Gravelband voor asfalt

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik kocht mijn Planet X London Road als woon-werk 'racefiets'. Nu ben ik inmiddels ook geintroduceerd tot het gravelgebeuren, dat blijkt prima te kunnen met deze fiets en vind het nog best leuk ook :)

Met de huidige 700x28 banden is het echter wel wat zoeken, daarom ben ik op zoek naar een nieuwe set banden van 33-35 breed die zowel op asfalt lekker rolt (100-150km per week) als offroad prima rijdt en wat comfort geeft (max. 1 keer per week 40km). Ik hoef er geen hele mtb routes mee gaan rijden.

Nu heb ik niet enorme behoefte aan enorme bak met grip buiten het asfalt. Op de mtb rijd ik zomer en winter met (redelijk versleten) race kings: af en toe beetje (weg)glijden heeft wel zo z'n charmes.

Ben helemaal nieuw in gravelgebeuren, heb al wat gezocht, maar zie amper verschil in banden. Laat staan dat ik weet wat aan mijn eisel voldoet.

Kan iemand mij op weg helpen?
Liefst < €45,- per band

Edit: velg heeft interne breedte van 18.5mm. Gaat 35mm band lukken dan?
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Same shit, different day :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Schealbe g-one in de aanbieding, lijkt on 35mm perfect voor jouw gebruik (heb ze zelf net binnen).
https://www.mantel.com/schwalbe-g-one-a ... buitenband
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Hangt af van het type off-road dat je doet: zijn dat grindpaden of singletracks?

Ik heb brede slicks en daar komt je toch ook een heel eind mee op grindpaden en boswegjes:
*) Panaracer Gravel King 32mm slick: moet naar mijn mening niet onderdoen voor de meeste 28mm bandjes. Is er ook in 35 of 38mm.
*) WTB Exposure 36mm: valt eerder ruim naar 37-38mm. Bolt nog verrassend goed op asfalt en filtert heel wat oneffenheden weg. Bij zware tegen- of zijwind voel je wel dat je met een grotere band onderweg bent.
*) Compass Bon Jon Pass (EL) 35mm: deze liggen nu op m'n 'racefiets'. Snel en comfortabel op het asfalt en even vlot over minder grove gravel. Alleen vallen die wat boven je budget.

Dat alles op een 19mm interne velg.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

gravel grinder van challenge,
ik heb zelf de dune pro voor zomer en grifo pro voor winter, deze banden slijten wel als een malle, dus voor woon-werk toepassingen voor een iets andere compound kiezen zoals de gravel grinder (niet pro versie)
er is een 33 en 36mm versie.
sommige hebben last om de band op een velg te krijgen, maar dat kan per velg en met talent te maken hebben.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Continental SpeedContact. 20,00 euro p.st. ongeveer, maar er staat niet op dat ie geschikt is voor gravel, dus daarom is hij veel te goedkoop.
Bij 'gravel inspiratiefoto's' zie je de actiefoto's van mijn hand waarop de band een paar keer is afgebeeld.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

provo schreef: wo 6 mei 2020, 12:24 Hangt af van het type off-road dat je doet: zijn dat grindpaden of singletracks?

Ik heb brede slicks en daar komt je toch ook een heel eind mee op grindpaden en boswegjes:
*) Panaracer Gravel King 32mm slick: moet naar mijn mening niet onderdoen voor de meeste 28mm bandjes. Is er ook in 35 of 38mm.
Deze (met de naam GravelKing) is er zelfs ook in 23mm, 26mm, en 28mm. Kortom, de
Gravelband voor asfalt
:lol:
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

maaf2 schreef: di 5 mei 2020, 09:38 Op de mtb rijd ik zomer en winter met (redelijk versleten) race kings: af en toe beetje (weg)glijden heeft wel zo z'n charmes.
Als Racekings je goed bevallen; kijk ook eens naar een setje Speedking CX 35 bandjes. Heb ze er zelf onder liggen en ben er prima over te spreken. Ook lekker voordelig!

https://www.mantel.com/continental-spee ... buitenband
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prima velgen voor 35mm hoor. Je kunt bijna elke gravelband met zeer licht profiel in loopvlak nemen, zijn hierboven allemaal genoemd. Een snelle tourband kan ook interessant zijn gezien je commuter eisen. Iets zwaarder en een stuk lekbestendiger. Ik heb ooit een fiets van MonkeyRider overgenomen met Vittoria Voyager Hyper. Die zijn echt fantastisch en gaan nu een commuter op. Iets te veel slick voor jouw doel maar er zijn er meer..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb nog een gebruikt setjes Vittoria Terreno zero TNT liggen. max 1000 km oud.

700x38C (40mm) Mag je voor een prikkie wel overnemen. Rijden super comfortabel en zijn tubeless te rijden.

Afbeelding


Heb deze banden als eerste op mijn gravelbike gelegd omdat ik toch voornamelijk asfaslt ging rijden.

Maar... ik begon het offroad gravel rijden ook erg leuk te vinden en heb toen een 2e wielset erbij gekocht. Inmiddels heb ik 1 set met 40mm terreno dry gravel banden en een set met conti gp 5000 28mm wegbanden erop.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In het kader van ‘hoeveel gravel and topics kunnen we gebruiken’ :wink:

Ik zeg Terreno’s.
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Nijkerkbiker schreef: ma 11 mei 2020, 16:32
maaf2 schreef: di 5 mei 2020, 09:38 Op de mtb rijd ik zomer en winter met (redelijk versleten) race kings: af en toe beetje (weg)glijden heeft wel zo z'n charmes.
Als Racekings je goed bevallen; kijk ook eens naar een setje Speedking CX 35 bandjes. Heb ze er zelf onder liggen en ben er prima over te spreken. Ook lekker voordelig!

https://www.mantel.com/continental-spee ... buitenband
Heb deze ook onder mijn crosser liggen. Erg fijne band voor op de weg en in het bos, genoeg grip en weinig rolweerstand voor een schappelijke prijs.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Specialized Pathfinder, ik rij deze in 38 mm. Rolt verrassend licht op asfalt en meer dan genoeg grip op onverhard.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Plaats reactie