Rem Magura HS-33 / montage cilinder remblok / bout vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

De pistons die de remblokken bewegen zitten gemonteerd in beugels/klemmen elk uit twee helften, samengespannen met 2 M5 draadbouten (aan 1 kant met snelspanner ipv Torx gereedschapskop).
1 van de bouten zit in een aluminium pen gedraaid, zodat je de klem met piston eruit kan nemen door maar 1 bout (of snelspanner) te lossen.
Echter daarna zit de piston nog steeds vast in de klem en als je die losser wilt hebben dan moet je de bout in de pen ook loszetten.
Blijkt nu dat het gat geboord in de aluminium pen waarin die M5 bout vastdraait, niet vooraf schroefdraad werd getapt. De schroefdraad wordt gemaakt bij het indraaien van de stalen montagebout zelf. Dat is gewone praktijk bij schroeven (hout, plaat), die weinig tot nooit meer los moeten. De spoed van de draad, volgens de diameter, is daar ook groter dan bij metrische / bouten.
De bout zit daarom zo vast, dat hij eerder middendoor breekt dan losdraait.
Een staalbout in aluminium kun je niet uitboren - de materiaaleigenschappen staal/alu zijn daarvoor te groot, omgekeerd zou daarom net wel optie zijn. Dus die helft beugel moet vervangen worden maar die verkopen ze niet apart en je moet een hele montage kopen voor dat ene onderdeel.

De specifieke vraag nu is: waarom tapt Magura geen schroefdraad in de pen? Ik kan daarvoor geen technische reden bedenken, uiteindelijk zijn de rembeugel (en alle andere) montages op het frame van de fiets ook in aluminium en daar zijn de gaten allemaal getapt. Alternatieve uitleg: besparen. Een gat niet tappen is wat minder werk minder kost en meer winst. Met "achteraf" kost voor de klant.

Ik besloot dus om herhaling te voorkomen zelf draad in de pen te tappen. Ik heb dat geleidelijk en voorzichtig gedaan, met alle 3 de draadtappen, en tussenin telkens pogende hoe moeilijk/gemakkelijk de bout erin draaiende (in geval ze het gat met iets groter dan normaal bij tappen hadden geboord). De laatste tap bleek ook nodig dus de schroefdraad zou het gedefinieerd contactoppervlak en dus vereiste sterkte moeten hebben.

Dit als waarschuwing want is verraderlijk: je ziet een bout met een kop voor gereedschap (Torx T25), maar het is een one-way, uit gaat niet meer - ie breekt, door dat tappen met bout zelf op moment van montage.

https://ibb.co/vY544xd
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 17 mei 2020, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nou sta ik toch regelmatig uitgebreide service te geven aan alle soorten Magura velgremmen, en ik snap helemaal niks van je verhaal. Het lukt mij altijd om alle bouten bij de remcilinders los te draaien, zonder breken. Kan volgens mij ook niet anders, want anders zou het vervangen/afstellen van de cilinder onmogelijk zijn. Ik zou dus nog een keer goed kijken, of anders middels beeldmateriaal je probleem uitleggen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 10:53 Nou sta ik toch regelmatig uitgebreide service te geven aan alle soorten Magura velgremmen, en ik snap helemaal niks van je verhaal. Het lukt mij altijd om alle bouten bij de remcilinders los te draaien, zonder breken. Kan volgens mij ook niet anders, want anders zou het vervangen/afstellen van de cilinder onmogelijk zijn. Ik zou dus nog een keer goed kijken, of anders middels beeldmateriaal je probleem uitleggen. :-q
Dat had ik al besloten, zie wijziging post. Daar zie je de afgebroken bout.
En inderdaad, het vervangingsonderdeel (de linkse halve klem op de foto, met de pen erin), heeft geen schroefdraad voorgetapt. Nu wel daar ik zoals gezegd dat zelf deed. En ook wat montagevet erin, om later gemakkelijker los te krijgen en ook om roest te vermijden.

Op de foto zie je ook de andere bout, met sporen van rode Loctite. Daarom heb ik eerst nog gedacht dat meer rode Loctite de reden was voor dat niet loskomen. Maar dat was dus niet de (enige?) reden.

Uw ervaringen zijn klaarblijkelijk anders dan die van de dealer:
het probleem met de afgebroken bout is ons bekend. Niet dat we het hier elke week tegen komen maar de voorbije jaren toch een paar keer gehad. Het probleem is dat er met de bout bij de eerste montage draad wordt getrokken in de rembeugel. De bout fungeert dus als draadtapper en bout tegelijk. Dat is hoe Magura het ontwikkeld heeft. Je zult dat zien wanneer je zo een nieuwe beugel er hand neemt er geen schroefdraad in voorzien is. Ik vind het zelf ook wat vreemd maar werkt dus in de meeste gevallen...tot het mis gaat. Tot zover hebben ze de beugels niet verder aangepast. Misschien kunnen we er op voorhand draad in tappen maar misschien zit de bout dan niet vast genoeg. Hoe dan ook, is dit niet de bedoeling.
Ter plaatse was er een licht andere versie van de uitleg: ik vroeg of het kapotte onderdeel apart te kopen was - niet dus en zei toen dat ik al het andere in de kit niet nodig had en hij deze misschien kon gebruiken voor klanten die iets anders kapot hadden, was het antwoord dat hij er ook niks mee was, het was altijd dat stuk dat ik nu nodig had dat kapot ging. En dat klonk wat anders dan de eedere "de voorbije jaren toch wel een paar keer gehad"...
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 17 mei 2020, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik moet bekennen dat ik nog nooit in de klem heb gekeken of er draad in zit of niet, ga ik zeker volgende week doen. Feit blijft wel dat ik nog nooit dat heb moeten doen omdat alle (ondertussen wel een 100tal gok ik) bouten die daar zitten probleemloos los of vast kwamen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 11:07 Ik moet bekennen dat ik nog nooit in de klem heb gekeken of er draad in zit of niet, ga ik zeker volgende week doen. Feit blijft wel dat ik nog nooit dat heb moeten doen omdat alle (ondertussen wel een 100tal gok ik) bouten die daar zitten probleemloos los of vast kwamen.
Terzijde vraagje: doe je vet aan de bouten?
Enkele feiten:
- Loctite (zowel blauw als rood) zit al op de boutjes zoals Magura ze levert in het set.
- In de vervangende helft zat geen schroefdraad.
Een mogelijke verklaring is dat Magura vroeger wèl draad vooraf tapte, en nu niet meer.
Zulke wijzigingen heb ik gezien in andere zaken (buiten fiets). Zoals ik zei: kosten besparingen. Bij dezelfde prijs product grotere winst door besparen op onderdelen/werk.
De dealer (zie gequote mail) zei "zoals Magura het ontwikkeld heeft", en spreekt vanuit een enkele jaren periode.
Die 100tal bouten de jij deed, dat was toch geen 10 jaar of zo geleden?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

De verwoording is eigenlijk best grappig: "het werkt ... tot het mis gaat". :)
Want let wel: het probleem was niet dat de kop van de bout beschadigd raakte en ie daardoor niet meer los te krijgen was. Dat kan nog liggen aan versleten gereedschap of "lomp" zijn ermee.
Het was gewoon de bout zelf, middendoor breken, net buiten het begin van zijn schroefdraad.
Ik heb tot nu nooit eerder metrische bouten gezien die zelftappend werden gemonteerd. Niet op fiets en niet elders.
Iemand wel en in welke toepassing(en) was dat?
De enige verklaring die ik kan zien is kostenbesparing door Magura. En/of moedwillig een gebroken bout in de hand werken, ter opkrikken van verkoop van onderdelen.
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 17 mei 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb het over de afgelopen 1.5 jaar. Maar ik ga zeker eens kijken, al komen de meeste remmen voorgemonteerd binnen en zouden ze dus al draad hebben.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

suravida schreef: zo 17 mei 2020, 11:32 Ik heb het over de afgelopen 1.5 jaar. Maar ik ga zeker eens kijken, al komen de meeste remmen voorgemonteerd binnen en zouden ze dus al draad hebben.
wel
Je zou dat toch al ervaren moeten hebben, immers zonder voorgetapte schroefdraad moet je veel meer kracht zetten om de draad in één keer te tappen. Probeer maar eens een gat te tappen direct met de laatste tap van een trio set (1streepje>2streepjes>geen streepjes). In staal kun je dat zelfs vergeten, je riskeert eerder je tap te breken dan dat je draad tot het eind krijgt. Hier is aluminium, veel zachtiger en daar lukt het nog. Allez, soms, tot het "mis gaat". :p
Mijn zaak was zelfs maar lossen, en de bout brak daardoor al. Mogelijk werd de bout al wat getordeerd - haarscheurtjes bij het indraaien, en kracht in de andere richting dan terminaal ervoor.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Ik heb net > 2 uur (till sunset :p ) bezig geweest om de voorremmen terug gemonteerd en werkend te krijgen, net als eerder achterwiel ook met 2 snelspanners zoals achterremmen. Veel sukkelen wegens 0 ervaring maar uiteindelijk gelukt om te monteren, en... maar deels werkend.

1) het juist (1-2mm) krijgen van de afstand remblok tot velg verdient de namen regeling noch instelling. Zelfs met nieuwe ring. Er zitten op de cilinderbehuizing een 6 tal ribbels evenwijdig met de velg. Zonder de klemhelften minstens iets samen te spannen (waardoor het gelijk gedaan is met schuiven), is er zoveel bewegingsruimte dat je nog niet kunt zien hoever de cilinder moet komen. Het werd dus een kwestie van aanspannen, kijken, eerst te dicht bij velg, de zaak terug volledig los, de ring eraf en er op een andere geschatte positie weer op, terug samen en kijken hoever dan, enz. Tot mijn tijd over was en de zon onder.

2) nu ook ontdekt met nieuw remblokje: de andere remzijde zat ermee direct tegen de velg. En die montage is dus niet eens los geweest (daarvoor moet die zelf draadtappende bout daar ook los, en eens gepoogd en zit ook muurvast, dus niet verder geriskeerd anders ook breken). Nochtans zat het wiel juist gemonteerd (snelspanner, einde gleuven). Als ersatz oplossing om morgen ermee op twerk te raken heb ik daar maar het afgesleten remblokje in geplugd.
Ik herinner me de dag na leveren fiets, ik heb als test er een tijd over ruw terrein mee gereden, en het voorwiel bleek ineens vast te zitten. Vastgeklampt door dat remblokje, feitelijk net als nu. Ik dacht dat er iets schortte aan de remmen maar bleek dat het wiel zich door de schokken had verzet in de uitvaluiteinden. En nu weet ik dus waarom: de fiets werd geleverd met scheef gemonteerd voorwiel, en waarom: omdat de velg anders tegen het linker remblokje zou zitten. Ze hebben waarschijnlijk die zelftappende bout niet terug losgekregen, daardoor de cilinder niet kunnen verzetten in zijn montage, en dan maar als kwilervanafzijn-oplossing het wiel scheef gemonteerd. Maar op dat ruw terrein rijden stampte de wielas toch tegen het eind van de sleuven. Ik heb toen het wiel geherpositioneerd met als referentie de remblokken (om er niet meer tegen te zitten). En zo heb ik lange tijd gereden met scheefzittend voorwiel, totdat het linker remblokje zodanig gesleten was dat het wiel toch in de juiste positie kon zonder velg tegen remblokje.
Daarmee sta ik aan de andere remzijde voorwiel voor hetzelfde probleem. Bout afbreken, nieuwe beugel (lees: heel set). Tjonge hoor.

Inzake Magura,
Is dat nou het beste dat ze konden bedenken om de afstand remblok tot velg juist te krijgen?
Die ribbels, en een bij ook maar iets aanspannen vervormende kunststof ring?
De rond de cilinderbehuizing spannende klemhelften haken aan 1 kant in elkaar, de andere kant is met die zelftappende bout. De inhakende kant heeft dus al vanaf louter inhaken 0 bewegingsruimte, en gewoon al de andere kant samenbrengen om de zelftappende bout tot aan de boring te krijgen zorgt zo al voor spanning waardoor de cilinder al niet meer te verschuiven is.
Moest ik de draad niet hebben voorgetapt zodat ik ze terug los kan draaien, ik was vandaag geen stap verder geraakt.

Het is lachwekkend. Welke manieren gebruiken andere merken van hydraulische remmen?

suravida, je hebt dat een 100 tal keer gedaan zeg je, dat bewijst dat het doenbaar is, maar allicht een heel specifieke volgorde van handelen vereist. Welke is dat? De Magura handleiding is waardeloos, er staat niet eens vermeld dat de bout zelf draad tapt en dat ze daarna niet meer los te zetten is. Je moet het maar post mortem, als de bout gebroken is, vaststellen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar waarom heb je nu die klem om de cilinder losgedraaid? Ik begrijp dat je achterrem te weinig druk heeft maar je voorrem had dit toch niet?

Als alleen je blokjes versleten zijn is het niet nodig de cilinder opnieuw te centreren. Alleen snelspanners los, wiel er even uit, stelwieltje weer terug draaien, pistons voorzichtig terug duwen, nieuwe remblokken erop en klaar. Velg er weer in en rijden als vanouds.

Ik kan echt maar moeilijk geloven dat een beetje zelf respecterende FM’er die dit soort Santos fietsen verkoopt een wiel scheef erin zet en een fiets zo aflevert. Hoe heb je dan de eerste tijd gereden? Dat merk je toch?

Of heb je misschien een asymmetrische velg en deze nu omgekeerd bevestigd (nadeel van schijfremloze wielen)?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 00:52 Maar waarom heb je nu die klem om de cilinder losgedraaid? Ik begrijp dat je achterrem te weinig druk heeft maar je voorrem had dit toch niet?

Als alleen je blokjes versleten zijn is het niet nodig de cilinder opnieuw te centreren. Alleen snelspanners los, wiel er even uit, stelwieltje weer terug draaien, pistons voorzichtig terug duwen, nieuwe remblokken erop en klaar. Velg er weer in en rijden als vanouds.

Ik kan echt maar moeilijk geloven dat een beetje zelf respecterende FM’er die dit soort Santos fietsen verkoopt een wiel scheef erin zet en een fiets zo aflevert. Hoe heb je dan de eerste tijd gereden? Dat merk je toch?

Of heb je misschien een asymmetrische velg en deze nu omgekeerd bevestigd (nadeel van schijfremloze wielen)?
Recap:
1.5 maand terug wilde ik remblokjes voor vervangen, maar de klem aan 1 kant, die pen, wilde niet schuiven uit het gat in de U-vormige montagebeugel die beide kanten verbindt. Ik dacht toen om de bout die daar zat los te zetten en die brak (bleek door dat zelftapping bij montage).

Gisteren, met de vervangende onderdelen, en nieuwe remblokjes, merkte ik dat de andere kant, waarvan de klem om de cilinder dus nooit los is geweest, na terug monteren,onbediend, tegen de velg kwam.
Ik heb de eerste tijd dus met een scheefzittend voorwiel gereden. Kan niet anders, en dat voorval dag 1 na afhalen fiets (ruw terrein, stampen), moet de wielas tegen het eind van de sleuven hebben gestampt, waardoor het remblokje toen tegen de velg duwde. Allez, ik heb dit gezegd in mijn vorige post. Zie verder verhaal daar.

Mijn achterbanden slijten uit het center. Laatst heb ik de band omgedraaid om al niet weg te moeten gooien. Ik heb totnogtoe vruchteloos naar verklaringen gezocht. De naaf zit 5 mm uit het center en ik dacht lang dat het wiel niet paraplu was gespaakt ter compensatie. Moest een scheefzittend voorwiel dit kunnen verklaren is dat nog een bevestiging. Maar die bevestiging hoeft eigenlijk niet eens - ik zie geen andere verklaring voor vooraan.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 00:52 Maar waarom heb je nu die klem om de cilinder losgedraaid? Ik begrijp dat je achterrem te weinig druk heeft maar je voorrem had dit toch niet?

Als alleen je blokjes versleten zijn is het niet nodig de cilinder opnieuw te centreren. Alleen snelspanners los, wiel er even uit, stelwieltje weer terug draaien, pistons voorzichtig terug duwen, nieuwe remblokken erop en klaar. Velg er weer in en rijden als vanouds.

Ik kan echt maar moeilijk geloven dat een beetje zelf respecterende FM’er die dit soort Santos fietsen verkoopt een wiel scheef erin zet en een fiets zo aflevert. Hoe heb je dan de eerste tijd gereden? Dat merk je toch?

Of heb je misschien een asymmetrische velg en deze nu OMGEKEERD BEVESTIGD (nadeel van schijfremloze wielen)?
DAT
Stom!
Deze morgen, kom toe op werk, zoals altijd draai fiets om om banden enz te inspecteren, en het viel me op dat het voorwiel beduidend minder vlot draaide dan anders. Maar nergens zat er iets tegen. Ik dacht toen aan de naafdynamo als ongewoon zwaar belast, en inderdaad het licht ging niet. En toen besefte ik wat er aan de hand was: de dynamo lag in kortsluiting langsheen de specialistische elektrische contactovergang via as naar frame, OMDAT ik het wiel er gisteren omgekeerd had in gemonteerd. Ik heb enige weken terug mijn achterband gedraaid omdat die uit het center slijt, opdat hij de andere kant van het center zou slijten, en vandaar viel het omgekeerde profiel me niet op bij hermonteren voorwiel.

Dus wiel omgedraaid zoals het had moeten zijn, en nu heb ik wel clearance tussen nieuw remblok en velg.
Ik zit dus met zo een "asymmetrische" velg vooraan.
Ook niet bepaald iets waar ik reden toe had om aan te denken.
Waarom wiel asymmetrisch spaken als er geen schijfrem is?
Betekent dit dat mijn voorband niet in het center van de vork loopt?
Dus dat moest ik mijn stuur recht fixeren de fiets schuin zou gaan?
Kan er een verband zijn met mijn achterbanden die uit het center slijten?
En ook, reeds van aanschaf fiets, als ik met 0 bagage rij op het rack achteraan, heb ik het erg lastig om de fiets op een witte lijn te houden. Enkele kilo's bovenop het bagagerek verbeterden dat gedrag sterk (toevallig zo ontdekt). Verklaring nog steeds onbekend.

Heb fiets straks 3 jaar. En nog verrassingen!

Dus remmen vooraan werken nu. Alleen die zelftappende bout aan 1 kant kan in de toekomst nog voor problemen zorgen.
Wat me daarnet ook op viel was iets aan de nieuwe remblokjes.
Die zijn merk Saccon, gekocht in NL. De originele klikken veel steviger in dan deze. Ze gaan veel gemakkelijker in en uit, alsof die 4 in een cirkel staande kunststof weerhaakjes wat verder uit elkaar staan. Is dat iets dat problemen kan geven?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Volgens mij zitten bij een asymetrische velg de band en dus ook de velgwanden gecentreerd ten opzichte van de uitvaleinden van de naaf en dus ook ten opzichte van de vork.

Het kan zijn dat je naafdynamonaaf ook asymetrisch geplaatste spaakflenzen heeft, die aansluiting van de dynamo heeft ook een plekje nodig tussen flens en vorkpoot.

Kun je eens een foto maken van het wiel in de vork?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar even beetje direct NovaX. Sluit nu de volgende keer een tip niet eerst uit om hem later alsnog te ondervinden ... :roll:

We willen je hier best helpen maar soms kom je met zo’n lang tegenargument dat sommigen het maar opgeven.

Mooi dat er weer iets duidelijk is geworden :-q

Oh en een asymmetrische velg heeft gelijkere spaak spanning wat een stabieler wiel oplevert (Maar Lars TB en Jan the Man weten daar veel meer over ..) en voor een echte reisfiets is dat natuurlijk een pre.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 22:53 Oh en een asymmetrische velg heeft gelijkere spaak spanning wat een stabieler wiel oplevert (Maar Lars TB en Jan the Man weten daar veel meer over ..) en voor een echte reisfiets is dat natuurlijk een pre.
Dat is zo bij een achterwiel en bij een voornaaf met remschijfmontage, maar een 'ouderwetse' voornaaf zou symmetrisch moeten zijn en dus juist een symmetrische velg vereisen.
De enige verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat het achterwiel met een asymmetrische velg is opgebouwd ivm spaakspanning (bij een zwaarbelast achterwiel voor een reisfiets zeker een pré) en uit gewoonte dezelfde velg ook voor het voorwiel gebruikt heeft.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Plaats reactie