Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Noin schreef: di 21 april 2020, 20:24 Ondanks dat een groot deel van de route een grote zandbak is moet ik wel zeggen dat het stukje net na het oversteken van de treekerweg richting het noorden (in het bijzonder dit stuk er op het moment subliem bij ligt (i.e. het stuk bestaand pad). Het is een van de weinige stukken waar ik het serieus lastig vind om hard te rijden. In verschillende van de awkward, krappe bochtjes zijn er meerdere opties of je nu binnendoor of buitenom rijd, is het (me) niet duidelijk wat nu daadwerkelijk het snelste is, en steken er op ongelegen plekken stronkjes uit. Heerlijk! Ik hoop dat dat stuk zo blijft (maar vrees dat het op termijn makkelijker zal worden).
Begin dit jaar was dit al snel een bagger stuk. Daar gaan ze dus wat aan doen
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Daar ben/was ik al bang voor ja. Mijn, waarschijnlijk onpopulaire, mening is dat het ok is als sommige trails slechts een deel van het jaar --meestal de niet-winter periode-- in berijdbare staat zijn. Door dat soort trails in die periode te ontzien krijg je er juist wel prachtige stukken voor terug het andere deel van het jaar (aka nu). Dergelijke strategie staat haaks op het huidige beleid (waarschijnlijk ook omdat zoiets niet echt werkt wanneer je "route" bestaat uit een enkele grote lus en je geen alternatieven hebt voor zo'n stuk wanneer het er wel bagger is). Ik hoopt nog steeds op een meer netwerk-achtige oplossing waar dat misschien wel kan. Maar dat zal nog wel even dromen zijn vrees ik :(.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Noin schreef: di 21 april 2020, 23:03 Daar ben/was ik al bang voor ja. Mijn, waarschijnlijk onpopulaire, mening is dat het ok is als sommige trails slechts een deel van het jaar --meestal de niet-winter periode-- in berijdbare staat zijn. Door dat soort trails in die periode te ontzien krijg je er juist wel prachtige stukken voor terug het andere deel van het jaar (aka nu).
Oja, zoals in landen waar niet iedereen met een fiets in het bos denkt te kunnen mountainbiken ;-) Ik sluit me er helemaal bij aan, maar als ik zie wat ik op (en vooral 10 cm naast) de route's tegen kom in de winter denk ik dat het volkomen onhaalbaar is. Als zelfs de trailcrew aan de kant gebeukt wordt of voor gek wordt uitgemaakt als ze over '#trailrespect' beginnen denk ik dat we aan fatsoen bij bikers nog een hele lange weg te gaan hebben, voordat mensen voor behoud van een pad het 's winters links laten liggen. En nee, het gemiddelde forumlid is niet representatief.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Noin schreef: di 21 april 2020, 23:03 Daar ben/was ik al bang voor ja. Mijn, waarschijnlijk onpopulaire, mening is dat het ok is als sommige trails slechts een deel van het jaar --meestal de niet-winter periode-- in berijdbare staat zijn. Door dat soort trails in die periode te ontzien krijg je er juist wel prachtige stukken voor terug het andere deel van het jaar (aka nu). Dergelijke strategie staat haaks op het huidige beleid (waarschijnlijk ook omdat zoiets niet echt werkt wanneer je "route" bestaat uit een enkele grote lus en je geen alternatieven hebt voor zo'n stuk wanneer het er wel bagger is). Ik hoopt nog steeds op een meer netwerk-achtige oplossing waar dat misschien wel kan. Maar dat zal nog wel even dromen zijn vrees ik :(.
Met ervaring sinds 2014 (aanleg Zeist) en later zeg ik: klopt niet, Eerwaarde.
De sleutelvariabele is hier de aard van de ondergrond. Stuifzand (droog in de winter/nat, mul in de zomer/droog) en leemhoudend zand (nat/modderig in de winter/nat en begaanbaar in de zomer/droog)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Het aanleggen van een netwerk aan paden zodat je keuzes kunt maken wat te rijden en ook wat te sluiten/openen is vanuit het perspectief van de mtb'er zeker aantrekkelijk. Maar dat loopt vast op het feit dat er op een stuk grond van beperkte omvang ruimte moet zijn voor in de eerste plaats natuur en daarop in willekeurige volgorde volgend wandelaars/fietsers/mtb'ers.

Ik verwacht daarom dat we nooit verder zullen komen dan lussen met hier en daar een enkele dubbele passage met een technisch lastiger stukje.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

bert l. schreef: wo 22 april 2020, 10:53
Noin schreef: di 21 april 2020, 23:03 Daar ben/was ik al bang voor ja. Mijn, waarschijnlijk onpopulaire, mening is dat het ok is als sommige trails slechts een deel van het jaar --meestal de niet-winter periode-- in berijdbare staat zijn. Door dat soort trails in die periode te ontzien krijg je er juist wel prachtige stukken voor terug het andere deel van het jaar (aka nu). Dergelijke strategie staat haaks op het huidige beleid (waarschijnlijk ook omdat zoiets niet echt werkt wanneer je "route" bestaat uit een enkele grote lus en je geen alternatieven hebt voor zo'n stuk wanneer het er wel bagger is). Ik hoopt nog steeds op een meer netwerk-achtige oplossing waar dat misschien wel kan. Maar dat zal nog wel even dromen zijn vrees ik :(.
Met ervaring sinds 2014 (aanleg Zeist) en later zeg ik: klopt niet, Eerwaarde.
De sleutelvariabele is hier de aard van de ondergrond. Stuifzand (droog in de winter/nat, mul in de zomer/droog) en leemhoudend zand (nat/modderig in de winter/nat en begaanbaar in de zomer/droog)
Euh, die snap ik niet helemaal. Als ik je goed begrijp zeg je: op welk moment een trail goed te rijden is hangt af van de ondergrond. Type A is enkel goed te bereiden in de winter, en type B enkel goed te rijden in de zomer. Dan lijkt me dat de daaraan verbonden conclusie is: dan moet je dus trails waar de ondergrond van type A is in de zomer vermijden, en trails van type B in de winter vermijden. Dat is toch precies wat ik hierboven ook stelde. Of mis ik nu iets?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Dit stuk is heel gaaf met heel veel krappe bochten, vooral in het zuidelijke deel. Het ligt er al heel lang en is zo intensief bereden dat de track diep is komen te liggen. Het water stroomt er in. 10 cm zand er op, en je bent de plassen waarschijnlijk kwijt. Als je dat met de hand zou doen is het een enorme klus. Doe je het machinaal, en dat is het plan, dan raak je het smalle karakter waarschijnlijk kwijt.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Je kan je ook afvragen wat je liever hebt. Een nat stuk in de winter met veel modder of een potentieel nieuw stuk wat erg mul kan zijn zomers en daardoor bijna niet te rijden. Een mul stuk erbij na machinale aanpak is zeer aannemelijk aangezien dat deel van het landgoed bestaat uit zand wat later tegen de stuwwal is aangewaaid. Dat geologische gegeven is een beetje ongunstig. (Verwacht daarom dat de zuidlus het op den duur beter gaat volhouden dan de noordlus)
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Iemand nog op de blauwe route geweest sinds het geregend heeft?
Er is nu toch iets van 20 mm gevallen de laatste dagen, alleen de laatste 24 uur al 8 mm.

https://weathermap.netatmo.com//?zoom=1 ... ap&lang=nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Waag eens een gokje.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

bert l. schreef: za 2 mei 2020, 10:26 Waag eens een gokje.
Sahara?
NLJvM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 09:11
Mijn mountainbike: Epic Expert 21
Contacteer:

De rode lus is op dit moment echt prima te doen.
Blauw is redelijk. Het stuk na de splitsing tussen rood en blauw is wel slecht. De rest redelijk goed te doen. Gisteren voor het laatst blauw gefietst
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Het is weer ons weekje met het gezin in het bos. Normaal rijden we dan paar keer Austerlitz/Zeist met de kids, maar die zijn natuurlijk dicht. Is die rode route een beetje te doen voor kinderen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zitten vrij pittige stukken in, dan zou ik eerder naar HV/LV rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Ok, jammer. Uitvalsbasis is Driebergen, dus zouden we gewoon naar de Traay kunnen fietsen en daar de route op zoals we ook met Zeist of Austerlitz zouden doen. Eerst met de auto naar HV/LV rijden vind ik in deze tijden waar alle parkeerplaatsen afgesloten zijn weer niet zo'n goed idee.
Plaats reactie