Inbus gat trapas dol (solved!)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In het kader van durven toe te geven dat je ook wel eens wat sloopt ... het volgende verhaal;

Mijn crankstel van SRAM Apex in mijn winterfiets wilde ik even losdraaien aangezien de lagers al weer stroef liepen. Met waarschijnlijk een niet zo beste 8mm inbussleutel geprobeerd maar helaas is nu het gat rond geworden en is er geen grip meer. (Ik weet het dom, te lomp etc) :oops:

Maar goed in het kader van oplossen zat ik te denken aan het uitboren middels een tapset en dan een schroefdraad tappen in dezelfde richting als dat het crankstel los moet. Dus dan draai je als het ware je tool (zat te denken aan een pedaalextender) vast en dan kun je daarna doorduwen en de het crankstel losdraaien.

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere betere oplossingen. Ik wil het crankstel graag blijven gebruiken want het is zgan :((

Of wordt dit dan bij het vastdraaien een probleem aangezien ik dan kracht zet naar de losdraai richting?

Eventueel is dit nog te ondervangen met een tap voor een 9/16 helicoil (trapper schroefdraad) en dan bij het vastzetten een linksdraaiende helicoil erin te zetten maar weet niet of ik de helicoil nog los kan krijgen als ik zoveel kracht heb gebruikt.

Nou ja weer wat geleerd. Gelijk Parktool inbussleutels besteld die wel goed blijven :winkie:
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op za 2 mei 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Gaat het om een old skool crank met vierkante as?

Of heb je een foto?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee nieuwe met gpx crank.

Er valt niet veel te zien want de inbus ligt in de crank. Je ziet alleen het gat waar de inbussleutel in moet. Je kunt wel het dopje eraf draaien die ervoor zit met sleutel 12.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ben wel van de lompe oplossingen proberen.
Heb dit ook wel eens aan de hand gehad en wat soms lukt is een platte schroevendraaier die net groter is dan het gat er in slaan met een hamer.
Dan heb je net genoeg grip om de bout los te draaien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je die 12 mm dop er af draait en dan de andere bout de kop er af boort, dan is de druk van het schroefdraad en kun je het restant wat in de as zit er zo uit draaien. Daarna monteer je een verse bout met dop en kun je de crank gewoon weer los draaien.

Alleen hopen dat de dealer die dop los op voorraad heeft... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Kun je er niet een 1 maat grotere inbus sleutel intikken ?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

De bout is te vervangen. Ik zou er iets in zien te krijgen en dan een nieuwe bout er in zetten.
https://www.bike-components.de/de/Truva ... XP-p24553/
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Alleen staat daar dus de Apex niet tussen ... dus of het is een ander systeem of ze zijn die vergeten .. :~

Het uitboren wat Lars voorstelt zou ik wel aandurven maar zodra ik het schroefdraad beschadig ben ik natuurlijk verder van huis. Dus precies de goede boor nemen dus ..

Gelukkig zijn er dus meer mogelijkheden. Ik laat het jullie weten wat het geworden is .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Frame weggegooid ? :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Snelle Buffer schreef: vr 1 mei 2020, 21:29 Frame weggegooid ? :D
Die staat sowieso op de nominatie. Is al 2x gerepareerd (oud pinarello Carbon frame) om vervangen te worden voor een echte gravelbike. Maar wil de apex groep graag behouden. Die is nog geen jaar oud.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ooooh dan gewoon frame " openzagen" dus vanaf buiten een zaagsnede maken richting de as of lagers en dan proberen alles los te krijgen ?( roep maar wat , ken de situatie niet ).

Misschien kan je daarna , beter grip krijgen op de cranks en proberen om een crank te laten " schrikken" en/of warm te stoken ?
( warm stoken en/of schrikken kan je nu ook al proberen , ook al is de bout dol in de zeskant dmv schroevendraaier en/of schuin de inbus erin en kracht zetten ?) .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op de nominatie ... nu nog niet .. :winkie: :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Kun je er geen Torx dop in tikken en dan los draaien?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Sommige mensen meppen een torx in de inbus. Als je dat nog strakker wil, kan je imho ook de inbus nog vullen met bisonkit, secondenlijm, epoxy plus de torx. Dan 24 uur wachten en losschroeven plus heel veel hopen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jouke74 schreef: vr 1 mei 2020, 22:11 Sommige mensen meppen een torx in de inbus. Als je dat nog strakker wil, kan je imho ook de inbus nog vullen met bisonkit, secondenlijm, epoxy plus de torx. Dan 24 uur wachten en losschroeven plus heel veel hopen.
Eerst een torx en als die faalt kun je weer een inbus gebruiken. :wink:
Plaats reactie