Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik fiets met Shimano deore xt flats en ben er zeer tervreden over. Ik kom nooit los en voel mij vrij om te doen wat ik wil zonder angst om vast te blijven zitten.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Zelf altijd op de racerd spd-sl en toen ik een paar maanden terug op de mtb stapte uit gewoonte spd gaan rijden.

Eigenlijk nooit bij nagedacht dat flats ook kunnen.... Buiten een achterwaartse salto op een klim nog nooit problemen met in/uit klikken gehad :D
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je hebt best wel een intelligente echtgenote :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ad58 schreef: wo 7 augustus 2019, 14:54 Omdat ik mijn pedalen toch wel regelmatig kwijtraak, ga ik nu overstappen van flats naar SPD. Al een urban oefenstukje gedaan. Daarbij kwam ik een betonnen trap tegen en dat leek me wel een leuke uitdaging. Eraf rijden ging goed, maar toen ik hem voor de 1e keer omhoog klom, ging ik genadeloos onderuit en klapte erg hard tegen het beton. Een korte inspectie leerde mij dat ik niets gebroken had. Dus om de valangst weg te nemen nog een keer of drie omhoog geklommen. Al deze keren ging het wèl goed..
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 28 april 2020, 18:02 Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
Ad heeft een harder hoofd dan die betonnen trap!



Of bedoelde je dat inderdaad vanuit het oogpunt van het slopen van die trap?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

yo-eddy schreef: di 28 april 2020, 18:02
Ad58 schreef: wo 7 augustus 2019, 14:54 Omdat ik mijn pedalen toch wel regelmatig kwijtraak, ga ik nu overstappen van flats naar SPD. Al een urban oefenstukje gedaan. Daarbij kwam ik een betonnen trap tegen en dat leek me wel een leuke uitdaging. Eraf rijden ging goed, maar toen ik hem voor de 1e keer omhoog klom, ging ik genadeloos onderuit en klapte erg hard tegen het beton. Een korte inspectie leerde mij dat ik niets gebroken had. Dus om de valangst weg te nemen nog een keer of drie omhoog geklommen. Al deze keren ging het wèl goed..
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
No pain, no game! 8) Maar eerlijk gezegd, kwam ik het toevallig tegen onderweg naar de trails. En toen kon ik mezelf niet meer bedwingen... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lars TB schreef: di 28 april 2020, 18:09
yo-eddy schreef: di 28 april 2020, 18:02 Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
Ad heeft een harder hoofd dan die betonnen trap!



Of bedoelde je dat inderdaad vanuit het oogpunt van het slopen van die trap?
Inderdaad! Die trap wordt nooit meer wat het geweest is..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Ik ben een grote fan van SPDs, bij voorkeur m737s :-D (met titanium asjes, om het gewicht nog enigszins binnen de perken te houden ;)..)!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yeee-ti! op do 18 juni 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb even getwijfeld/zitten denken/ te bedenken.....of ik De Grote Overstap zou maken :D .........maar helaas nee, ik heb blijkbaar zo een groot trauma :( aan die dingen over gehouden, dat ik blijf bij flats :-D alleen nu de vraag welke :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

sinds kort rij ik ook met Flats (Crankbrothers Stamp 2 Large) na eigenlijk altijd met SPD op de mtb gereden te hebben.



Als schoenen gebruik ik momenteel een paar goedkope (20 euro) sneekers van, van haren. Dat is vooral omdat ik nog niet weet of de Crankbrothers blijven. Die schoenen zijn overigens stiekem best een goede combi met deze pedalen. De zolen hebben n.l. een soort van honingraad profiel waardoor de pinnetjes op de pedalen je voet perfect op zijn plek houden.

Wat grip betreft bevallen flats dus prima, sterker nog, er zijn momenten dat ik de mogelijkheid om mijn voeten een beetje te draaien mis.

Die pedalen zijn best groot en ik heb al een paar keer gehad dat ik net ff iets meepakte wat ik niet verwachte. Maar goed, is een kwestie van wennen, beetje meer alert zijn denk ik. Voorlopig probeer ik nog ff verder. Eigenlijk was het de bedoeling om deze zomer in Duitsland er achter te komen of het echte blijvertjes zijn, want het door velen verguisde domme klimmen op brede schotterpaden (vind ik dus leuk) maakt dan wel verschil. mis ik het trekken aan de pedalen of niet?
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Poldertoerist schreef: do 18 juni 2020, 21:46 .............
mis ik het trekken aan de pedalen of niet?
Ook aan flats kan je trekken, er is alleen wat techniek voor nodig t.o.v. eenvoudigweg vastgeklikt zitten.

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Tribalke
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 juni 2020, 23:51

Vroeger toen ik heel jong was 😀 met mijn vader toertochten beginnen rijden en na enkele keren meer vel op de pedalen te hebben dan op de schenen, toch maar naar voethaken overgestapt. Die mocht je nog handmatig losmaken voor je eruit kon.

Een jaar voor ik eindelijk oud genoeg was om competitie te mogen rijden overgeschakeld op klikpedalen, dit was heel even wennen maar al snel een zaligheid. Ik denk dat het iets is van even volhouden en je wil niks anders meer, je bent even snel uit en in de pedaal dan met flats...
Met flats voelt het gewoon heel “naakt”
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

Poldertoerist schreef: do 18 juni 2020, 21:46 Als schoenen gebruik ik momenteel een paar goedkope (20 euro) sneekers van, van haren. Dat is vooral omdat ik nog niet weet of de Crankbrothers blijven. Die schoenen zijn overigens stiekem best een goede combi met deze pedalen. De zolen hebben n.l. een soort van honingraad profiel waardoor de pinnetjes op de pedalen je voet perfect op zijn plek houden.
Ik ga ook een setje flats monteren en wil niet met te dure schoenen beginnen. Zat even te kijken naar lage wandel/bergschoenen omdat die over t algemeen vrij stevige zolen hebben. Maar misschien morgen eerst even langs Van Haren 😁

Heb nu XT’s met ene kant SPD en andere kant flat zonder pennen. Kan niet wennen aan SPD (destijds uit enthousiasme 2paar Shimano schoenen gekocht, zomer/winter) dus gebruik nu de flat kant en probeer met pennen toch wat meer grip te krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kan wel, beginnen/uitproberen met lage wandelschoenen of sportschoenen, maar het verschil met een echte dedicated flat pedal schoen is best groot. Ik heb zelf ook vrij lang met wandelschoenen gereden maar toen ik eenmaal de overstap naar Five Tens had gemaakt was dat echt een flinke stap vooruit.

Het nadeel van sportschoenen is dat de zool veel te slap is, het nadeel van wandelschoenen is het grove profiel. De pinnen forceren zich in dat profiel, waardoor je voet vaak net niet zo staat als je wel zou willen. En door het harde (want slijtvaste) rubber wordt de grip er ook niet beter op.

Daarnaast vergt het goed gebruiken van flatpedals ook best wat oefening. Bij spd wordt dat vaak gezegd, je moet even leren in- en uitklikken tot het een automatisme wordt.
Maar de leercurve bij flatpedals is volgens mij langer. Je moet echt de juiste techniek gebruiken om onder alle omstandigheden stevig op het pedaal te staan, "nonchalant" trappen wordt sneller afgestraft dan bij klikpedalen (= je schiet van je pedaal...).

Het effect van trekken aan de pedalen (met spd) wordt vaak overdreven, de vermogenswinst is marginaal tot niet aanwezig (afhankelijk van hoe goed je je traptechniek geperfectioneerd hebt). Zit meer tussen de oren (net als lockouts ;-)).
Je kunt met flats ook aan het pedaal trekken, met wat oefening trek je zo de achterkant van de fiets een fikse stoeprand op zonder 'm te raken.

Moraal van het verhaal, als je met flats wilt gaan rijden houd rekening met:
- goed schoeisel.
- je moet oefenen.
- het kost tijd voor je er echt vertrouwd mee bent.
Dus geef het niet te snel op als het na twee ritjes nog niet brengt wat je gehoopt had... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie