Nieuwe set wielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Coolyo_Lars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 20:04

Dag allemaal,
Ik ga mijn geluk nog een keertje bij jullie proberen.
Ik heb nu voor de 5e keer lek gereden op dezelfde plek net naast het ventiel en komt waarschijnlijk doordat het gat een beetje te wijd is. Heb er al 5 nieuwe banden ingelegd en ben dr helemaal klaar mee want 4 van de 5 keer stond ik in de middel of nowhere :oops: . We hebben al geprobeerd extra velglint eroverheen te leggen en daar een gat in te maken waardoor het ventiel wat strakker zat maar dit werkte ook niet. Nu heb ik op marktplaats een set wielen gezien voor 50 euro en dan wil ik dit nog wel eens proberen. Ik rij zelf op een Merida big nine 40 29 inch. Nu weet ik dat je moet kijken naar de diameter van de remschijf en deze zijn allebei 160 mm maar weet niet of er meer is waar ik op moet letten. Denken jullie dat dit gaat passen.
MvG
Lars
linkje:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hmmm, ik weet niet of je heel blij gaat worden van die set... .

Belangrijk is dat de inbouwmaat van de naven gelijk is. Heb jij voor en achter snelspanners? Of heb je een steekas in de vork zitten? Of zelfs het frame.

De schijven zou je over kunnen zetten.

Belangrijk is ook hoeveel versnellingen je hebt.


Maar dat grotere gat zou best wel eens voor autoventiel kunnen zijn. Raar dat de banden daar lek op gaan. Maar dan zou je binnenbanden met autoventiel kunnen nemen. Of een rubber vulringetje dat daar speciaal voor gemaakt is.

Of anders een nieuwe velg in je huidige wiel.


Dus even heel wat meer info, liefst met foto's.

En als je ook even meldt in welke omgeving je zit zou ik zelfs even mee kunnen komen kijken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Coolyo_Lars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 20:04

Ja ik weet niet echt wat het verschil is denk dat dit een set is die standaard bij de fiets zit. dit heb ik momenteel ook op mijn fiets zitten. En het probleem is een beetje ik ben aan het sparen voor rijbewijs dus gave wielen gaat het toch niet worden. Daar heb ik het geld niet voor wil nu vooral weer gewoon kunnen crossen.
Ik weet niet hoe ik die inbouw maat van die naaf moet meten, maar volgens mij kunnen de schijven niet worden overgezet omdat ik centerlock nu op mijn fiets heb en hier zitten volgens mij 6 schoef systeem op.

Ik heb inderdaad nu al autoventiel erin zitten. De orginele banden hebben een rubberen uiteinde. de fietsenmaker dacht dat het eventueel kon zijn dat dit een soort extra versteving was die andere banden niet hebben maar hij had dit zo ook nog nooit gezien. Ook dat ringetje ertussen hebben wij geprobeerd maar werkte ook niet.
er zitten trouwens 9 versnellingen op
Ik woon in Ede geen idee of dat in de buurt is.
Hier wat fotos hopelijk verduidelijkt het het iets mochten er nog missen eff zeggen dan maak ik die nog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Je ventiel zit scheef. Dan gaat ie zo wie zo kapot.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou mijn geld sowieso niet zetten op een setje van €50,-. Als ik goed tel zitten daar 8 versnellingen op, waarbij de cassette ook behoorlijk versleten is... .

En als jij steeds binnenbanden op dezelfde plek scheurt, dan is er een structureel probleem. En dat moet je fietsenmaker oplossen. Zelfs als hij er niets van begrijpt... !

Als je tot maandag hebt wil ik wel langs rijden en het eens bekijken, want dit soort problemen horen er gewoon niet te zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Janwillembike schreef: vr 15 mei 2020, 22:32 Je ventiel zit scheef. Dan gaat ie zo wie zo kapot.
Niet direct.

Maar een oorzaak zou kunnen zijn dat de druk in de banden laag is en dat de buitenband draait iedere keer als je remt. En na heel veel keer staat het ventiel inderdaad zo scheef dat de boel gaat scheuren.

Een andere (duurdere) buitenband zou een oplossing kunnen zijn. Misschien kan je dealer je er eentje uitlenen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Coolyo_Lars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 20:04

Dat ventiel dat scheef zit zit in het voor wiel waar ik nog nooit last van heb gehad.
Wat ik zie is het wel een cassette met 9 versnellingen. Maar zou deze set niet ongeveer even goed zijn als dat wat ik er nu op heb zitten?
Helaas moet ik zondag avond weer voor 3 dagen naar Eindhoven omdat de trainingen weer worden hervat. liefst zou ik wel mijn fiets willen mee nemen zodat ik daar ook iets te doen heb. Als het niet te ver is kan ik ook wel bij u langs komen met de fiets dit weekend als dat uitkomt. Maar ga daar echt niet met een fiets fietsen waar zon band zomaar lek schiet want daar heb ik geen vader in de buurt die mij eff kan oppikken met zijn auto :D
zou zo'n Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray TLE Buitenband set dan beter zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je buitenband gaat wandelen in je velg.
Je binnenband wordt meegetrokken en scheurt af bij het ventiel.
Dus er is te weinig wrijving tussen je buitenband en de velg.
Dat kan aan de velg liggen, maar waarschijnlijk ligt het aan de band en gaat een andere velg het niet oplossen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 mei 2020, 23:01 Je buitenband gaat wandelen in je velg.
Je binnenband wordt meegetrokken en scheurt af bij het ventiel.
Dus er is te weinig wrijving tussen je buitenband en de velg.
Dat kan aan de velg liggen, maar waarschijnlijk ligt het aan de band en gaat een andere velg het niet oplossen.
Dat vermoeden heb ik ook. Je zou de boel kunnen demonteren en goed ontvetten in de hoop dat daarmee het schuiven voorbij is... Maar waarschijnlijk is de buitenband gewoon opgerekt en te ruim geworden (misschien altijd al aan de ruime kant geweest)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik woon in Ede en kan er ook wel even naar kijken. Inderdaad lijkt het meedraaien van de binnenband de boosdoener kunnen zijn. Heb hier veel banden liggen die je wel kan lenen, kan kun je kijken of de buitenband teveel ruimte geeft voor de binnenband. Kan het ventiel niet met een moertje vastgezet worden?

Er lijken ook braampjes aan het ventielgat te zitten.

Morgen (over 2 minuten vandaag) kan ik er al naar kijken. Stuur dan maar even een PBtje om eea concreet af te spreken,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Coolyo_Lars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 20:04

Nieuwe band te leen gekregen van @jantheman. Hopelijk is het probleem nu verholpen, iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi! Ik hoop dat dat inderdaad de oplossing is. Want de rest klinkt erg vaag... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En als mede Edenaar wel benieuwd naar je vaste fietsenmakert :wink:

Bij Jan zit je goed als het om wielen en banden gaat :-q

En vertel ons even hoe dit afloopt. Want ik vermoed dat het dan wel een draadband is? Merk en type?

En succes verder met de trainingen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie