Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Is er een kaartje beschikbaar wat er precies afgesloten is? Niet alle namen zeggen mij wat.

Route is uitstekend geschikt voor een beginner.
Veel makkelijke paden, stukken asfalt en een flink stuk nieuw singletrack.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Gisteren de zuidlus gereden in combinatie met Ede, noordlusje even overgeslagen qua tijd vanwege lekke band en dat het iets begon te regenen ...

...moet zeggen dat hij er redelijk bij ligt ondanks de droogte. De paar druppels die vielen nog wel echt te weinig om de mulle stukken weg te krijgen (geldt ook voor Ede trouwens, waar het meer regende toen ik er overheen kwam).
De omleiding bij het Bikepark vond ik slecht aangegeven trouwens. Heb daar maar een vrij rijden stuk van gemaakt om weer bij de verkeerslichten uit te komen.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Geen kaartje, maar het wijst zich vanzelf, staat goed aangegeven. Als je strava hebt, het gaat om het segment MTB Hoog Oorsprong. Zo'n 100 meter omleiding denk ik.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Alleen bij het bikeparkje is een stukje afgesloten, maar dat wijst zich vanzelf. Er staat een bordje '3e rechts' maar dat klopt niet helemaal, je neemt eerst een breed pad schuin naar rechts en dan ga je het 1e pad zonder linten in. Dan kruis je bijna direct de route weer.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Kijk dat had ik gisteren moeten weten Klaas... :wink: :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Had het dan ook gevraagd :winkie:

Maar hij is erg leuk te combineren met Ede inderdaad. Vanmiddag grote delen van zuid, noord en Ede aan elkaar geknoopt. Ik kwam op dik 60km vanuit huis. Met de tracks op Papendal er bij zal het richting de 70km gaan denk ik.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Gisteren zuidelijke lus van Oosterbeek gedaan, de trail langs de Italiaanseweg kende ik al als voormalige local, maar dat stuk vanaf Heveadorp naar de Amsterdamseweg is echt sick! Goede flow, ietwat droog, bikepark dicht. Maar verder een hele mooie toevoeging en upgrade van deze route. Ik ben echt benieuwd welke stukken er nog aangepakt gaan en mogen worden in de toekomst. Persoonlijk hoop ik dat er in Mariëndaal nog wat veranderd en het stuk rondom Schaarsbergen richting Papendal. Heel goed bezig daar, zeker in combinatie met Ede en Rheden. Klasse!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Er waren plannen voor een eigen route bij Schaarsbergen, maar weet niet wat daar de status van is. Citaatje uit een nieuwsbericht van vorig jaar
"De huidige mountainbikeroute bij Oosterbeek bestaat uit twee lussen, verbonden door een spannend tunneltje onder het spoor. In tegenstelling tot de situatie in Ede is er hier geen gemeente die de portemonnee trekt voor een upgrade van deze routes. Desondanks worden ook hier de nodige verbeteringen aangebracht, en zijn er zelfs plannen voor een geheel nieuwe lus."
Ik meen dat dat over Schaarsbergen ging. Verder:

"Op de noordelijke lus kom je over het terrein van Papendal, waar een paar leuke stukjes singletrack liggen. De rest van de route biedt weliswaar een mooie omgeving, maar weinig uitdaging. Maar ook deze route staat in de planning om op de schop te gaan. “Deze lus valt niet onder MTB Zuid-Veluwe, maar we werken wel samen met de verantwoordelijke stichting,” zegt Kuijt. “Een leuk extraatje is dat deze route vlak langs het mountainbikemuseum in Arnhem komt. Deze bijzondere locatie zal dan ook als uitvalsbasis en trailcenter zal gaan dienen.”

Hoe dan ook gebeurt er al zat in de omgeving :-q het is (normaliter, buiten corona) al lastig kiezen wat je vanuit Arnhem gaat rijden: Nijmegen, Ede, Posbank, Oosterbeek, evt UHR. We hoeven ons niet te vervelen.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Bram87 schreef: di 28 april 2020, 11:21 Er waren plannen voor een eigen route bij Schaarsbergen, maar weet niet wat daar de status van is.
Langzaam worden daar stapjes in gemaakt. Plannen zijn goed gekeurd. Dus wie weet gaat de schop er na de zomer wel in :-q
Betreft inderdaad 2 nieuwe lussen rond Schaarsbergen die tussen Ede, Renkum en de Veluwezoom in komen te liggen.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

kuijtje.nl schreef: di 28 april 2020, 11:38
Bram87 schreef: di 28 april 2020, 11:21 Er waren plannen voor een eigen route bij Schaarsbergen, maar weet niet wat daar de status van is.
Langzaam worden daar stapjes in gemaakt. Plannen zijn goed gekeurd. Dus wie weet gaat de schop er na de zomer wel in :-q
Betreft inderdaad 2 nieuwe lussen rond Schaarsbergen die tussen Ede, Renkum en de Veluwezoom in komen te liggen.
Gezien de potentie van dat gebied een mooie ontwikkeling, de verbeterde zuidelijke route in combinatie met de vernieuwde plannen en de betrekking van het mountainbike museum. Doet volledig recht aan dit gebied om een (her)nieuw(d)e mountainbike trail aan te leggen. Ik kan niet wachten om er weer te rijden en met het plan (terug) te verhuizen naar de regio Wageningen/Ede 😊

Off:Als Apeldoorn ook nog eens zijn potentieel zou benutten, dan staat Gelderland weer volledig op de kaart
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Blijf aub van Apeldoorn af.
Dat is juist een heerlijke route om van de natuur te genieten vanwege de rust.

Vind dat een welkome afwisseling.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Rayb81 schreef: di 28 april 2020, 15:39 Blijf aub van Apeldoorn af.
Dat is juist een heerlijke route om van de natuur te genieten vanwege de rust.

Vind dat een welkome afwisseling.
Er zitten daar echt wel mooie stukken qua natuur, maar ook stukken die best wel beïnvloed mogen worden qua flow. In mijn ogen kan je als route ook paden beter verzorgen, zonder dat je op de UHR gaat lijken. Het karakter van een gebied en de route die er ligt mogen wat mij betreft beter op elkaar aangepast worden. Je kan ook heel mooi slingeren door een bos zonder dat het té technisch wordt. En de locals in Apeldoorn hebben ook recht op een geweldige route, want die kunnen echt overal van de natuur genieten zoals in de kroondomeinen of het gebied tussen Nieuw Millingen/Elspeet/Assel

Maar goed dat is een andere discussie in een ander gebied. Hier gaat het vooral om Oosterbeek
Laatst gewijzigd door wulu op di 28 april 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Net Renkum en Oosterbeek gereden, mulheid viel me erg mee. Beter te doen dan Ede.
Wel ff verkeerd gereden op het begin van Oosterbeek waar je nu een stukje tegen de oude route in moet. Na door het hekje gegaan te zijn staat geen bordje maar herinnerde me de route toen weer dus het lange saaie rechte stuk toch weer gevonden ;)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Elvander schreef: di 28 april 2020, 17:17 Net Renkum en Oosterbeek gereden, mulheid viel me erg mee. Beter te doen dan Ede.
Wel ff verkeerd gereden op het begin van Oosterbeek waar je nu een stukje tegen de oude route in moet. Na door het hekje gegaan te zijn staat geen bordje maar herinnerde me de route toen weer dus het lange saaie rechte stuk toch weer gevonden ;)
Dat is op Papendal? Daar ging ik laatst ook verkeer, en met mij nog een man of 3 nadat ik op de juiste rijrichting was gewezen door een local
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het was zo'n beetje naast de golfbaan.
De oude route kan daar niet meer gereden worden, had ik nog in m'n polar staan, en dan moet je tegen de oude route in langs zo'n hoog hek.
Dan linksaf door een hekje en dan rechtsaf de route op.
Dat stukje rechtsaf was niet aangegeven, of ik ben blind, en ik was het even kwijt want ik rij deze routes niet zo vaak.
Plaats reactie