Cranck vernieuwen - Van 3x10 naar 2x10

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Babba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 28 juli 2010, 21:02
Mijn mountainbike: Zannata Z29

Mijn 3x10 XT cranck zou ik graag vervangen voor een 2x10 XT cranck.
Kan dit zomaar?

Bij de nieuwe XT cracks staat namelijk dat ze alleen geschikt zijn voor 2x11.

Hoop dat iemand me verder kan helpen!

Alvast bedankt!!! :-q
Get Out, Ride and Enjoy Nature at its best !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan het buitenblad gewoon weglaten.
Dan zijn je bladboutjes iets te lang.
Dat kan je oplossen door:
-Kortere 1x bladboutjes te kopen
-Een bashguard te kopen
-Je oude buitenblad tegen de slijptol te houden om er zelf een bashguard van te maken.
-Geen bashguard, maar je zaagt de pootjes van je oude buitenblad af en gebruikt die als spacers.
-Setje ringen kopen die de plek van je buitenblad opvullen.

Daarna stel je de schroefjes van je voorderailleur zo af dat je niet meer op de positie vh buitenblad kunt komen.

Of je koopt een 2x crank en een 2x derailleur.

Opties genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In je vraag lees ik ook iets over 2x11. Wat is de reden dat je daarover begint? Wil je achter ook naar 11speed?

Bedenk wel dat je in antwoord van TSTM als grootste blad dus een 34 of 36 hebt. Een standaard dubbel crankstel heeft vaak een 38T. Maar als je nu al nooit het grote blad gebruikt zul je weinig problemen hebben met het weglaten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Babba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 28 juli 2010, 21:02
Mijn mountainbike: Zannata Z29

Achter heb ik een 10 speed cassette en voor nu dus een triple.

Ik zou graag voor over gaan naar een double. Het punt is dat bij de nieuwe cranck staat geschreven dat deze geschikt zijn voor 2x11.
Mijn vraag is of ik deze nieuwe XT cranck kan gebruiken icm mijn 10speed cassette?!!
Get Out, Ride and Enjoy Nature at its best !!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Oh dat is geen enkel probleem hoor. Maar zoals TSTM al schrijft je kunt je huidige crankstel simpel aanpassen ipv een hele nieuwe kopen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Babba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 28 juli 2010, 21:02
Mijn mountainbike: Zannata Z29

Super!!
En bedankt voor jullie hulp!! :-q
Get Out, Ride and Enjoy Nature at its best !!
Babba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 28 juli 2010, 21:02
Mijn mountainbike: Zannata Z29

Toch nog ff een vraag:

Op de meeste webshops staat vermeld dat er voor een 2x11 cranck een 11speed ketting nodig is.
Past er een 10speed ketting op een 2x11 cranck?

Zo niet, passen er dan 10speed bladen op een nieuw type 2x11 cranck?


Hoop dat je het jog kunt volgen... :~
Get Out, Ride and Enjoy Nature at its best !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een oud type ketting past op nieuw type voorbladen.

Of 10 speed bladen passen op een 11 speed crank is per type verschillend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Babba schreef: di 19 mei 2020, 21:48 Toch nog ff een vraag:

Op de meeste webshops staat vermeld dat er voor een 2x11 cranck een 11speed ketting nodig is.
Past er een 10speed ketting op een 2x11 cranck?

Zo niet, passen er dan 10speed bladen op een nieuw type 2x11 cranck?


Hoop dat je het jog kunt volgen... :~
Ze zijn nooit zo meedenkend bij dit soort dingen. Er is weinig speed-specifiek aan cranks dus een 11 speed crank is eigenlijk gewoon onzin. Bij cassettes komt het erg nauw maar bij voorbladen niet. De ketting moet matchen met je cassette, dat wel. Een 10 speed ketting past altijd op een 11 speed blad. Andersom meestal ook maar omdat de 11 en 12 speed kettingen smaller zijn is dat niet per definitie waar. Soms verandert ook de lay-out van de crank en kun je bijvoorbeeld een blad dat gemaakt is voor een bepaalde 10 speed crank niet op die 11 speed crank zetten omdat de gaten niet op de goede plek zitten. Zolang de interface hetzelfde is kan je gewoon andere speed bladen gebruiken. Narrow-wide 1x bladen zou ik alleen niet doen op een 2x systeem :)
Maar gewoon je huidige crank ombouwen zoals hierboven gesuggereerd lijkt mij een uitstekende optie.
Give me little bits of / more than I can take
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Er wordt hier heel vooruitstrevend gedacht, geweldig! Toch heeft menigeen het nog altijd over CRANCKS . Hoe kan dat nou? Cranks is al sinds het 1953 Groene boekje der Nederlandse taal een nederlands woord met die spelling. Mag best gezien worden. Misschien interesseert dat niemand. Mij wel. Er is heel veel internet luiheid, helaas. Sorry, maar ik kon het niet laten.
Van 3x10v naar 2x10v is een non item: geen probleem.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Vergeet TS niet te zeggen dat een 10 speed ketting niet op een 11 speed cassette past :wink: en wel op de 10 speed kettingblad/en is het geen probleem :-q maar op de achterkant(cassette) is het dus wel probleem :-{
En een 11 speed ketting kan wel op 10 speed cassette :-D en de 11 speed ketting kan op de 10 speed voorkant kettingblad/en :-q nu is met alle info van hier boven....alle ins en outs compleet :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ventourist schreef: do 21 mei 2020, 01:25 Er wordt hier heel vooruitstrevend gedacht, geweldig! Toch heeft menigeen het nog altijd over CRANCKS . Hoe kan dat nou? Cranks is al sinds het 1953 Groene boekje der Nederlandse taal een nederlands woord met die spelling. Mag best gezien worden. Misschien interesseert dat niemand. Mij wel. Er is heel veel internet luiheid, helaas. Sorry, maar ik kon het niet laten.
Van 3x10v naar 2x10v is een non item: geen probleem.
Als je het groene boekje erbij haalt dan kan je ook aan de slag met voorbouw en stem. Die zullen er wel in staan, maar met een heel andere betekenis ;)
Of wat te denken van derrie ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 mei 2020, 11:33
ventourist schreef: do 21 mei 2020, 01:25 Er wordt hier heel vooruitstrevend gedacht, geweldig! Toch heeft menigeen het nog altijd over CRANCKS . Hoe kan dat nou? Cranks is al sinds het 1953 Groene boekje der Nederlandse taal een nederlands woord met die spelling. Mag best gezien worden. Misschien interesseert dat niemand. Mij wel. Er is heel veel internet luiheid, helaas. Sorry, maar ik kon het niet laten.
Van 3x10v naar 2x10v is een non item: geen probleem.
Als je het groene boekje erbij haalt dan kan je ook aan de slag met voorbouw en stem. Die zullen er wel in staan, maar met een heel andere betekenis ;)
Of wat te denken van derrie ?
Ja, dat kan. Stem is gewoon engels, voorbouw bestaat niet, heet dan ook gewoon stuurpen. Ook duidelijker. Derrie is te lui om derailleur te typen. Ik hou erover op.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5866
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben niet lui :roll: .....ik kan gewoon niet typen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stem en voorbouw geven dan weer wel aan dat members ook internationaal actief zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie