Paarse route Hellendoorn-Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: ma 11 mei 2020, 14:47 Duinbes, accuzuur is er niks bij.
Die ja. Dat je leven zo leeg is, dat je je zo moet gedragen. :evil:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als ik zeg dat een besje "last" heeft van 4G, WiFi, en batterijen in huis, en met aluminiumfolie om een pet met een propeller er op (zoals in de Donald Duck) gevouwen zit in de rechtbank dan weet je genoeg denk ik.

Dat soort volk is trouwens universeel uitwisselbaar. Zie bijvoorbeeld dit bericht op fb.
https://www.facebook.com/groups/1227228 ... 579812957/
◼︎ Go round the outside.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik denk dat Reind Brouwer het netjes verwoord in het artikel, sommigen gaan wel erg ver om het MTB’ers zwaar te maken.

Soms is het ook eigenwijsheid, mijn collega woont in Zwolle en loopt geregeld met zijn hond over de MTB route. “Het bos is van iedereen”, en vervolgens boos worden als er MTB’ers net op tijd kunnen remmen of uit schrikreactie wat roepen.
Geen gezeik, mountainbike!
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

Ik hoorde vanochtend de meneer van het natuurmuseum op de radio over de zandhagedissen en hazelwormen. Uiterst redelijke man, legde uit dat die koudbloedige wezens als het ware magnetische worden aangetrokken door de (kennelijk warmere) singletracks waar die ATB-ers over heen rijden. Hij had een goed punt dat om die reden er nooit een parcours had moeten worden aangelegd daar. Maar ja, het ligt er nu al. Moeilijk probleem, want je kan niet zoals bij de padden langs de hele route plastic schermpjes gaan plaatsen. (stelde hij ook niet voor hoor)
Ik ben een fanatieke MTB-er, maar heb helaas net teveel verstand van ecologie en natuur om net te doen alsof alle zorg over bedreigde dieren alleen van zuurpruimen komt. Situatie is denk ik ook een andere dan bij de Duinbehoudtypes en Schoorl.

Ik vind het een lastig probleem. Slotsom is dat er domweg veel te weinig (en steeds minder) goed beschermde natuur in Nederland is, waardoor we op de laatste postzegeltjes elkaar de tent uit vechten.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Schoorl wordt misschien wel de meest ecologisch verantwoorde route van Nederland. :D Maar goed daar ging het hier niet over. In de ogen van de zure wandelaar doe je het nooit goed. Gelooft heilig in hun eigen gelijk. Met andere bos bezoekers zoals de buren en ruiters kan je prima overlegden en en samen uit komen. Ook om de natuur te beschermen zijn er prima oplossingen. Maar daar gaat het de zure wandelaar helemaal niet om. Die wil alles uit het bos behalve hun zelf en zoekt eens op Google naar een beschermd diertje of plantje en gebruikt dat als excuus.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Ik fiets er regelmatig, zowel Hellendoorn als Holten.
Echter op de route Holten nog nooit een levende of dode hagedis of iets dergelijks gezien op de tracks.
En ik denk dat ik het dan echt wel een keer gezien moet hebben.
Persoonlijk denk ik dat het nog wel meevalt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Re de laatste post en mijn eigen ervaring zou zo'n natuurbeschermer de zaak zitten framen? Zelf zo'n beestje doodgeschopt, foto maken en dan MTB-ers de schuld geven. Wie weet waar en hoe die foto vandaan komt. Interessante complot theorie.

De enige grootschalige schade die ik ken met mogelijk dierensterfte is het constante gekap van bos voor de biomassa. En natuurlijk een bosbrand, maar dat is tamelijk zeldzaam.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ze zijn daar niks beroerd voor. Het doel heiligt de middelen. Zoals ik al zei, waar herken ik dit van? :wink:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens de overlevering konden daar in een ver verleden ingevroren korhoenders daar ook voor rally auto's wandelen; dan moet een dode hagedis zich toch ook zonder problemen op een MTB route kunnen werpen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zolang het geen bedreiging voor de populatie is is er niks aan de hand. Van de Wet natuurbescherming mag er dan af en toe eentje sneuvelen.
◼︎ Go round the outside.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: di 12 mei 2020, 06:58 Zolang het geen bedreiging voor de populatie is is er niks aan de hand. Van de Wet natuurbescherming mag er dan af en toe eentje sneuvelen.
En zolang ze in grote getale sneuvelen, zijn er nog best veel dus.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik twijfel ook aan het verhaal. Heb daar nooit hagedissen gezien. Ik vind het prima om een omleiding te maken met een goede reden, echter..... om dan een paar km verderop een volledig bos te kappen en met groot materieel weg te schuiven om ruimte aan de natuur te geven voor heide en een doorsteek, vind ik dan erg moeilijk te verdedigen voor de boswachter(s)/beheerders aldaar.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Gisteren toevallig Holten gereden. En daar was ook daadwerkelijk een omleiding. Stond netjes een bord met uitleg bij dat het vanwege de zandhagedissen was en dat het in ieder geval tot oktober ging duren. Waarschijnlijk zal dat dus gewoon beteken dat dat stuk eruit gehaald wordt. Was maar een stuk van 2 km ofzo, dus ook weer geen drama. Was nog genoeg moois om te rijden.

Lag er overigens prima bij. Wel wat mul aan het worden hier en daar, maar ik had er nog weinig last van.

Wat betreft wandelaars, de meeste zijn zo slecht niet. Ligt er ook een beetje aan hoe je ze benaderd natuurlijk. Ik bel ook altijd even als ze mij nog niet gehoord hebben, zodat ze niet schrikken als je ze achterop komt rijden. En als je laat zien dat je snelheid mindert helpt ook al een heleboel. Ik zou er ook niet blij van worden als er een idioot op een fiets met 30 langs komt razen op een smal bos paadje.

Pas had ik wel een vrouw op een andere route die haar hond aan het uitlaten was, daar reed ik ook heel rustig langs, zo rustig dat ze me kon vertellen dat het geen mountainbike route was waar ik op fietste. Gelukkig reed ik net langs een paaltje waarbij de richting werd aangegeven van de mountainbike route. Dus kon ik haar gelijk aanwijzen dat dit daadwerkelijk wel een mountainbike route was. Toen was ze verbaasd met als reactie "Oh ben ik dan over een mountainbike route aan het wandelen dan". Dus ik zeg soms moeten we het pad delen en ben ik weer verder gefietst.
Gebruikersavatar
con66
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 12:57
Mijn mountainbike: Salsa spearfish
Contacteer:

Vorige week de Paarse Route Hellendoorn gefietst. Kort na een regenbui dus heerlijk fietsen met goede ondergrond en frisse lucht. Blijft een prachtige route.

Merkte wel dat de afdaling bij het Ravijn (ja die steile afzink) deels verhard is met een cementachtig laagje. Begrijpelijk in verband met het kapotrijden maar daarmee wordt de afdaling niet beter. Ik had het gevoel dat voorheen de zanderige ondergrond meer 'grip' gaf dan de huidige snelweg.

wel heb ik over de hele route weer genoten en een filmpje gemaakt. Ik kan het niet laten dat ook aan jullie te laten zien: https://youtu.be/zjodnmNXPX8
"Mountain Biking, It's not about the miles, it's about the smiles"
Rij met mij mee op
Instagram @mtb_con of YouTube https://www.youtube.com/channel/UC4eOTt ... WmezjjBHDA
Gebruikersavatar
Hans73
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 19:02
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Expert '17

" Merkte wel dat de afdaling bij het Ravijn (ja die steile afzink) deels verhard is met een cementachtig laagje. Begrijpelijk in verband met het kapotrijden maar daarmee wordt de afdaling niet beter. Ik had het gevoel dat voorheen de zanderige ondergrond meer 'grip' gaf dan de huidige snelweg. "

Dat hebben we gedaan omdat de matten die erin liggen compleet aan stukken wordt geremd. Gevolg is dat er onder de matten een ophoping van zand ligt waardoor beginnende rijders komen te vallen met soms botbreuken tot gevolg. Als alle rijders (honderden per week) die hier langs komen allemaal ervaren rijders waren was het onderhoud een fluitje van een cent. Maar we gaan kijken of klei met gravel o.i.d. misschien een oplossing kan zijn. Kort gezegd, met een mtb route op zandgrond blijf je bezig om het strak te houden.
Plaats reactie