Hoe meten jullie je bandenspanning?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Royka schreef: za 16 mei 2020, 12:45 Afbeelding
+1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: zo 17 mei 2020, 22:16 Het zal je niet ontgaan dat met 4 bar deze methode absoluut niet meer werkt... Uberhaupt werkt het knijpen niet echt meer....
Jawel hoor: als je de band niet meer in kunt knijpen staat de druk goed! :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik mag aannemen dat welke methode iemand ook gebruikt de uiteindelijke beoordeling en aanpassing op de trail gebeurd. En als je dan thuis gekomen die druk(ken) meet, maakt niet uit met welke meter, weet je dat toch voor de volgende keer? Zolang je maar diezelfde meter gebruikt.

Zolang je op gelijksoortig terrein rijdt zit je dan altijd goed, en ga je naar iets heel anders (rotsig Alpenweekje ipv je zanderige thuisrondje) gaat het weer zo. Je pompt ze op tot wat je denkt dat redelijk is, en onderweg pas je naar believen aan.

Hoe moeilijk kun je iets maken wat zo simpel is... :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: ma 18 mei 2020, 08:32En als je dan thuis gekomen die druk(ken) meet, maakt niet uit met welke meter, weet je dat toch voor de volgende keer? Zolang je maar diezelfde meter gebruikt.
Temperatuur?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit werkt ook voor variabelen zoals andere temperaturen ;-)
kermit schreef: ma 18 mei 2020, 08:32 Je pompt ze op tot wat je denkt dat redelijk is, en onderweg pas je naar believen aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

cheeta schreef: ma 18 mei 2020, 08:41
kermit schreef: ma 18 mei 2020, 08:32En als je dan thuis gekomen die druk(ken) meet, maakt niet uit met welke meter, weet je dat toch voor de volgende keer? Zolang je maar diezelfde meter gebruikt.
Temperatuur?
Als je zodanig kritisch bent op je bandenspanning dat je 'm aanpast op de temperatuur dan ga je wel heel ver. Natuurlijk veranderen de elastische eigenschappen van het rubber, en de wrijvingscoefficient, met de temperatuur maar er zijn grenzen hoor.

Of bedoel je dat je bij thuiskomst een andere temperatuur hebt dan toen je op de trail was en dat dus de spanning die je meet niet hetzelfde is als die die je als ideaal hebt ervaren? In dat geval kun je je afvragen of het gewicht van het bandenspanningsmetertje in je rugzak opweegt tegen het voordeel dat je haalt uit beter je ideale spanning meten. 10 graden verschil geeft je 3% afwijking dus iets rond de 0.05 bar.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou een tabel maken.
Met eigen gewicht (rijklaar, dus voor vertrek op de weegschaal)
Temperatuur (meten op de track)
Ondergrond (dus eerst verkennen)
Welke discipline en of rijstijl
En dat voor ieder merk en type band.
En voor V en A.
En dan tot 2 cijfers achter de komma, anders heeft het geen zin.

Nino is kompleet de weg kwijt, ongelofelijk dat hij uberhaupt nog kan fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, niet te moeilijk maken allemaal.
Ad58 schreef: za 16 mei 2020, 10:02 Om mijn banden op te pompen gebruik ik een Topeak Joe Blow Sport III vloerpomp. Ik gebruik de meter om mijn banden op een bepaalde spanning te zetten.
De laatste tijd heb ik echter de indruk dat de spanning van mijn banden in werkelijkheid hoger is dan dat deze meter laat zien.
Hoe meten jullie de bandenspanning?
Even terug naar af, want:
A- wat is het probleem eigenlijk? De meter is niet geijkt cq geeft niet de juiste waarde aan?
B- hoe zorgt de methode van een ander ervoor dat de druk in jouw banden en de druk op je metertje wel overeen gaan komen?

In de praktijk check ik mijn bandenspanning zeer zelden en nog zeldener (is dat een woord?) met de manometer. Meestal gebruik ik een variant op "even op die fiets hangen en kijken hoeveel de band vervormt". Waarschijnlijk deed ik dat al toen Nino nog niet geboren was, ben je dan een eindbaas of niet? :tong :D

Die methode werkt ook heel goed, want houdt rekening met allerlei variabelen: je gewicht, ongeacht of je al naar de plee bent geweest of niet (uiteraard NIET meer poepen na de meting en voor de rit!), de temperatuur, absolute en relatieve luchtvochtigheid, de stugheid, maat en kleur van je banden, de maandstonde van je vrouw en het saldo op je rekening. Bovendien -en hier wordt je gegarandeerd echt blij van- negeert deze methode elke vorm van afwijking van de manometer!
Ik zou denken, probleem de wereld uit! :wink:
Onderweg kun je zo ook de bandenspanning blijven optimaliseren, bijvoorbeeld als je net 0,543 liter geloosd hebt bij een sanitaire stop of via overmatig zweten.

Moraal van dit verhaal: maak het bikersleven niet moeilijker dan het is, gewoon lekker gaan rijden, een beetje lol hebben en pragmatisch met de bijzaken omgaan :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Er is geen probleem. Ik was slechts benieuwd hoe jullie de bandenspanning bepalen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

kermit schreef: ma 18 mei 2020, 14:22

In de praktijk check ik mijn bandenspanning zeer zelden en nog zeldener (is dat een woord?) met de manometer. Meestal gebruik ik een variant op "even op die fiets hangen en kijken hoeveel de band vervormt". Waarschijnlijk deed ik dat al toen Nino nog niet geboren was, ben je dan een eindbaas of niet? :tong :D

Dan ben je gewoon oud :wink:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 mei 2020, 12:18 Ik zou een tabel maken.
Met eigen gewicht (rijklaar, dus voor vertrek op de weegschaal)
Temperatuur (meten op de track)
Ondergrond (dus eerst verkennen)
Welke discipline en of rijstijl
En dat voor ieder merk en type band.
En voor V en A.
En dan tot 2 cijfers achter de komma, anders heeft het geen zin.

Nino is kompleet de weg kwijt, ongelofelijk dat hij uberhaupt nog kan fietsen.
Ja klotp dat zou jij even doen toch? Post je het resultaat even als je klaar bent? :-q :bier:
Give me little bits of / more than I can take
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vraag mij af of je een verschil van 0.2 bar kan merken. Enige wat ik merk is dat ik niet zachter dan 1.5 moet gaan anders krijg ik deuken in de velgrand . Ik meet overigens wel voor elke rit met een digitale schwalbe meter. Merk dat je met tubeless na een week altijd wel wat druk verlies hebt.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

0.2 bar op 1.4 merk je wel hoor. Tussen 2.0 en 2.2 merk je veel minder verschil, dat gaat sneller dan het percentage ook nog. Natuurlijk kun je ook gewoon even knijpen of duwen, en zolang je een beetje boven je stootlekgrens blijft kom je wel vooruit. Maar bandenkeuze en bandenspanning is best wel belangrijk voor het rijgedrag, belangrijker vaak dan het aankoopbedrag van je fiets, dus dat iemand dat wat preciezer wil weten snap ik best.

Dat iemand zich vervolgens afvraagt het uitmaakt dat er een afwijking in zijn pompmetertje zit snap ik ook. Want wie zegt of die afwijking wel systematisch is. Er wordt wel geroepen: zolang je het met hetzelfde metertje meet maakt het niet uit of het klopt, maar dat gaat ervanuit dat de afwijking altijd hetzelfde is. Mijn lichtgewicht compacte Lezyne vorkpompje bijvoorbeeld: die blijft vaak hangen schiet op random momenten weer door. Die geeft dus bij heel verschillende drukken hetzelfde getal aan.

Ik heb een paar keer met een stootlek gestaan omdat mijn fingerspitzengefuhl toch niet zo accuraat bleek dus ik gebruik het metertje tegenwoordig regelmatig om mezelf te dubbelchecken. Maar als ik 0.1 bar van mijn ideale druk zit laat ik de pomp gewoon hangen, zo lui ben ik dan ook wel weer.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Wauw wat een prinsessen op de erwt allemaal! :D

Ik pomp m'n voorband op tot de vloerpomp ongeveer 1,5 bar zegt, de achterband een tikkie harder.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ad58 schreef: ma 18 mei 2020, 15:29 Er is geen probleem. Ik was slechts benieuwd hoe jullie de bandenspanning bepalen.
Haha mooi hè Ad, hoe jouw simpele vraag helemaal kapot gekgeanalyseerd is tot een probleem ;-)
Maar je antwoord staat er wel tussen. :-q
Plaats reactie