Keuze gemaakt: Rockrider XC 100s

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Hoi allemaal,

Een lange tijd niet op dit forum geweest en ook al even niet meer op de MTB gezeten. Redenen:

1. Gezinsuitbreiding met nu twee jonge kids schoot het biken er geregeld bij in.
2. Mijn huidige MTB demotiveert mij tegenwoordig om de trail op te gaan. Het is een met verschillende onderdelen bij elkaar geraapte 26inch fully nu, die het gewoon niet voor me is.

Nu ik wat meer ruimte krijg om te fietsen series aan het sparen voor nieuwe fully. Ik wil nu bewust een keer geen tweedehands.

Al een tijd heb ik mijn zinnen gezet op de Canyon Neuron AL 6.0, maar wat mij steeds minder aanspreekt is enerzijds dat deze elk jaar duurder wordt terwijl ik het idee heb dat de componenten juist naar een lagere klasse gaan (correct me if I am wrong). Anderzijds is mij maat XS geadviseerd en ben ik dus gebonden aan 27.5. ik ben juist zo benieuwd naar een 29er.

Nu kwam ik ook de Rockrider XC 100s tegen. En na de reviews gelezen te hebben en video's gekeken te hebben spreekt deze mij meer en meer aan. Met een prijsverschil van ongeveer €600,00 is het budget voor deze fiets ook eerder bereikt

Maak ik nu een foute keuze als ik voor de Rockrider ga is de vraag.

Ik rijd eigenlijk alleen in NL omgeving Heuvelrug, maar het is fijn als de fiets sporadisch ook in Duitsland of Oostenrijk te gebruiken zou zijn. Echter is dit laatste geen must. Ik vind het trouwens ook leuk om in de tijd upgrades uit te voeren. Dat is deel van de hobby. Het switch & ride principe met verschillende wielmaten, is dat voor de toekomst ook mogelijk onderdeel van.

Ik zie graag jullie mening en tips tegemoet.

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door FJP op vr 28 augustus 2020, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Goedkoop is vaak toch duurkoop, het zou weer zonde zijn als je een fiets hebt die net niet lekker schakeld.. ik denk dat je eens moet kijken naar een cube attention oid dan heb je in ieder geval een luchtgeveerde vork en een xt derailleur..
Dan kun je gewoon fatsoenlijk schakelen in de bossen en heb je meteen een fijner vorkje
Canyon 6.0 is al een mooie keus!
Radon nog iets goedkoper
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 5-70-2020/
De 7.0 ivm vork op lucht allemaal verkocht maar als je niet teveel haast hebt een leuke keus
En dan heb
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nou zo beroerd is die Rockrider helemaal niet hoor.

Luchtvering, dubbele zuiger remmen, Sram GX 1x12

Wielen en banden zullen niet de lichtste zijn maar verder ik zie ook helemaal geen rare dingen.

Gewicht is nagenoeg hetzelfde als die hardtail radon die hierboven genoemd wordt.

Het is vooral dat een hoop "echte mountainbikers" niet op een rockrider gezien willen worden, tsja....

Wat ik zelf wel een punt van aandacht vind is hoe de nalevering van onderdelen is, en dan bedoel ik vooral lagers.
Als het allemaal standaardmaten zijn dan kun je die vast op andere plekken ook krijgen, ik denk dat dit het geval is.
Als ze hun eigen systeem gemaakt hebben dan zit je met een probleem.

Ik heb dat trouwens met een groot merk als Cube, daar zit een boutje is dat echt Cube specifiek lijkt te zijn, althans ik kan 'm nergens anders vinden dan bij Cubeen echt m'n best gedaan. En Cube heeft dat ding niet altijd beschikbaar kwam ik achter.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Eens met Elvander,
Deze bike is gewoon prima. Zeker voor dat geld.
Veel mensen die Rockrider afschrijven hebben het merk de laatste jaren niet gevolgd.
Ook op gebied van hardtails zijn ze in hun hogere segment anno 2020 qua bang for buck Canyon en Radon echt wel voorbij.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Vooraf een kleine disclaimer: ik werk bij de Decathlon als fietsverkoper. Maar ik geef mijn eigen mening, en ik heb er geen voordeel van om hier fietsen te gaan verkopen ofzo. Dus dit is gewoon een eerlijk bericht van iemand die veel van die fietsen voor bij heeft zien komen.

De onderdelen zijn echt dik in orde. Enige waar ik mij een beetje zorgen om zou maken als je meer dan 100kg weegt zijn de remmen. Die zijn vergelijkbaar met Shimano mt201 zeg maar. Wel 180mm schijven om te compenseren. De dempers zijn simpel, je kan ze niet super uitgebreid instellen. Gelukkig zijn ze af fabriek goed, deze manitou vering werkt veel beter dan echt goedkope rockshox dingen, of sr suntour. Vergeet niet dat dit voor een fully redelijk goedkoop is. Maar bij Decathlon betekent goedkoop niet niet degelijk, bij Decathlon betekent dit dat je onderdelen hebt van b merken, omdat die beter zijn voor de prijs. Maar alle onderdelen zijn degelijk en erg geschikt voor het mountainbiken.

Het frame is van prima kwaliteit. Niet super stijf, de achterdriehoek had wel iets stijver gekund. Maar het is een prima frame. Waarschijnlijk van veel betere kwaliteit als een 2e hands die al een heel leven heeft gehad. Ook zal hij veel fijner fietsen want het is een moderne fiets.
Dat laatste gezegd hebbende, als je hem vergelijkt met een Scott spark, dan is deze fiets een stukje gemoedelijker. Versnellen gaat hetzelfde, de vering is heel vergelijkbaar afgesteld, maar het sturen is gemoedelijker. Meer gericht op beginners of mensen die de sport weer oppakken. Bedoeld voor TS dus.

Een tijd geleden kwam er een van deze fietsen retour. Verkeerde maat. Toen heb ik een testrondje gemaakt op de gebruikte fiets, en ik was heel positief verrast. Het was echt een fijne fiets, geen slechte onderdelen of sketchy geo. Ik zou deze fiets op recht niet afschrijven als te goedkoop om goed te zijn. Ook is de fiets in het echt verrassend licht. Volgens mij is hij maar een kilo zwaarder als een trek top fuel van 3 keer de prijs.

De fiets kan overigens zeker mee naar de Ardennen of Duitsland, hier is hij ook op ontworpen.

Overigens is dit geen duurkoop, gewoon slim ontworpen zodat hij voor deze prijs aangeboden kan worden.

Nu zie ik dat ik toch een redelijk positief verhaal heb gehouden, dan moet ik dat in de toekomst maar bij alle fietsen doen waar ik positief over ben :bier:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De cassette is een NX, dus 11 tanden als kleinste verzet (ipv 10 bij GX).
Mocht je ooit willen overstappen op een GX heb je volgens mij een xd-driver nodig en weet niet of dat makkelijk te doen is op deze bike?

Wellicht dat iemand anders daar meer over kan vertellen?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is het mogelijk om ze ergens te proberen ?

Dat van rysel ziet er trouwens ook goed uit !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: do 14 mei 2020, 09:59 Nu zie ik dat ik toch een redelijk positief verhaal heb gehouden, dan moet ik dat in de toekomst maar bij alle fietsen doen waar ik positief over ben :bier:
Enige is dan de Decathlon zelf... .

Normaal zou ik het verhaal nooit plaatsen (niet omdat het geheim is, maar omdat ik het niet specifiek kon plaatsen en dit topic een inkoppertje is), maar gisteren reed ik een rondje Nijmegen en toen ik even voor een afdaling stil stond kwam er een rijder voorbij op een Rockrider. Waar ik meteen zag dat er iets niet klopte, dus vol er achteraan en beneden de rijder gestopt met de vraag of hij eerder misschien hard onderuit was gegaan? Zijn voorvork stond namelijk verkeerd om!! "Nee, hij had de fiets eerder die week opgehaald en zo mee gekregen. Hij vond hem al lastig sturen in krappe bochten". Een Manitou vork, waar ze de beugel mooi naar voren gemonteerd hadden... . Ik heb hem een foto laten maken en heb de vork maar even goed gezet... .

Verder met Shred eens: uitstekende kwaliteit voor de prijs. Omdat ze de fietsen zelf bouwen en er dus geen dealer tussen zit. Net als Bulls. Of Canyon. Alleen is Rockrider meer in het goedkopere segment aanwezig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Helaas kan ik bevestigen dat dit horrorverhaal waar is. Maar bij duurdere fietsen zoals de xc100s kan dit absoluut niet voorkomen!

Over het testen: normaal gesproken heeft ieder filiaal een testvloot, dan kan je een testfiets een week meenemen. Ons filiaal had daar een tijd ook een Xc 100 s tussen zitten. Anders winkels hebben die vast nog wel als testmodel en met een beetje geluk in jouw maat. Hiervoor even bellen dan zoekt Decathlon dat uit. Helaas mogen er op dit moment geen fietsen uitlenen ivm corona. Ik weet niet hoe lang deze maatregel nog blijft dus voorlopig kan er niet getest worden.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Positieve berichten allemaal. Moet ik mij nog "zorgen" maken over de hoek van het balhoofd met 69,5 graden t.o.v. van bijv. de 67 graden van de Canyon?

Op zich vind ik het fijn niet al te ver uitgestrekt naar voren te leunen en dus iets meer rechtop te zitten. Maar ik kan daar ook wat tweaken met een kortere stuurpen met een bepaalde hoek.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Shredwithcare schreef: do 14 mei 2020, 10:30 Helaas kan ik bevestigen dat dit horrorverhaal waar is. Maar bij duurdere fietsen zoals de xc100s kan dit absoluut niet voorkomen!


En nu nog proberen om de remleidingen fatsoenlijk te monteren.

Afbeelding
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ok nu lach ik me rot....
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Wel eenvoudig te upgraden zo :-)

Iemand nog een ongezouten mening over de balhoofdhoek?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Dice Oldskool schreef: do 14 mei 2020, 12:41
Shredwithcare schreef: do 14 mei 2020, 10:30 Helaas kan ik bevestigen dat dit horrorverhaal waar is. Maar bij duurdere fietsen zoals de xc100s kan dit absoluut niet voorkomen!


En nu nog proberen om de remleidingen fatsoenlijk te monteren.

Afbeelding
De voorremleiding loopt bij Manitou sowieso achterlangs he.....
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef: do 14 mei 2020, 11:18 Positieve berichten allemaal. Moet ik mij nog "zorgen" maken over de hoek van het balhoofd met 69,5 graden t.o.v. van bijv. de 67 graden van de Canyon?
69,5 graden zorgt toch wel voor een nerveus stuurgedrag en vraagt om een vaste hand. Het is niet onmogelijk om mee te fietsen, het overgrote deel van de forumleden heeft jaren met nog veel 'ergere' fietsen rond gereden. Maar het geeft toch wel wat meer vertrouwen als je een vlakkere balhoofdhoek hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie