Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Het wandelend publiek (en de rijders) moeten met name bij Paars nog wennen aan de trails en elkaar, er zijn dan ook een aantal plekken waarop voetgangers en fietsers elkaar lelijk kunnen verrassen. Met name in het traumapad vielen mij een aantal kruizingen op waar je als rijder de neiging hebt door te halen, betere bebording danwel fysieke barrières zijn daar wellicht raadzaam.

Het vergt daarnaast wat gewenning en een respectvolle houding vanuit de rijders is daarin een sleutel, verplichten vignet levert naar mijn idee ook een bijdrage want daarmee krijg je meer bewust gebruik
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 17 mei 2020, 21:33 Beetje paniek mag inmiddels wel, maar dan om een andere reden: steeds vaker uitblijven van die regen!
Dat heet klimaat verandering. Iets waar in de jaren '80 al voor gewaarschuwd werd. Wij (als mensheid) doen het zelf.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 18 mei 2020, 09:00 Ik kende de 'oude' rode en groene route, en inmiddels de huidige paarse en rode ook al regelmatig gereden. Nu lees ik dat er een langere combi te maken is van oud en nieuw? Of is er al meer nieuw dan rood en paars? Ook bebord?

Maw wat is het langste beborde rondje dat je kunt rijden?
je was er ondertussen al uit. Maar zie hier de hele zooi achterelkaar gereden. https://www.strava.com/activities/3396806453
◼︎ Go round the outside.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

JorisB schreef: ma 18 mei 2020, 09:45 Met name in het traumapad vielen mij een aantal kruizingen op waar je als rijder de neiging hebt door te halen, betere bebording danwel fysieke barrières zijn daar wellicht raadzaam.
ik zeg: road gap

fysieke barrieres zouden echt de flow weghalen, lijkt me ook best link om op zo'n snel stuk waar de meesten toch even lekker aanzetten ineens een s-bocht of hekje te plaatsen. Dan liever op het wandelpad, zodat de wandelaars even gedwongen worden om stil te staan en op te letten. Maar dat is vast een brug te ver..
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Tijgerhaai schreef: ma 18 mei 2020, 10:29 je was er ondertussen al uit. Maar zie hier de hele zooi achterelkaar gereden. https://www.strava.com/activities/3396806453
dat wordt een bucket list dingetje voor dit jaar. Na rood en paars is de koek al aardig op bij mij. Maar smaakt wel naar meer :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 18 mei 2020, 10:48
Tijgerhaai schreef: ma 18 mei 2020, 10:29 je was er ondertussen al uit. Maar zie hier de hele zooi achterelkaar gereden. https://www.strava.com/activities/3396806453
dat wordt een bucket list dingetje voor dit jaar. Na rood en paars is de koek al aardig op bij mij. Maar smaakt wel naar meer :-q
Ik ben ook niet van het aan een stuk door rammen. Camelbak (of iets anders) vol met reepjes, lupa, drankje en er een mooie dag van maken. Voluit (of daar tegen aan) de mooie stuken, herstel pakken op de saaiere stuken. Om het uur of als je daar zin in hebt even pauze, reepje, broodje, ijsje, genieten van het uitzicht. Of wel genieten van je ritje, knallen waar het leuk is en voor de rest lekker relaxt. Na je ritje nog ergens eten en dan na de file weer naar huis rijden. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nicolai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: do 4 november 2004, 23:01

Waarschijnlijk alweer de zoveelste vraag hier maar toch :oops:
Ik wil binnenkort richting het rijk van Nijmegen gaan en nu is mijn vraag wat is de spectaculairste route om te rijden en waar kan je dan het beste de auto parkeren. Alvast bedankt.
Als je niet kan graven, ga dan ook niet dirten.
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

nicolai schreef: ma 18 mei 2020, 19:36 Waarschijnlijk alweer de zoveelste vraag hier maar toch :oops:
Ik wil binnenkort richting het rijk van Nijmegen gaan en nu is mijn vraag wat is de spectaculairste route om te rijden en waar kan je dan het beste de auto parkeren. Alvast bedankt.
Zweefvliegveld, nieuw-rood en paars.
Zie een stukje terug een post van me met een plaatje ;)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En voor de route met het mooiste natuurschoon en de natuurlijke paden met wortels, geulen etc pak je de route Mook :-q
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Als het kan zou ik de route doordeweeks een keer rijden, zondagmorgen is echt niet leuk meer. Ik was helaas afgelopen weekend alleen op zondagmorgen in de gelegenheid om samen met mijn zoon (11) te fietsen, maar dat gaan we dus niet meer doen. Ik vind persoonlijk dat de route nu al ten onder gaat aan zijn eigen succes. Wat een chaos vond ik het, veel te druk, onvriendelijke fietsers die allemaal bovenaan willen komen in de nieuwe stravsegmentjes.... :-{ Overvolle parkeerplaatsen rondom de routes, bij het zweefvliegveld was het zo druk, het stond aan alle kanten vast ( corona, ride local :~ )
Ik heb het hier al vaker gezegd, mensen het is geen wedstrijdparcours, ik kan me echt steeds meer voorstellen waar alle negatieve reacties vanuit wandelaars en paardrijders vandaan komen. Wat een horken fietsen er toch tussen. Nadat junior bijna van de weg afgeduwd werd zijn we naar oud rood en groen gegaan, daar was het beter te doen qua drukte.
Voortaan als ik met de jeugd ga fietsen zal het niet meer op zondagochtend zijn en anders maar buiten de route op andere paden, jammer dat het zo moet.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Als ik dat zo lees heb ik denk ik of de juiste keuze gemaakt door zaterdagmiddag te gaan, of gewoon een beetje geluk gehad met de drukte. Toen Ik rond 13u bij het zweefvliegveldje aankwam, stonden er slechts een auto of 4; tegen het eind van de rit, waren wel bijna alle plekjes bezet.
Met name op de nieuwe paars en rood wel aardig wat mensen mensen ingehaald, maar dat vond ik onder een normale omstandigheden vallen en vond het daarmee niet druk, als ik dat vergelijk hoe druk het soms kan zijn op een gemiddelde UHR route. Op de overige twee was het eigenlijk heel rustig, met name op de Mook route. Ook geen last gehad van onvriendelijke wandelaars, ruiters of medefiersers, maar dat is wellicht ook maar net met welke insteek je over de routes heen rijdt. Ik hou wel van doorkachelen op de diverse routes, maar je bent nou eenmaal niet alleen niet in het bos, dus moet je daar ook een beetje naar gedragen.

Viel me de zondag er na wel op hoe echt rustig het Reichswald is, daar kun je volgens mij echt gewoon ongestoord je gang gaan. Wellicht wel het voordeel dat je eigenlijk zo’n beetje alle paden kan/mag gebruiken, waardoor de mensen wel heel snel verspreiden in het ruim opgezette bos.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Rilson schreef: di 19 mei 2020, 06:34 Als het kan zou ik de route doordeweeks een keer rijden, zondagmorgen is echt niet leuk meer. Ik was helaas afgelopen weekend alleen op zondagmorgen in de gelegenheid om samen met mijn zoon (11) te fietsen, maar dat gaan we dus niet meer doen. Ik vind persoonlijk dat de route nu al ten onder gaat aan zijn eigen succes. Wat een chaos vond ik het, veel te druk, onvriendelijke fietsers die allemaal bovenaan willen komen in de nieuwe stravsegmentjes.... :-{ Overvolle parkeerplaatsen rondom de routes, bij het zweefvliegveld was het zo druk, het stond aan alle kanten vast ( corona, ride local :~ )
Ik heb het hier al vaker gezegd, mensen het is geen wedstrijdparcours, ik kan me echt steeds meer voorstellen waar alle negatieve reacties vanuit wandelaars en paardrijders vandaan komen. Wat een horken fietsen er toch tussen. Nadat junior bijna van de weg afgeduwd werd zijn we naar oud rood en groen gegaan, daar was het beter te doen qua drukte.
Voortaan als ik met de jeugd ga fietsen zal het niet meer op zondagochtend zijn en anders maar buiten de route op andere paden, jammer dat het zo moet.
Om exact deze reden rijdt ik al jaren (ook pre-corona) niet meer op zondag. Hooguit na 15:00.

Drukte, horkengedrag alom. Wordt hier op het forum wel een beetje weggewuifd, maar een beetje normaal gedrag van de mountainbikers is er in veel gevallen niet meer bij, ook onderling niet meer. Volgens mij is de groep rijders die dit gedrag vertoont het in een heel hoog tempo aan het verpesten voor de rest, terwijl het zo makkelijk ook anders kan. Meestal was dit een "winterfenomeen", maar kennelijk de laatste jaren ook meer en meer jaar rond.

Misschien heeft het te maken met de laagdrempeligheid van alle recente routes die jan en alleman aantrekken. Zijn een soort pretparken in het bos geworden, je kan je afvragen of je daar zo blij mee moet zijn, zeker ook gelet de beeldvorming bij andere bosgebruikers en beheerders.
Downhill is geen grapje
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

je komt veel andere mensen tegen en ja, daar zitten horken tussen. Maar die vind je ook op de racer, in de auto het verkeer, in de ikea, in het zwembad, in je straat. We wonen met achterlijk veel volk in dit landje, en dat merk je. Ik denk ook niet dat het specifiek de MTB-ers zijn waar veel horken tussen zitten. Gewoon onze landgenoten in het algemeen. Ga voor de lol op een zondagmiddag eens ANWB schelpenpaadjes fietsen. Daar rijdt ook volk op e-bikes die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Hilarisch om te zien.
Als je je er aan stoort: kies een ander moment, kies een andere plek, of kies een andere hobby. Ik rij zelf wat meer 's avonds, tussen 20:00 en 22:00. Kom meestal niemand tegen. Zonsopkomst is 05:30. Ga dan eens rijden als je behoefte hebt aan een leeg bos.
NB ik snap dat savonds met kids inderdaad lastig is...als ik met de kleine van 5 rijd (voornamelijk dan op een echte kidsroute, ede) dan word ik ook even een hork: op singletracks blijf ik er breed achter zodat er niet ingehaald kan worden.
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

In het weekend rijd ik de routes ook niet meer. Echt veel te druk. Komende donderdag zal het ook wel weer volle bak zijn. En dan denk je ik doe maar ff een rondje op de racert. Maar ook op de dijk vanaf nijmegen richting millingen is het zondags echt chaos, overal (fout) geparkeerde autos. Mensen die midden op de dijk stil gaan staan. Gelukkig is het in Duitsland een stuk rustiger.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

B100 schreef: di 19 mei 2020, 07:53 Wordt hier op het forum wel een beetje weggewuifd,
Zitten wij wel op hetzelfde forum? Ik lees hier toch vooral irritatie over de BWR's en sportschoolaso's die momenteel de bossen bevolken. :~
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie