Het begint met een b en eindigt op anden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Goed banden dus.
Op mijn fiets (vitus escarpe) zit een rekon/Minion dhf combinatie. Allebei in 27.5 bij 2.6 inch EXO in de maxxterra 3c compound. Af fabriek kwam deze set er op, een half jaar geleden heb ik deze gelijk tubeless gemaakt omdat ik eerst wilde kijken hoe dat zou gaan. Afijn het natte seizoen kwam er aan, en met mijn gewicht (65 kg met kleding) vond ik het goed te doen. Zeker omdat ik geen zin had om constant banden te wisselen tussen Nederland set en buitenland set vond ik het een prima compromis. Maar nu zou ik deze week in Winterberg zitten, is het droge seizoen in Nederland al een maand bezig, is mijn tubeless opgedroogd en heb ik alle tijd om meerdere banden te gaan wisselen. Het wordt tijd voor een echte Nederland set.
In principe houdt ik wel van het gevoel van grip. Tijden boeien mij niet zo, gevoel wel. Die Minion moet er echt af, daar kunnen we het allemaal over eens zijn, maar wat moet er voor terug? Mijn velgen zijn 29mm intern.
Over de breedte 2.6 ben ik tevreden. Goede demping en fijn rollend (sneller dan dunnere banden op zandgrond toch?). Enige nadeel is het gewicht. Een 2.6 band is 200 gram zwaarder dan een 2.4 band bij vergelijkbare lekbestendigheid/karkas. Daarom zou ik het niet erg vinden om naar 2.4 te gaan, 2.6 is ook niet erg. Smaller of breder dan dit vindt ik geen goed idee.

Ik ben er tevreden over de rekon. Zeker niet te veel grip maar nog steeds meer dan zat in Nederland. Ik zou deze van de achterkant naar de voorkant kunnen leggen en een lichter lopende achterband kopen. Dan wil ik wel dat het ook een 2.6 is (voor mijn gevoel. Ik wil geen zwevende voorkant ofzo). Hiernaast vind ik het verschrikkelijk om meerdere merken band te zien op een fiets, het oog wilt ook wat. Ik ga ook geen witte en gele maxxis band combineren gadver. Een maxxis band dus met minder grip dan de rekon, beschikbaar in 2.6. Dan kom ik uit op de ardent race. Beschikbaar voor 50 euro in maxxspeed. Dit is de economisch aantrekkelijke optie.

De andere optie is om een hele nieuwe set aan te schaffen. Hierbij vindt ik het jammer dat die heerlijke rekon dan stof gaat happen. Voordeel is dat ik dan een lichtere set kan nemen, en een keer die Wolfpacks uit kan proberen. Ik heb veel goede dingen gehoord over de race/speed combinatie, dan wel ik 2.4 aub. Hoe zit het met beschikbaarheid? Dit zou mij bijna een halve kilo schelen aan gewicht, en dit is een lichter lopende set. Maar dit kost me 80 euro, en dit is zonde van de fijne rekon.

De afweging gaat hier om dikte van de band VS gewicht, en de prijs is altijd belangrijk. Advies over de breedte en welke band te kiezen is waar ik om vraag.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Keuzes kan ik niet voor je maken, en ik kan ook niet in je portemonee kijken

Maar ik kan wel wat ervaring delen:
Ik weeg eerder 95kilo met alles eraan, en met 65kg gewicht moet je aan 2.4 meer dan genoeg hebben,
En ik heb ooit 500gr roterend gewicht verwijderd, de rijbeleving krijgt daar een flinke boost van :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Ik heb 'lang' geleden ooit de Ardent als voorband gebruikt en was daar niet tevreden over. De race valt volgens mij nog wat smaller en ik dacht ook als achterband bedoeld.
Toevallig een paar weken geleden een maxxis setje voor hier in de buurt gekocht en geinstalleerd. Ik rijd al jaren DHF, HRII en DHR in allerlei combinaties en zocht iets lichters met minder rolweerstand voor hier in de buurt. Ik heb de Ardent vanwege die ervaring niet eens overwogen, ik ben uiteindelijk voor de Dissector voor en de Rekon achter gegaan. Allebei WT in 2.4 (sorry, geen 2.6 ervaring) en ik ben daar eigenlijk best tevreden over. Het is dan nu ook aardig stoffig bij mij op de trails dus heel veel meer heb je nu niet nodig. Ik ben wel benieuwd wat die banden gaan doen als ik er iets ruiger terrein mee gaan rijden á la Les Hautes Rivières maar we zullen zien. Dan neem ik voor de zekerheid wel een oud vertrouwd setje DFH en HRII mee :)

Edit: oef ik had nog niet naar het gewicht van de Dissector in 2.6 gekeken, da's weer tussen 950gr en 1kg al naar gelang versie.

Edit2: en weer te snel gelezen, je wil vooral advies over 2.4 vs 2.6, die kan ik je niet geven.
Laatst gewijzigd door Michiel op di 28 april 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oh, ik dacht dat het hier over betonwanden ging🤣
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Shredwithcare schreef: ma 27 april 2020, 23:20 Goed banden dus.
Op mijn fiets (vitus escarpe) zit een rekon/Minion dhf combinatie.
(...)
Ik ga ook geen witte en gele maxxis band combineren gadver.
Ik neem aan dat je nu witte logo's hebt omdat het de banden zijn die oorspronkelijk op de fiets geleverd zijn? Maxxis banden kun je volgens mij niet los kopen met witte logo's. Dus dan zou je naar 2x geel moeten. Als je wit/geel accepteert is de ardent race achter dikke prima, hou je de DHF voor buitenland trips.
Andere optie als je echt bleed wil blijven: Maxxis Minion SS 2.5WT achterop. In 27,5 weegt die wel veel (1100+ gram) maar het lichte rollen maakt veel goed lijkt me. Weet niet waar de 2.5 zo verkrijgbaar is alleen :~

Anderzijds...
De 'plus' trend is alweer aan het afzwakken. 2.4 lijkt me echt helemaal prima met jouw specs. Bij Maxxis zou je zelfs prima naar 2.35 kunnen, opent weer veel meer banden (Ikon, Forekaster, enz). Ook mooie combis mee te maken zonder dat het ten koste gaat van de lekbestendigheid. Op dat gebied heeft Maxxis echt zat opties per model. En ook hier: met jouw specs en die fiets zou ik me niet druk maken dat je met smallere banden minder beschermend rubber hebt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 14:39 Oh, ik dacht dat het hier over betonwanden ging🤣
Bedrijfspanden?
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

zonoskar schreef: di 28 april 2020, 16:56
Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 14:39 Oh, ik dacht dat het hier over betonwanden ging🤣
Bedrijfspanden?
Blootstranden?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 14:39 Oh, ik dacht dat het hier over betonwanden ging🤣
:lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Over banden, is ook echt helemaal niets te vinden :lol: :lol:
Dus ik begrijp TS volledig :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie