Is het nog wat in de Drunense Duinen V ?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat zijn ook hele fijne plekken ja! Op Vrachelen heb ik mezelf ook al haast een paar te pletter gereden tegen een boom om dat soort grapjassen te ontwijken..
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Gisteren weer een lekker rondje gefietst. Eerst zwart, lag er op de meeste plekken prima bij, slechts enkele stukken waar ik mijn fiets moest duwen. Daarna groen en dat was helemaal racen. :D

Iemand toevallig tips hoe je die zand stukken het beste kan aanpakken? Ik zie andere dit wel doen. Ik geef graag mijn kleine bandjes de schuld (26"x1.9), maar de rijder zal waarschijnlijk de grootste bottleneck in dit geval. :roll:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Tomboo schreef: do 7 mei 2020, 07:57 Gisteren weer een lekker rondje gefietst. Eerst zwart, lag er op de meeste plekken prima bij, slechts enkele stukken waar ik mijn fiets moest duwen. Daarna groen en dat was helemaal racen. :D

Iemand toevallig tips hoe je die zand stukken het beste kan aanpakken? Ik zie andere dit wel doen. Ik geef graag mijn kleine bandjes de schuld (26"x1.9), maar de rijder zal waarschijnlijk de grootste bottleneck in dit geval. :roll:
Zorgen dat je flink wat snelheid hebt, je verzet al laag hebt staan en zoveel mogelijk het spoor volgen wat er al ligt.... en zo weinig mogelijk sturen.
Niet zeuren.... door fietsen
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Tomboo schreef: wo 6 mei 2020, 13:14
Sicos schreef: wo 6 mei 2020, 12:05 In dit geval ging het ook gewoon netjes, mijn voorganger gaf netjes aan dat het een mountainbike pad is en het niet handig was om daar te gaan staan. Het was meer de manier hoe die vrouw daarop reageerde van hoe durf je iets tegen mij daarover te zeggen. En ze stond inderdaad op een nogal onhandige plek. En het meest vreemde was nog wel dat ze gewoon bleef staan nadat mijn voorganger er iets van zei. Ik reed een meter of 50 achter mijn voorganger dus ze had tijd genoeg om gewoon opzij te gaan. Ik moest me er inderdaad langs wurmen. Ze had ook gewoon even een meter opzij kunnen gaan staan. In dit geval was het niks van de 1,5 meter maatschappij.
Die mensen blijf je helaas altijd houden. Waarschijnlijk is dit zo'n type die als ze ineens na een blinde duin een aanrijding krijgt met een mountainbike het hardste roept dat het allemaal aso's zijn.
Ik heb tot twee weken geleden nergens last van gehad, maar dat heeft wel een iemand gecompenseerd twee weken geleden. Ik ben echt helemaal verrot gescholden tot het punt dat ik het zo gehad had dat ik heb gezegd bel de politie lekker met je gezever ik ben hier nog wel een ronde verwacht me daar om zo laat dan gaan we wel zien wie er gelijk heeft maar jij loopt nog steeds op een MTB pad waar je niks te zoeken hebt. Ik fiets ook niet over de wandelpaden en ik verwacht dat jij ook niet loopt over mijn MTB paden. Natuurlijk niemand te zien om die tijd.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Een MTB-route is volgens mij nergens alleen maar voorbehouden aan alleen fietsers. Het zijn in veel gebieden de enige paden waar je überhaupt mag fietsen. En die restrictie is er niet voor wandelaars. Ik ben nog nergens op een MTB-route een geldig (verkeers)bordje tegen gekomen wat inhoudt "verboden voor voetgangers" .
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Tsjibiti schreef: do 7 mei 2020, 10:05 Een MTB-route is volgens mij nergens alleen maar voorbehouden aan alleen fietsers. Het zijn in veel gebieden de enige paden waar je überhaupt mag fietsen. En die restrictie is er niet voor wandelaars. Ik ben nog nergens op een MTB-route een geldig (verkeers)bordje tegen gekomen wat inhoudt "verboden voor voetgangers" .
Dat is helaas ook zo. Wij mogen niet fietsen op wandelpaden. Op elk fietspad in Nederland, dus ook mtb paden, mag je wel wandelen. Als ik tijdens het fietsen zo iemand raak omdat ze net achter een bocht staan ben ik dus nog eens fout/aansprakelijk ook.
Nu ook op een gravelbike... :o
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Tsjibiti schreef: do 7 mei 2020, 10:05 Een MTB-route is volgens mij nergens alleen maar voorbehouden aan alleen fietsers. Het zijn in veel gebieden de enige paden waar je überhaupt mag fietsen. En die restrictie is er niet voor wandelaars. Ik ben nog nergens op een MTB-route een geldig (verkeers)bordje tegen gekomen wat inhoudt "verboden voor voetgangers" .
Als ik het me goed herinner staat er op een deel van de bordjes van de mtb route bij de oversteken van de wandelpaden een heel klein verbodsbordje voor voetgangers. Maar dat zou ik de volgende keer is moeten checken als ik het rondje ga doen. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Tomboo schreef: do 7 mei 2020, 10:36
Tsjibiti schreef: do 7 mei 2020, 10:05 Een MTB-route is volgens mij nergens alleen maar voorbehouden aan alleen fietsers. Het zijn in veel gebieden de enige paden waar je überhaupt mag fietsen. En die restrictie is er niet voor wandelaars. Ik ben nog nergens op een MTB-route een geldig (verkeers)bordje tegen gekomen wat inhoudt "verboden voor voetgangers" .
Als ik het me goed herinner staat er op een deel van de bordjes van de mtb route bij de oversteken van de wandelpaden een heel klein verbodsbordje voor voetgangers. Maar dat zou ik de volgende keer is moeten checken als ik het rondje ga doen. :D
Ik weet wel zeker dat er overal verbodsbordjes staan voor ruiters en voetgangers. Onder de paaltjes van de MTB route.

Daarnaast zijn voetgangers en fietsers gelijk als verkeersdeelnemer. Ze zijn beide beschermt dus niet de voetgangers meer als de fietsers. Dus het is niet zo dat we standaard de schuld krijgen.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

GerGio schreef: do 7 mei 2020, 10:59 Ik weet wel zeker dat er overal verbodsbordjes staan voor ruiters en voetgangers. Onder de paaltjes van de MTB route.
Gelukkig heb ik van die eerste nog geen last gehad, dat zou het wel spannend maken denk ik. :lol:

Overigens zag ik dat er wat losse nieuwe(?) matten laten op een van de klimmetjes. Ze leken er willekeurig losjes op te liggen alsof iemand ze daar neer had gegooid en toen geen zin meer had, iemand een idee of dit nog afgemaakt word, of zou het zo droog zijn geweest dat ze alweer uit de grond zijn gereden? :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Tomboo schreef: do 7 mei 2020, 11:20
GerGio schreef: do 7 mei 2020, 10:59 Ik weet wel zeker dat er overal verbodsbordjes staan voor ruiters en voetgangers. Onder de paaltjes van de MTB route.
Gelukkig heb ik van die eerste nog geen last gehad, dat zou het wel spannend maken denk ik. :lol:

Overigens zag ik dat er wat losse nieuwe(?) matten laten op een van de klimmetjes. Ze leken er willekeurig losjes op te liggen alsof iemand ze daar neer had gegooid en toen geen zin meer had, iemand een idee of dit nog afgemaakt word, of zou het zo droog zijn geweest dat ze alweer uit de grond zijn gereden? :D

Nee ik denk dat die nog ingegraven moeten worden want als die eenmaal goed liggen gaan ze er niet meer zomaar uit. Ik vind het wel makkelijk, maar ik weet niet of ik echt een fan ben van plastic matten in de natuur. Ik weet niet of daar een duurzamere oplossing voor was geweest.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Ik heb het opgegeven om mensen "op te voeden". Alleen als er kleine kinderen in het spel zijn, waarschuw ik dat ze op een MTB-route lopen en dat het daar gevaarlijk is.
Boos worden of kritiek geven, leidt meestal alleen maar tot afwerende reacties.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien bereik je met uitleggen meer: die MTB routes zijn aangelegt voor het comfort van de wandelaar (scheiden der stroomen), en dat lopen ze nu zelf te verzieken. Of woorden van gelijke strekking. :winkie:
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Misschien moeten we de boswachter maar een keertje vragen boetes uit te delen voor wandelaars die zonder vignet op de route wandelen. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik leg mensen soms geduldig uit dat op alle borden staat dat ze er niet mogen komen zonder MTB en geldig vignet (dus de opmerking ergens hierboven dat bij wet verboden is op de snelweg te lopen: geldt ook voor de route, artikel 461 Wetboek van Strafrecht aangekondigd bij alle toegangswegen tot de Duinen). En ja, soms krijg je een lullige reactie. Dan zeg ik meestal: zelf weten maar als er een MTB - er met 35 km / u op je knalt wordt u aansprakelijk gesteld voor alle schade. Danwel door de MTB - er zelf, danwel de werkgever of diens verzekeringsmaatschappij, danwel de WA - verzekering. Een MTB dubbelvouwen is een paar duizend euro misschien, maar blijvend letsel? Dan bent u failliet. En een BOA kan u een boete geven. Als u me niet gelooft, loop even terug en kijk op dat gele bord in de verte. Raakt u zelf gewond? Eigen schade want u was nalatig, of opzettelijk, waar u niet hoort.

Het lijkt soms misschien onschuldig om een bordje te negeren. En zeker, ik schets hiervoor een heel zwart scanario. Maar niet ondenkbaar. Hou je dus gewoon aan de regels; dan kunnen de paarden lopen waar het kan, de wandelaars en de Mountainbikers ook. En heb je geen gedoe met irritatie en blijft het voor iedereen leuk.

Intussen wordt het weer muller dus ik heb mijn bredere bandjes er weer onder zitten, fatbikes aan de kant :winkie:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Het is vaak onwetendheid van wandelaars. De meeste mensen weten niet eens dat een driehoekje met daaronder 2 stippen voor een MTB - route staat. Dat heb ik al een paar keer meegemaakt en eigenlijk zou daar eens voorlichting over moeten komen. Zeker nu het drukker gaat worden in de bossen.
Dit is een landelijk probleem overigens en niet zo zeer in de bossen van Natuurmonumenten.

Ik weet zelf bijv. alle tekens / bordjes voor welke gebruikers ze zijn. Bijv.
- Ruiterpaden dmv een hoef;
- Groen / geel bordje is het wandelknooppuntnetwerk
- rood / wit is het pieterspad (of ja een lange afstand wandelpad)
Plaats reactie