Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als er muk beschikbaar is zeker doen (in overleg met SBB natuurlijk) Ik verwacht niet dat het een probleem is. Bij ons wordt elke scheet 20.000 keer uitvergroot met dank aan de groene kerk. De muk in laagjes aanbrengen. Een paar centimeter dik, in laten rijden, en dan indien nodig nog een laagje, en dat indien nodig herhalen. Elkaar een beetje helpen met gevonden methodes die goed werken worden wij allemaal wijzer van. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

BOSS schreef: zo 26 april 2020, 22:44 FIETS AUB NIET OP SCHOORL!

[...]. Denk eens aan de route van Geestmerambacht of op het asfalt langs de bollenvelden en doe wat regendansjes.
Niet op kwetsbare / overbevolkte parcours fietsen en regendansjes zijn goede adviezen, de bollenvelden opzoeken niet, in ieder geval niet zover het de bollenstreek aan de andere kant van het kanaal is:

https://www.vrhm.nl/
Veiligheidsregio Hollands Midden schreef: Vrijdag 24 april 2020
Besluit afsluiten binnenwegen bollenvelden
Net als in de afgelopen weekenden zijn de binnenwegen in de bollenvelden bij Hillegom, Lisse en Sassenheim afgesloten voor het verkeer. Dit geldt op weekenddagen en feestdagen tot en met 19 mei 2020 van 12.00 tot 18.00 uur. Dit geldt niet voor bewoners.

Mensen worden met klem verzocht niet naar de Bollenstreek te komen. Veel van de tulpen zijn inmiddels gekopt en er valt dus niet veel meer te zien.

De afsluitingen gelden voor gemotoriseerd verkeer en sportfietsen (zoals wielrennen en mountainbiken). Mocht het in de loop van de middag wederom te druk worden, dan gelden de afzetting ook voor fietsers en wandelaars.

Handhavers letten komende weekenden extra op of iedereen zich aan de regels houdt. Zij kunnen boetes uitdelen. Dit doen zij als zij zien dat mensen geen afstand houden en daarmee de gezondheid van anderen in gevaar brengen.
https://www.vrhm.nl/publish/pages/31942 ... 404202.pdf

Maar wellicht zijn er wel rustige wegen langs bollenvelden boven het kanaal?
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

openkaart schreef: ma 27 april 2020, 14:04
BOSS schreef: zo 26 april 2020, 22:44 FIETS AUB NIET OP SCHOORL!

[...]. Denk eens aan de route van Geestmerambacht of op het asfalt langs de bollenvelden en doe wat regendansjes.
Niet op kwetsbare / overbevolkte parcours fietsen en regendansjes zijn goede adviezen, de bollenvelden opzoeken niet, in ieder geval niet zover het de bollenstreek aan de andere kant van het kanaal is:

https://www.vrhm.nl/


Maar wellicht zijn er wel rustige wegen langs bollenvelden boven het kanaal?
Heel Noord Holland ligt vol met bollenvelden, van Texel tot de Beemster en van de Kuststrook tot het IJsselmeer. Noord Holland herbergt het grootste aaneengesloten bollengebied ter wereld en is op veel plekken extreem rustig.


dussssss©
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Thx, weer wat geleerd :-q

Toch grappig dat juist het (kleinere?) gebied onder het kanaal juist bekend staat als de Bollenstreek :-D

Wikipedia knoopt de twee aan elkaar :-D :
Fijn dat het boven het kanaal nog rustig fietsen is :-q

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bollenstr ... reek%60%60
De Bollenstreek of Duin- en Bollenstreek is een streek waar veel van de Nederlandse bollenteelt plaatsvindt. Het ligt rond de benedenloop van de Oude Rijn ten westen van Leiden en loopt noordwaarts tot het gebied ten westen van Haarlem door.
[...]
Vanwege de verstedelijking in de Duin- en Bollenstreek trekken bollenkwekers (bollenboeren) naar Noord-Holland. Lichte zeekleigronden worden daar met loodzand vermengd om de samenstelling van geestgrond (duinzand vermengd met rivierklei) te benaderen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De bloemen zijn er op een hoop velden al weer af. Dus je moet nog snel zijn ook als je het wil meemaken. :D
◼︎ Go round the outside.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Hoe ligt Schoorl er (na de regen bij) en hoe druk is het?
Ik wil er al een tijdje rijden, maar nog niet van gekomen. Ik heb dinsdag een dagje vrij en zou die kant op willen gaan (voordat de droogte weer toeslaat). Mocht het te druk en/of alweer een zandbak zijn, zoek ik een andere route op.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

BOSS schreef: zo 26 april 2020, 22:44 FIETS AUB NIET OP SCHOORL!

Ongetwijfeld hebben jullie ervaren dat het nu ontzettend droog is in het land. Op de Utrechtse heuvelrug worden zelfs hele routes gesloten. Ook op Schoorl is het zo mul dat we jullie vragen om het parcours voorlopig te mijden. Nu doorrijden heeft tot gevolg dat het nog langer duurt voordat het weer goed berijdbaar is en het arbeidsintensieve onderhoud voor jan l*l is geweest.
Door de extreme droogte icm de regels omtrent corona is ook goed onderhoud niet meer mogelijk. Willen jullie straks weer lekker rondjes kunnen rijden volg dan alsjeblieft ons advies op en ga elders fietsen. Denk eens aan de route van Geestmerambacht of op het asfalt langs de bollenvelden en doe wat regendansjes.
Wij snappen dat dit dringende advies in deze tijd van 'lock down' zeer ongelegen komt. Helaas kunnen we niet anders door het gebrek aan regen en het huidige intensieve gebruik. Je bent weer welkom als het weer een paar dagen echt goed(lang en niet te hard)geregend heeft.
Onze dank en dat van de vrijwilligers is groot!


dusssss©
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Had ik gezien maar hier in het zuiden heeft het deze week behoorlijk geregend. Schoorl dus blijkbaar niet (voldoende). Zoek ik even verder.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Vandaag, na een week of 2 afwezigheid, maar weer eens een rondje Schoorl gepakt, na de regen van eind vorige week en het weekend zou het er wel weer wat beter bij moeten liggen. Nou, maar even onderstaand citaat erbij gehaald:
We weten dat de enige remedie water is, gedoseerd, en veel MUK. We hebben echter niet genoeg capaciteit(actieve vrijwilligers) om de hele ronde van MUK te voorzien. Als iedere biker op Schoorl 5 kruiwagens MUK zou storten zou de route er picobello bij liggen.
Hier is maar één woord op van toepassing: G-E-N-I-A-A-L

De stukken waar MUK over het mulle zand is gelegd is nu na de regen een stevige laag ontstaan en uitstekend te fietsen, de mulle stukken zonder MUK zijn eigenlijk alweer net zo mul als vóór de regen.

Per saldo vond ik Schoorl goed te rijden vandaag.

Alleen waar je hoog/laag kan kiezen was de route richting hoog afgesloten met pionnen, lint en een aanhanger dwars op het pad.
Iets heel engs aan de hand daar???
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En de drukte doordeweeks is zeker nog ruimschoots aanwezig of kun je wel je rondjes rijden zonder angst voor Corona omdat je in een file rijdt?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Niet echt, begin van de middag vandaag was er bijna niemand, iets van 5 bikers tegengekomen op het parcours
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

mtfuji schreef: di 5 mei 2020, 15:19 Vandaag, na een week of 2 afwezigheid, maar weer eens een rondje Schoorl gepakt, na de regen van eind vorige week en het weekend zou het er wel weer wat beter bij moeten liggen. Nou, maar even onderstaand citaat erbij gehaald:
We weten dat de enige remedie water is, gedoseerd, en veel MUK. We hebben echter niet genoeg capaciteit(actieve vrijwilligers) om de hele ronde van MUK te voorzien. Als iedere biker op Schoorl 5 kruiwagens MUK zou storten zou de route er picobello bij liggen.
Hier is maar één woord op van toepassing: G-E-N-I-A-A-L

De stukken waar MUK over het mulle zand is gelegd is nu na de regen een stevige laag ontstaan en uitstekend te fietsen, de mulle stukken zonder MUK zijn eigenlijk alweer net zo mul als vóór de regen.

Per saldo vond ik Schoorl goed te rijden vandaag.

Alleen waar je hoog/laag kan kiezen was de route richting hoog afgesloten met pionnen, lint en een aanhanger dwars op het pad.
Iets heel engs aan de hand daar???
Heel simpel, onderhoud. Maar er was natuurlijk weer één droplul die het niet begrepen had en nog een grote bek geeft ook. :evil:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Heel simpel, onderhoud
Zoiets vermoedde ik eerlijk gezegd al... 8)
In ieder geval nu voor het eerst een keer het "lage pad" genomen, ook meteen voor het laatst want "hoog" is leuker :)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Tijgerhaai schreef: di 5 mei 2020, 16:53
mtfuji schreef: di 5 mei 2020, 15:19
Heel simpel, onderhoud. Maar er was natuurlijk weer één droplul die het niet begrepen had en nog een grote bek geeft ook. :evil:
Hoe reageer jij dan in zo een geval? Ik moet mij altijd inhouden om geen grote bek terug te geven. Je staat daar wel al zijne "medewerker van MTB-NW"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik kan iemand dusdanig grote bek terug geven dat deze voorlopig bij zijn moeder onder de tafel kruipt. Maar de smerigste aanpak is een rustige subtiele opmerking die onder de huid gaat zitten en daar nooit meer weg gaat. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie