E thirteen xcx speling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wie heeft er ervaring met speling voelbaar en hoorbaar op een e thirteen xcx crank?
Heb een nieuwe crank gehad van e thirteen, helaas na 1 keer demonteren en monteren heeft de nieuwe het ook.
Bij mijn "oude" crank had e thirteen ook de speling gevoeld en gehoord. Toen ze hem voor nader onderzoek wilden opsturen naar Taiwan was het weg :o
De nieuwe crank heb ik aangedraaid met 40nm zoals voorgeschreven.
Vandaag zelfs met 45 a 50 nm. Het getik is minder voelbaar maar ik denk dat ik nu wel dichtbij het maximale moment zit.

Wie herkent dit storende probleem?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb een stuk of 7 E13 TRS+ cranks in gebruik en heb dit nog nooit aan de hand gehad.

Zit de speling in de P3 verbinding of schuift de as van links naar rechts?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dag Jan,

Ik vermoed dat het probleem zit in de aandrijfkant. Waar de crank over de as gaat op het driehoekige.
Het lijkt net of de crank eigenlijk alleen tegen de as aankomt. En dus niet goed klemt op de driehoek.
Heb er net mijn buurman even naar gekeken( motorzaak) en we denken dat er eigenlijk iets van de crank af moet.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

OK, dan is de passing misschien niet goed.

Bij de XCX zit het precies andersom dan bij de alu TRS+: Bij de TRS duw je de as, die vast zit aan de drive side, door de lagers en zet je de non drive side er op.
Bij de XCX zit de as aan de non-drive side, wat eigenlijk iets praktischer is (je kunt de lockring voor wisselen van bladen makkelijker bereiken en de preload ring valt er niet zo snel af).

Zoals gemeld heb ik dit nog nooit gehad, en draai hem eigenlijk alleen flink handvast zonder naar het moment te kijken. Zou de combo alu as en carbon arm een rol kunnen spelen? Dan zou dat bij meer XCR gebruikers zo moeten zijn. Ik ga ervan uit dat je de preload zodaning aan kunt draaien dat er geen zijdelingse beweging is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hebben ze nog steeds die afgeronde driehoek ?
If so, da's een waardeloos systeem.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ja en ja.
Ik had ook veel liever de xtr crank gehad.
Tot nu toe de werking van het systeem van e thirteen enkel vervloekt.
Het ziet er wel erg mooi uit en weegt weinig.
Maar had toch liever een probleemloos en iets zwaarder systeem gehad. :-{
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie