Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

frank1977 schreef: ma 4 mei 2020, 12:42 Het is weer ons weekje met het gezin in het bos. Normaal rijden we dan paar keer Austerlitz/Zeist met de kids, maar die zijn natuurlijk dicht. Is die rode route een beetje te doen voor kinderen?
Grootste gedeelte van die noordelijke lus is m.i. grotendeels heel goed te doen met kinderen. Er wel van uitgaande dat ze eerder op een route hebben gereden en een beetje kunnen sturen. Enkel die arena bij het Henschotenmeer is wellicht een uitdaging. Kortom, leeftijd en ervaring is natuurlijk wel van belang, maar die inschatting kun je het beste zelf maken :)
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Ja ze hebben eerder routes gereden. Zeist en Austerlitz doen ze zonder problemen. Maar de rode route is toch juist de zuidlus en de blauwe de noordlus?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

frank1977 schreef: ma 4 mei 2020, 14:58 Ja ze hebben eerder routes gereden. Zeist en Austerlitz doen ze zonder problemen. Maar de rode route is toch juist de zuidlus en de blauwe de noordlus?
In het masterplan is de noordlus rood en de zuidlus blauw. Maar ik geloof dat de bordjes nu andersom hangen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

:-q

Het gaat dus voor ons om de Zuidlus. Die langs de Traay loopt en dan achter de piramide langs. Als we echt lastige stukken kunnen ontwijken door over de gewone fietspaden te gaan is dat ook prima. Als we toch nog wat singletracks met ze kunnen pakken zou dat ze erg blij maken :-D
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

frank1977 schreef: ma 4 mei 2020, 16:06 :-q

Het gaat dus voor ons om de Zuidlus. Die langs de Traay loopt en dan achter de piramide langs. Als we echt lastige stukken kunnen ontwijken door over de gewone fietspaden te gaan is dat ook prima. Als we toch nog wat singletracks met ze kunnen pakken zou dat ze erg blij maken :-D
Ik haalde gisterenmiddag op het zuid stuk (i.e. de lus ten zuiden van de N224) een moeder met twee kleine [1] kinderen in. Dat stuk moet opzich wel gaan denk ik; er zitten geen mega lastige stukken in zou ik zeggen, maar het loopt wel voordurend omhoog, dus enige conditie is wel vereist. Een groot deel van de blauwe route ten noorden van de treekerweg zouden in normale omstandigheden ook wel te doen moeten zijn lijkt me (maar weet niet hoe mul het daar nu nog is). Het stuk ten zuiden van de treekerweg (maar ten noorden van de N224) is misschien wat lastiger omdat daar een aantal korte power-klimmetjes in zitten.

[1] mijn inschatting is dat ze een 8 a 9 waren, maar hoeveel vertrouwen je in mijn inschatting moet hebben is een tweede ....
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

Dagje treek kost je dan wel 5€ pp
Of dat het waard is... :~

Blijf het vreemd vinden dat ze de trail niet afsluiten net zoals zeist en austerlitz..
Nu knalt iedereen over den treek blijft er helemaal niks meer van over... :cry:
Hoop dat ze flink gaan controleren dan word het op den duur wat rustiger... :-q
Of iedereen koopt een vinget..
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Die 20 euro sparen we al uit omdat er geen terrasjes open zijn, dus dat is geen issue :winkie:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Zuid is niet heel lastig. Het enige is dat je moet opletten dat het in/na een afdaling niet in eens mul is. En er zullen stukken mul zijn die je moet lopen. En bij het pannenkoeken restaurant kun je gewoon een wafeltje happen
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Net even geïnspecteerd, stukje langs de Traay en eerste stukje richting piramide. Dat zag er niet heel slecht uit, viel me alles mee. Morgen even 4 dagvignetjes scoren en gaan :-q
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Het was super. Maar een paar plekjes die echt te mul zijn, voor de rest goed te doen. Jongens hebben genoten, ook van het wafeltje Bij Kees.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

frank1977 schreef: do 7 mei 2020, 14:43 Jongens hebben genoten, ook van het wafeltje Bij Kees.
Daar doe je het voor!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gisteravond beide lussen gereden (nou ja, ik was gewaarschuwd voor een stukje, dus dat overgeslagen). Los van dat stuk was het over het algemeen goed te doen, en ik heb eens een beetje doorgetrapt voor mijn doen, en belandde bij de verschillende segmenten steeds bij de beste 5 a 6 van de dag. Op een totaal van 30-40 Stravarijders tot dat moment, dus er waren vooral pannenkoeken op pad, zoals ik. Dat laat zien dat als het er écht goed bij ligt, dus licht vochtigm het een snelle baan gaat worden. Nu werd ik vooral gehinderd door het toch wel losse deel in het noorden terug richting de hei, dat was wel jammer. En het zuidelijk deel is wel leuk, maar de flow raakt daar wel een beetje zoek vind ik. Veel zijkanten van het pad die in los zand uiteenvallen, hoekige remkuilen en in veel bochtjes en korte klimmetjes best al weer mul. Was weer even voor het laatst, we gaan Zeisterlitz maar verder herstellen.

Maar toch weer even lekker op de MTB weggeweest :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

er word dus op termijn actie ondernomen goed om te horen. :-q
zie onderstaande van site den treek :

Mul zand en de maatregelen
De mountainbikeroutes op het landgoed zijn in de afgelopen winter gebouwd. Eind maart zijn de laatste werkzaamheden met de minikraan uitgevoerd. Na de aanleg duurt het even voordat zich een stabiele bovenlaag heeft gevormd die bestand is tegen de impact van het gebruik door mountainbikers. De hoeveelheid leem in de grond is hierbij van groot belang. Direct na de aanleg van de Treeker routes is een lange droogteperiode begonnen, waardoor er veel mulle trajecten zijn ontstaan. Met name in de voormalige stuifzandgebieden waar oorspronkelijk weinig leem in deze grond aanwezig is, is de route op dit moment minder goed begaanbaar.


Een bepaalde mate van mul zand op de parcoursen hoort bij de fun van het mountainbiken. Op bepaalde trajecten (vooral in de stuifzandgebieden) die in droge perioden niet goed begaanbaar zijn, zullen op termijn stabilisatiemaatregelen getroffen worden. Dit geldt ook voor de trajecten met hoogteverschil, waar geklommen en afgedaald wordt. Hier wordt een dunne laag leem door het zand gemengd. Deze maatregel heeft zich in de praktijk op andere stuifzandlocaties bewezen. Deze ingrepen vergen tijd en zijn afhankelijk van weersomstandigheden. Als het weer het toelaat, wordt er binnenkort gestart met de meest kwetsbare trajecten. Hopelijk mag het landgoed rekenen op uw begrip voor deze tijdelijke situatie.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

hurms schreef: ma 4 mei 2020, 17:30 Blijf het vreemd vinden dat ze de trail niet afsluiten net zoals zeist en austerlitz..
Nu knalt iedereen over den treek blijft er helemaal niks meer van over... :cry:
Ik vind dat niet vreemd, je kunt mensen geen duur vignet laten aanschaffen en dan een paar weken later de boel afsluiten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vergeet daarbij ook niet dat het een fikse inspanning vergt om een route te sluiten -en gesloten te houden. Kost gewoon mankracht.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie