Onderhoud mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Alleen de ketting vervangen is waarschijnlijk al te laat, dus je kan gewoon lekker de boel oprijden
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Taucha schreef: vr 20 maart 2020, 10:04 Even een vraag over een roestende ketting. Terwijl ik me toch aan bovenstaande tips hou.
Zo nu en dan heb ik een rit door een modderbad. Is met de regen van afgelopen tijd niet te voorkomen dat alles dan zo erg onder de modder zit dat de fiets even met de tuinslang afgedaan wordt en de ketting ook even goed onder handen met muc-off genomen wordt om ook de zooi in de kettingschakels weg te krijgen. Daarna heb ik de fiets gedroogd met een handdoek. Fiets binnen in huis gezet, ketting nog wat droog geblazen met een fohn en na een paar uur de ketting gewaxt door per schakel een druppel erop de leggen. Fiets is na 3 dagen pas weer de schuur in gegaan. Nu een dikke week verder zit er verdorie toch roest op de ketting. Wat kan ik nog meer doen om dat roesten te voorkomen?
Je kunt ook even wat wax op een doek druppelen en de zijkanten van de ketting behandelen. Na het inwerken natuurlijk de overtollige wax eraf halen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gebruik gewoon de muc-off lube's ,na zo'n schoonmaak beurt, dik aanbrengen , en na een paar uurtjes het overtollige eraf ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Tnx voor de tips tot nu toe!

Ik ben er inmiddels achter dat het echt aan de ketting ligt. Bij de ene fiets zijn de schakels van de ketting wat losser waardoor deze snel droog is. De andere is veel dichter, waardoor het water in de schakels minder makkelijk eruit te fohnen is.

Dus de ene fiets moet ff wat langer onder de haardroger dan de andere :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Taucha schreef: wo 25 maart 2020, 16:07 Tnx voor de tips tot nu toe!

Ik ben er inmiddels achter dat het echt aan de ketting ligt. Bij de ene fiets zijn de schakels van de ketting wat losser waardoor deze snel droog is. De andere is veel dichter, waardoor het water in de schakels minder makkelijk eruit te fohnen is.

Dus de ene fiets moet ff wat langer onder de haardroger dan de andere :winkie:

Droog blazen doe ik nooit , meestal fiets poetsen ,met een zonnetje , daarna gewoon laten opdrogen , evt paar keer laten "stuiteren"zodat er wat water vanaf gaat , wel daarna de delen smeren ..., suc6 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Fiets staat 500 meter van zee, dus droogblazen is echt wel een must, anders is zelfs in de zomer de ketting na een dag verroest.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Taucha schreef: ma 30 maart 2020, 09:34 Fiets staat 500 meter van zee, dus droogblazen is echt wel een must, anders is zelfs in de zomer de ketting na een dag verroest.
Je wast m toch niet met zeewater :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zout in de lucht.
Vorsprung durch Pedantik.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Alien schreef: ma 30 maart 2020, 20:19 Zout in de lucht.
Yep. Zucht, het nadeel van aan de kust wonen.... :winkie:

Nu dus op zoek naar zo'n zelfde ketting als op de andere fiets ligt, die dus niet snel roest. Maar hoe kan ik vinden wat voor type het is? Ik zie het er eigenlijk niet ergens op staan behalve eagle 12S en de cijfertjes 218 op diverse schakels en op de link staat op de zijkant 408.
Originele specs van de fiets kloppen niet met wat ik nu heb, omdat er een andere schakelgoep op gelegd is door iemand anders.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Ok, het is coronatijd dus alles ligt op zijn gat, dus is iedereen fietsen en met de normale mtb-ers nog een heleboel meer.
Kortom, iedereen is buiten bezig en leest vooral niet dit forum.... :D

Maar is er dan helemaal niemand die mijn vraag kan beantwoorden? :~
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Elke sram eagle 12 speed ketting is ok, maar of de duurdere varianten minder snel roesten weet ik niet..
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

KMC verkoopt ook voor 12-speed zogenaamde EPT-kettingen. Dit EPT wordt als een roestwerend laagje verkocht.
Als een bedrijf iets speciaals heeft gedaan, zullen ze het wel bij de verkoop informatie vermelden..
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Willem Altes schreef: do 14 mei 2020, 14:53 KMC verkoopt ook voor 12-speed zogenaamde EPT-kettingen. Dit EPT wordt als een roestwerend laagje verkocht.
Als een bedrijf iets speciaals heeft gedaan, zullen ze het wel bij de verkoop informatie vermelden..
Ah een speciaal laagje. Dat klinkt goed! Is KMC compatibel met sram?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Taucha schreef: za 23 mei 2020, 09:26
Willem Altes schreef: do 14 mei 2020, 14:53 KMC verkoopt ook voor 12-speed zogenaamde EPT-kettingen. Dit EPT wordt als een roestwerend laagje verkocht.
Als een bedrijf iets speciaals heeft gedaan, zullen ze het wel bij de verkoop informatie vermelden..
Ah een speciaal laagje. Dat klinkt goed! Is KMC compatibel met sram?
Als je de goede koopt wel. Staat bij de ketting bij de online shop aangegeven.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Top! Dank je voor de info! :-q
Plaats reactie