Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Elvander schreef: wo 29 april 2020, 14:07 Het was zo'n beetje naast de golfbaan.
De oude route kan daar niet meer gereden worden, had ik nog in m'n polar staan, en dan moet je tegen de oude route in langs zo'n hoog hek.
Dan linksaf door een hekje en dan rechtsaf de route op.
Dat stukje rechtsaf was niet aangegeven, of ik ben blind, en ik was het even kwijt want ik rij deze routes niet zo vaak.
Als het goed is staat na de doorgang door het hek zon 10 meter voordat je rechtsaf moet een paal met bordje aan de rechterkant. Maar die kan ook weg zijn (om wat voor een reden dan ook). Ik zal binnenkort ff checken.
Voor de rest staat daar de nieuwe situatie goed aangegeven met daarbij nog de A4-tjes.

De oude route liep overigens niet langs het hoge hek. Die liep over de asfaltweg naar de uitgang bij de golfbaan (nu natuurbegraafplaats). De track langs het hek werd wel door iedereen gereden. Er is wel iemand geweest die houten bordjes geplaatst heeft. Maar dat was een individuele actie zonder toestemming van de terreineigenaren.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Grappig. Zo is er nog een stukje langs de hei bij Warnsborn, waar iedereen het gravelpad/fietspad pakt midden over de hei maar waar de route officieel rechts langs de bosrand loopt, aldus het antieke routekaartje wat ik bij de VVV in Arnhem heb. Maar daar staan juist helemaal geen bordjes.

Er is ook een stukje op papendal verlegd, je schiet vanaf de Singletrack nu wat eerder het asfalt op.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Bram87 schreef: vr 1 mei 2020, 09:42 Grappig. Zo is er nog een stukje langs de hei bij Warnsborn, waar iedereen het gravelpad/fietspad pakt midden over de hei maar waar de route officieel rechts langs de bosrand loopt, aldus het antieke routekaartje wat ik bij de VVV in Arnhem heb. Maar daar staan juist helemaal geen bordjes.
Dat is inderdaad al sinds de route is aangelegd en altijd zo geweest, en nog steeds zo. En er staan gewoon bordjes.
Als eerste rechtsaf als je van het fietspad aankomt rijden vanaf de manege. Er staat nergens dat je daarna weer links het fietspad op moet. Laat je het fietspad links liggen dan staat aan het eind van pad een bordje naar links zodat je langs het hek geleid wordt. Aan het eind van de klim, net voor de asfalt weg staat een bordje voor links af (al twijfel ik of deze er nog staat nadat er een nieuw hek is geplaatst) en dan verder op weer een bordje naar rechts het fietspad op richting Camping Arnhem.

Het onderhoud van de noord route van Oosterbeek/Renkum staat stil omdat er 2 nieuwe lussen komen die onder Schaarsbergen vallen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kuijtje.nl schreef: do 30 april 2020, 17:44
Elvander schreef: wo 29 april 2020, 14:07 Het was zo'n beetje naast de golfbaan.
De oude route kan daar niet meer gereden worden, had ik nog in m'n polar staan, en dan moet je tegen de oude route in langs zo'n hoog hek.
Dan linksaf door een hekje en dan rechtsaf de route op.
Dat stukje rechtsaf was niet aangegeven, of ik ben blind, en ik was het even kwijt want ik rij deze routes niet zo vaak.
Als het goed is staat na de doorgang door het hek zon 10 meter voordat je rechtsaf moet een paal met bordje aan de rechterkant. Maar die kan ook weg zijn (om wat voor een reden dan ook). Ik zal binnenkort ff checken.
Voor de rest staat daar de nieuwe situatie goed aangegeven met daarbij nog de A4-tjes.

De oude route liep overigens niet langs het hoge hek. Die liep over de asfaltweg naar de uitgang bij de golfbaan (nu natuurbegraafplaats). De track langs het hek werd wel door iedereen gereden. Er is wel iemand geweest die houten bordjes geplaatst heeft. Maar dat was een individuele actie zonder toestemming van de terreineigenaren.
Ik ben er gisteren nogmaals langs gereden en ik kan al rijdend in ieder geval geen bordje zien dat je na het hek naar rechts moet.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bram87 schreef: vr 1 mei 2020, 09:42 Grappig. Zo is er nog een stukje langs de hei bij Warnsborn, waar iedereen het gravelpad/fietspad pakt midden over de hei
Tuurlijk. Die lus is toch ook een gravelroute? :lol:
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Bram87 schreef: vr 1 mei 2020, 09:42 Grappig. Zo is er nog een stukje langs de hei bij Warnsborn, waar iedereen het gravelpad/fietspad pakt midden over de hei maar waar de route officieel rechts langs de bosrand loopt, aldus het antieke routekaartje wat ik bij de VVV in Arnhem heb. Maar daar staan juist helemaal geen bordjes.

Er is ook een stukje op papendal verlegd, je schiet vanaf de Singletrack nu wat eerder het asfalt op.
Zowel link als rechts van dat fiets/gravelpad ligt er een mooie singletrack en bij die camping kan je ipv linksaf en rechtdoor onder het tunneltje door. En daar ligt ook wel wat ;) Localspot
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Als je wandelaars wil irriteren en tegelijkertijd dat stuk heide aan gort wil rijden is dat paadje aan de linkerkant voor jou gemaakt :tong
Roads? Where we're going, we don't need roads.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Johnny Hoogmoed schreef: vr 1 mei 2020, 20:13 Als je wandelaars wil irriteren en tegelijkertijd dat stuk heide aan gort wil rijden is dat paadje aan de linkerkant voor jou gemaakt :tong
Dat stuk is vooral bekend bij locals, vooral dat gedeelte tussen de struiken door. Ik heb er al jaren niet meer gereden, maar dat stukje Warnsborn zit regelmatig opgenomen in de Reto bos toertocht. Net zo goed als dat stuk aan de andere zijde van de A12. Helaas is de Noordelijke lus van Oosterbeek meer een gravel route dan een MTB parcours.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Eens, was ook met een knipoog bedoeld. Al zie ik op de stuwwal bij Doorwerth wel steeds meer paadjes erbij ontstaan. Wordt het bos niet mooier van en heeft misschien als effect dat er meer gecontroleerd wordt.
Vind het gravelen niet zo erg trouwens, leuk voor de afwisseling en genoeg single tracks in de nabije omgeving. Maar ben wel erg, erg benieuwd naar volgend jaar; ik dacht dat er één route bij Schaarsbergen zou komen - nog één erbij zou erg tof zijn 8)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Johnny Hoogmoed schreef: vr 1 mei 2020, 23:52 Eens, was ook met een knipoog bedoeld. Al zie ik op de stuwwal bij Doorwerth wel steeds meer paadjes erbij ontstaan. Wordt het bos niet mooier van en heeft misschien als effect dat er meer gecontroleerd wordt.
Vind het gravelen niet zo erg trouwens, leuk voor de afwisseling en genoeg single tracks in de nabije omgeving. Maar ben wel erg, erg benieuwd naar volgend jaar; ik dacht dat er één route bij Schaarsbergen zou komen - nog één erbij zou erg tof zijn 8)
Doorwerth is eigenlijk een mooi stukje waar helaas te weinig van is in opgenomen in de huidige route. Ik vind het vooral jammer dat men meteen na de oversteek vanaf de Boersberg, een groot deel asfalt tot aan de Italiaansweg hebben opgenomen. Vooral dat eerste stuk loopt er een mooie trail naar beneden, waar je achter bij de uitkijktoren uitkomt en weer via dat weiland op de route terug komt. Daar pak je mooie hoogtemeters, met een enduro lijn naar beneden :) Gelukkig wordt dat gecompenseerd met dat nieuwe stuk vanaf Heveadorp tot de Utrechtseweg. Dat is echt top geworden!

Had idd begrepen dat er een ronde Schaarsbergen moet komen vanaf het mountainbike museum. Die zou tussen de Posbank, Ede en Renkum zijn? Dus gauw gekeken is dat de Noordelijke lus van Oosterbeek die je opnieuw kan intekenen. Dus daar zouden Warnsborn, Waterberg/Koningsheide en Bakenberg/Gulden bodem ook in meegenomen kunnen worden ;)
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Klopt, vooral die laatste afdaling iets voorbij de uitkijktoren is erg lekker, mijn favoriet op de stuwwal denk ik. Iets minder legaal, maar doordeweeks kom je daar toch niemand tegen (buiten Corona tijd dan, de laatste tijd is er altijd wel iemand op pad daar).
Ik heb eerder ergens hier gelezen dat de noordlus komt te vervallen als er een nieuwe Schaarsbergen route komt, dus dan klinken de door jou genoemde stukken logisch. Genoeg potentieel in ieder geval :).
Vanavond eerst de nieuwe routes in Nijmegen eens opzoeken, die beloven ook veel leuks 8)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die hele stuwwal is beschermd gebied, daar gaat om die reden dus geen route komen en dat is ook de reden dat er gecontroleerd wordt.
Hoewel dat aan het aantal rijders te zien erg weinig gebeurt.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Elvander schreef: za 2 mei 2020, 11:25 Die hele stuwwal is beschermd gebied, daar gaat om die reden dus geen route komen en dat is ook de reden dat er gecontroleerd wordt.
Hoewel dat aan het aantal rijders te zien erg weinig gebeurt.
Klopt, was ook niet het punt of daar wel of geen route moet komen. Paarden kom je daar ook tegen waar het niet zou mogen. Ik schiet mezelf in de voet met het volgende, maar wat mij betreft mag er meer gecontroleerd worden. Er liggen nu verspreid door dat stuk aardig wat paadjes die er 5 jaar geleden nog niet waren.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja als zelfs de bedenker van vele routes in NL daar heen en weer rijdt..

Tis ook wel een prachtig stuk en het is jammer dat de route nu onderlangs over het asfalt loopt.
Is daar legaal echt niks anders voor te bedenken?
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Rayb81 schreef: za 2 mei 2020, 11:59 Ja als zelfs de bedenker van vele routes in NL daar heen en weer rijdt..

Tis ook wel een prachtig stuk en het is jammer dat de route nu onderlangs over het asfalt loopt.
Is daar legaal echt niks anders voor te bedenken?
Het fietspad bovenlangs ;).
Maar serieus; helaas niet. Ik woon sinds een paar jaar ik Doorwerth, en het stuk route tussen Wolfheze en mijn huis fiets ik eigenlijk alleen nog maar als ik op de gravelbike zit.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Plaats reactie