Kledingkeuze?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Svennos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 14:46

De meeste van mijn vrienden fietsen met een hardtail en dragen hier altijd wielren kleding bij. Strakke jerseys en shorts. Als ik kijk in MTB bladen zie ik eigenlijk altijd andere kleding, zoals cargopants en t-shirts ..... Ook zie ik dat mijn vrienden allemaal klikpedalen hebben, waar als ik weer in de bladen kijk de meeste flats hebben .....

Wat is nou de algemene dresscode voor op de MTB? En ja, je moet uiteraard dragen wat je zelf wilt .... Maar vroeg me af waar deze verschillen vandaan komen ....
Laatst gewijzigd door Svennos op vr 1 mei 2020, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dragen wat je zelf comfortabel vind zitten.

Discussie: SPD's vs. gewone pedalen
viewtopic.php?f=1&t=41549
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Svennos schreef: vr 1 mei 2020, 15:26 Maar vroeg me af waar deze verschillen vandaan komen ....
Kuddegedrag, hersencapaciteit en boswielrenners. :tong
Svennos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 14:46

Dice Oldskool schreef: vr 1 mei 2020, 15:54
Svennos schreef: vr 1 mei 2020, 15:26 Maar vroeg me af waar deze verschillen vandaan komen ....
Kuddegedrag, hersencapaciteit en boswielrenners. :tong
Boswielrenners :D :D :D Tja .... maar zou het zijn dat XC rijders vaker wielrenkleding draagt?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Is dat belangrijk? Voor mijn part trek je een roze lycra pakje aan! 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Svennos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 14:46

Ad58 schreef: vr 1 mei 2020, 16:54 Is dat belangrijk? Voor mijn part trek je een roze lycra pakje aan! 8)
Belangrijk zeker niet! Maar nieuwsgierigheid is er wel! Ik neem aan dat verschillende kleding soorten een bepaald doel hebben, en niet alleen of je het wel of niet mooi vindt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Svennos schreef: vr 1 mei 2020, 15:26 De meeste van mijn vrienden fietsen met een hardtail en dragen hier altijd wielren kleding bij. Strakke jerseys en shorts. Als ik kijk in MTB bladen zie ik eigenlijk altijd andere kleding, zoals cargopants en t-shirts ..... Ook zie ik dat mijn vrienden allemaal klikpedalen hebben, waar als ik weer in de bladen kijk de meeste flats hebben .....

Wat is nou de algemene dresscode voor op de MTB? En ja, je moet uiteraard dragen wat je zelf wilt .... Maar vroeg me af waar deze verschillen vandaan komen ....
*Pff komkommertijd , lekker boeiend , en er zijn geen etiketten hoe je gekleed op de fiets moet zitten , maar blijkbaar is imago een dingetje voor je :-D
Lycra /spandex , strakke zooi ; is dat je zeker harder gaat , afhankelijk van je bandendruk , en in combi met klik pedalen zeker kans voor succes, dus volgt de meute :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar persoonlijk heb ik niets tegen lycra! :bier:

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Als ze er dan ook allemaal zo uit zouden zien zeg ik ja.
Maar wat je tegen komt had allang niet meer aan lycra mogen denken laat staan aan trekken
Svennos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 14:46

:lol: Ik begrijp gezien de opmerkingen dat het meer een stijlkeuze dus is ..... Ik dacht dat er meer achter zat .... Blijkbaar dus niet :wink:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maar hier houdt het voor mij ook op... :-{ :

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Svennos schreef: vr 1 mei 2020, 16:14 Boswielrenners :D :D :D Tja .... maar zou het zijn dat XC rijders vaker wielrenkleding draagt?
Natuurlijk, de gemiddelde XCrijder hoeft over het algemeen geen extra bescherming (knee- en elbowpads bv) onder die lycra te dragen. Het is dus discipline- (en functie) afhankelijk :wink:
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 1 mei 2020, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik snap je vraag wel, toen ik begon deed ik een katoenen t shirt en joggingbroek aan en gympies, net als in de sportschool..wist nog niet zoveel van de mogelijkheden. Kwam er al snel achter dat dit niet echt functioneel was; zere kont en klam t shirt, niet echt comfortabel.

Sowieso een broek met zeem en goed zweet afvoerend materiaal is belangrijk. Verder hangt het ervan af wat je comfortabel vindt, strakke lycra kan maar ook meer enduro achtige kleding. Qua schoenen heb ik jaren met spd systeem gereden, echter nu alweer een paar jaar met flats, stuk comfortabeler vind ik. Het is wel echt persoonlijk, laat je niks opleggen door de “mtb mode politie” :bier: het een is niet beter als het andere, functionaliteit verschilt soms wel. Ik draag nu ook wat lossere enduro kleding i.p.v. wielren kleding, vind dat zelf gewoon fijner. Succes met je keuze :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Even serieus: ik wielren en mtb. Meestal draag ik bij MTB-en een baggy over mijn bib. En heb ik een wat ruimer vallend shirt aan. Op mijn wielrenfiets een bib en strakker shirt. Nadeel van een baggy is dat je kruis wat lager hangt of kan afzakken, wat voor vrolijke taferelen zorgt als je achter je zadel hangt en je weer wilt terugkomen.

Op mijn wielrenfiets SPD_SL Pedalen en schoenen.
Op mijn MTB ben ik overgestapt van flats naar SPD, omdat ik op hobbelige stukken mijn pedalen nogal eens kwijtraakte. Bijkomend voordeel is, dat mijn SPD pedalen veel kleiner zijn dan mijn flats, waardoor ik haast nergens achter blijf haken. En voor mijn gevoel geven SPD's meer controle, omdat je voeten altijd op de juiste plaats staan.
Nadeel is dat het lastiger (enger) is om een manual of bunnyhop uit te voeren met SPD's. Nu kan ik dat tóch al niet, dus dat vormt geen criterium voor mij.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Een beetje algemeen gesteld kun je zeggen dat xc, de boswielrenners dus meestal lycra dragen. Dat is aerodynamisch verantwoord😜

De mtb-ers die meer plezier hebben in spelen, vaak trail/enduro/bike-park georiënteerd zijn en niet persee strava records hoeven te verbreken dragen vaak “baggy”. Die kleding is volop verkrijgbaar in buitenlandse webshops, maar ligt meestal niet in de Nederlandse webshops. Bekende merken zijn Endura, Fox en Alpinestars, maar ook decathlon heeft baggy kleding.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie