Racefully topic no. zoveel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Volgens mij is dit het zoveelste topic in korte tijd, maar ook ik ben op zoek naar een nieuwe racefully.
Momenteel rijd ik op een Radon ZR Race 8.0 uit 2013, een Alu hardtail dus. De Mavic Crossrides zijn vervangen door een Wheeltec setje (Hope Pro2 op Notubes Crest) en de Shimano XT groep is vervangen voor Sram XX1. Ik vind het ondertussen tijd voor een serieuze opvolger en wil dus overstappen op een carbon fully. Ik rijd met name de Nederlandse routes en ik probeer een paar keer per jaar de Ardennen aan te doen. Ik vind het leuk om zo snel mogelijk door de bossen te racen, dus ik wil dan ook een fiets die daarop gericht is. De enige races die ik rijd zijn tegen mezelf en daar ben ik fanatiek in :P
Mijn budget is enigszins flexibel. Ik had eerst 3000 Euro in gedachten, maar toen was ik nog van plan om een nieuwe hardtail aan te schaffen. Inmiddels is dat een fully geworden en is het budget ook mee opgeschoven. Ik zit nu wel zo’n beetje rond de 4000 (daar wil ik eigenlijk onder blijven). Omdat ik ook in de Ardennen goed uit de voeten wil kunnen, en we misschien ook wel eens wat verdere tripjes willen gaan plannen, ben ik ook een beetje gaan kijken naar racefullies met een beetje reserve, zonder dat het echt een trailbike wordt. Ik zoek dus een veerweg tot 120mm, afmontage wil ik eigenlijk toch wel Sram X01 of Shimano XTR.
Ik ben al een tijd (sinds vorig jaar) aan het rondkijken en kwam uiteindelijk op de volgende fietsen. The usual suspects staan er ook hier weer bij, aangevuld met wat andere. Ik hoop op nog wat korting op de 2020 modellen, zodra de 2021 modellen aangekondigd worden...

Canyon Lux SL 8.0 4199
- Goede afmontage
- Mooie fiets, maar niet heel spannend

Orbea Oiz M20 TR 3899
- Mindere remmen (MT501). Zijn te upgraden

Scott Spark 920 3999
- Gaaf frame
- Alu achterbrug
- Mindere afmontage (GX)
- Maar 1 bidon mogelijk

Scott Spark RC Team Red 3999
- Gaaf frame
- Geen dropper
- Mindere afmontage (GX)
- Maar 1 bidon mogelijk

Mondraker F-Podium DC R 4699
- Enorm gaaf frame, zie ze niet vaak
- Duidelijk minder afmontage: NX/GX, Shimano MT501 remmen
- Mavic Crossmax wielen… meh?
- De gewone F-Podium is 4199, maar 100mm veerweg en geen dropper

En dan nog enkele opties die eigenlijk afvallen.
Intense Sniper Expert T of XC 4499
- Gaaf frame
- Ondermaatse afmontage: NX en M500 remmen
- De modellen van vorig jaar waren goedkoper en mooier afgemonteerd. Mogelijk interessant als er een heel goede aanbieding is

Santa Cruz Blur S (TR) 4999 (5299 voor TR versie)
- Te duur
- Matige afmontage voor de prijs (GX)
- Vorig jaar waren er op bike-components.de flinke kortingen op Santa Cruz fietsen, dus ik hou het in de gaten, maar eigenlijk valt deze af.

Alle merken adviseren met mijn lengte (1,73m, BBL 84cm, 73kg) een M (Of zelfs M-L). Behalve Canyon, daar zou ik een S moeten hebben? Ik vind de geometrie tabellen wat lastig om te lezen. Ik hou van een diepe zit. In het begin kreeg ik op mijn MTB last van mijn onderrug als ik lange tijd aan het pushen was. Dat was met de originele setup, dus met de 90mm stuurpen 6 graden omhoog en nog wat spacers eronder. Na een bikefit alle spacers eronderuit, en een 100mm stuurpen 12 graden omlaag nergens meer last van.

Het liefste zou ik natuurlijk alles proefrijden, maar dat is erg lastig. Ik heb de Orbea M10 proefgereden (in L) en die reed erg lekker. Maar dat was wel de eerste keer dat ik op een fiets van dat kaliber rondreed. Puur op looks zou ik nu voor de Mondraker kiezen, maar dan zou ik wel nog de groep upgraden, dus dat kost ook weer extra… Ik snap sowieso niet dat ze een fiets van 4699 Euro uitrusten met GX/NX mix en Shimano M500 remmen…

Zijn er naar jullie idee nog zaken waar ik op moet letten? Of moet ik me niet zo blind staren op de afmontage? De Orbea die ik getest had, was uitgerust met Shimano XT (11 sp) en dat vond ik toch wel echt duidelijk minder fijn schakelen dan mijn Sram XX1. Van deze fietsen welke zou het beste passen bij mijn wens voor een diepe zit? Nog andere merken/modellen die ik absoluut moet overwegen?

Alvast bedankt!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik zou me niet blind staren op de afmontage. Ook de goedkopere Shimano remmen doen het prima en een shifter of derailleur kun je altijd nog een keer upgraden. Ketting en cassette zijn slijtageonderdelen en zijn vanzelf een keer aan de beurt.
Je moet nu vooral kijken naar een frame waar je echt fijn op zit met een niet te stijle balhoofdshoek en een goede voorvork + achterdemper. Dat zijn zaken die je niet snel of goedkoop kunt upgraden.
Een 34mm voorvork heeft dan wat mij betreft ook de voorkeur, kun je met minder druk rijden en spreekt dan soepeler aan dan een 32mm vork. Als de vering alles perfect glad strijkt krijg je meer tractie en vertrouwen op de fiets en ga je vanzelf sneller, ook op de NL routes die soms lijken op snelwegen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met jouw gewicht zou ik binnen de categorie race/marathonfully’s zeker letten op lekker licht afgemonteerd voor de prijs.
Mooie lichte wielset, een dropper voor meer fun en reserve bergaf en op trails.
Met 73kg kunnen 32mm vorken ook nog prima.
De voor de prijs ‘ondermaats’ afgemonteerde fietsen zou ik zelf niet willen, voor zo’n bedrag moet het gewoon goed zijn afgemonteerd. F Podium is prachtig, maar relatief slapjes uitgerust bv.

De 110mm Lux, 100mm Oiz en 120mm Oiz TR, 100mm Spark RC heb ik allemaal op mijn shortlist gehad.
Spark RC besteld na een mooie deal, werd maar niet geleverd, en na een maand of 7 wachten af mogen bestellen en toen werd het (weer) een Lux (34mm 110mm Fox, DT1250 wielen, 1x12 XTR). Doe ik alles mee wat jij omschrijft. Ben geen racer, behalve op trailtjes en bergaf :winkie: .En dat kan ‘ie prima (Zuid L en net over de grens).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

@Arjan: Klopt, een derailleur en shifter zijn te upgraden, maar voor mijn gevoel zou dat op een fiets in deze prijsklasse niet nodig moeten zijn. Het voelt een beetje als speakers aanschaffen van 5000 en dan een versterker ervoor van 300 (Ik heb ook nog een audio-hobby :P)
Wellicht is dat in een winkel wel bespreekbaar.

@ Aurelius: Dat was zo'n beetje ook mijn gedachte. De fietsen die ik noem (iig de eerste 3) kom ik steeds tegen in de adviesvragen, vandaar "The usual suspects". :winkie: Jij rijdt een S toch? Hoe lang ben jij en wat is je BBL?

Wat ik over de Lux schreef komt misschien wat negatief over, zo bedoel ik het niet. Ik vind het een hele mooie fiets en hij is ook wel het mooiste afgemonteerd, met volledig X01 en carbon wielen. De dropper heeft maar 100mm, ik had het liefste 150mm gehad om het zadel helemaal weg te kunnen laten zakken, maar nu heb ik 0mm drop dus ja. Ik vind alleen die Mondraker wel wat specialer ogen, maar idd wel wat slapjes afgemonteerd. En de paintjob op de Spark RC Team vind ik erg gaaf...

Een gevaarlijke vraag: Hoe staat de RS SID Select+ RL3 tov de Fox 32 en 34 SC Performance? Zonder te verzanden in een RS vs Fox discussie...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik rij sinds 2 weken op een Scott Spark 910. Prachtig. Met wat onderhandelen kun je zeker in de buurt van de 4000.- Euro komen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een S en ben 1,68m, ik hou van een wat langere zit, en dat zit deze Lux, met 8cm stuurpen. Ik heb 'm vervangen door een pen met -10 graden negative rise, voor net die paar mm dieper zitten dan horizontaal, met de standaard pen zat ik iets 'te rechtop'. Mijn BBL weet ik niet precies.

Met jouw lengte zal een 10cm dropper al volstaan hoor, 12,5cm was misschien ideaal geweest, maar je zult er alles mee kunnen rijden op XC-gebied t/m lichtere trails. Past ook prima bij het karakter van een race/marathonfully.

Toen ik een nieuwe fiets uitzocht wilde ik het liefst 1x12 voor het breedste bereik, en XTR had 10-51 cassette. Er was toen nog geen XT, anders had ik die ook helemaal prima gevonden. Het schakelt super, ook onder grote kracht. Maakt niet uit hoe lomp je doet, het doet het feilloos. Vond ik nog wat fijner dan Sram GX.
Ik had een 12,cm dropper en wilde weer een dropper. Met 12.5 cm kon ik met mijn kont op de band zitten, met de 10cm gebeurt me dat niet meer en ik rijd er echt de allersteilste alles-of-niets-wandjes (afstappen onderweg geen optie) mee af die ik maar tegenkom.
Vanwege mijn voorliefde voor stevig dalen wilde ik graag die 34mm 110mm Fox. Nee, geen trailbike daardoor, wilde ik ook niet, maar juist dat extra beetje reserves als je XC-rijder bent en op de limiet wil dalen.
En ik ben licht, dus dan kan je gaan voor de mooiste lichtste wielset voor de prijs.

Qua geometrie is bij de Lux de reach prima, daarin lopen de Spark en Oiz en Lux elkaar ook amper. De Spark is wel veel slacker, dan komt de Oiz, en de Lux heeft weer een minimaal scherpere de stuurhoek dan de Oiz. Ik houd ook wel van lekker wendbaar en licht, voor speelse trailtjes die tussen de boompkes door slingeren, met kuilen, wortels, steile hellinkjes, gaat prima. Afdalen, zeker icm dropper, veel controle. Een Race/marathonfully is niet 'plush', maar dat is iets wat ik zelf ook niet zoek, ik vind dat efficiente gevoel juist lekker, doe mij dus vooral ook maar een remote lockout.

Qua maat zit je bij de Lux rond het omslagpunt, maar een Spark en Oiz zijn ongeveer gelijk qua afmetingen, dus dat zal ook bij die fietsen wel het geval zijn. Kwestie van voorkeur ook denk ik, en eens proefzitten zou wel fijn zijn bij twijfel. Met een stuurpen kun je daarna nog wat finetunen. Geen idee waar je woont, maar Zuid L zal minder ver weg zijn dan Koblenz, dus als je een S Lux wil proefzitten, je bent welkom.

Ik heb de Spark toen met flinke korting kunnen bestellen samen met een maat (dus extra korting). Maar met die korting zat er nog steeds niet zo'n lichte wielset op, en geen dropper. Wat dat betreft zul je met een Oiz en Lux (wielset) altijd wat goedkoper uitkomen tov een Spark met korting. Maar met al deze 3 fietsen zit je pri-ma denk ik.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Enige wat ik er nog aan toe kan voegen is dat je bij Canyon gewoon een M moet pakken met eventueel een iets kortere stuurpen.

Hooguit is die Lux wat ouderwets nerveus. Maar als je het stuur goed vast houdt is dat te overleven. Maar ga je met de andere modellen vertrouwder hard door de bocht en misschien daardoor ultiem iets sneller.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

De lux is inderdaad ietsje steiler met 69,5 gr. Maar nog steeds minder dan mijn huidige 71 gr :-q

Dank voor de reacties. De komende tijd de aanbiedingen maar eens in de gaten houden. Van Radon zie ik nu al wat 2021 modellen op de site verschijnen. Het is tenslotte al bijna halverweg 2020 :o
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Zitten veel mooie en goede fietsen tussen! Weet dat de Sniper XC Expert (2019), 100mm variant tegen gereduceerd tarief te koop is: €3899. Afmontage is beter dan de 2020 variant. Trail variant (120mm) is helaas out of stock!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

@ivocare: Die Rose heeft inderdaad erg mooie afmontage. Ik heb alleen niks met het frame...

@kienhu01: ik had inderdaad gezien dat de 2020 modellen allemaal een stapje omlaag gegaan zijn, qua afmontage. Maar ik dacht laatst gezien te hebben dat de 2019 in mijn maat allemaal uitverkocht waren... Thanks, die onthou ik even!
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

@kienhu01: ik had inderdaad gezien dat de 2020 modellen allemaal een stapje omlaag gegaan zijn, qua afmontage. Maar ik dacht laatst gezien te hebben dat de 2019 in mijn maat allemaal uitverkocht waren... Thanks, die onthou ik even!
[/quote]

Hier zijn ze te vinden:
https://eu.intensecycles.com/collection ... 2938647640
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Nog een vraagje mbt kortingen.
In de winkel kun je altijd wel wat regelen. Nu is het zo dat je misschien op dit moment meer korting kunt regelen dan in september als de fietsen al afgeprijsd zijn. "Nee meneer, de fiets is al afgeprijsd. Hier kan ik niks meer af doen". Dus dan zou het niet lonen om te wachten tot de fietsen van 2020 in de aanbieding komen, omdat de prijzen dan vergelijkbaar zijn. Klopt deze aanname? Of zit ik ernaast en is het toch verstandiger om te wachten? Met het risico dat het model wat ik wil hebben niet meer verkrijgbaar is natuurlijk...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dit jaar gaan de fietsen extra hard. Tel daarbij allerhande productie- en leverproblemen op en de voorraad/zekerheid voor de uitverkoop is ineens niet meer zo groot.

Ook de iets duurdere fietsen (4000 a 5000 euro) zijn soms al sinds half deze maand uitverkocht.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Normaal gesproken kosten de fietsen minder in september, de nieuwe modellen zijn beschikbaar en de oude moeten de deur uit.
Echter voor dit jaar durf ik geen voorspelling te doen, er wordt veel gekocht en veel voorraad is al weg.
Plaats reactie