Jullie visie op natural vs flowtrails?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Bosbouw, daar ga je al.... :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Natural' is voor mij alles wat er gewoon al lag 'nog voor het MTB-en werd uitgevonden', niet speciaal aangelegd voor MTB-ers. Dus onvoorspelbaarder. En niet perse 'puur natuur'.

Dat zijn in Zuid-L (en net over de grens) de bredere wandelpaden, hele smalle wandelsingletrailtjes, wat bredere zand/gravelpaden, hollewegen, randen van weilanden, wildsporen, kan van alles zijn. Beekdoorsteekjes, wandeltrappen, laadplatforms van boerderijen die vlakbij de natuur liggen en waar je toevallig langs komt, en die als oefen-drop kunnen functioneren tellen ook mee. Ook veel water-opvangbekkens hier die regenwater verzamelen, zodat dat niet zomaar ineens de hellingen afstroomt. Die bekkens hebben vaak steile wandjes met grote keien belegd om de waterstroom wat te vertragen, erosie te verminderen: ideale oefen-rockgardens. Zeer steil asfaltklimmetje ook prima.

De vaste St Pietersbergroute bv is aangelegd en ik vind het een fantastisch oefenbaantje. Maar buiten de uitdagende vaste SPB route is er zoveel meer moois op de berg te vinden, wat nog steiler en technisch gezien nog lastiger is om te fietsen (stukje net ten zuiden van de vaste route, op het Blg deel van de berg). Die combi maakt de SPB, MTB-en in het algemeen, zo leuk.

Een vaste route is 'veiliger', 'wat voorspelbaarder'. 'Natural trails', alles wat er al ligt/lag (en dat is dus niet perse 'puur natuur') is 'onvoorspelbaarder', en daardoor nog uitdagender, nog meer grensverleggend wat je technische kunnen betreft. Daar moet je meer improviseren, snel lijnen leren 'lezen', om snel te kunnen reageren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Dus als ik zou zeggen.. welke routes komen voor jullie het dichtste bij in de buurt van een uitdagende natural afdaling, dan zeggen jullie:


:-D
( vult stiekem een to-do lijstje in )
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding
(om in herhaling te vallen en ik weet dat het Ardennen is, niet duurzaam is als je er 1000man op een zondag ochtend naar beneden stuurt, etc...)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

cheeta schreef: vr 15 mei 2020, 18:25 Afbeelding
(om in herhaling te vallen en ik weet dat het Ardennen is, niet duurzaam is als je er 1000man op een zondag ochtend naar beneden stuurt, etc...)
La Moussue? :bier:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat een zootje. Dat is levens gevaarlijk :bier:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De hele North Shore in Canada kunnen we voortaan dus ook links laten liggen. Pure nep, 100% aangelegd... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4714
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het zal mij werkelijk m’n reet roesten of ze aangelegd of natuurlijk ontstaan zijn. Zodra ik maar niet over van die brede bospaden ellenlang rechtdoor moet stoempen.

Van die natuurlijke paadjes die waarschijnlijk ontstaan zijn door wild en langzaam overgenomen zijn door wandelaars en fietsers zijn vaak ook heel mooi.

Gewoon blij zijn met wat we allemaal hebben in NL.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 20:27 De hele North Shore in Canada kunnen we voortaan dus ook links laten liggen. Pure nep, 100% aangelegd... .
En weer een droom die Lars kapot schopt :-{ :lol:
Voor mij is North Shore wel de ultieme inspiratie, ook met onderhoud in NL. Maar natuurlijk verre van echt natuurlijk. Al die stenen die je daar ziet verzamelen ze bijvoorbeeld. Wordt allemaal zeer zorgvuldig met de hand neergelegd. Wat ze daar in Canada vooral heel goed doen is dat ze alles uit het bos halen en gebruiken. Alle elementen worden met hout uit hetzelfde bos gemaakt. Veel van de oude trails zijn ook met de hand gemaakt. Zeg maar die echt technische die door vele fietsers als heilig worden gezien/het ultieme MTBen is. Natural is het niet, het is aangelegd. Maar het oogt natural.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 20:27 De hele North Shore in Canada kunnen we voortaan dus ook links laten liggen. Pure nep, 100% aangelegd... .
Op basis waarvan zou je dat dan moeten laten liggen? De vraag of iets een natural trail is of niet staat volledig los van de vraag of het leuk is om erop te rijden. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een aangelegde trail niet leuk zou zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bottecchia schreef: vr 15 mei 2020, 21:32
Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 20:27 De hele North Shore in Canada kunnen we voortaan dus ook links laten liggen. Pure nep, 100% aangelegd... .
Op basis waarvan zou je dat dan moeten laten liggen? De vraag of iets een natural trail is of niet staat volledig los van de vraag of het leuk is om erop te rijden. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een aangelegde trail niet leuk zou zijn.
Dat is nou net de hele discussie🤣
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bottecchia schreef: vr 15 mei 2020, 21:32
Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 20:27 De hele North Shore in Canada kunnen we voortaan dus ook links laten liggen. Pure nep, 100% aangelegd... .
Op basis waarvan zou je dat dan moeten laten liggen? De vraag of iets een natural trail is of niet staat volledig los van de vraag of het leuk is om erop te rijden. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een aangelegde trail niet leuk zou zijn.
Ach, de 'echte' fietsers hier vinden de Nederlandse routes niet natuurlijk genoeg. Dat impliceert dat het probleem in de vorm zit van de aangelegde trails. En dat is voor de 'echte' fietser dus niet goed genoeg. En daarmee dus mijn conclusie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wat zijn "natural trails"?

Ik denk dat alleen wildpaden hiervoor in aanmerking komen. En die zijn wel erg smal... doe mij dan maar een mooi aangelegd pad. En daar hoeft niet perse veel flow in te zitten.

Gewoon dwars door het bos fietsen kan ook, maar lijkt mij niet super.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Mad Wally schreef: vr 15 mei 2020, 21:38
Bottecchia schreef: vr 15 mei 2020, 21:32

Op basis waarvan zou je dat dan moeten laten liggen? De vraag of iets een natural trail is of niet staat volledig los van de vraag of het leuk is om erop te rijden. Volgens mij heeft niemand gezegd dat een aangelegde trail niet leuk zou zijn.
Dat is nou net de hele discussie🤣
Het zijn verschillende vragen die spelen. Wat is uberhaupt een natural trail? En wat vinden we van natural trails versus flow trails.

Overigens is (vrijwel) niemand hier van mening dat de aangelegde Nederlandse trails niet leuk zijn. Ik neem tenminste aan dat mensen geen tijd besteden aan iets wat ze niet leuk vinden. Je kan uiteraard wel een voorkeur hebben voor een type trail.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Natural trails? Heerlijk, 't onverwachte, geen moment verslappen of je schiet bijv weg in een diepe geul.
Flowtrails? Geweldig, een Harry Slinger bijvoorbeeld, de 1e keer vergeet je nooit. Ik kom dan ook graag op de UHR.

Beide dus behouden, maar tot mijn spijt delven die laatste naturals momenteel het onderspit. Een kwalijke ontwikkeling imo.
Plaats reactie