Eerste MTB kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
DanielW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 16:47

Hallo, ik ben op zoek naar een fiets, maar kan door de bomen het bos niet meer zien. Naast dat ik wel eens recreatief een mtb heb gepakt en een racefiets gehad heb ben ik verder een complete no-no op het gebied van MTBen. Ik ben 186 met ik denk een binnenbeen van tussen de 85 en 90cm en een tikkeltje welvaartskilos teveel a 100kg. Doel is om de eerst komende jaar/jaren in Nederland te blijven, ik woon vlakbij Rotterdam, dus de eerste MTB paden zijn Spijkenisse, Oostvoorne en Goedereede volgens MTB Routes. Wij zijn ook redelijk vaak in het noorden van Nederland te vinden, rondom Ommen en Hardenberg en daar zie ik wel routes die wat meer hoogtemeters hebben volgens MTB Routes.

Ik heb het grote aantal topics en de FAQ naar mijn idee wel goed door gespit. Ik ben over het algemeen van het goed beginnen, dus wil er best wat meer geld aan uit geven dat ik wat langer "vooruit" kan. Ook gezien mijn huidige gewicht is misschien iets robuusters wel aan te raden zonder dat het zwaar word als ik eenmaal lichter ben. Wat ik niet kan is 2de hands kopen, want ik moet kopen met factuur ivm fiscaal voordeel bij de werkgever.

Mijn voorkeur gaat uit naar, naast wat hier word aangeraden, bij een winkel kopen ook wbt onderhoud. Ik wil best een eindje rijden, maar waar ik persoonlijk een beetje huiverig voor ben is naar een grote winkel te gaan als bv 12go. Wat betreft assortiment en misschien prijs een goede zet, maar ik wil ook het juiste en beste advies.

Bedankt voor jullie advies!
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Ik ben beetje op vergelijkbare wijze begonnen voor mij waren er een paar dingen die belangrijk waren:
- Degelijke materiaal die bij een val of onder mijn gewicht niet direct tot een onbruikbare fiets zou leiden. Ik heb toen gekozen voor een Aluminium frame en geen Carbon.
- Wielen ook Aiuminium
- Omdat ook ik niet al te technisch begon is een hardtail meer dan voldoende. Is stabiel, stug, lichter (in verhouding tot een fully) en kan tegen een stootje. Hardtail is ook lichter, goedkoper, minder afstellen en minder onderhoud.
- Ik heb wel gekozen voor een goede afmontage (ik kon het me veroorloven). Voor mij was het toen een 2x10 Shimano XT.

Dan het merk ... mijn persoonlijke mening is dat de top merken ook een bedrag voor de naam vragen (is wellicht niet helemaal correct). Ik kwam toen uit op een Canyon. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar merken als Cube, Cannondale, Focus, etc bieden tegenwoordig vergelijkbaar spul. De Specialized, Scott, Trek zou ik bij je eerste fiets links laten liggen. Hoewel dit laatste meer een persoonlijk gevoel is, dan onderbouwt met feiten.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Een beetje het zelfde advies als hierboven.
Hardtail.
Afmontage vanaf Shimano SLX of Sram GX, luchtgeveerde voorvork.
Merk zoek waar je goed op zit, goed bij voelt.
De een zit/voelt zich goed bij een Scott en de andere met een Cube bijvoorbeeld.
DanielW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 16:47

Dank voor het advies, ik moet maar gewoon gaan passen denk ik. Wat me opvalt (en wat beschreven is in de FAQ) is dat als ik op 12gobiking invoer dat ik SLX wil zien ik wel die fietsen te zien krijg, maar dat dan vaak alleen de deraillieur SLX is en de rest XT.

Ik vind dit https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218 bijvoorbeeld een goed uitziende fiets, maar nog niet gepast.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

DanielW schreef: za 25 april 2020, 09:04 Dank voor het advies, ik moet maar gewoon gaan passen denk ik. Wat me opvalt (en wat beschreven is in de FAQ) is dat als ik op 12gobiking invoer dat ik SLX wil zien ik wel die fietsen te zien krijg, maar dat dan vaak alleen de deraillieur SLX is en de rest XT.

Ik vind dit https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218 bijvoorbeeld een goed uitziende fiets, maar nog niet gepast.
Juist het omgekeerde. Als je goed kijkt in de specificaties is juist de achterderailler XT, cassette, ketting en cranck (en eventueel voorderailleur) zijn SLX en de remmen zijn MT400.
De shifter is niet gespecificeerd maar zal ook SLX zijn.
De shifter zou je kunnen upgraden naar XT en wanneer de cassette en ketting aan vervanging toe zijn dan die ook.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Wat wil je met de fietsgaan doen? Hard rondjes rijden (xc met rond de 100 mm. veerweg) of een beetje "speulen", sprongetjes meepakken etc. Dan is iets meer veerweg (130 mm of meer) wel fijn. Je hebt ook nog een middenweg, zoiets https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2459.html. Ook iets dikkere vork, iets beter bestand tegen welvaart... :winkie: :winkie:
DanielW
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 16:47

@Mad Walley stom, het is andersom...

@Mathijs ik neig meer naar hard rondjes fietsen. Canyon heb ik gekeken, deze fiets niet persee, kan ik Canyon ook ergens gaan passen? Ik had geen budget erbij gezet, maar deze is eigenlijk er een beetje buiten, alhoewel de premium tegenover de Trek als voorbeeld in prijs wel gerechtvaardigd lijkt. En deze in het candy rood dat ze hebben is wel erg mooi, maar niet maatgevend voor de aanschaf.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je info is heel uitgebreid en toch valt er nog weinig te adviseren... .

Maar je kunt bijna niet fout gaan met een fiets van €1.500,-. Merk maakt niet heel veel uit. Beter van aluminium. Klaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Je hebt een grote cube store in Vlaardingen,dat is bijna om de hoek bij je.
Daar kun je eens gaan passen bijvoorbeeld,verder weet ik niet wat er nog meer bij je in de buurt voor winkels liggen.
Succes alvast :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

DanielW schreef: za 25 april 2020, 09:04 Ik vind dit https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218 bijvoorbeeld een goed uitziende fiets, maar nog niet gepast.
Mad Wally schreef: za 25 april 2020, 09:18 Juist het omgekeerde. Als je goed kijkt in de specificaties is juist de achterderailler XT, cassette, ketting en cranck (en eventueel voorderailleur) zijn SLX en de remmen zijn MT400.
De shifter is niet gespecificeerd maar zal ook SLX zijn.
De shifter zou je kunnen upgraden naar XT en wanneer de cassette en ketting aan vervanging toe zijn dan die ook.
Is idd een SLX shifter.
Ik heb deze fiets besteld, meteen een XT shifter en XT flatpedals erbij om te upgraden. Nog overwogen de remmen ook meteen mee te pakken... maar ik wacht nog ff.

Fietste ik tot 20jr geleden dagelijks op een hardtail met XTR door de bossen. Nu vind ik dit een prima fiets om de sport zachtjes aan weer op te pakken. We zien over twee jr wel waar we staan...
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mooie bike, het is dat ik best tevreden ben met mijn huidige anders....en dan de rode uitvoering 🤩
( wel meteen skinwalls eronder 😬)
Ik lees dat je er een XT shifter op laat zetten...wat is het verschil met een SLX ?
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

De SLX shifter kan omlaag één tandwiel per beweging wisselen, omhoog meerdere. De XT kan zowel omhoog als omlaag meerdere tandwielen in één beweging wisselen. Het verschil in gewicht compenseert een fietsbel en de letters XT ipv SLX. 😅
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Aha, weer wat geleerd !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SHJN schreef: wo 29 april 2020, 20:23
DanielW schreef: za 25 april 2020, 09:04 Ik vind dit https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218 bijvoorbeeld een goed uitziende fiets, maar nog niet gepast.
Mad Wally schreef: za 25 april 2020, 09:18 Juist het omgekeerde. Als je goed kijkt in de specificaties is juist de achterderailler XT, cassette, ketting en cranck (en eventueel voorderailleur) zijn SLX en de remmen zijn MT400.
De shifter is niet gespecificeerd maar zal ook SLX zijn.
De shifter zou je kunnen upgraden naar XT en wanneer de cassette en ketting aan vervanging toe zijn dan die ook.
Is idd een SLX shifter.
Ik heb deze fiets besteld, meteen een XT shifter en XT flatpedals erbij om te upgraden. Nog overwogen de remmen ook meteen mee te pakken... maar ik wacht nog ff.

Fietste ik tot 20jr geleden dagelijks op een hardtail met XTR door de bossen. Nu vind ik dit een prima fiets om de sport zachtjes aan weer op te pakken. We zien over twee jr wel waar we staan...
Mooi hoor! Ik denk dat je zult merken dat een huidige XT een flinke verbetering is ten opzichte van een XTR van 20 jaar geleden. Er is wat dat betreft veel gebeurd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie