het leven is vlug en blijkbaar verandert alles van dag tot dag.
Nee hoor, is al ruim 30 jaar aan de gang, met kleine stapjes tegelijk. En de laatste jaren beginnen we de gevolgen te merken. Het probleem nu is een gevolg van verleden jaar, wat weer beïnvloed werd door het jaar daarvoor. En daarvoor. En daarvoor.



Waarom zien we corona wel voor wat het is en die klimaatverandering niet? Het gebeurt ook voor onze ogen en nu beginnen we er zelfs last van te krijgen en nog steeds doet iedereen er laconiek over :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik ben absoluut geen ontkenner, integendeel zelfs, maar ik wil wel melden dat de wind net eventjes de verkeerde indicator is. De richting fluctueert zeer en waar de wind vandaan komt is van invloed op het weer. Er is echter geen patroon te ontdekken in verandering. Voor hetzelfde geld kan de wind een zomer lang zo staat dat we alleen maar regen hebben. Simpel gezegd zijn er geen aanwijzingen, maar weten we ook nog niet genoeg. Maar laat 1 ding duidelijk zijn, klimaat verandert niet van dat tot dag, het is complexer. Het weer verandert wel van dag tot dag. Haal dat niet door elkaar.
Impact klimaat op de trails moet je ergens anders in zoeken. Dat het nu zo vroeg al droog is, heeft alleen voor een groot deel met de wind te maken. Geen garanties dat het volgend jaar weer zo vroeg droog wordt. Wel is de kans steeds groter dat zomers droger worden.

Maar goed, terug naar het fietsen en de oplossingen om met de realiteit om te gaan, want dat laatste is het belangrijkste nu. Dus ik stel maar voor om niet massaal meer met de auto naar de heuvelrug te komen :wink: . Als je dat iets met klimaatverandering wil doen, kun je het beste je co2 machine stilzetten en lekker gaan MTBen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Lars TB schreef: di 21 april 2020, 10:00
Horsthil schreef: ma 20 april 2020, 22:55

Dan gaat het hard, want volgende week verandert het klimaat zo erg, dat de wind uit het westen komt. Het leven is vlug en blijkbaar verandert alles van dag tot dag.
Nee hoor, is al ruim 30 jaar aan de gang, met kleine stapjes tegelijk. En de laatste jaren beginnen we de gevolgen te merken. Het probleem nu is een gevolg van verleden jaar, wat weer beïnvloed werd door het jaar daarvoor. En daarvoor. En daarvoor.



Waarom zien we corona wel voor wat het is en die klimaatverandering niet? Het gebeurt ook voor onze ogen en nu beginnen we er zelfs last van te krijgen en nog steeds doet iedereen er laconiek over :roll:
Maar waar ligt de grootste pijn van de klimaatverandering???? Echt niet in NL hoor. ( vergeleken met een india,china,amerika,rusland enz enz) En echt niet bij de uitstoot van de auto's.
Werd onlangs door iemand getipt van het forum op de docu op netflix Cowspiracy.
En nee dat zal niet 100% waarheid zijn. Maar als het maar 50% is zit daar de pijn. Miss leuk om te kijken
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De vrachtwagen heeft vanochtend al zijn eerste lading "asfalt" afgeleverd
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 21 april 2020, 11:43De vrachtwagen heeft vanochtend al zijn eerste lading "asfalt" afgeleverd
Top, en mengen maar...............
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: di 21 april 2020, 10:00Waarom zien we corona wel voor wat het is en die klimaatverandering niet? Het gebeurt ook voor onze ogen en nu beginnen we er zelfs last van te krijgen en nog steeds doet iedereen er laconiek over :roll:
.. Er moet eerst iets gebeuren voor er iets gebeurt (JC).
Met zoönose is dat nu gebeurd, nadat vogelgriep en Q-koorts al geweest/genegeerd zijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

--
Laatst gewijzigd door bert l. op di 21 april 2020, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie