Helicoil in alu Cube AMS 120

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan je het niet uitboren tot 8mm en er een lange M8 (12.8 ) bout doorheen steken, met een zelfborgende moer aan de ene kant?
Dan moet je waarschijnlijk ook de hardware rondom de lagers aanpassen.
Specialized heeft dit ook ooit eens gehad, en dat was hun oplossing.
Minder elegant, maar wel degelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is best ruimte voor een helicoil, maar dat lost het foute principe niet op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 mei 2020, 16:10 Kan je het niet uitboren tot 8mm en er een lange M8 (12.8 ) bout doorheen steken, met een zelfborgende moer aan de ene kant?
Dan moet je waarschijnlijk ook de hardware rondom de lagers aanpassen.
Specialized heeft dit ook ooit eens gehad, en dat was hun oplossing.
Minder elegant, maar wel degelijk.
Ook over nagedacht, lijkt me wel sterker dan idd 2 bouten.
Maar 1 ding scheelt, de fiets hoeft niet meteen klaar, ik heb alle tijd.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 mei 2020, 16:10 Kan je het niet uitboren tot 8mm en er een lange M8 (12.8 ) bout doorheen steken, met een zelfborgende moer aan de ene kant?
Dan moet je waarschijnlijk ook de hardware rondom de lagers aanpassen.
Specialized heeft dit ook ooit eens gehad, en dat was hun oplossing.
Minder elegant, maar wel degelijk.
Zou het draad het frame niet inwendig "opvreten"?
Zou ik een 8mm buis erin kunnen schuiven en daar m6 draad in kunnen tappen?
Of zou ik dan hetzelfde probleem creëren?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zou er dezelfde constructie in maken als de wiellagers. Gat uitboren busje (evt laten) draaien met aan beide kanten schroefdraad erin. Nog mooier: Gat uitboren naaldhulzen erin en daar een busje in.
Put something exciting between your legs!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

RsAp schreef: zo 10 mei 2020, 18:00 Ik zou er dezelfde constructie in maken als de wiellagers. Gat uitboren busje (evt laten) draaien met aan beide kanten schroefdraad erin. Nog mooier: Gat uitboren naaldhulzen erin en daar een busje in.
Ik ben bang dat dan het gat te groot wordt en er te weinig "vlees" overblijft en het geheel te zwak wordt.
Ik denk dat ik het geheel ga opboren, M8.
Dan een staafje laat draaien precies de goede diameter en op het eind 2 stukjes draad voor 2 borgmoeren.
In het gedraaide staafje een klein gaatje boren voor een borgstiftje en een klein gaatje door het frame om het stiftje in de slaan of draaien zodat deze niet gaat draaien in het frame. (of word ik onduidelijk zo :oops: )

Als het goed is komen er van de week lagers binnen, dus kan ik een beetje gaan stoeien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou geen gat met schroefdraad in het asje maken. Het eind vh gat met schroefdraad is een plek waar het gaat scheuren.
Beter een as die door de lagers gaat, met een stukje schroefdraad aan beide uiteinden. Op die manier is de as massief en loopt in de lagers door. Het draad aan het eind houdt dan alleen de zaak op zn plek met een (custom) moer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 19:43 Ik zou geen gat met schroefdraad in het asje maken. Het eind vh gat met schroefdraad is een plek waar het gaat scheuren.
Beter een as die door de lagers gaat, met een stukje schroefdraad aan beide uiteinden. Op die manier is de as massief en loopt in de lagers door. Het draad aan het eind houdt dan alleen de zaak op zn plek met een (custom) moer.
Is het op een andere manier mogelijk om deze as te fixeren?
Zodat deze niet gaat draaien in het frame en het gat op één of andere manier uitruimt?
Daar ben ik een beetje bang voor namelijk.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je zou een pasbout kunnen gebruiken (ISO7379) . Daarmee trek je met de juiste vulringen de binnenringen van de lagers stijf tegen je frame. Wel zorgen dat het gat in je frame strak om de bout past.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

baron062 schreef: di 12 mei 2020, 20:27 Je zou een pasbout kunnen gebruiken (ISO7379) . Daarmee trek je met de juiste vulringen de binnenringen van de lagers stijf tegen je frame. Wel zorgen dat het gat in je frame strak om de bout past.
Ik ga even googlen, ik heb het even niet op mijn netvlies wat je precies bedoelt.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Dennis78 schreef: di 12 mei 2020, 20:35
baron062 schreef: di 12 mei 2020, 20:27 Je zou een pasbout kunnen gebruiken (ISO7379) . Daarmee trek je met de juiste vulringen de binnenringen van de lagers stijf tegen je frame. Wel zorgen dat het gat in je frame strak om de bout past.
Ik ga even googlen, ik heb het even niet op mijn netvlies wat je precies bedoelt.
:-q :-q
Komt neer op een "bout" maar dan zonder gevaar dat deze gaat vreten in het aluminium.
Bedankt voor het meedenken :-q
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Voor degenen die het ook niet weten, maar het wel interessant vinden.

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lijkt op die manier erg op hoe het bij mijn fully zit. Maar eerlijk gezegd heb ik het nog niet uit elkaar gehad dus ben wel benieuwd wat TSTM bedoelt met foute constructie en wat de huidige best standard is?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 boutjes ipv 1 as.
De boutjes zijn eigenlijk 2 halve asjes.
Die willen kantelen en dat wordt alleen tegengegaan door stevig aandraaien vh schroefdraad.
Schroefdraad los -> asje scheef.
(en kort daarna ook het schroefdraad kapot)
Een as van links naar rechts kan hooguit iets buigen. Maar als de passing in het frame strak is kan zelfs dat niet.
Verder zou de ene kant links en de andere kant rechts draad moeten hebben om loswerken tegen te gaan ?
Hoe dan ook, 1 as die het hele spul met elkaar verbind is gewoon beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah okay dat is idd wat ik herken. En wat dus nu ook als oplossing aangedragen wordt. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie