Stammenderbos - Geleen / Sweikhuizen - Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Ik wil met Pasen naar mijn ouders in Limburg en ben van plan mijn nieuwe fiets mee te nemen. Tot mijn verbazing heb ik ontdekt dat er een trail/jump-track gebouwd is/was in het Stammenderbos, minder dan een half uur fietsen van mijn ouderlijk huis.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=AQGecD4QIQ8& en https://www.youtube.com/watch?v=9ZwHPyR5obU

Bestaat deze plek nog? En is het gewoon vrij toegang? Ik kan er bijzonder weinig over vinden online.

Daarnaast nog de vraag of ik met een Cube Attention SL (Hard tail met 100mm RS Recon Silver Air) dit soort jumps aan kan of dat de kans groot is dat ik dan mijn fiets sloop? Ik ben natuurlijk nog een beginner qua jumps/freeride dus ik zou de makkelijkste paden nemen en de extremere jumps uit de filmpjes overslaan, maar er zitten genoeg 'beginner-vriendelijke' jumps tussen lijkt het.

PS. Ik heb maar een topic gestart omdat ik er niks over kan vinden. Indien dit topic beter in het 'Freeride & Downhill' subforum past, geef even een seintje. Dan verplaats ik hem daar naar toe.
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Hoi

De laaste keer dat ik door stammen heb gereden dit voorjaar was alles nog aanwezig. En er staat geen hek omheen, dus wat let je om de zaak te checken?

MAAR: In deze Corona-tijd ben ik van mening dat je geen ongelukken moet gaan maken omdat je nu vrije tijd hebt. De meeste ziekenhuizen zitten al geruime tijd aan de max van wat ze aankunnen qua zorg en hebben zeer gelimiteerd ruimte voor behandelingen op de SEH / trauma teams. Wees je er bewust van dat een gemiddeld SEH/ziekenhuisteam niet zit te wachten op -in hun ogen- overbodig werk met fietsers, motorrijders en aanverwanten (Sittard-Geleen was een broeinest van Corona). En uitgebreid jumpen valt nu eenmaal niet onder een laag ricico activiteit. Lees ook dit: https://nos.nl/artikel/2329927-traumach ... iteit.html

Duszzz.... Ik zou je aanraden om experimenteren met (grote) jumps even uit te stellen tot na de Corona - daarnaast is volgens mij je fiets niet echt optimaal. Er is buiten die jumpline genoeg ander leuk terrein te rijden in Stammen en Daniken. Geeft je ook de kans om alle hoeken van beide stukken bos goed uit kammen; er is meer te rijden dan je denkt. Ook richtig Puth (bos langs de slakweg), langs de A76 en achter spaubeek rond de track van de windraakroute zijn geinige stukjes te vinden als je goed kijkt.

Veel plezier!

-Edit: typo's-
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

erik fully schreef: do 9 april 2020, 13:05 ...
Bedankt voor je advies! Ik had in eerst instantie je advies genomen en was niet van plan om naar het stammenderbos te gaan, maar alles liep een beetje mis donderdag. Ik begon met de Watersley-T.D.M-park route te fietsen maar de gps informatie klopte niet en de bordjes waren ook vrij matig aangegeven waar ik begon, ik ben denk ik 5x de weg kwijt geraakt in 10 minuten. Ik was het zat en ben toen naar de Watersley NK 2019 route gegaan, rode pijltjes gevolgd maar volgens mij ook wat fout gedaan want ik fietste een steile helling op en vrij snel weer af en toen was ik weer bij de weg richting Windraak. Ik zag wel gele bordjes met rode pijltjes, dus ik dacht dat de NK route was. Na 30min flink asfalt knallen kwam ik erachter dat ik de Windraak route was aan het fietsen :lol: Ik zag dat ik in de buurt van het Stammenderbos was dus ik ben toch even gaan kijken. Eerst verdwaald in het Danikenbos, met veel instructies ben ik bij het Stammender bos gekomen. Daar ook heel lang moeten zoeken totdat ik twee jonge kerels die ook beginnende MTB'ers waren, tegenkwam. Samen met hun naar de jumptrack gereden maar zij waarschuwde mij ook hoe leip het was, constant remmen zeiden ze.

2x naar beneden geweest en alle gap-jumps overgeslagen, nergens echt een jump gepakt maar over de bobbels gereden. Tering, wat is die plek steil. Als je even niet remt ga je heel snel naar beneden. Op de YT filmpjes ziet het er een stuk minder heftig uit. Het was ook heel zanderig, dus als je remt glij je gewoon door naar beneden. Alhoewel ik graag meer wil jumpen, had ik snel door dat dit niet de plek was om het te leren :p Dit is zeker voor gevorderden met een geschikte DH fiets.

Voor toekomstige lezers, de track ligt vlakbij het AZC.
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

Veel kilometers, Goed bezig geweest dus. :-q .

Ik heb ooit één keer door jumpline in stammen gereden en kwam toen tot dezelfde conclusie als jij. Holy bef, respect voor de mannen en vrouwen die dit rijden en springen. Niet mijn ding... Een beetje lafjes tussen de hobbels door, dat lukt me nog.

De vaste route rond watersley is overigens
ook niet eenvoudig. Dat is voor een doorsnee mountainbiker (waar ik mezelf toe reken) een meerjarig project om zonder afstappen rond te komen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Is de Watersley NK route weer open dan? Ik had begrepen dat die afgesloten was vanwege corona.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

ChapDDR schreef: do 9 april 2020, 11:14
Bestaat deze plek nog? En is het gewoon vrij toegang? Ik kan er bijzonder weinig over vinden online.
Dat komt omdat ze die loctie geheim proberen te houden zodat niet 1/2NL daar komt biken op zaterdag.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben er vandaag doorheen gereden, en wat hier ligt kan zich meten met het betere bikeparkwerk :winkie: . (modbreak: route bij voorkeur niet gedeeld)
Er waren wat jongens bezig met FF helmen etc, en de schansen die er lagen, inclusief gaps... fraaie stukjes bouwwerk!
Allemaal gedoogd, naar ik begreep, maar hoe het nou precies zit?
Met de XC-fully's reden wij naar boven waar zij duwden. Naar beneden vlogen de heren, waar wij de flowtrailspakten die er ook her en der verstopt lagen in dit leuke hellingbos, met beide wieltjes veilig 'aan de grond'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en ze stellen het ook op prijs dat je reclame gaat maken met routebeschrijving? :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wie is ‘ze’? Members only? Niet openbaar dan?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

aurelius schreef: zo 14 juni 2020, 19:25 Wie is ‘ze’? Members only? Niet openbaar dan?
Zie mijn eerste reactie......
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 23 juni 2019, 19:59

de hollander schreef: zo 14 juni 2020, 20:45 Zie mijn eerste reactie......
Dus ja: blijkbaar 'members only'. Maar dan wordt het ook tijd om alle filmpjes offline te laten halen ... Die downhill is niet ff twee pumpheuvels en een schansje, maar beslaat echter zo ongeveer de halve helling. Dus echt stilhouden gaat allang niet meer ben ik bang :~ . Er wordt daar al meer dan 20 jaar illegaal gefietst, afgebroken en weer gebouwd, dus het is meer de vraag wanneer NM de zaak weer eens niet meer gedoogt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Toen ik gisteren de beschrijving wilde verwijderen zag ik dat een moderator de tekst al had verwijderd uit mijn post. Hoefde dus niet meer...

Maar inderdaad.... Ben het wel eens met ErikFully.
In post 3 staat ook nog letterlijk waar het ligt, dus die 'routebeschrijving' van mij verwijderen is niet genoeg?
Als je googelt op 'de locatie uit post 3', 'naam bos uit de titel' van dit topic, of je kijkt naar de geposte filmpjes, dan heb je dit park ook zo gevonden. Idem Trailforks.
Als je het echt zo geheim wil houden, dan moet je de naam van de titel dus ook aanpassen/verwijderen, post 3 redigeren, en de linkjes naar YT onzichtbaar maken... Da's aardig wat 'censuur', voor... ja, voor wie precies, eigenlijk?

Hier wringt ergens iets.

'Ze' willen het geheim houden, maar wie is dan 'ze'? Antwoord op die vraag nog nergens gelezen.... (link met Wood15-bezoekers misschien, link naar Trailtoertocht vanuit Beek?).
Snap het aan een kant wel. Maar er is voor de DH/Endurofractie in heel Nl amper wat te vinden. Dus als je je mede DH'ers in Nl nou iets gunt, dan gun je ze dit zeker. Aan de andere kant wil je ook weer niet aan eigen succes ten onder gaan.
Als er een gedoogconstructie bestaat, en het moet allemaal geheim blijven, dan is het een wat smalle basis voor overleven op de lange termijn wellicht? Jammer, voor iedereen. Ook voor 'ze', wie dat dus ook mogen zijn.

Verder tip ik iedereen graag waar je in Zuid L en net over de grens in Blg en Dtsl mooi kunt MTB--en. Maakt mij niet uit of je een beginnend XC-er, een ervaren XC-er bent, of iemand die van zwaardere trails houdt. Of iemand bent die graag DH'd en van 'echte' bikeparken houdt. Maar goed... deze laatste fractie moet dus maar doorrijden naar het bikeparkje bij Drielandenpunt, Aachenerwald. Of wachten tot ze bij Genk klaar zijn met het alternatief voor Filthy Trails.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Ik snap het wel, soort publiek geheim.
Van de lokals en goede bekenden etc.

Als het daar op zaterdag en zondag erg druk wordt, kon het wel eens gedaan zijn met het gedogen.

Sommige trails deel ik de GPS bestanden ook niet van om dezelfde reden.
Is een beetje je eigen glazen ingooien.
En dan is er nog verschil tussen iets posten op en forum of Facebook(groep) en iemand een pb sturen.

De ehte liefhebbers weten de tracks toch wel te vinden. Via via of door een tip.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er zijn best nog wel aardig wat plaatsen waar dirt jump, FR lijntjes in een bos liggen... Maar het merendeel daarvan heeft geen legale status en zal IMHO ook nooit een legale status krijgen.
a) De meeste mensen die dat soort spul rijden weten het zelf te vinden of hebben de connecties om het te vinden,
b) de standaard etiquette is gewoon dat je die lokaties niet gaat aanprijzen met details wanneer je ze niet zelf bouwt en onderhoudt, zolang "ze" (degene die ze bouwen en onderhouden) daar zelf niet actief naar buiten treden (wat sommige wel doen middels websites, openbare FB groups, etc...),
c) De logica is eerder dat als je zelf op de korte ~ middellange termijn wat te rijden wilt houden in dit segment dat je het juist niet aan de grote klok hangt en het motto is in de regel "no dig, no ride".

In het pre-sociale-media-camera-op-iedere-telefoon tijdperk was het ontegenzeggelijk eenvoudiger om iets 'verborgen' te houden dan tegenwoordig. Wat betreft de "ze" dat is doorgaans geen formele stichting of iets dergelijks maar meer een 'organische structuur' van degene die het bouwen en onderhouden, wat over tijd in samenstelling nog wel eens wil veranderen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Capice :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie