Twijfel nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Beste iedereen

Sinds enkele dagen ben ik vrij intensief aan het rondneuzen om mijzelf een MTB aan te kopen. De MTB zou vooral dienst doen om wekelijks een rustig ritje te maken in de vlakke bossen bij mij in de buurt en om enkele keren per jaar naar de Ardennen te trekken.

Ikzelf ben 1m80 en weeg 75kg. Ik zou graag onder de 1000€ blijven.

Momenteel twijfel ik vooral tussen:

Cube Attention SL 2020
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2020

Cube Attention 2020

Cannondale trail 4 / 5
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-4-2020

Canyon 4.0

Het is voor mij jammer genoeg niet mogelijk om alle fietsen uit te proberen.

Welke MTB raden jullie aan? Waarom? Zijn er toevallig nog mogelijkheden waar jullie aan denken?

Dank bij voorbaat.

Groetjes
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een belangrijk verschil tussen de Cube en de Cannondale zit in de lengte (de reach). Bij fietsen bij dezelfde stack (hoogte) van 633 mm is dat bij de Cube 407 mm en bij de Cannondale 447 mm.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

En wat is het gevolg hier van op het rijgedrag?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Cannondale monteert een korte stuurpen icm een wat langer frame daar waar Cube het precies andersom doet. Dat stuurt toch net even iets directer vind ik. De getallen geven het al een beetje aan , een Cube is een korte fiets waardoor je iets meer opgesloten zit als je het negatief wil zien en het is een compacte fiets als je het positief bekijkt. Daar waar veel mensen kennelijk een zo klein/laag mogelijk frame willen (?)wordt geadviseerd een Cube juist een maat groter te nemen.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Bedankt voor het snelle antwoord.

Hoe staan jullie tegenover de andere onderdelen?

Heb ik gelijk als ik zeg dat beide fietsen goed zijn prijs/ kwaliteit en dat ze goed genoeg zijn voor de ritjes die ik wil maken?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Denk dat dit geen probleem.zal zijn, al kan het altijd beter & duurder.
De Cube heeft wel net de betere afmontage, en is op papier wat lichter.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Als ik naar de specs kijk, lijkt die cube me inderdaad wat beter. Ik ben echter wel fan van de 'looks' van cannondale. Nu valt mijn oog op die cannondale Trail 3;

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-3-2020

Is deze de extra € waard? Zijn er nog andere MTB die je aanraad binnen deze categorie?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb zelf een Trail 3 model.2019, daarvoor heel even een Trail 5 gehad en daar zat € 250,-- verschil tussen die 2 en da's terecht.
Het verschil tussen de 4 en de 3 is minder groot, maar zou die laatste €€€ er wel voor over hebben.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Kan er mij nog iemand zeggen hoe de Canyon 4.0 staat tegenover de Cannondale 4.

(Canyon 5.0 is jammer genoeg niet meer beschikbaar :( )
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Trail 4 heeft een luchtvork de Canyon 4.0 er een met springveer.
Luchtvork is duidelijk beter.

Als je een Duitse internet MTB wil dan is de ZR team 7.0 van Radon vergelijkbaar met waar je al naar hebt gekeken.
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-70-2020/
Je hebt er ook nog een NX variant van.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Willem Altes schreef: ma 27 april 2020, 23:19 De Trail 4 heeft een luchtvork de Canyon 4.0 er een met springveer.
Luchtvork is duidelijk beter.

Als je een Duitse internet MTB wil dan is de ZR team 7.0 van Radon vergelijkbaar met waar je al naar hebt gekeken.
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-70-2020/
Je hebt er ook nog een NX variant van.
Wat een plaatje die Radon NX variant! Helemaal men ding. Het schrikt mij wel af, dat ik hem zelf deels moet assembleren. Hoe moeilijk is dit? Bv. lucht in de vering steken?
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Leuk dat je een nieuwe bike gaat aanschaffen, altijd feest!

Waarom kies je voor de Cannondale of Cube en wijk je niet uit naar bijvoorbeeld Orbea?

Orbea geeft een betere afmontage en is qua prijs kwaliteit echt heel goed.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Balle schreef: di 28 april 2020, 09:31

Wat een plaatje die Radon NX variant! Helemaal men ding. Het schrikt mij wel af, dat ik hem zelf deels moet assembleren. Hoe moeilijk is dit? Bv. lucht in de vering steken?
Je voorbeeld is niet het ingewikkeldste. Je hebt een speciale vorkpomp. Aansluiten en pompen totdat die voldoende (even opzoeken bij wat bij jouw gewicht past) druk heeft.
Volgens mij kan je bij bike discount waar je deze fiets kan bestellen ook even kijken hoeveel die dingen kosten.
Balle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 22:09

Willem Altes schreef: di 28 april 2020, 11:03
Balle schreef: di 28 april 2020, 09:31

Wat een plaatje die Radon NX variant! Helemaal men ding. Het schrikt mij wel af, dat ik hem zelf deels moet assembleren. Hoe moeilijk is dit? Bv. lucht in de vering steken?
Je voorbeeld is niet het ingewikkeldste. Je hebt een speciale vorkpomp. Aansluiten en pompen totdat die voldoende (even opzoeken bij wat bij jouw gewicht past) druk heeft.
Volgens mij kan je bij bike discount waar je deze fiets kan bestellen ook even kijken hoeveel die dingen kosten.
Niet het ingewikkeldste... Zijn er dan ingewikkeldere zaken waar ik rekening mee houden bij de aankoop van dergelijke 'online' fiets?

Laatste vraag, laatste twijfel :). Ga ik voor de

- Radon ZR team 29 NX 1 2020
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... -nx1-2020/

-Orbea ALMA H50
https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... lma-29-h50

Excuses voor alle vragen. Ik ben een "eeuwige twijfelaar", dus dit is de hel voor mij :)...

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Qua geometrie zit de Radon tussen de Cannondale en de Cube in. Bij dezelfde Stack van 633 mm is dit 424 mm.
De Orbea is veel extremer zelfs de XL heeft een Stack van maar 632mm, maar die lijkt mij met een reach van 455 mm voor jou veel te lang. Bij de L is die stack 618mm. Het betekent dat je stuur relatief veel lager zit. Goed om te racen op de weg, maar als beginner op de MTB wil je misschien ietsje rechterop zitten.
Voordeel van de Orbea is dat je dit kan passen in een echte winkel, waar ze vast ook andere fietsen hebben. Je moet wel even kijken of er een bij jou in de buurt zit. Anders heb je daar voor onderhoud wat minder aan.
Plaats reactie