All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Worte&paprika schreef: vr 1 mei 2020, 17:09
dat is wel een beetje te veel van het goede.
Waarom?
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

hitchhikerzguide schreef: vr 1 mei 2020, 17:54
Worte&paprika schreef: vr 1 mei 2020, 17:09

dat is wel een beetje te veel van het goede.
Waarom?
Dat is bijna een downhill hardtail 62° headangle en chainstays langer dan 450 mm.
Die extreme cijfers zijn goed als je alleen maar downhill rijd en weinig op vlakkere Trails.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Worte&paprika schreef: vr 1 mei 2020, 18:28
hitchhikerzguide schreef: vr 1 mei 2020, 17:54

Waarom?
Dat is bijna een downhill hardtail 62° headangle en chainstays langer dan 450 mm.
Die extreme cijfers zijn goed als je alleen maar downhill rijd en weinig op vlakkere Trails.
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/clo ... -comp/2020

Of nog beter:

https://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush-comp/2020

:bier:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Even tussendoor een vraag mbt balhoofdhoek.

Kun je die bij zo'n bike als hierboven. Met een angle set b.v 1,5 graad groter maken, dus steiler, ?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Die hello Dave.... alleen om de naam zou ik hem al moeten aanschaffen, maar het is wel wat too much voor Nederland. Ik vind de 64.5 graden balhoofdhoek van de Vendetta al behoorlijk lui.

Chainstays van 440 mm zijn niet overdreven lang en zal je niet echt in de weg zitten qua wendbaarheid, zeker niet als je een lekker kort stuurpennetje voorop hebt zitten. Ik ging op mijn vendetta van 50 naar 35 mm en vond dit een behoorlijk verschil.
Just do Ti, or did i die?
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

heeft er iemand ervaring met de ragley big wig of blue pig want die zijn prijs kwaliteit ook wel goed met hun revelation/yari. is een stalen fiets meer comfortabel als een aluminium fiets zo ja hoe groot is het verschil. een vraagje in verband met de vork: is het echt nodig om een vork te hebben met een korte offset of is dit niet zo belangrijk.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb veel ervaring met staal en met aluminium, ik zou zeggen dat het verschil subtiel is. Ga voor de bike die jou het meest aanspreekt.

Staal is er in veel soorten en kwaliteiten. Er is een wereld van verschil tussen een high end custom van Independent Fabrication en een op een price point in opdracht van een klein Engels merk in Taiwan gelast frame. Voor de paint job meerprijs op de Inde Fab kun je 2 Taiwanese frames krijgen.

Op beide kun je een heleboel plezier maken, vooral door een goede geometrie en een passende afmontage. En dan heeft de high end bike nog wat extra’s. En veel van wat je leest over de magie van staal wordt ingegeven door ervaringen met mooie lichte high end frames. Toen staal uit de mode raakte kon je ze ook voor een appel en een ei oppikken. in 26”.

zo is het ook met het verschil tussen staal en aluminium. Een goed stuk staal heeft wat meer zing en ”leven” dan aluminium. vooral in demping en elasticiteit van de response, Aluminium reageert iets anders. Maar er zijn ook stugge stalen frames en levendige aluminium toppers.

Zelf vind ik stalen frames gewoon heel mooi, slanke buizen, elegant gebogen en getaperde achtervorken. Prachtig. Maar er zijn ook kunstenaars met aluminium hydroforming, extrusies en CNC machined delen. Take your pick!

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Blue pig heeft ook al een behoorlijk luie balhoofdshoek.... Rij zelf met een Ragley Marley frame met 140 mm. Pike, wat mij betreft ruim voldoende voor NL ....

Deze dus
Afbeelding
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mathijs_7 schreef: za 2 mei 2020, 07:41 Blue pig heeft ook al een behoorlijk luie balhoofdshoek.... Rij zelf met een Ragley Marley frame met 140 mm. Pike, wat mij betreft ruim voldoende voor NL ....

Deze dus
Afbeelding
Mooi bandensetje :D
En die zadel vind ik echt cool staan. Is dat een brooks?

Leuk om al die plaatjes zo nu en dan hier langs te zien komen van die hardtails. Binnenkort even nieuwe plaatjes schieten van de mijne
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

THX! Zadel is een Selle Anatomica, zelfde idee. Past wel bij zo'n fiets vind ik :-D .
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat ik vergat te zeggen, Ragley bikes hebben hun geometrie en fit goed op orde.

Ik heb een paar keer op geleende Ragley bikes in Schotland serieuze trails gereden rond Aberdeen. Het was opvallend dat ik me op de Ragleys meteen comfortabel voelde met de handling en alle vertrouwen had. En een keer was dat met lampjes op de helm in het donker in de regen op voor mij onbekende echt technische trails. Fijne Bikes.

Ik heb niet op de huidige modellen Blue Pig en Big Wig gereden maar er zijn een paar hier op het forum als je zoekt.

Enjoy!!

Matthijs mooie Marley, en die banden lijken er voor gemaakt :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Mathijs_7 schreef: za 2 mei 2020, 07:41 Blue pig heeft ook al een behoorlijk luie balhoofdshoek.... Rij zelf met een Ragley Marley frame met 140 mm. Pike, wat mij betreft ruim voldoende voor NL ....

Deze dus
Afbeelding
Die banden matchen echt heerlijk met het frame. Sowieso ook weer een schitterende bike om te zien. :-q
Just do Ti, or did i die?
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Hey heren

Past mijn Cube ook in dit topic , of is hij te “licht”. ?
Afbeelding
Afbeelding
—Cube reaction TM Pro—
Ridge77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: di 12 november 2013, 13:50

Is er hier iemand met een commencal meta ht maat L (liefst 2020 model), die ik zou kunnen passen ????
Ik vind de reach wat aan de korte kant
Liefst in zuiden des landes

Bvd
Pain, is the french word for bread
maxuitutrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 15:32

Hallo iedereen,

Laatst (2 maanden geleden) voor het eerst een fully gehuurd. Daarvoor flink wat hardtails. Sindsdien aan het proefrijden geslagen, want wil mijn eigen fiets!!
Ik wil Nederlandse trials rijden, liefst downhill, wil leren springen in bikeparks en ik denk ook dat ik hem af toe eens naar het buitenland meeneem
Ik heb nu gefietst op:
Cube stereo 120 hpc
Fuel ex 8 (2x) verschillende maten
Remedy 7
Scott genius
Voorheen hardtails van trek, giant en Merida.
Maar het moet dus een fully worden.
Ik vond de fuel ex 8 helemaal niks, te zwaar.
Ik neig dus naar een fiets met 27,5 inch.
Ik wil ongeveer 3-3500 uitgeven.
Ik twijfel tussen:
Trek Remedy 8
Canyon Spectral cf 8.0
Yt Jeffsey comp

Nadeel is de YT is lange levertijd, maar lees goede verhalen over de geometrie
Als ik de geometrie naast elkaar leg van trek en canyon zie ik geen mega verschillen, wellicht iets in de slack.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Andere fiets nog?
De remedy 7 beviel erg goed!! Maar de canyon is beter afgemonteerd en ik denk betere vork en aandrijving (fox elite performance) dan de de remedy 8.

Met vriendelijke groet,

Max
Plaats reactie