Rem Magura HS-33 / nieuwe blokjes / te weinig remkracht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik moest het regelwieltje in de handle dus niet terugdraaien maar laten staan anders raken ze de velg niet eens meer - nauwelijks verbetering tov de vervangen versletene.
De oorzaak is mogelijk ontstaan bij het laatste werk eraan (vervangen remleiding wegens geknapt door te korte bocht onder stuur en toen nieuw remblokje) - nadien gaf de rem ook maar korte tijd enige kracht.
Olieverlies is er niet. Moest er een breuk zitten in de leiding (die bij mij in een beschermende mantel loopt dus een lek daar niet direct opvallende) zou dat veel sneller niks zijn/worden.

Wegens dat verleden (laatste werk) is uitleg 1, gegeven door een derde dat het systeem toen werd gevuld met de vergetelheid om dat regelwieltje in de positie te zetten of laten die de olie het minste volume geeft, waardoor er zo te weinig olie / te weinig druk is.

De uitleg 2 nu door degene die dat laatste werk uitvoerde is dat zuiger binnen de remhendel stof / vuil opneemt en daardoor minder ver terugkeert. Een oplossing daarvoor was demontage en uitkuisen maar een nieuw probleem daardoor was achteraf ontstaan van kleine lekjes, waardoor oplossing nu met spuit extra druk steken op het systeem. Waarvoor een zogenaamd "Magura olie repairkit" nodig zou zijn.

Uit eerdere ervaringen met laatste bleek lage betrouwbaarheid.
Uitleg 1 vind ik eenvoudig, rijmt met ervaring toen, en lijkt mij daarom nu plausibeler.
Uitleg 2 leest als gesukkel. Maar ik ken het hydraulische schema en de constructie van componenten niet, wie wel en wat denk je?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je de hendel maar een beetje (echt minimaal) aantrekt, zie je dan wel meteen beweging bij de blokken? Zo ja: dan genoeg olie. Zo nee, dan eerst ontluchten/vullen en nogmaals proberen.
Als er genoeg olie inzit en je moet de stelschroeven helemaal indraaien (bij nieuwe blokken!) staan je zuigers te ver van de velg. Die dus eerst goed afstellen. Mochten de zuigers niet goed terugkomen: WD40 op de zuigers spuiten en net zo vaak heen en weer halen tot ze weer soepel heen en weer gaan.

Mocht je de vorige serie HS33's hebben (http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... eep-01.jpg) dan is de kans aanwezig dat ze lek zijn, vervangen door het nieuwe type is vaak dan enige oplosssing.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 10:36 Als je de hendel maar een beetje (echt minimaal) aantrekt, zie je dan wel meteen beweging bij de blokken? Zo ja: dan genoeg olie. Zo nee, dan eerst ontluchten/vullen en nogmaals proberen.
Als er genoeg olie inzit en je moet de stelschroeven helemaal indraaien (bij nieuwe blokken!) staan je zuigers te ver van de velg. Die dus eerst goed afstellen. Mochten de zuigers niet goed terugkomen: WD40 op de zuigers spuiten en net zo vaak heen en weer halen tot ze weer soepel heen en weer gaan.

Mocht je de vorige serie HS33's hebben (http://www.sintchristophorus.nl/wp-cont ... eep-01.jpg) dan is de kans aanwezig dat ze lek zijn, vervangen door het nieuwe type is vaak dan enige oplosssing.
Afgaande op de markeringen is het niet de vorige serie.
In de Magura handleiding staat iets over afstand cilinder tot velg regelen. En ook in een video op youtube https://www.youtube.com/watch?v=lrKoflwpAxw wordt dat getoond. Op 1:46 zie je hem de cilinder met remblok naar het frame toe schuiven. Dat kan bij mij gewoon niet.

Feit is dat ik niet zie hoe afstand cilinder > velg kan wijzigen, ik heb enige keren (ook in verleden) vruchteloos gepoogd - de cilinder zit in een bolvormige behuizing, die past in de eveneens bolvormige schaal die de montage klampen vormen. Als ik die montage wat los zet, kan ik de bol met de cilinder inderdaad wat naar voren krijgen. Maar tijdens het terug aanspannen van de bouten van de montage "kruipt" de cilinderbol terug naar de positie waarin ie zat. Hoe kan het anders - de bolvormen zoeken elkaars center, allicht ook de bedoeling anders zou de remkracht de bol weg kunnen duwen ipv die op de velg uit te oefenen.
Ik zie ook aan de cilinder bolbehuizing niks te regelen op vlak van afstand remblok>velgzijwand. Draaien kan (om de remblokken in het vlak positioneel te regelen (curve remblok - curve velgzijwand). En dat is het.

Het lijkt me logisch dat de afstand remblok > velg kan worden geregeld want zoniet kun je het remsysteem enkel afstemmen op de velgbreedte via de frame-montage (andere beugel?).
Maar ik vind dus geen manier hoe, met de cilinder zelf of zijn dichtste montagestap naar het frame van de fiets toe.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die bolvormige ring kan je loshalen, opschuiven en alles weer vastzetten. Als hij al teveel vervormd is kan je ook nieuwe kunststof ringen kopen en dan alles goed monteren.

Maar bewegen de zuigers wel meteen als je de remhendel beweegt?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 10:36 Als je de hendel maar een beetje (echt minimaal) aantrekt, zie je dan wel meteen beweging bij de blokken? Zo ja: dan genoeg olie. Zo nee, dan eerst ontluchten/vullen en nogmaals proberen.
Zonet eens bekeken: nee, als ik de bewegingsafstand van de remhendel als 100 zou uitdrukken beginnen de remblokken maar te bewegen bij 50. Vooraan is dat direct.
De hydraulica is een gesloten systeem. Kan ik dan aannemen dat lucht die er nu zou inzitten, er al inzit van bij het laatste werk eraan?

Omdat ik wil weten wat er aan de hand is, de uitleg van stof / vuil lijkt me een gezochte, en ik heb eerdere ervaringen met echte oorzaken (job slecht gedaan) achterhouden en zelfs ontkennen bij specifiek gevraagd.
Ik ga geen facturen, veroorzaakt door slecht uitgevoerd werk eerder, blijven betalen.
Ik ben normaal gemakkelijk, echter maar tot een punt dat ik de zaken eens op een rijtje begin te zetten en zeg "genoeg".
Deze fiets is, gezien de prijs, al te gek voor woorden geweest. Maar verleden is verleden, ik ben oplossingsgericht, er is nu een probleem, in mijn fixie geval geen groot, maar bij de veruit meeste anderen wel - zonder kunnen remmen kun je nauwelijks nog de baan op.
Ik rij nu al > maand (door de gedwongen winkelsluitingen) quasi zonder remmen en moet anticiperen op alles om door tegenduwen tijdig te kunnen stoppen.
Hydraulische remmen worden gepropageerd als onderhoudsarm robuust en betrouwbaar. Aan de kost van een veelvoud. Een paar honderd euro aanschaf, dan nog eens 60 euro door die geknakte leiding (die kwam door gebrekkige montage slang niet door Magura), nu weer 25 euro voor dat set met onderdeel met afgebroken bout erin, ik begin me een NL Gouda melkkoe te voelen. :p
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 14:19 Die bolvormige ring kan je loshalen, opschuiven en alles weer vastzetten. Als hij al teveel vervormd is kan je ook nieuwe kunststof ringen kopen en dan alles goed monteren.

Maar bewegen de zuigers wel meteen als je de remhendel beweegt?
Maar als ik vastzet kruipt de bolvormige module met de cilinder erin (geen ring of zo) terug naar het midden van de bol die de twee montageklampen vormen.
Er zijn geen kunststof "ringen", er zijn wel hulzen (1.5-2cm lang) in een flexibel rubberachtig (anti slip) materiaal, vorm en materiaal sterk gelijkend op deze van Smart led pinkertjes verlichtings beugeltjes.
Als er geen lucht in zat na de vervanging remleiding dan moet er (klein) lek zijn ergens. Zoek maar.
Daarom ook wil ik goed weten wat er aan de hand is. Als hij straks louter olie bijvult - druk zo verhoogt, dan is het over zoveel km/tijd/gebruik weer van dat. Factuurabonnement nee dank u...

Zoals vorige post: vooraan cilinders = direct met remhendel.
Achteraan, probleem hier, hendel helft bereik en dan pas beweging remblokken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gevalletje shit happens. Soms bij het vullen blijft er ergens onmerkbaar lucht achter die zich later manifesteert.

Je moet die ring er echt uithalen, niet heen en weer duwen, want dan gaat ie sowieso terug naar zijn oude positie. Maar als ze te versleten zijn kan je ze gewoon vervangen: https://www.bike4travel.nl/remmen/1555- ... 0-442.html
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gebruikte ringen zijn niet meer af te stellen, die schieten steeds naar hun oude positie terug
Misschien kan je ze uitkoken, zodat het materiaal naar zn oorspronkelijke vorm terug gaat.
Maar dat kan ook heel verkeerd uitpakken.
Wat was de iorspronkelijke vorm :-{

Dus nieuwe bestellen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Volgens wat hier gezegd is lijkt het eerste/grootste probleem me dat de remhendel pas bij de helft bereik de cilinders achteraan doet bewegen. Dat is dan lucht en/of te weinig olie.
Een verkeerd staande regelaar bij vullen indertijd is de enige verklaring buiten lek(ken).
Bij lek(ken) ontsnapt er weer olie/komt er weer lucht in, en sta ik weer waar ik begon.

1) Als de regelaar indertijd verkeerd stond is dat fout van de dealer, maar is het probleem wel opgelost met olie bij te spuiten.
De dealer gaf vuil/stof dat de remhendelzuiger hindert als mogelijke verklaring. Gaat de druk opvoeren dat vuil / stof verwijderen?
2) Wat houdt het in om het systeem op (kleine) lekken te controleren?
3) Tenslotte nog de andere piste: mijn remleiding achter is bijna 2 meter lang. Zijnde verschil met hoe de fiets werd geleverd met achterrem werkende naar behoren. Ik wijzigde het traject langs bovenbuis naar langs onderbuis en dan langs zitbuis weer omhoog. Ongeveer het verschil tussen 1 zijde versus 2 zijden van gelijkzijdige driehoek.
Er zit zo beduidend meer olie in, en de druk moet zich verder voortplanten. In welke mate heeft dit een invloed op het remgedrag?
Het probleem met het eerste traject was dat de bocht aan het stuur te kort was, nabij die bocht een montage punt (dus geen bewegingsruimte) en de remleiding uiteindelijk deed knappen precies in die korte bocht.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb een Magura velgrem op mijn bakfiets voorwiel met ook een fors stuk leiding. Ik merk lichtjes verschil in benodigde kracht en langzamer terugkomen van de hendel.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Elke remleiding zet uit bij het remmen. Een langere leiding zet (in totaal) dus meer uit. Vandaar dat een achterrem vaak wat zachter aanvoelt dan voor.
Lekkages zou je in principe moeten opmerken want er komt ergens olie naar buiten waar stof enzo aan blijft plakken.

Blijft over dat er toch wat lucht in het systeem is achtergebleven na montage. Nu ik zo de leidingloop hoor lijkt me dat ook niet geheel onlogisch. Dus terug naar de dealer om het nog een keer te laten doen, en vooral niet teveel doordenken. Zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 19:52 Elke remleiding zet uit bij het remmen. Een langere leiding zet (in totaal) dus meer uit. Vandaar dat een achterrem vaak wat zachter aanvoelt dan voor.
Lekkages zou je in principe moeten opmerken want er komt ergens olie naar buiten waar stof enzo aan blijft plakken.

Blijft over dat er toch wat lucht in het systeem is achtergebleven na montage. Nu ik zo de leidingloop hoor lijkt me dat ook niet geheel onlogisch. Dus terug naar de dealer om het nog een keer te laten doen, en vooral niet teveel doordenken. Zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet...
Het oude traject van de slang had een S vorm (van hendel naar beneden tot bovenbuis, langs bovenbuis tot onder zadel en dan een beetje lager.
Het nieuwe traject van de slang heeft een diepe U vorm.
Mij lijkt het dat het nieuwe traject het net gemakkelijker maakt voor luchtbellen om te ontsnappen naar bovenste punt. Ik denk dus dat het eerder gewoon te weinig olie is door dat regelschroefje in foute positie bij vullen.
Ik denk niet dat olie ontsnapt vanuit de slang, ze ligt nu immers beschermd door een dikke mantel (een wasmachine afvoer darm in dezelfde kleur als het frame). Dus lekkende olie zou zichtbaar moeten zijn, en ik zie nergens sporen.
Dus ja, terug naar dealer.
Dit is ook waarom ik eigenlijk liever geen hydraulische remmen had gehad. Te ingewikkeld, specialistische onderdelen, veel dat mis kan gaan, en zelf je plan niet kunnen trekken. :(
Ik heb eind vorig jaar nog een poging ondernomen om cantilever remmen te installeren, maar dat liep spaak om een rare reden: het frame had geen steunpunt voor de veer van de remmen. Fabrikant Santos stuurde enige onderdelen waarmee het had moeten lukken maar hun dealer noch ik zag in hoe, het gebrek aan steunpunt probleem verschoof gewoon naar het onderdeel dat de oplossing had moeten zijn. Toen kreeg ik het idee van snelspanner ook aan andere kant, zodat ik eindelijk het wiel eruit kon halen zonder band telkens te moeten leeglaten > weer oppompen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Geen paniek. Als ze goed afgevuld zijn staan ze bekend om de zeer beperkte onderhoudsintervallen. Ik heb een set op mijn MTB gehad die 6 jaar zonder ontluchten prima gefunctioneerd heeft. Alleen af en toe nieuwe blokken, that's it. Dus: Gewoon even goed ontluchten en dan heb je er weer zorgeloos plezier mee. Kan inderdaad goed zijn dat er toch ergens nog lucht zat, met een langere leiding is ontluchten wel lastiger omdat je ook meer olie in het systeem hebt zitten. In mijn geval op die bakfiets was de inhoud van 1 pomp niet voldoende om het hele systeem te spoelen, bij een gewone fiets is dat eigenlijk altijd wel toereikend..
Plaats reactie