Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Zo. Heel wat commentaar. Ik was ook groot van oude route. Ik was er om het weekend en nam dan de ronde vaak 2x, soms 3x, Ik ben er al een jaar niet meer geweest. Mijn nieuwe favoriet is Montferland bij Beek. Moet wel bij melden dat natuurmonumenten grote eisen heeft gesteld aan het maken van nieuwe route. De paden krijg je wel goed als je er goede laag van leemhoudende grond op gaat leggen met veel grind als het kan. Ik hoop nog steeds dat er opgegeven moment wel wat moois voor terug gaat komen. Wellicht als er paar jaar geen onderhoud word gepleegd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik zit komende 1.5 week regelmatig in de regio. Als ik zo de reactie van shiverer lees kan ik het beste de oude gps track op de garmin zetten :((
Ik was al geen fan van de nieuwe ronde, maar ben bang dat ik volgende week helemaal sta te balen daar.
Bicycle, bicycle, bicycle
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

shiverer schreef: do 23 april 2020, 20:08 onze lieve beheerders
Als je zo denigrerend schrijft en denkt de wijsheid in pacht te hebben dan zal je al heel vaak als vrijwilliger geholpen hebben en met NM mee gedacht hebben wat wel en niet kan/mag en het gebied. Hebben ze niet naar je geluisterd? Of ben je de man op de bekende afstand en alleen maar heel makkelijk achteraf commentaar aan het geven?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Iedereen met een beetje kennis van bodems, grondsoorten, etc kan het verhaal van shiverer al vooraf beredeneren.
Daar hoef je niet voor aangesloten te zijn bij de beheerders. Het zou de mensen sieren als ze toe zouden geven “we fucked up”.
De nieuwe routes liggen al vanaf het begin onder vuur. Dan kan zijn omdat iedereen conservatief is óf omdat er een kern van waarheid in zit.
Waarom niet gewoon de oude route in ere herstellen tot er een serieus alternatief is?
Tot op heden heb ik geen enkele goede reden gezien waarom de oude route niet goed zou zijn.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

daniel1975 schreef: do 23 april 2020, 21:57 De nieuwe routes liggen al vanaf het begin onder vuur. Dan kan zijn omdat iedereen conservatief is óf omdat er een kern van waarheid in zit.
Spijker op de kop! Al vanaf het prille begin dat de renovatieplannen doorsijpelden klonk hier kritiek. Ik was er zelf één van ja.
Ingegeven door trackervaring, huiverig voor weer een (op zich niks mis mee) PJ kloon, bang voor het verdwijnen van weer een (inmiddels zeldzame) oldskool zware XC route.
Wij hebben de wijsheid niet in pacht, maar bijna al onze voorspellingen komen nu uit. Helaas, moet ik erbij zeggen...
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Volgens mij wordt nu wel heel makkelijk alle kritiek op een hoop gegooid. De oorsrponkelijke kritiek was volgens mij vooral dat er flowtrails kwamen in plaats van de oude ruige afdalingen. Dat is m.i. toch vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf meer van de flowtrails, maar ik kan me voorstellen dat je het jammer vindt dat de ruigere stukken verdwijnen. Wat er nu gebeurt is dat die flowtrails allemaal erg mul worden. Dat is volgens mij nog wel wat anders. Natuurlijk kan het zo zijn dat de ondergrond per definitie ongeschikt is voor de nieuwe trails, maar was dat hier een belangrijk aspect van de kritiek? De reacties hebben nu wel een hoog 'zie je nou wel' gehalte.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De 2e serie afgraven van de trail had niet gemoeten, dit hebben ze laatst ook gedaan met de trail vanaf het paviljoen.
Geen idee of je het zou kunnen herstellen door er een dikke laag humus op te gooien?

Hoe zit het met de trails in Oosterbeek en Ede, zijn die door een andere machinist gegraven? Die lopen namelijk wel lekker!
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Humus erop helpt niet. Moet leem met zand zijn of eventueel met fijn grind
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

daniel1975 schreef: do 23 april 2020, 21:29 Ik zit komende 1.5 week regelmatig in de regio. Als ik zo de reactie van shiverer lees kan ik het beste de oude gps track op de garmin zetten :((
Ik was al geen fan van de nieuwe ronde, maar ben bang dat ik volgende week helemaal sta te balen daar.
En zo kans maken om op de bon geslingerd te worden?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Wordt dan een duur ritje, maar wel een leuk ritje. Dat bedrag hebben we de afgelopen weken al lang bespaard op horeca :winkie: :bier:
Bicycle, bicycle, bicycle
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Tot eind maart lag de mtb-route er lekker snel bij. Nauwelijks hobbels, af en toe modder en mul zand, en de route was eindelijk na ruim 1 jaar ingereden. Heel kort heeft dat geduurd, totdat de toplaag eraf werd gehaald. Geen slimme aktie. Weer én nóg meer hobbelen (zelfs met een fully was het waardeloos) en vanaf vorige week mul zand. Ik heb mijn racefiets maar uit de winterstalling gehaald. Want de mtb-omleiding gaat veel over asfalt. Daar hebben we natuurlijk geen NM-vergunning voor. Ziet NM door de vingers als je tijdelijk door hun gebied fietst? Lees: over de oude route en andere paden? #natuurmonumenten
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

daniel1975 schreef: vr 24 april 2020, 15:41 Wordt dan een duur ritje, maar wel een leuk ritje. Dat bedrag hebben we de afgelopen weken al lang bespaard op horeca :winkie: :bier:
:D
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Rayb81 schreef: vr 24 april 2020, 00:21
Hoe zit het met de trails in Oosterbeek en Ede, zijn die door een andere machinist gegraven? Die lopen namelijk wel lekker!
In Nijmegen ook. Daar is niks mis met de nieuwe getrokken paden... Ja het is zoals overal op t moment erg droog, maar niks géén mulle strandstukken. :-D En de nieuwe paden lopen ook nog eens goed en het stuiteren is lang niet zo erg als op de nieuwe delen van de Postbank ........ :-q
HONDA CRF 450R RULES!
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

shiverer schreef: do 23 april 2020, 20:08 Wat vorig jaar met veel aandacht is opgebouwd, en waar ik zelfs voor warm liep, waar ik zelfs van ging houden, is dit voorjaar met het groot onderhoud compleet verwoest.

En nat was het de eerste maanden! En daar hebben onze lieve beheerders hun onderhoud op gebaseerd. Nee, niet eerst een stukje proberen, nee, alles decimeters uitgraven zodat het er weer mooi bij ligt. Zo diep, dat het knetterschrale, nulkommanulstabiele zand de toplaag is geworden. Dit ga je met een beetje onderhoud niet meer rechttrekken, beheerders en natuurmonumenten! Ik zou uithuilen en opnieuw beginnen, en niet meteen panieken als het een beetje nat is. Trek maar nieuwe paden, want de oostkant en de noordkant van de plaggenronde is verwoest, klaar. een beetje regen of een hoosbui gaat daar weinig aan doen. of je moet er een nieuwe toplaag op zetten, of je moet de paden naast de huidige opnieuw trekken.

Als proef op de som heb ik voor de fun de westkant van de plaggenronde gisteren nog eens gereden. Dat is echt nog steeds een supergaaf stuk! en dat zonder onderhoud dit voorjaar.. 10 tegen 1 dat onze lieve beheerders en eigenaren dit in de volgende ronde ook op de kop trekken, zodat het "winterbestendig" is... maak liever een alternatieve winterronde over bestaande paden waar nodig, zodat in de drogere maanden waarin toch meer gebiked wordt de hoofdroute er tiptop bij ligt.

Het plaggenrondje was echt een goed begin, maar je moet de trail niet door de diepe gaten sturen. Als het water weg kan valt het met de nattigheid ook mee. Als het serieus nat is, zie je toch al minder bikers. De bloemerstrail was ook goed, maar na het onderhoud ging t snel achteruit. Overigens zag je de laatste weken naast de mulle stukken weer knappe trails ontstaan ala plaggenronde.

En, lieve beheerders, wachten op regen heeft geen zin. dit zand wordt nooit meer draagkrachtig. NOOIT. Je kunt ook nooit over het rozendaalse zand fietsen, en dat is hetzelfde zand ;)
Wat jammer, de plaggenroute 1.0 vond ik namelijk een heel fijne variatie op de UHR "schuif maar kaal" aanpak. Ja, wel in het begin wat hobbelig, maar de zachte humusrijke ondergrond vond ik een verademing om te rijden vergeleken met de voorgevormde "flowgootjes".

Is ook niet voor niks dat terreinbeheerders juist bovenlagen verwijderen waar weer stuifgebieden met los zand moeten ontstaan, maar dat wil je dus niet op een trail. Tenzij je 100% zeker weet dat er een van nature cohesieve laag onder zit...
Downhill is geen grapje
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

shiverer schreef: do 7 maart 2019, 09:18 tussen Rheden en de Steeg wordt op de zoom gedeeltelijk over oude mooie klims, en gedeeltelijk over nieuwe trails een volgens mij fenomenaal rondje uitgezet die echt eer doet aan de streek. Ja, het plaggenrondje is Amerongen 2.0, de Bloemersweg trail (of onzaligebostrail of whatever) is een soort Schoorl 1.2 maar deze specifieke ronde tussen Rheden en de Steeg wordt volgens mij echt een Rheden 3.0! Eigenlijk krijgen we dus al het goede van de mooiste rondes in 1 pakket :D

Ik heb geen idee hoeveel alle bovenstaande reageerders op "de route" komen, maar ik woon er praktisch op en kom er navenant vaak. Ja, ik vind het jammer dat het zoomdeel verandert, maar ik denk zeker dat een flink deel van het karakter een goed plaatsje krijgt in de nieuwe. Ik vind veel van bovenstaande dan ook een beetje neigen naar kortzichtig en niet getuigend van langjarig inzicht.

Let op, ik doe de laatste weken mijn uiterste best zo vaak op de "classic" rond te toeren. De nieuwe trails mijd ik omdat we die tot in lengte van dagen kunnen rijden. Als er iemand het jammer vindt dat dit allemaal "moet" volgens de groene knarren van NM dan ben ik het. Maar ik zie ook dat op een aantal plaatsen de verschillende gebruikersgroepen echt in de knoop komen.

Het is lastig om van de gehele zuidoostveluwe een gebalanceerde ronde te maken. Je hebt last van de lokale karakterverschillen: onnederlandse hoogteverschillen aan de zuidoostflank, flowy heuveltjes net ten noorden van de Posbank (bloemerstrail) langgestrekte klimmen rondom de Loenermark. Schitterend als je na een klim een stukje singletrail hebt, met erna weer een toffe afdaling, overgaand in een amerongendingetje, lang stoemppad en weer stevig en breed klimmen. Dat kan gewoon niet.

Wacht het nou gewoon eens af, als ik het kaartje op Velozine bestudeer, en met name ook: Afbeelding
(dit is de lus die tussen rheden en de steeg gaat komen) dan ben ik echt hoopvol dat er iets moois komt. Anders, maar wel heel mooi.

Overigens is de oude ronde nog steeds open, althans, dat was ie dinsdag wel ;)
Wat een 180gr draai als je je commentaar van vorig jaar leest ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie